Jag har inte särdeles mycket erfarenhet av tubeless men köpte en begagnad cykel i somras som redan var slanglös (Stan's fälgar o Racing Ralph tubeless ready). Har funkar helt smärtfritt utan att jag gjort nånting. Men under senaste veckorna så började däcken hålla luft lite sämre, inte så att det var tomt, men jag var tvungen att pumpa lite om cykeln stått 24h eller mer. Så jag bestämde mig för att ta loss däcken, göra rent och fylla på. Det var superlätt, i stort sett tycker jag nog det var enklare än att böka dit en slang också (det här är kanske bara för att jag är klantig men jag har mer än en gång lyckats klämma slangen på ett olyckligt sätt i under bytet så den fått ett litet hål). Så här gick det till:
1. Töm luft
2. Kräng av däcket
3. Tvätta insidan med scotchbrite (behövs nog inte varje gång man fyller på, nu ville jag mest se hur det såg ut)
4. Kräng på däcket
5. Pumpa upp tryck så däcket poppar på plats (detta steg gjorde jag mest för skojs skull för att se hur tätt det höll utan gucka, orkade inte vänta så länge dock, det höll minst fem minuter). Det behövs absolut inte nåt värre än en fotpump, de poppade vid ca 35 psi.
6. Häll i gucka genom ventilen (efter att ha skruvat bort centrumdelen).
7. Pumpa upp och släng runt med däcket lite så guckat sprider sig överallt.
Allt som allt tog det en stund, kanske 35 minuter i alla fall men det var ju första gången. Det svåraste momentet var att få på däcket över fälgkanten, men det momentet har man ju även med slang. Det som tog längst tid var att tvätta insidan av däcket och det tänker jag inte göra varje gång, att bara fylla på gucka utan att ta loss däcket tar ju högst 2 minuter och är helt kladdfritt. Använde Joey's gucka.
Nu vet jag ju inte hur det är med fälgar som inte är gjorda för tubeless, det kanske fungerar sämre med dem. Har beställt Stan's gucka också och en som heter Eclipse, får väl återkomma med utvärdering vilken som var bäst. Men nån form av injector (pip-flaska, slang, spruta etc) är starkt rekommenderat, annars kan det nog lätt bli kladdigt.
Om jag inte hade fälgar som var färdiga för det skulle jag satsa på en sån här
http://www.wiggle.co.uk/stans-no-tubes-freeride-tubeless-kit/