Slaglängd och kul i skogen

durietz sa:
Rattnalle sa:
larsaw sa:
Rattnalle sa:
Om Strava-hets är målet borde snabbare däck på Enduron vara minst lika effektivt.

För visso, men en rapp kortslagig FS29'a MED lika snabbrullande däck lär vara ÄNNU snabbare...
Den kommer förmodligen att kännas snabbare men jag tycker inte alls att det är givet att den faktiskt blir det.

Det är lite detta jag faktiskt skulle vilja utvärdera med en annan hoj. Hur stor skillnad blir det egentligen mot att bara köra Enduro 29an i climb mode bak och full compression fram med xc-däck? Har ju hyfsat lätta hjul på hojen redan också.

Lite ot då, men det där tycker jag beror helt på hur långt man kör. Kör man kortare segment på ett par minuter á la bikerally så kör man med kraft, fullt ladd i stöket och utnyttjar slaglängd osv. Cyklingen blir lite dh:ig även på platten. Ska man däremot orka 7-10 minuter måste man hushålla med krafterna, förlorar för mycket ork på maxningar i stök och utnyttjar inte slaglängd osv. utan skulle tjäna på en lättare och mer trampeffektiv hoj.

jofahjalm sa:
Samma med climb bak. Det kanske känns snabbare, men det lär vara långsammare.

+1
För de allra flesta så tror jag på att öppna dämparna, sitta ner på sadeln och tokveva är grejen, i alla fall om det är hög medelhastighet över en viss sträcka man är ute efter. Stravahets är inte samma sak som xc, där omkörningar och spurter är en del av tävlingsformatet. En snärtig hoj känns snabbare, att stå och tokspurta känns också snabbare, men över en sträcka längre än en minut eller så handlar det mer om effektivitet och verkningsgrad. Då vinner man betydligt mer på att sitta ner och mata och låta cykeln göra jobbet över rötter och sten.

Är det en förhållandevis oteknisk stig med tusen igångdrag pga tusen tighta kurvor (typisk xc-bana) är det en annan historia, men på en helt vanlig slät skogsstig sätter jag mina pengar på en långslagig 29" med öppna dämpare och rimligt lättrullade däck. Alltså en Enduro. Däckens vikt tror jag är rätt sekundär, förutom att det tenderar att korrelera med hur väl de rullar.

Hetsjägar´n sa:
durietz sa:
Rattnalle sa:
larsaw sa:
Rattnalle sa:
Om Strava-hets är målet borde snabbare däck på Enduron vara minst lika effektivt.

För visso, men en rapp kortslagigt FS29'a MED lika snabbrullande däck lär vara ÄNNU snabbare...
Den kommer förmodligen att kännas snabbare men jag tycker inte alls att det är givet att den faktiskt blir det.

Det är lite detta jag faktiskt skulle vilja utvärdera med en annan hoj. Hur stor skillnad blir det egentligen mot att bara köra Enduro 29an i climb mode bak och full compression fram med xc-däck? Har ju hyfsat lätta hjul på hojen redan också.

Lite ot då, men det där tycker jag beror helt på hur långt man kör. Kör man kortare segment på ett par minuter á la bikerally så kör man med kraft, fullt ladd i stöket och utnyttjar slaglängd osv. Cyklingen blir lite dh:ig även på platten. Ska man däremot orka 7-10 minuter måste man hushålla med krafterna, förlorar för mycket ork på maxningar i stök och utnyttjar inte slaglängd osv. utan skulle tjäna på en lättare och mer trampeffektiv hoj.
Dämpningen sparar en massa kraft så länge den inte tokgungar. Det är ju bara att cykla hardtail hundra meter för att känna det.

Frågan är om man ens kan ha snabbare cykel för den typen av stig du redan kör. Tror som andra att däckval lär nog ha mer inverkan i så fall, typ slänga på semislick bak osv.

Mindre däck, tightare ram, mindre slag aka rappare cykel kommer dessutom kräva mer feedback från åkaren då man inte kan monstertrucka, linjeval kommer bli viktigare då det inte finns lika stora hjul eller lika mycket dämpning till förfogande.

Lågfartskompression gör om rörelseenergi till värme. Samtidigt gör lockouts och liknande så att tyngdpunkten för hela ekipaget ska flyttas (dvs göra mekaniskt arbete) istället för att doningen rör sig. Jag tror inbillningen av att det är effektiverare är mycket, medan i verkligheten det snarare är mindre effektivt.

Jag blir mycket tröttare av att cykla ht i skogen. Det känns verkligen inte effektivt. Däremot svarade cykeln mycket direktare när man trampar och ffa om manpumpar terrängen. Där är däremot en annan sak.

Angående effektiviteten så finns det ju en anledning till att xc-proffsen använder den typen av hojar de använder. Dvs HT till max 100mm slag, och WC XC-banorna är mera tekniska än mina hemmastigar iaf. Visst dom har tränat sina kroppar så de har muskler så de inte blir tröttare av att mota terrängen än vad de tjänar på att det är effektivare att trampa vilket kanske inte gäller mig, men behöver vi verkligen diskutera om det skulle var effektivare på normala svenska stigar med mindre än 160mm slag? Skulle det inte vara så skulle inte Enduro-tävlingsdeltagare byta ner sig till hojar med mindre slag när banan är av mindre teknisk karaktär t.ex.

Nja, du kan nog inte jämföra rakt av mot XC. Alla xc-banor jag har kört har haft betydligt fler skarpa kurvor som helt dödar farten än en vanlig hellas-stig har, och det kräver igångdrag. Man vill även gärna köra om folk, det kräver explosivitet. Sen vill man också spurta ifrån folk så de tappar hjul, det kräver också explosivitet. Inte det effektivaste sättet att cykla på, men det handlar inte om att köra en bana på kortast möjliga tid, det handlar om att komma först i mål. Det är nästan samma, men inte riktigt.

Och många xc-banor är relativt släta, det är knappast konstant rotmatta i alla fall. Och det är där slaglängden verkligen kommer till sin rätt. Jag skulle säga att ju rakare stigarna är, desto mer är Enduron the shit för stravacykling.

Vad Enduro-cyklister gör är en helt annan sak. De cyklar ju utförs, det går inte att jämföra med det jag tänker mig att man menar med "svensk stig". Dessutom är det mer en tekniksport, och de som kör på hög nivå har en teknisk nivå som är högre än de flesta strava-krigares, och att titta på deras utrustningsval blir därför ganska missvisande eftersom de använder utrustningen på ett helt annat sätt.

Senast ändrad:
durietz sa:
Angående effektiviteten så finns det ju en anledning till att xc-proffsen använder den typen av hojar de använder. Dvs HT till max 100mm slag, och WC XC-banorna är mera tekniska än mina hemmastigar iaf. Visst dom har tränat sina kroppar så de har muskler så de inte blir tröttare av att mota terrängen än vad de tjänar på att det är effektivare att trampa vilket kanske inte gäller mig, men behöver vi verkligen diskutera om det skulle var effektivare på normala svenska stigar med mindre än 160mm slag? Skulle det inte vara så skulle inte Enduro-tävlingsdeltagare byta ner sig till hojar med mindre slag när banan är av mindre teknisk karaktär t.ex.

Håller helt med, det finns en anledning till att xc i tävlingssammanhang körs med hårda dämpare upp till 100mm. Att vrida dämparen till climbmode gör cykeln snabbare på stigar som inte ger lika mycket feedback, mindre energi går åt från kroppen till att komprimera dämparen.

Varför inte köra en testrunda med snabbare däck och hårdare dämpare? Se om det gör någon stor skillnad på hastigheten. Stockbybanan är väl rätt bra som benchmark alternativt stravasegment man kört ofta så att man har data att jämföra mot.

Lillgammal sa:
Varför inte köra en testrunda med snabbare däck och hårdare dämpare? Se om det gör någon stor skillnad på hastigheten. Stockbybanan är väl rätt bra som benchmark alternativt stravasegment man kört ofta så att man har data att jämföra mot.

Detta gör jag redan. Kör alltid Slaughter eller liknande Enduro-semi-slick bak på sommaren, och climb mode bak och extra compression fram på de flesta av mina nötar-turer. Torrt underlag och semi-slicks känner man ju direkt att det går snabbare. Låsning av dämparna är juryn fortfarande ute på. Dagsformen och allmänna stigkonditionen varierar för mycket för att jag ska kunna göra direkt jämförelse. Det lutar mot att jag ska köpa mig en kortslagig bara för att kunna utvärdera detta korrekt och sen återkomma med en lång utläggning. Alltså: mindre internetcyklande och mera IRL-cyklande (är det inte med den insikten alla trådar slutar här?)

Nu så blir det ju mer och mer fs i xc på världsnivå. Valet lär länge ha varit mer styrt av tradition och inte vad som är bäst när det gäller att så många kör ht. Att dessutom så få använder sig av en dropper är mycket märkligt. Det finns lätt mer tid att vinna i de tekniska partierna jämfört med vad man förlorar på 400 gram mer i en klättring.

jofahjalm sa:
Nu så blir det ju mer och mer fs i xc på världsnivå. Valet lär länge ha varit mer styrt av tradition och inte vad som är bäst när det gäller att så många kör ht. Att dessutom så få använder sig av en dropper är mycket märkligt. Det finns lätt mer tid att vinna i de tekniska partierna jämfört med vad man förlorar på 400 gram mer i en klättring.

Jag snackade med Ralph Naf om det där för några år sen på TP. Han tyckte att det ändå mest blev kö i utförbackarna så man sällan vann så mycket på att vara snabbare där, och dessutom blev det ännu en grej man skulle göra, förutom att växla upp och låsa upp dämparna. Mao, så länge inte ett flertal kör dropper behöver ingen göra det. Men vad vet han, han har ju faktiskt bara irl-cyklat xc på världsnivå inklusive lite medaljer och så ;)

marran sa:
jofahjalm sa:

Jag snackade med Ralph Naf om det där för några år sen på TP. Han tyckte att det ändå mest blev kö i utförbackarna så man sällan vann så mycket på att vara snabbare där, och dessutom blev det ännu en grej man skulle göra, förutom att växla upp och låsa upp dämparna. Mao, så länge inte ett flertal kör dropper behöver ingen göra det. Men vad vet han, han har ju faktiskt bara irl-cyklat xc på världsnivå inklusive lite medaljer och så ;)

Snart kommer väl Fox med en switch som låser upp dämparna och sänker stolpen i ett enda svep.

Och sen kommer Fox i samarbete med shimano med en elektronisk knapptryckargrej som man bara duttar till så sänks stolpen, dmparna låser upp sig och växel kliver upp.

marran sa:
jofahjalm sa:

Duktiga cyklister klarar också av att köra utan dropper och många XC-banor är "släta" i jämförelse med enduro.

Däremot kan jag förstå att en dropper på en CX-cykel hade varit värt det, du kan då använda benen som stötdämpning. Även att det blir så spårigt och om du kan ta snabbare linjer istället för att behöva följa samma spår varje gång så det finns väldigt mycket tid att plocka med att kunna maximera greppet med benen. Fast nu är jag jätte-OT.

Senast ändrad:
BjornR sa:
Johan A sa:
BjornR sa:
Duktiga cyklister klarar också av att köra utan dropper

Det är ju därför vi Hellasgubbar måste ha dropper-posts ju.

Måste? Visste inte om att det inte gick att cykla utan. Däremot blir cyklingen så mycket roligare med en hisspinne, eller hur?

Sjukt roligare. Jag vågar mig iaf nerför vissa branter med min 110mm Camber som jag aldrig vågade ta mig nerför med min 130mm Stumpjumper utan hisspinne.

Min gissning baserat på nedslita däck (och alltså inte "äkta" semislicks) är dåligt. När jag har kört minion60a i olika casing är det en hel del skillnad till de lättare casingarnas fördel vilket stöder det.

Nog för att razor är snabbare än määäry, men någon ronny kommer det aldrig att bli.

Grusove sa:
Med risk för trådstöld: Hur står sej semislicks rullmässigt mot xc-däck, tex Rock razor vs Rocket Ron?

19.8 W fördel till Rocket Ron jämfört med Rock Razor...

Tyskt labtest i Bike, så hur representativt där är på stig kan man ifrågasätta.

Rocket Ron 29x2.25" - 16.9 W
Magic Mary Super Gravity 27.5x2.35" - 43.8 W
Rock Razor Super Gravity 27.5x2.35" - 36.7 W

soderblom sa:
Grusove sa:
Med risk för trådstöld: Hur står sej semislicks rullmässigt mot xc-däck, tex Rock razor vs Rocket Ron?

19.8 W fördel till Rocket Ron jämfört med Rock Razor...

Tyskt labtest i Bike, så hur representativt där är på stig kan man ifrågasätta.

Rocket Ron 29x2.25" - 16.9 W
Magic Mary Super Gravity 27.5x2.35" - 43.8 W
Rock Razor Super Gravity 27.5x2.35" - 36.7 W

Fast RoRa SG är ju rätt mycket kralligare än RoRo Liteskin(?).

Testade de verkligen pappersdäck med DH-lightdäck?

Vad som var intressant i sådant fall är att i testet 2013 så provade de Magic Mary i båda utföranden (Supergravity vs Snakeskin) och där skiljde endast 0.2 W i rullmotstånd men över 230g i vikt. Dvs ingen skillnad vid konstant fart, men antagligen desto mer vid acceleration/igångdrag.

soderblom sa:
Vad som var intressant i sådant fall är att i testet 2013 så provade de Magic Mary i båda utföranden (Supergravity vs Snakeskin) och där skiljde endast 0.2 W i rullmotstånd men över 230g i vikt. Dvs ingen skillnad vid konstant fart, men antagligen desto mer vid acceleration/igångdrag.

Intressant!

Jag har dragit mig från att köra SG-däck ett tag nu och valt att köra högre tryck för att slippa förstöra fälgar.

soderblom sa:

Ja det var ju riktigt intressant! Och oväntat för mig åtminstone. Har undvikit SG då jag trott de rullade supertrögt.

+1 intressant! Och oväntat.

Määry kanske har så löjligt högt och knöggligt mönster att trögheten i mönstret dominerar över sidoväggsdeformationen? Jag har inte cykla på Scwalbe sen 2010 eller något sånt, och tänker fortsätta på det viset, så jag har egentligen ingen aning. Jag vet bara hur Maxxis funkar.
Eller jo förresten, jag provrullade en Liteville med Määääry för något år sen på en trottoar i Österrike, men det gills nog inte.

Grusove sa:
Tack för det bra svaret :)
Då känns RoRa avskrivet som do it all däck.

Testet utfördes väl på asfaltsliknande förhållanden i labbet? Dvs ganska oapplicerbart när man cyklar i terräng där mönster behövs. Hade varit bättre att testa på kontrollrundor i skogen.

larsaw sa:
Nu behöver inte TS leta längre, detta eftersom http://enduro-mtb.com/en/whyte-t130c-rs-carbon-130mm-trail-bike-review/ verkar vara säkra på sin sak i att dom hittat den ultimata stigcykeln...

Testcykel och de har redan nött ut färgen på kedjestagen för de är så breda, slå i ankeln vid varje tramptag är en dealbreaker för mig i alla fall. Samma problem som med commencals meta, men där kommer kedjestagsbredden från ett inflyttat bromsok istället för boost.

Inflyttat bromsok måste vara det största tramset sen Giants egen styrhuvdstandard. Onödigt bred baktriangel och onödigt meckigt att justera bromsok och byta belägg, och inga fördelar alls. Nu ska sur farbror gå och lägga sig, gonatt!

marran sa:
Inflyttat bromsok måste vara det största tramset sen Giants egen styrhuvdstandard. Onödigt bred baktriangel och onödigt meckigt att justera bromsok och byta belägg, och inga fördelar alls. Nu ska sur farbror gå och lägga sig, gonatt!

Kan inte "surfarbror'n" fördriva tiden under sin rehab med att konstruera den ultimata stigcykeln? ;-)

Tror fortfarande inget blir så snabbt som en Enduro 29a, kanske rappare, men inget kan monstertrucka som den där cykeln. Rycker det i uppgraderingsmuskeln finns ju alltid Öhlins fram/bak att fixa.

soderblom sa:
marran sa:

Kan inte "surfarbror'n" fördriva tiden under sin rehab med att konstruera den ultimata stigcykeln? ;-)

:)
Jag är ju upptagen med att gnälla på vad alla andra gör, det måste väl anses vara mer konstruktivt

marran sa:
Jag är ju upptagen med att gnälla på vad alla andra gör, det måste väl anses vara mer konstruktivt

+1 Självklart ska du vara besserwisser ;)
BTW, var det inte du som hade en Happy-tråd om den ultimata stigcykeln för något år sedan?
Eller kan det ha varit Westman tro?
Allt mina sök-skills får upp är denna nostalgi-reportage: http://happyride.se/forum/read.php/1/1652972

larsaw sa:
marran sa:

+1 Självklart ska du vara besserwisser ;)
BTW, var det inte du som hade en Happy-tråd om den ultimata stigcykeln för något år sedan?
Eller kan det ha varit Westman tro?
Allt mina sök-skills får upp är denna nostalgi-reportage: http://happyride.se/forum/read.php/1/1652972

Kan det vara denna du tänker på??

http://happyride.se/forum/read.php/1/2000789/page=1

Tillbaka
Topp