Slaglängd och kul i skogen

durietz

Medlem
Jag vet att det diskuterats redan i typ alla trådar om cyklar, men det är vinter, internetcyklandet peakar och jag har jobb jag egentligen behöver ta tag i, så:

Är det verkligen roligare med mindre slaglängd för stigcykling?

Jag frågar för att jag idag har en Enduro 29, som jag går i valet och kvalet om jag ska komplettera med en typ 12-13 cm trail-hoj. Vill absolut inte ha någon xc-hoj då jag fortfarande är ute efter att leka i skogen, så jag kollar främst på hojar med väldigt lik geo som Enduro 29an fast mindre slag, typ Evil the Following och Whyte T-129 som både ska vara kattens pyjamas enligt recensent-kåren. Men vore det vettigt eller kommer de vara för lika? Och blir det öht roligare med lite mindre slag? Och vad ska jag ha Enduron till om den kortslagiga är roligare för 90% av all cykling man kommer ut på? Skulle det vara så så skulle det vara bättre att ersätta Enduron med typ en 27,5" Capra med 180/170mm och då börjar det bli väldigt dyrt. Grejen är ju att Enduro 29an känns redan rapp i skogen och sjukt lekfull och iom att jag Carbon Expert med LB-platsfälgar så kommer jag inte kommer ner i vikt direkt med en kortslagigare.

Körde dessutom en dag på en Trek Remedy med 140mm slag och 27,5" på Mallis förra veckan och den kändes verkligen inte lekfullare än Enduron, men dock känns det som den har helt fel geo.

Är det någon som har en liknande setup med en trail-hoj och en mera enduroaktig som kan dela sina erfarenheter? Vad säger internetcykelproffen?

Kort sagt: ja.

En lekfull hardtail är också ett bra (och billigt) alternativ. Obs inte xc-hoj, utan något med geometri gjord för att faktiskt cyklas på i terräng

Jag TROR eftersom jag inte har nån FS med 2-3 cm mindre slag än min hoj ( men har ju iofs ägt en) att ena hojen kommer få stå rätt mycket. För de flesta är väl 2-3 turer i veckan vad som hinns med. Skillnaden mellan din nuvarande och en 120 mm FS29:a lär inte vara gigantisk, så att du väljer baserat på humör så att säga.

I så fall tror jag som marran skriver, en busig och ev enklare hoj att byta till ibland och som extrahoj när Enduron servas.

Så har jag min Ful-Scott, nu är den iofs inte "busig" nånstans men jag behöver inte tokskynda mig att serva den andra för att kunna hoja. Sen funkar flera av delarna på båda så den blir som ett rullande reservdelslager. :)

Men det är väl på nåt sätt en fråga om ekonomisk prioritering. Nivån på en andrahoj eller vad man ska kalla det.

Senast ändrad:
Jag tycker helt klart att en cykel med mindre slaglängd (och även lite kortare reach) än din genomsnittliga enduromaskin blir roligare på tamare stigar som är fattiga på höjdmeter.

Ju mindre slaglängd desto bättre kontakt med underlaget (iaf fram, bak hänger det ju mycket hur cykeln är konstruerad också).

Men i och med att du redan har en monstertruck för de där dagarna när du vill köra en mer förlåtande cykel så kan du ju kika efter en beggad 26" i lämplig modell (Trek Fuel t.ex) så slipper du göra så stora investeringar.

Jag håller med marran å shreddan här om en ht! Tex nya Ragley hojarna ser fina ut, tar du Bigwig kan du plocka typ allt från din E29 ( hjul och gaffel) och komma undan skapligt billigt.

En utav de stora poängerna vore ju dock att det ska gå snabbare i skogen, där Enduron kan kännas lite tungrodd. Typ på min hemma-loop. Och då känns ju kanske en 26a inte som ett bra val, och troligtvis inte en trixorienterad hardtail heller?

Aha men då får du döpa om tråden till "Slaglängd och snabb i skogen" :)

Jag tror att du får svårt att hitta något som är signifikant snabbare på stökstig än din enduro.

/Johan

Då förstod jag inte frågan. Du undrar alltså om det är värt att ha en likadan hoj som enduron fast med 2-3 cm mindre slag, för att öka farten på Stockholmsstig?

Låter dock rätt ovärt pengarna i mina öron. Men det är inte mina pengar. :)

Senast ändrad:
Nja alltså snabbt = kul i mina ögon. Man måste ju kunna hålla hög fart för att kunna hoppa runt i skogen. Det jag är ute efter är väl en hoj som är lite mindre tung att hålla hög fart med men lika eller mera lekfull än Enduron. Men som sagt vet inte om det blir mera lekfullt för att man drar ner på slaget, men lite snabbare borde det bli när man måste trampa.

Kortare slag men fortfarande låg och flack geo, det är ett bra recept på rapp skogshoj. Jag tycker det är roligare med mer respons från cykel och underlag än att ha en massa slag, särskilt bak.

Vikt spelar betydligt mindre roll i jämförelse anser jag. Så länge man håller ner vikten på hjulen.

Senast ändrad:
Sälj E29an & lägg hela budgeten på en cykel som är lekfull på riktigt istället, om det nu är målet med cyklingen. Enduron är ju mer effektiv monstertruck än busmaskin & som Schreddan skriver, hur mycket körning kommer det bli på resp. hoj om du ska ha två så pass lika cyklar?

Du tänker på Santa Cruz Nomad eller?? :) Nej men om man bara ska ha en hoj så tror jag fan Enduro 29an är optimal för mig. Helt ok snabb på mjäkig stockholmsstig och tillräckligt köttig för bikepark och det mesta nedför. Vet inte hur monstertruckig den är faktiskt. Kört min brorsas Capra CF Pro som dessutom är medium vilket är lite litet för mig och så mycket agilare känns den inte.

Nej släpper nog det här med att köpa extra hoj och lägger dollarna på en fincykelsemester i vår/sommar istället.

Jag körde en Giant Trance X, 130mm bak 120mm fram, kändes för lite och för stumt när jag brände på i skogen. Dock var den riktigt go i klättringarna, även om jag senare insåg att det fortfarande var utför som jag brann för. Så nu beställde jag en Spesh enduro (650b) och ska ha kul. Kan jaga strava på mig lvg istället.

Så jag gör tvärtemot dig då :D

Spara pengarna å kör två olika set-ups istället för däck/slang.

För vanlig teknisk plattcykling så tror jag som flera andra att det inte blir mycket snabbare än enduron. Däremot behöver den mycket fart för att komma till liv än en mindre hoj. Frågan är om du vill åka fort eller om du vill att det ska kännas som att du åker fort. Ofta väljer jag alternativ 2, och då är en busig ht eller kortslagig hoj klockren. På en sån behöver det inte gå lika fort för att man ska kunna hoppa och poppa på allt möjligt, sånt som man trampar över sittandes på en E29.

Men cykelresa låter ännu bättre, köp det!

Cykelresa lär vara mer väl investerade pengar ;)

Ska du ha en cykel till så ska det nog vara mer skillnad än 2-3 cm slaglängd för att det ska spela någon större roll. Något helt annorlunda är nog roligare då så att det verkligen blir variation.

durietz skrev:
-------------------------------------------------------
> Du tänker på Santa Cruz Nomad eller?? :) Nej men
> om man bara ska ha en hoj så tror jag fan Enduro
> 29an är optimal för mig. Helt ok snabb på
> mjäkig stockholmsstig och tillräckligt köttig
> för bikepark och det mesta nedför. Vet inte hur
> monstertruckig den är faktiskt. Kört min brorsas
> Capra CF Pro som dessutom är medium vilket är
> lite litet för mig och så mycket agilare känns
> den inte.
>

Nomad och Capra är också en långslagiga monstertrucks, du behöver kalibrera din referensram. Helt meningslöst byte. Ska du ha rappare och roligare ska du ju ha <=140mm.

> Nej släpper nog det här med att köpa extra hoj
> och lägger dollarna på en fincykelsemester i
> vår/sommar istället

Rätt slutsats dock!

Senast ändrad:
Jag tycker fortfarande 120 mm är mycket slag. Tydligen har det ändrat sig. Känns som jag är dåligt uppdaterad. 100 mm är uppenbarligen i stort sätt odämpat.

Jag hade en SC Nomad fram tills 2013. Har bytt den till 125 Bulr TR för att jag tänkte att det kommer bli roligare och effektivare i skogar runt Göteborg. Jag tror inte att den har uppfylld de kryterier och den suger i Hafjell. Man vinner lite stöd när man trycker ner och får lite mer fart men att vara helt ärlig, det känns nästan lika bra att ha en HT. Nu ska jag köpa en 160 Antidote Carbon Jack, en riktig heldämpad hoj

WAKIdesigns: Intressant. Precis det jag är rädd för också.

Tack för all input iaf alla. Får försöka testa mig fram lite mera på något sätt. Problemet är att det inte finns några bra sätt att testa intressanta kandidater. Hyrställen världen över har bara skithojar och butikerna som erbjuder demos i Sverige har bara Spez, Trek och Scott. Vore intressant med en träff någon gång för att testa varandras hojar. Vet att det finns folk som har iaf en Following här någonstans, och en massa andra roliga hojar man skulle vilja utvärdera. En träff bara för folk som är mellan 178-188 och vill testa olika trail/enduro-hojar? You break it you buy it. Vem är på? :)

durietz skrev:
> butikerna som erbjuder
> demos i Sverige har bara Spez, Trek och Scott.

Velotek i Uppsala har en Transition Smuggler som demohoj.
(men det börjar vara svårcyklat i skogen efter senaste dagarnas snöande).

Dropin i Sthlm kan kanske hjälpa till med test av Kona Process 111.

/Johan

42Hz skrev:
> Varför denna allergi mot slaglängd?

Det är tuffballt att köra hårt med kortslagigt.

Jag tänkte tidigare i tråden skriva nåt om att om man vill ha feedback och dylikt kan man ju köra helstel men då blir man så långsam. Sen kom jag på att Stalle Stålballe piskar mig även på helstel. Iaf på platten.

Luthman Photography skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför denna allergi mot slaglängd?
>
>
> Det är tuffballt att köra hårt med kortslagigt.
>
>
> Jag tänkte tidigare i tråden skriva nåt om att
> om man vill ha feedback och dylikt kan man ju
> köra helstel men då blir man så långsam. Sen
> kom jag på att Stalle Stålballe piskar mig även
> på helstel. Iaf på platten.

JA, helstelt eller inget!

> Kan vi sluta kalla cyklar för "busiga". Pretty
> please.

Dusåtuff

Det viktigaste är att vara speciell, besynnerlig och jäkligt hård. Det kräver hipsterskägg och vara obstinat tvärtemot gängse standarder. Konformitet är av ondo. Det trista är när hipsterskägg och de obskyra cykelmärkena börjar bli poppis bland svennebanan, då går jakten vidare på nästa heta grej.

Tänk om folk bara cyklade, och tränade av bara helvete istället...

Nu har jag bara en mittemellan-cykel (SJ Evo) som jag är jättenöjd med, men om jag fick välja (kostnadsfråga) skulle jag gärna ha en långslagig och en sån här tex:

http://salsacycles.com/bikes/pony_rustler

BIKP-160200-TRAIL-03-660x440.jpg

Schreddan skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Kan vi sluta kalla cyklar för "busiga". Pretty
> > please.
>
>
> Dusåtuff

Nä, men det låter jättejättefånigt och ger mig samma reaktion som när jag ska äta något med ketchup/ättika på (automatiska kväljningar, oklart varför, men ättiksdoften i munnen gör att jag hulkar).

Senast ändrad:
> Schreddan skrev:
> -----
> > Luthman Photography skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan vi sluta kalla cyklar för "busiga".
> Pretty
> > > please.
> >
> >
> > Dusåtuff
>
> Nä, men det låter jättejättefånigt.

Dusåbusig

> Schreddan skrev:
> -----
> > Luthman Photography skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan vi sluta kalla cyklar för "busiga".
> Pretty
> > > please.
> >
> >
> > Dusåtuff
>
> Nä, men det låter jättejättefånigt och ger
> mig samma reaktion som när jag ska äta något
> med ketchup/ättika på (automatiska kväljningar,
> oklart varför, men ättiksdoften i munnen gör
> att jag hulkar).

Då borde du också reagera på samma sätt när du säger "popig". (om en cykel alltså).
Justde! :)

Schreddan skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Schreddan skrev:
> >
>
> > -----
> > > Luthman Photography skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Kan vi sluta kalla cyklar för "busiga".
> > Pretty
> > > > please.
> > >
> > >
> > > Dusåtuff
> >
> > Nä, men det låter jättejättefånigt och ger
> > mig samma reaktion som när jag ska äta något
> > med ketchup/ättika på (automatiska
> kväljningar,
> > oklart varför, men ättiksdoften i munnen gör
> > att jag hulkar).
>
> Då borde du också reagera på samma sätt när
> du säger "popig". (om en cykel alltså).
> Justde! :)

Nej, det är ju typ ett låneord från engelska. Jag är så anglifierad att sånt inte stör mig.

Jilster skrev:
> Stoppa pressarna Bushman gillar inte ordet bus!!!
> Sluta använda omedelbart! SLUTA säger jag! Det
> är inte OK!!!!
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> Bus....

Tack för hjälpen med att sprida budskapet!

Det där sista ignorerar jag.

Tillbaka
Topp