Skyddsutrustning

Furious Fred

Ny medlem
Skyddsutrustning
Vilken utrustning kan man ha om man ska cykla både uppför och ibland tar en liten runda i något downhillspår? Man vill ju inte bli för varm och man vill ju absolut inte bryta ryggen, slå ut tänderna eller liknande. Just nu har jag en "vanlig" cykelhjälm och handskar"

Skyddsutrustning
Menar du downhillspår som i "riktigt" downhillspår, motsvarande ett svart spår på en karta i en bikepark? Eller menar du bara en lite stökig nerfart?
Ska du köra i en "riktig" DH-bana så vill du nog inte göra det med en cykel som du kör uppför med. Går inte du sönder så gör väl cykeln det.
Är det snarare en stig som går utför modell stökig.. typ västra stjärnvägen eller bräckebäcksleden i Åre så kan du ju köpa en smidig ryggplatta typ POC och sedan en sån där AM-hjälm som har ett litet skydd för hakan. Den hjälmen skyddar inte som en riktig fullface-kruka men det är bättre än en hjälm utan.

Skyddsutrustning
För utförsåkning är det nog minst integralhjälm och ryggskydd som gäller, knä/skenbenskydd och axel/armbågsskydd är bra också men inte lika viktigt som bra huvud och ryggskydd :-) T

Skyddsutrustning
Jag cyklar på en all mountain-cykel och hoppar ju inte på de värsta ställena.

Tack för tipsen.

Ps: Hoppet på bilden ger jag mig inte på.

Bilagor

• DSC00461.JPG
    DSC00461.JPG
    126.9 KB · Besök: 22
Skyddsutrustning
Hjälmen på styret när du cyklar upp så blir det drägligt, annars blir det tryckkokare av det.
Börja med ett par lätta skydd, ta sedan ett par smällar och se var det behöver förstärkas med kraftigare skydd... så har jag gjort:)
Men börja med en lätt integralhjäm och ryggskydd som föregående skrev.
(Jag har armbågsskydd och benskydd till salu som passar fint för stigarna du har på bild)

Tillbaka
Topp