Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
durietz sa:Rattnalle sa:Den kommer förmodligen att kännas snabbare men jag tycker inte alls att det är givet att den faktiskt blir det.larsaw sa:Rattnalle sa:Om Strava-hets är målet borde snabbare däck på Enduron vara minst lika effektivt.
För visso, men en rapp kortslagig FS29'a MED lika snabbrullande däck lär vara ÄNNU snabbare...
Det är lite detta jag faktiskt skulle vilja utvärdera med en annan hoj. Hur stor skillnad blir det egentligen mot att bara köra Enduro 29an i climb mode bak och full compression fram med xc-däck? Har ju hyfsat lätta hjul på hojen redan också.
jofahjalm sa:Samma med climb bak. Det kanske känns snabbare, men det lär vara långsammare.
Dämpningen sparar en massa kraft så länge den inte tokgungar. Det är ju bara att cykla hardtail hundra meter för att känna det.Hetsjägar´n sa:durietz sa:Rattnalle sa:Den kommer förmodligen att kännas snabbare men jag tycker inte alls att det är givet att den faktiskt blir det.larsaw sa:Rattnalle sa:Om Strava-hets är målet borde snabbare däck på Enduron vara minst lika effektivt.
För visso, men en rapp kortslagigt FS29'a MED lika snabbrullande däck lär vara ÄNNU snabbare...
Det är lite detta jag faktiskt skulle vilja utvärdera med en annan hoj. Hur stor skillnad blir det egentligen mot att bara köra Enduro 29an i climb mode bak och full compression fram med xc-däck? Har ju hyfsat lätta hjul på hojen redan också.
Lite ot då, men det där tycker jag beror helt på hur långt man kör. Kör man kortare segment på ett par minuter á la bikerally så kör man med kraft, fullt ladd i stöket och utnyttjar slaglängd osv. Cyklingen blir lite dh:ig även på platten. Ska man däremot orka 7-10 minuter måste man hushålla med krafterna, förlorar för mycket ork på maxningar i stök och utnyttjar inte slaglängd osv. utan skulle tjäna på en lättare och mer trampeffektiv hoj.
durietz sa:Angående effektiviteten så finns det ju en anledning till att xc-proffsen använder den typen av hojar de använder. Dvs HT till max 100mm slag, och WC XC-banorna är mera tekniska än mina hemmastigar iaf. Visst dom har tränat sina kroppar så de har muskler så de inte blir tröttare av att mota terrängen än vad de tjänar på att det är effektivare att trampa vilket kanske inte gäller mig, men behöver vi verkligen diskutera om det skulle var effektivare på normala svenska stigar med mindre än 160mm slag? Skulle det inte vara så skulle inte Enduro-tävlingsdeltagare byta ner sig till hojar med mindre slag när banan är av mindre teknisk karaktär t.ex.
Lillgammal sa:Varför inte köra en testrunda med snabbare däck och hårdare dämpare? Se om det gör någon stor skillnad på hastigheten. Stockbybanan är väl rätt bra som benchmark alternativt stravasegment man kört ofta så att man har data att jämföra mot.
jofahjalm sa:Nu så blir det ju mer och mer fs i xc på världsnivå. Valet lär länge ha varit mer styrt av tradition och inte vad som är bäst när det gäller att så många kör ht. Att dessutom så få använder sig av en dropper är mycket märkligt. Det finns lätt mer tid att vinna i de tekniska partierna jämfört med vad man förlorar på 400 gram mer i en klättring.
marran sa:jofahjalm sa:Nu så blir det ju mer och mer fs i xc på världsnivå. Valet lär länge ha varit mer styrt av tradition och inte vad som är bäst när det gäller att så många kör ht. Att dessutom så få använder sig av en dropper är mycket märkligt. Det finns lätt mer tid att vinna i de tekniska partierna jämfört med vad man förlorar på 400 gram mer i en klättring.
Jag snackade med Ralph Naf om det där för några år sen på TP. Han tyckte att det ändå mest blev kö i utförbackarna så man sällan vann så mycket på att vara snabbare där, och dessutom blev det ännu en grej man skulle göra, förutom att växla upp och låsa upp dämparna. Mao, så länge inte ett flertal kör dropper behöver ingen göra det. Men vad vet han, han har ju faktiskt bara irl-cyklat xc på världsnivå inklusive lite medaljer och så ;)
marran sa:jofahjalm sa:Nu så blir det ju mer och mer fs i xc på världsnivå. Valet lär länge ha varit mer styrt av tradition och inte vad som är bäst när det gäller att så många kör ht. Att dessutom så få använder sig av en dropper är mycket märkligt. Det finns lätt mer tid att vinna i de tekniska partierna jämfört med vad man förlorar på 400 gram mer i en klättring.
Jag snackade med Ralph Naf om det där för några år sen på TP. Han tyckte att det ändå mest blev kö i utförbackarna så man sällan vann så mycket på att vara snabbare där, och dessutom blev det ännu en grej man skulle göra, förutom att växla upp och låsa upp dämparna. Mao, så länge inte ett flertal kör dropper behöver ingen göra det. Men vad vet han, han har ju faktiskt bara irl-cyklat xc på världsnivå inklusive lite medaljer och så ;)
BjornR sa:Duktiga cyklister klarar också av att köra utan dropper
Johan A sa:BjornR sa:Duktiga cyklister klarar också av att köra utan dropper
Det är ju därför vi Hellasgubbar måste ha dropper-posts ju.
BjornR sa:Johan A sa:BjornR sa:Duktiga cyklister klarar också av att köra utan dropper
Det är ju därför vi Hellasgubbar måste ha dropper-posts ju.
Måste? Visste inte om att det inte gick att cykla utan. Däremot blir cyklingen så mycket roligare med en hisspinne, eller hur?
Grusove sa:Med risk för trådstöld: Hur står sej semislicks rullmässigt mot xc-däck, tex Rock razor vs Rocket Ron?
soderblom sa:Grusove sa:Med risk för trådstöld: Hur står sej semislicks rullmässigt mot xc-däck, tex Rock razor vs Rocket Ron?
19.8 W fördel till Rocket Ron jämfört med Rock Razor...
Tyskt labtest i Bike, så hur representativt där är på stig kan man ifrågasätta.
Rocket Ron 29x2.25" - 16.9 W
Magic Mary Super Gravity 27.5x2.35" - 43.8 W
Rock Razor Super Gravity 27.5x2.35" - 36.7 W
soderblom sa:Vad som var intressant i sådant fall är att i testet 2013 så provade de Magic Mary i båda utföranden (Supergravity vs Snakeskin) och där skiljde endast 0.2 W i rullmotstånd men över 230g i vikt. Dvs ingen skillnad vid konstant fart, men antagligen desto mer vid acceleration/igångdrag.
Rattnalle sa:Vilken hastighet testade de i?
soderblom sa:Rattnalle sa:Vilken hastighet testade de i?
20km/h @ 1.8bar
Nu får jag byta ämne och sluta svara snart. Börjar känna mig som HåkanC och Tour-tester... ;-)
soderblom sa:Vad som var intressant i sådant fall är att i testet 2013 så provade de Magic Mary i båda utföranden (Supergravity vs Snakeskin) och där skiljde endast 0.2 W i rullmotstånd men över 230g i vikt. Dvs ingen skillnad vid konstant fart, men antagligen desto mer vid acceleration/igångdrag.
Grusove sa:Tack för det bra svaret :)
Då känns RoRa avskrivet som do it all däck.
En cykel med tantcykeldimension på hjulen kan väl ändå aldrig bli en ultimat stigcykel :-)larsaw sa:Nu behöver inte TS leta längre, detta eftersom http://enduro-mtb.com/en/whyte-t130c-rs-carbon-130mm-trail-bike-review/ verkar vara säkra på sin sak i att dom hittat den ultimata stigcykeln...
larsaw sa:Nu behöver inte TS leta längre, detta eftersom http://enduro-mtb.com/en/whyte-t130c-rs-carbon-130mm-trail-bike-review/ verkar vara säkra på sin sak i att dom hittat den ultimata stigcykeln...
marran sa:Inflyttat bromsok måste vara det största tramset sen Giants egen styrhuvdstandard. Onödigt bred baktriangel och onödigt meckigt att justera bromsok och byta belägg, och inga fördelar alls. Nu ska sur farbror gå och lägga sig, gonatt!
larsaw sa:Nu behöver inte TS leta längre, detta eftersom http://enduro-mtb.com/en/whyte-t130c-rs-carbon-130mm-trail-bike-review/ verkar vara säkra på sin sak i att dom hittat den ultimata stigcykeln...
soderblom sa:marran sa:Inflyttat bromsok måste vara det största tramset sen Giants egen styrhuvdstandard. Onödigt bred baktriangel och onödigt meckigt att justera bromsok och byta belägg, och inga fördelar alls. Nu ska sur farbror gå och lägga sig, gonatt!
Kan inte "surfarbror'n" fördriva tiden under sin rehab med att konstruera den ultimata stigcykeln? ;-)
marran sa:Jag är ju upptagen med att gnälla på vad alla andra gör, det måste väl anses vara mer konstruktivt
larsaw sa:marran sa:Jag är ju upptagen med att gnälla på vad alla andra gör, det måste väl anses vara mer konstruktivt
+1 Självklart ska du vara besserwisser ;)
BTW, var det inte du som hade en Happy-tråd om den ultimata stigcykeln för något år sedan?
Eller kan det ha varit Westman tro?
Allt mina sök-skills får upp är denna nostalgi-reportage: http://happyride.se/forum/read.php/1/1652972