Slanglöst eller inte??...

nho1

Ny medlem
Löst lite olika teådar om just hur stor skillnanden är mellan att köra med slang eller köra slanglöst.
- Märker man verkligen den skillnad i viktminskningen som det gör med slanglöst?
- Verkar som flera upplevt bättre motstånd mot punka med slanglöst.
- Bökigt/svårt att köra med slanglöst?

Tacksam för era tips och ideer.

Senast ändrad:
Jag kör slanglöst och tycker det är världens grej. Du tjänar inte speciellt mycket vikt mot att köra en lätt slang, så det är ingen anledning. Däremot kommer du kunna köra lägre tryck utan att punka med slanglöst. Det borde också rulla och greppa bättre utan slangen, men effekten lär också vara så liten att man inte upplever den. Jag använde kompressorn utanför den lokale cykelhandlaren för att ploppa däcken på plats och det hela var inte speciellt jobbigt.

Jag tyckte först mina Hans Dampf Snakeskin var rätt hårda och trista när jag körde med slang. När jag bytte till slanglöst så kunde jag minska trycket ganska mycket och då blev däcken mycket trevligare. Slanglöst ftw.

Ghetto-tipset är att slanga från ett annat hårdpumpat däck om man inte har tillgång till kompressor.

Ska tillägga att jag "burpat" däcket en gång under ett lopp och lyckades till min förvåning blåsa upp det igen lätt som en plätt med vanlig minipump. Dock så kom det in en massa grus och skit mellan fälgen och däcket så efter det så höll det aldrig trycket ordenligt. Burpar man får man nog räkna med att lägga tiden det tar att plocka av, rengöra ordenligt och sedan fixa på det slanglöst igen.
Ha alltid slang med dig i reserv ute även om du kör slanglöst. (y)

Finns det nån bra instruktionsvideo hur man går tillväga med slanglöst?
Vad man ska tänka på, vad man behöver och hur man gör.

theBrand skrev:
-------------------------------------------------------
> Ebbelee skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det inte även så att små hål lagar "sig
> > själv"?
>
>
> Som i slutet på den här filmen typ :)

Typ? är det en myt?
Ge mig ett rakt svar annars kan jag inte sova i natt! :-)
/Ebbe

Satte på ett par slanglösa däck idag för första gången och jag tycker det var skit enkelt, mycket enklare en vad jag trodde!

innan du sätter på däcken så tvätta rent dem med en scotchbrite på insidan sen gör du precis som vanligt, bara att istället för att ha i en slang så har du i vätskan och ha i lite mer om däcken inte är gjorda för tubeless. pumpade upp däcken hårt så dem satte sig till rätta och sen reglerar du bara till rätt lufttryck! Jag använde vanlig fotpump kanske ska nämnas. Skit enkelt!!

Senast ändrad:
Den enda riktiga fördelen jag ser med slanglöst utifrån min erfarenhet med slang är om man kör någonstans med taggar och skit som ger stickpunkteringar.

Min erfarenhet med slang är att trycket ändå begränsas av att inte kvadda fälgarna. Jag har fått fler bucklor i fälgarna än jag fått genomslagspunkteringar med klenare däck. Kör nu precis över 1 bar med Chunky Monkey och de är tokstabila och jag har inte punkterat dem eller fått några större genomslag än. Inte ens klena däck som Race King upplever jag som problematiska ens i hög fart med lågt tryck. Visst, de rör sig en del men inte mer än cykeln gör ändå i kurvor på lösgrus och inte så att det blir ostabilt.

Skulle jag åka utomlands till en plats med taggiga växter skulle jag inte tveka en sekund att konvertera.

Jag är komplett n00b på slanglöst men om tom jag fixade på första försöket att konvertera så gör typ de allra flesta det :-D

Jag valde att använda "Orange Sealant" på rekommendation, annars hade jag säkert valt gucka fr Schwalbe eller Stan's.

Nu råkar jag ha en kompressor så att poppa däcken på plats gick som en dans innan jag tryckte in guckan, sedan pressade jag in guckan genom ventilen efter att ha gängat ur dess insats.

För egen del handlade försöket enbart om nyfikenhet. :)

Ähh. Slang är enklare och som någon skrev är det ändå så att toklågt tryck tenderar att mosa fälgarn istället. Gör som du vill. Slanglöst är nog lite bättre, men kladdigt och mekigt...

Jag har inte särdeles mycket erfarenhet av tubeless men köpte en begagnad cykel i somras som redan var slanglös (Stan's fälgar o Racing Ralph tubeless ready). Har funkar helt smärtfritt utan att jag gjort nånting. Men under senaste veckorna så började däcken hålla luft lite sämre, inte så att det var tomt, men jag var tvungen att pumpa lite om cykeln stått 24h eller mer. Så jag bestämde mig för att ta loss däcken, göra rent och fylla på. Det var superlätt, i stort sett tycker jag nog det var enklare än att böka dit en slang också (det här är kanske bara för att jag är klantig men jag har mer än en gång lyckats klämma slangen på ett olyckligt sätt i under bytet så den fått ett litet hål). Så här gick det till:

1. Töm luft
2. Kräng av däcket
3. Tvätta insidan med scotchbrite (behövs nog inte varje gång man fyller på, nu ville jag mest se hur det såg ut)
4. Kräng på däcket
5. Pumpa upp tryck så däcket poppar på plats (detta steg gjorde jag mest för skojs skull för att se hur tätt det höll utan gucka, orkade inte vänta så länge dock, det höll minst fem minuter). Det behövs absolut inte nåt värre än en fotpump, de poppade vid ca 35 psi.
6. Häll i gucka genom ventilen (efter att ha skruvat bort centrumdelen).
7. Pumpa upp och släng runt med däcket lite så guckat sprider sig överallt.

Allt som allt tog det en stund, kanske 35 minuter i alla fall men det var ju första gången. Det svåraste momentet var att få på däcket över fälgkanten, men det momentet har man ju även med slang. Det som tog längst tid var att tvätta insidan av däcket och det tänker jag inte göra varje gång, att bara fylla på gucka utan att ta loss däcket tar ju högst 2 minuter och är helt kladdfritt. Använde Joey's gucka.

Nu vet jag ju inte hur det är med fälgar som inte är gjorda för tubeless, det kanske fungerar sämre med dem. Har beställt Stan's gucka också och en som heter Eclipse, får väl återkomma med utvärdering vilken som var bäst. Men nån form av injector (pip-flaska, slang, spruta etc) är starkt rekommenderat, annars kan det nog lätt bli kladdigt.

Om jag inte hade fälgar som var färdiga för det skulle jag satsa på en sån här http://www.wiggle.co.uk/stans-no-tubes-freeride-tubeless-kit/

Vernersson skrev:
> Jag valde att använda "Orange Sealant" på
> rekommendation, annars hade jag säkert valt > > gucka fr Schwalbe eller Stan's.

BTW Schwalbes Doc Blue är en OEM på Stan's... // Larsa

Jag har stans fälgar men valt att använda slangar. Orsaker ?
Ingen viktminskning med slanglöst.
vid 1,5 bar har jag ändå aldrig pu kterat med slang.
risk fö burpande.
mekigt o kladdigt.

Jag punkterar sällan av någon anledning men har kunnat konstatera att vid varje tävling är det npgra som står vid mål och förklarar sin dåliga placering med problem med slanglöst...

castrello skrev:
> kunnat konstatera att vid varje tävling är det
> npgra som står vid mål och förklarar sin
> dåliga placering med problem med slanglöst...

Det avgör saken. Ursäkter är alltid bra att ha i bakfickan.

Johan A skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > kunnat konstatera att vid varje tävling är
> det
> > npgra som står vid mål och förklarar sin
> > dåliga placering med problem med slanglöst...
>
> Det avgör saken. Ursäkter är alltid bra att ha
> i bakfickan.

Även de med slang brukar ha som ursäkt att den gick sönder

Skulle kanske undra i "frågor man inte vågar ställa " egentligen, men när ämnet redan är uppe... Jag har precis köpt ett par ust-hjul ( Fulcrum red metal 3) och står i valet och kvalet om jag ska köra slanglöst eller inte. I princip alla verkar ha i gucka men i manualen står ingenting om att det behövs.
Givet att jag har däck för slanglöst, blir det tätt ändå?

cubeforce skrev:
> Skulle kanske undra i "frågor man inte vågar
> ställa " egentligen, men när ämnet redan är
> uppe... Jag har precis köpt ett par ust-hjul (
> Fulcrum red metal 3) och står i valet och kvalet
> om jag ska köra slanglöst eller inte. I princip
> alla verkar ha i gucka men i manualen står
> ingenting om att det behövs.
> Givet att jag har däck för slanglöst, blir det
> tätt ändå?

Nej, det är tätningsväyska som gäller.

Jag tror däcket ska kunna hålla tätt utan guckan med riktig ust på allt, men jag hade haft i gucka oavsett eftersom guckan tätar när något sticker hål på däcket

Ni som har gucka i däcken. Får ni inte problem med att ventilenkleggar igen. Jag kollar trycket med mätare innan varje tur. Dels så kommer det ut gucka som sätter igen mätaren och dels så kleggar ventilen igen. Det är mkt irriterande.

Nej, inte ett problem för mig. Visst kan det finnas lite gucka vid ventilen, men inget som orsakar problem.

Till TS: Kör på om du känner för det! Lätt och billigt att testa om det är nåt för dig. Enda stora nackdelen som jag ser det är att jag drar mig för att byta däck ofta. Du har fått många bra tips i tråden, filmer finns på youtube. Enda jag vill tillägga är att jag alltid lyckats få upp däcken med vanlig pump. Lite svettigt ibland, men det ger en cyklist lite välbehövlig överkroppsträning. Glöm inte att ta ut ventilkäglan först! :-)

larsaw skrev:
> Vernersson skrev:
> -----
> > Jag valde att använda "Orange Sealant" på
> > rekommendation, annars hade jag säkert valt > >
> gucka fr Schwalbe eller Stan's.
>
> BTW Schwalbes Doc Blue är en OEM på Stan's... //
> Larsa

Det var rackarns....
Då har man fått lära sig ngt nytt idag också.

Tackar :-)

Lånar denna tråd lite. Tänkte pröva med slanglöst, vad är skillnaden på ett notubes kit och ghetto style funktionellt alltså.

Kör med mavic crossride just nu. Går dom bra att köra slanglöst med? Jag menar varför köpa dyra crest fälgar när man bara kan slänga på fälgband och sen i med gucka.. Hur är det med vanliga däck då? Måste man köpa tubless ready däck? Känns som att det är bäst? Tack på förhand!

Glöm inte såpan! Vanlig grönsåpa eller diskmedel funkar utmärkt. Dränk en kökshandduk i det och smörj på runt båda däcksidorna och på fälgen, det hjälper däcket att glida ut i kanterna och täta.
Pumpa upp däcket till angett max bar/psi, kommer smälla till ett par gånger då däcket hamnar på plats.

Jag har aldrig använt en kompressor, har nog stansat 10-15 hjulpar med olika däck.

Den enda egentliga nackdelen jag ser med slanglöst är om du vill byta däck ofta.

Speciellt om det är tätt inpå en tävling, men då är det å andra sidan bara att slänga i ett par slangar. Jag har tätat däck så kort som en dag innan en tävlig, så länge det inte är typ Supersonic eller Schwalbes motsvarighet med tunna däcksidor så är det lugnt, dessa däck tenderar att läcka en del genom sidorna i början.

Och åter igen, vikten är inte en fördel för slanglöst. Lätt slang och vätska väger lika mycket.

Men om vikten är den samma...och jag kan köra så lågt tryck som jag vill utan att punktera med slang...så finns det bara nackdelar kvar med slanglöst: kostnaden, besväret och burprisken.

Antingen har du väldigt bra teknik eller så har du haft tur tänker jag, hur mycket cyklar du? Är det inte safe to say att mer eller mindre alla snakebite-punkor kan undvikas med slanglöst?

Men får man inga sådana så skulle jag inte heller kört med vätska, hör dock till kategorin som stått för många gånger och svurit över just sådana.

Och "burps" som jag förstått betyder att däcket läcker vid fälgkanten har jag aldrig upplevt, har dock alltid kört med UST-fälgar (XTR) eller ZTR.

Senast ändrad:
landen skrev:
> Antingen har du väldigt bra teknik eller så har
> du haft tur tänker jag, hur mycket cyklar du? Är
> det inte safe to say att mer eller mindre alla
> snakebite-punkor kan undvikas med slanglöst?

Du kvaddar fortfarande fälgen. Punkteringen är åtminstone en tydlig varning att det är läge att pumpa däcken igen ;)

Hur mycket spelar cykelns och framför allt cyklistens vikt in när det gäller däcktryck?

En cyklist på 65 kg och en cyklist på 105 kg borde väl rimligtvis behöva köra på olika däcktryck för att undvika genomslag? Eller är jag helt fel ute?

-Andy- skrev:
> Hur mycket spelar cykelns och framför allt
> cyklistens vikt in när det gäller däcktryck?
>
> En cyklist på 65 kg och en cyklist på 105 kg
> borde väl rimligtvis behöva köra på olika
> däcktryck för att undvika genomslag? Eller är
> jag helt fel ute?

Du är nog helt rätt ute. Vad som upplevs som lågt tryck och vad som är för lågt beror nog mycket på vikt men också på körstil.

Alla såna här diskussioner blir ju subjektiva så man får ta allt med en nypa salt utifrån egen erfarenhet av vad som är ett lågt tryck. Jag som väger 65-70kg kan köra strax över en bar i stökig terräng med kraftiga däck men har jag klenare däck, typ MKII, spelar det ingen roll om jag har 3 bar i jag kvaddar fälgarna ändå. Osmidig är nog bara förnamnet :p

-Andy- skrev:
> Hur mycket spelar cykelns och framför allt
> cyklistens vikt in när det gäller däcktryck?
>
> En cyklist på 65 kg och en cyklist på 105 kg
> borde väl rimligtvis behöva köra på olika
> däcktryck för att undvika genomslag? Eller är
> jag helt fel ute?

Man kan nog omformulera det: En tyngre cyklist behöver större luftkammare för att kunna köra lika lågt tryck som en lättare cyklist:-)

För övrigt har man väl ingen gucka i slanglösa MC- och bildäck (vilket jag antar är alla nu för tiden)? Borde funka till cykel också om man inte cyklar där det kan finnas vassa saker som tränger genom däcken.

Enkelt! För att ha en utgångspunkt. Från http://www.notubes.com/help/tirepressure.aspx & de kan ju det där med slanglöst.

Jag har moddat ekvationen så den funkar med kilo istället för pound.

Framhjul: Kroppsvikt*0,315-1 = trycket i psi
Bakhjul: Kroppsvikt*0,315+2 = trycket i psi

Framhjul: 80*0,315-1 = 24 psi (1,7 bar)
Bakhjul: 80*0,315+2 = 27 psi (1,9 bar)

Frid!

Miracle skrev:
> Enkelt! För att ha en utgångspunkt. Från
> http://www.notubes.com/help/tirepressure.aspx & de
> kan ju det där med slanglöst.
>
> Jag har moddat ekvationen så den funkar med kilo
> istället för pound.
>
> Framhjul: Kroppsvikt*0,315-1 = trycket i psi
> Bakhjul: Kroppsvikt*0,315+2 = trycket i psi
>
> Framhjul: 80*0,315-1 = 24 psi (1,7 bar)
> Bakhjul: 80*0,315+2 = 27 psi (1,9 bar)

Fast det är väl lite väl generaliserande om man inte tar hänsyn till hur stor luftkammare däcket har och vad för slags terräng man cyklar i? Jag väger 85 pannor och har med framgång använt så lågt tryck som 1 bar fram med 29x2,0"-däck (dock är de större än till exempel Schwalbes 2,1"-däck). Bak däremot, måste jag ha ungefär 1,7 bar för att inte slå igenom eller få otäcka "vikningar" av däcket vid kurvtagning. Man kan nog beskriva min cykling som "följsam" och knappast brutal, vilket naturligtvis spelar in.

Detta gäller för övrigt MED slang, så jag vet inte om det skulle ändras utan.

Makten skrev:
> -Andy- skrev:
> -----
> > Hur mycket spelar cykelns och framför allt
> > cyklistens vikt in när det gäller däcktryck?
>
> >
> > En cyklist på 65 kg och en cyklist på 105 kg
> > borde väl rimligtvis behöva köra på olika
> > däcktryck för att undvika genomslag? Eller
> är
> > jag helt fel ute?
>
> Man kan nog omformulera det: En tyngre cyklist
> behöver större luftkammare för att kunna köra
> lika lågt tryck som en lättare cyklist:-)
>
> För övrigt har man väl ingen gucka i slanglösa
> MC- och bildäck (vilket jag antar är alla nu
> för tiden)? Borde funka till cykel också om man
> inte cyklar där det kan finnas vassa saker som
> tränger genom däcken.

Jag körde UST Hutchinson Python ett tag, dessa behövde ingen vätska alls för att täta. Men är ju då rena UST-däck, som jag förstått är ganska nedprioriterad bland tillverkarna.

Makten skrev:
> Fast det är väl lite väl generaliserande...

Det är väl ingen som påstått nått annat heller.
"To determine a starting tire pressure..." står det vilket betyder ungefär "För att ha ett utgångsläge för lufttrycket i däcket..."

Frid!

Senast ändrad:
Miracle skrev:
> Makten skrev:
> -----
> > Fast det är väl lite väl generaliserande...
>
> Nu pratar du i nattmössan. Det är väl ingen som
> påstått nått annat heller.
> "To determine a starting tire pressure..." står
> det vilket betyder ungefär "För att ha ett
> utgångsläge för lufttrycket i däcket..."

Okej, okej:-) Jag menar bara att även utgångspunkten måste skilja ordentligt beroende på hur stort däcket är. Det lär ju bara bli sopor av fälgen om du kör 1,7 bar fram i ett smalt räserdäck till exempel;-)

Antagligen har de väl utgått från en viss däcksstorlek för formeln. Skitsamma, det viktigaste torde vara att inse att man kan köra lååångt mycket lägre tryck än vad de flesta tror, innan de labbat lite själva:-)

nho1 skrev:
> - Märker man verkligen den skillnad i viktminskningen som det gör med slanglöst?

Ja. Visst är skillnaden mot en dödslätt raceslang liten. Men såna kör ju få. Hellasgorillor kör tjocka starka fulslangar och då blir viktminskningen större i praktiken. Jag tyckte det märktes.

> - Verkar som flera upplevt bättre motstånd mot punka med slanglöst.

Ja. Man blir förvånad. "Det där blev punka... nähä".

> - Bökigt/svårt att köra med slanglöst?

Ja. Det är lite meckigt ibland. Vissa monteringar blir lika enkla och pålitliga som en slangkittning. Andra omgångar blir dåliga och man måste pumpa ett tomt däck inför varje runda. Så har jag det nu tyvärr men jag tycker ändå det är värt det. Kanske för att jag kör så sällan?

Tillbaka
Topp