JockeS
Aktiv medlem
Skyldighet vid kombinerad gång/cykelövergång?
Jag måste kolla med er lite om vad som gäller och vad lagen faktiskt säger om detta.
Varje dag korsar jag en relativt trafikerad gata, jag cyklar på en cykelbana och ska korsa vägen på en kombinerad gång/cykelövergång.
När jag kommer söderifrån så ger jag tecken tidigt att jag kommer svänga ut vänster med handen.
Mer ofta händer det att bilarna ger fasiken i mig och fortsätter köra och släpper inte över mig när jag sitter på cykeln.
Annat är det om jag blir tvingad att kliva av, då stannar man och släpper över mig.
Samma sak gäller när jag kommer norr ifrån. Här tar jag det lite lugnare eftersom busskuren täcker sikten för bilarna och även för mig..
Men stannar dom när jag kommer? Nej.
Har hänt ett par gånger att jag gett tecken, saktat ner till gångfart och påbörjat min överfart när jag ser att jag har en inkommande bil.
Och 9 av 10 ggr så har jag nästan blivit överkörd av bilar som inte stannat.
Så vad gäller igentligen?
Ska bilisterna stanna när dom ser mig och mina tecken?
Eller är jag tvingad att lämna företräde som cyklist i detta?
Vem blir ansvarig vid en ev. påkörning?
Varje dag korsar jag en relativt trafikerad gata, jag cyklar på en cykelbana och ska korsa vägen på en kombinerad gång/cykelövergång.
När jag kommer söderifrån så ger jag tecken tidigt att jag kommer svänga ut vänster med handen.
Mer ofta händer det att bilarna ger fasiken i mig och fortsätter köra och släpper inte över mig när jag sitter på cykeln.
Annat är det om jag blir tvingad att kliva av, då stannar man och släpper över mig.
Samma sak gäller när jag kommer norr ifrån. Här tar jag det lite lugnare eftersom busskuren täcker sikten för bilarna och även för mig..
Men stannar dom när jag kommer? Nej.
Har hänt ett par gånger att jag gett tecken, saktat ner till gångfart och påbörjat min överfart när jag ser att jag har en inkommande bil.
Och 9 av 10 ggr så har jag nästan blivit överkörd av bilar som inte stannat.
Så vad gäller igentligen?
Ska bilisterna stanna när dom ser mig och mina tecken?
Eller är jag tvingad att lämna företräde som cyklist i detta?
Vem blir ansvarig vid en ev. påkörning?