Skydda cykeln i vinter.

RipKurby

Medlem
Skydda cykeln i vinter.
Vad gör du för att försöka hålla cykeln i skick över vintern.

I vintras tänkte jag att det räcker med rejäla skärmar och att tvätta cykeln ofta. Jag kan ha vaxat ramen med :-) .

Men det räckte inte riktigt. Tex skruvar till växel och skärmar blev lite rost skadade ändå. Vad hade ni lagt på för något? Har hört att man kan lägga på tectyl. Men det kanske är jobbigt att få bort sen?
Är det bättre med en "droppe" fett? Som det i naven.

Vintern är en rätt kul men bitvis tung tid att cykla :-) .

Skydda cykeln i vinter.
Allt som är stål kommer att bli rostangripet och aluminium kommer att oxidera. Tipset är att göra en rejäl vårservice med byte av slitdelar.

Skydda cykeln i vinter.
kört i decennier vintrar igenom, senaste åren sopsaltat. inget särskilt inträffar. ingen rost, ingen oxidation, inga frusna vajrar. inga bytta hjullager, inga bytta vevlager.

förvarar i varmt garage. torkar av den värsta smutsen med en fuktad trasa, eller möjligen rännil av vatten plus diskborste någon gång ibland. man får acceptera att den inte håller sig skinande ren i slasket. mera inriktad rengörning till våren.

byte av slitdelar? ja när det behövs. inte nödvändigtvis varje vår. och ja; vintern sliter lite mer. renoverar kassetten eller bakdrev vid kedjebyte. tar 20 minuter. bra timlön:)

hemligheten? tror det är egolappen som går ned nästan till asfalten. brukar tillverka den själv av en gammal slang modell kraftig. även skorna säger tack.

absolut undvika? avfettning och högtryckstvätt. dubbelusch för hållbarheten.

Skydda cykeln i vinter.
Alla gängor och andra ytor med kontakt mellan stål och alu måste vara noga infettade, särskilt skruvar i ramen till saker som skärmar och pakethållare, mina ramar är dock i stål men jag kör samma där och de är noga infettade/oljade invändigt. Tvättar inte överdrivet ofta utan bara om jag kört på saltade vägar eller cykeln blivit riktigt smutsig. Försöker förvara så att det inte bildas kondens, så ingen cykel tas in inomhus i varmt utrymme när det är kallt ute.

Skydda cykeln i vinter.
Jag själv köpte mig en vintercykel. Merida crossway striker för 2999 på xxl, bytte ut bojsänket till framgaffel mot en stel i kolfiber och bakväxeln till en finare. I övrigt orginal, hydrauliska skivbromsar och 3x8 växlar. Går som ett spjut på vintern! Fördelen med att ha enklare/sämre växlar är att delarna nästan är gratis också. Hett tips!

Skydda cykeln i vinter.
Tex skruvar till växel och skärmar blev lite rost skadade ändå. Vad hade ni lagt på för något?
Vill du ha "rostfria" skruvar får du byta dem till motsv i rostfritt, vilket inte behöver vara titan
I sthlm kan man som privatperson köpa styckvis hos
När du monterar de nya skruvarna kan det vara bra om du använder skruvlåsning, typ Loctite blå eller motsv från tex Biltema.

Tvättar inte överdrivet ofta utan bara om jag kört på saltade vägar eller cykeln blivit riktigt smutsig. Försöker förvara så att det inte bildas kondens, så ingen cykel tas in inomhus i varmt utrymme när det är kallt ute.
Rost pga kondens är i praktiken inget problem om cykeln får stå i värmen tillräckligt länge och det är tillräckligt varmt för att den skall hinna torka så snabbt som möjligt.
I de delar av Sverige där en majoritet av befolkningen bor saltas inte endast vägarna utan även cykelbanorna (sop-)saltas. En stor del av den saltande perioden av året är det plusgrader. Vid sådana förhållanden är det mindre risk för rostproblem om man tar in cykeln och låter den torka, avspolad eller ej, istf att låta rostangreppen "koka på". Detta borde vara mer eller mindre självklart för de som bor i åtminstone sydvästra Sverige.

Tillbaka
Topp