Slaglängd och kul i skogen

Jag har en Enduro Expert 29 och tycker att det är en den bästa cykeln jag någonsin haft eller för den delen provat. Den kan dock kännas lite som en stridsvagn när man flyger fram på stigarna men det tror jag beror mer på hjulen och mitt val av däck (Magic Mary / Hans Dampf på Roval Traverse Fattie) än slaglängden och geometrin. Med den hjuluppsättningen skulle även en renodlad XC-hoj kännas som en stridsvagn.

Skall dock investera i ett par snabbare och lättare hjul med mindre köttiga däck som man kan byta till när platt cykling står på agendan.

(Skulle dock gärna komplettera upp med en till cykel men det skulle bara vara för att det är kul att köpa cyklar och jag har inte plats...)

Har tråkigt och ska VABa imorgon, så plockar upp den här tråden igen om jag skulle få för mig att spontanshoppa i sjukdomsmisären.

Vilka hojar har vi som är intressanta med modern geo i 12-13 cm-slag kategorin? Har jag missat några som är intressanta?

- Evil the Following
- Whyte T129 eller T130
- Specialized Camber (kanske inte supermodern geo)
- Calibre Bossnut (budgethoj som är bra enligt MTBR http://www.mbr.co.uk/reviews/27-5-full-suspension-bikes/calibre-bossnut-2015-review)

Bilagor

• image.png
    image.png
    22.5 KB · Besök: 41
  • image.png
    image.png
    16.4 KB · Besök: 41
  • image.png
    image.png
    91.1 KB · Besök: 45
Alltså en 29a med modern geo med 12-13cm slag. Kommer den verkligen att vara märkbart piggare i skogen jämfört med enduron? Jag är tveksam, skillnaden blir ju inte enorm. Inte mer än att tunga hjul och däck kommer att ge båda traktor/monstertruckkänsla.

mikipedia_ sa:
durietz sa:
mikipedia_ sa:

Nu läste du inte riktigt kriterierna. Ska vara max mellan 12-13 cm slag. Dvs tillräckligt långt från min Enduros 16cm för att motivera ägandet av båda.

• Intended use: trail
• Rear wheel travel: 130mm

Jag kan erkänna att det är kanske lite för nära gränsen.

Ibis Mojo 3 som visades igår antar jag att du menar. HD3 har längre slag.

http://www.ibiscycles.com/bikes/mojo_3/

Tyckte att Cannondale Habit lät gammelmodig när den dök upp, men efter att läst test av SE-modellen (flackare och mer slag fram) så insåg jag att en sådan vore en lämplig kandidat för mer eller mindre samma sak som du efterfrågar. För min egen del la jag ner tankarna på ytterligare en cykel och tänkte satsa på att bygga starkare ben och pannben för att uppskatta den cykel jag har även när det inte går utförs.

http://www.pinkbike.com/news/cannondale-habit-carbon-se-review.html

Yeti SB4.5c och SB5c kan kanske vara intressanta med? Rocky Mountain Thunderbolt BC Edition?

mikipedia_ sa:
durietz sa:
mikipedia_ sa:

Nu läste du inte riktigt kriterierna. Ska vara max mellan 12-13 cm slag. Dvs tillräckligt långt från min Enduros 16cm för att motivera ägandet av båda.

• Intended use: trail
• Rear wheel travel: 130mm

Jag kan erkänna att det är kanske lite för nära gränsen.

mikipedia_ menar Ibis Mojo 3.

http://m.pinkbike.com/news/ibis-mojo-3-review.html

durietz sa:
Har tråkigt och ska VABa imorgon, så plockar upp den här tråden igen om jag skulle få för mig att spontanshoppa i sjukdomsmisären.

Vilka hojar har vi som är intressanta med modern geo i 12-13 cm-slag kategorin? Har jag missat några som är intressanta?

- Evil the Following
- Whyte T129 eller T130
- Specialized Camber (kanske inte supermodern geo)
- Calibre Bossnut (budgethoj som är bra enligt MTBR http://www.mbr.co.uk/reviews/27-5-full-suspension-bikes/calibre-bossnut-2015-review)

Commencal Meta Trail?

V4:an är rapp och snärtig, men kan nog tänka mig att trailen är ännu bättre så länge det inte bara går utför.

Tack för massa bra tips att kolla upp. Var sjukt nära på att slå till på en Commencal Meta Trail Origin 650B 2015 som finns för 16500 (!) på deras site. http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=15147456 Sjukt prisvärt men den har fan för långa kedjestag och för flack vinkel för en 650b med i mina ögon. Sen tror jag bar satt jag kommer bli förbannad på alla komponentkvallen i förhållande till min Enduro Carbon Expert.

Transition Scout verkar nice, men 14cm slag fram hamnar lite nära andra hojen och sen fattar jag inte hur dom bara kan göra den med gröna dekaler?

Allt jämförs ju med Enduron så då känns t.ex. alla hojar som har längre kedjestag än 430mm trots den mindre slaglängden inte så intressanta. Särskilt de som inte ens har 29-tummare. Och även HA på Enduron känns ju lite i det omodernaste med sina 67,5° så då vill man ju ha en som är likvärdig med mindre slag för att kännas som mera modern, eller flackare om det gäller 27,5". Men iaf. Nog om detta. Tack för tipsen!

Luthman Photography sa:
jag håller med fransosen, köp en hardtail. jag har enduron och en 140mm hardtail. stor skillnad men ht'n är lika kul den också även om den inte fyllre kriteriet "snabbare".

+1 en till...

Kört halvflack HT med 120-gaffel några veckor nu och tycker det är sjukt roligt. Men visst, det är ganska mycket jobbigare.

I hear ya med hardtail. Men jag vill liksom ha en hoj som är bättre på hemmaterrängen (läs: snabbare) utan att bli allt för mycket xc. HT kan man också ha men det är annat användningsområde enligt mig.

En fs xc med offset bussning eller styrlager trix och ev större storlek med kortare stam?
Jag skulle vilja ha en 27,5 med kanske 100/120 slag, sisådär 67HA och under 11kg :)

Oj, förlåt. Det är en Evo men det hjälper ju inte. Hade iofs nästan lika roligt på min Kona rat-SS, men det får man väl inte säga på det här forumet!!

Vad är budgeten? Om du ändå nämner Evil så antar jag att budgettaket ligger kring stekar/jetsettarnivå?

Orbea eller Yeti kanske? Finns en hel del fint på ubyk's sida.

Senast ändrad:
Budgeten är "prisvärt". Även en Following kan väl bli prisvärd med rätt komponenter. Men det är ju klart det som talar emot den. Hade den gått att köpa över disk för ≈30k hade jag redan köpt den. Yeti är 4.5c är ju sjukligt snygg och stämmer på det mesta men har inte fått så mycket stående ovationer vad jag hört och sen är den ju om än ännu dyrare än Evilen. Just Whyten listade jag ju tidigare just pga den älskas av recensenter och är riktigt prisvärd, men det som talar emot den är att jag tycker ramen är ganska ful. Men nästan allt annat stämmer ju på den enligt mig så den står högt på listan ändå.

durietz sa:
Budgeten är "prisvärt". Även en Following kan väl bli prisvärd med rätt komponenter. Men det är ju klart det som talar emot den. Hade den gått att köpa över disk för ≈30k hade jag redan köpt den. Yeti är 4.5c är ju sjukligt snygg och stämmer på det mesta men har inte fått så mycket stående ovationer vad jag hört och sen är den ju om än ännu dyrare än Evilen. Just Whyten listade jag ju tidigare just pga den älskas av recensenter och är riktigt prisvärd, men det som talar emot den är att jag tycker ramen är ganska ful. Men nästan allt annat stämmer ju på den enligt mig så den står högt på listan ändå.

Men som jag förstod det så är du ute efter ett komplement till Enduron? Problemet är väl att 29an är ett sådant monster så det är väl rätt svårt att hitta något som är snabbare. Jag skulle satsa på en Camber 650b, för 2016 är alla cambers EVO vad jag läste. Då får du något som är rappt och kompletterar din enduro utan att direkt tävla mot den 120mm vs 160mm och 650b vs 29. Annars kanske Camber 29, lite mindre komplement till enduron, men då har du lyxen att du kan hjulswappa.

Lillgammal sa:
durietz sa:

Men som jag förstod det så är du ute efter ett komplement till Enduron? Problemet är väl att 29an är ett sådant monster så det är väl rätt svårt att hitta något som är snabbare. Jag skulle satsa på en Camber 650b, för 2016 är alla cambers EVO vad jag läste. Då får du något som är rappt och kompletterar din enduro utan att direkt tävla mot den 120mm vs 160mm och 650b vs 29. Annars kanske Camber 29, lite mindre komplement till enduron, men då har du lyxen att du kan hjulswappa.

Jo det vore det _förnuftiga_ valet. Särskilt eftersom jag troligen hade fått en bra deal från min Spez-dealer. Men hur kul är det med två Specialized?

durietz sa:
Lillgammal sa:
durietz sa:

Jo det vore det _förnuftiga_ valet. Särskilt eftersom jag troligen hade fått en bra deal från min Spez-dealer. Men hur kul är det med två Specialized?

Om du kan få en schysst deal på en Camber skulle i alla fall jag låta det väga tyngre än variation i cykelmärken, dessutom svarar väl camber med Evo mot de flesta trendkrav som finns just nu, dvs endurofierade stigcyklar. Jag hade utan tvekan kompletterat min enduro 650b med en camber, dock hade jag satsat på en 29a (så det hade blivit som ditt alternativ men omvänt).
Annars finns grymma alternativ som är ganska liknande: BMC Trailfox, Giant Trance, Canyon Nerve, Trek remedy

durietz sa:

Med tanke på hur många avbrutna SB-6/5c baktrianglar som världen skådat, så är nog den där viktbantade 4.5c inte ett så smart val :/
(Fast den va' grymt skön att garageuppfarts-cykla när jag fick den möjligheten i somras...)

durietz sa:

+1 Men om det nu är STRAVA-hetsande i plattskogarna som TS definierar som "kul" så vore ju precis som det skrevs om tidigare, en utflackad XC-hoj det bästa valet.
Orbea Occam och någon av Pyga's FS29'or borde ju då vara högintressanta.

larsaw sa:
durietz sa:

Med tanke på hur många avbrutna SB-6/5c baktrianglar som världen skådat, så är nog den där viktbantade 4.5c inte ett så smart val :/
(Fast den va' grymt skön att garageuppfarts-cykla när jag fick den möjligheten i somras...)

durietz sa:

+1 Men om det nu är STRAVA-hetsande i plattskogarna som TS definierar som "kul" så vore ju precis som det skrevs om tidigare, en utflackad XC-hoj det bästa valet.
Orbea Occam och någon av Pyga's FS29'or borde ju då vara högintressanta.
Om Strava-hets är målet borde snabbare däck på Enduron vara minst lika effektivt.

larsaw sa:
durietz sa:

Har du något underlag/fakta kring det? Var ju stora problem med förserieramarna, men sedan tycker jag det varit tyst på de Yeti-forumen jag följer. Eller har problemen tystats ned?

soderblom sa:
larsaw sa:

Har du något underlag/fakta kring det? Var ju stora problem med förserieramarna, men sedan tycker jag det varit tyst på de Yeti-forumen jag följer. Eller har problemen tystats ned?

Den firma jag semestercyklade med i alperna hade SB-6/5/4.5c för återförsäljardemo av 2016 modellerna. Under de veckorna dom nyttjades kraschades 3 baktrianglar. Till den 4.5c som anlände sista veckan skickades t.o.m. en extra baktriangel med i leveransen...

Kan ju varit en "måndagsbatch" som alla hojarna kom i, men tydligen hade det gått flera baktrianglar runt om i Europa. Dock är Yeti generösa i garantihanteringen, många köper nämligen SB-5'an då den passar bäst för stigcykling och sen tas den med till DH-backarna o då vette tusan om den utsätts för "normalt slitage/brukande"...

Sätter man en laggårdsvägg som Richie Rude på SB5 och skickar ut honom för att vinna EWS får man nog räkna med att folk tänker de kan gubbköra sin sb5 nerför Barbro, det kallas marknadsföring. Om sen Richie byter baktriangel 15 gånger på en säsong och alla gubbar också börjar dra baktrianglar får man kanske fundera på om produkten och marknadsföringen verkligen hör ihop.

Annars håller jag med om att är det bara snabbt du vill åka är lätta däck på Enduron nog minst lika effektivt, i alla fall om du inte är intresserad av att spurta om någon utan jämn hög stravahetsfart.

marran sa:
Sätter man en laggårdsvägg som Richie Rude på SB5 och skickar ut honom för att vinna EWS får man nog räkna med att folk tänker de kan gubbköra sin sb5 nerför Barbro, det kallas marknadsföring. Om sen Richie byter baktriangel 15 gånger på en säsong och alla gubbar också börjar dra baktrianglar får man kanske fundera på om produkten och marknadsföringen verkligen hör ihop.

Annars håller jag med om att är det bara snabbt du vill åka är lätta däck på Enduron nog minst lika effektivt, i alla fall om du inte är intresserad av att spurta om någon utan jämn hög stravahetsfart.

Har för mig att Bike knäckte ett eller två kedjestag under sin Bible-test förra året också. Då hade Yeti tydligen hävdat att det skulle göra om konstruktionen, men det verkar de ju inte ha lyckats med.

Rattnalle sa:
Om Strava-hets är målet borde snabbare däck på Enduron vara minst lika effektivt.
Precis, har svårt att tänka mig att enbart mindre slaglängd har så stor effekt på stravaplaceringarna på Stockholmsstigarna. Jag gillar min kortslagiga Process 111, men det är främst för hur jag upplever den på stigen, inte för att jag tror att den gör mig snabbare.

Rattnalle sa:
larsaw sa:
Rattnalle sa:

För visso, men en rapp kortslagig FS29'a MED lika snabbrullande däck lär vara ÄNNU snabbare...
Den kommer förmodligen att kännas snabbare men jag tycker inte alls att det är givet att den faktiskt blir det.

Det är lite detta jag faktiskt skulle vilja utvärdera med en annan hoj. Hur stor skillnad blir det egentligen mot att bara köra Enduro 29an i climb mode bak och full compression fram med xc-däck? Har ju hyfsat lätta hjul på hojen redan också.

Tillbaka
Topp