Slanglöst med Clas Ohlson punkteringsspray, montering, test och erfarenheter etc

Slanglöst med Clas Ohlson punkteringsspray, montering, test och erfarenheter etc
ja, det var några år sen de ändra innerdiametern (vad jag hört) och sen dess har de stått på listan.
här är den http://www.notubes.com/support_tire.php

de första python däcken ja hade va betydligt svårare att kränga på, MEN det va absolut inga problem i skogen, det brukar inte vara nå problem att ta av däck utan verktyg, bara man vet hur man gör o har någorlunda starka nypor

Testdag 6:
-läckte ut lite luft idag av okänd anledning, upptäcktes precis efter att vi studsat ner för en slinga
-konstaterade att lite vit vätska läckt ut mellan däck och fälg
-hade jag för lågt tryck i däcket?
-korsade jag ett currykryss fel :)
-drog i en gnutta punkaspray till sen var det bar å åk igen
-körde vidare och hem, ytterligare ca 25-30 km utan problemo
-nu, ca fem timmar senare är trycket oförändrat och däcket till synes tätt

Efter 18 dgr still going tätt. Funkar.

Däcken har hållit tätt. Enda missödet var på turen till Ängsjö (en vecka efter operationen) då framdäcket av okänd anledning började läcka längs fälgen på ngr ställen, lite vit sörja pruttade ut, var dock marginellt. Syns små spår av vätskan kvar på däcket, ser nästan ut som limrester:
status080715c.JPG ht=544

Tror jag hade haft för lågt tryck och att det däcket komprimerats för mycket. Löstes med lite punkaspray på plats och sen har det rullat igen.

Köpt en pump med manometer. Kontrollerade trycket inför rajden i lördags, labbade fram till att jag skulle ha 2,0 bak och 1,8-1,9 fram. Kollade trycket nu ikväll och det var oförändrat.

Labbade även innan manometerpumpen med trycket fast då mer på känn och beroende på var jag skulle hoja. Brukar som regel pumpa hårt när jag drar iväg på transportsträcka till Järva, Fornstigen eller vad som är aktuellt och släppper på (däck-)trycket när jag kommer ut i busken :)

Inne i däcken verkar det vara mindre vätska nu, kluckar bara lite, gissar på ngn eller ngr matskedar finns kvar.

Ett minus har jag konstaterat men kan leva med det t s v, ventilen bak har klabbat igen lite och kräver lite övertalning när man skall pumpa, går lite trögt.

(Nästa experiment blir med vanliga pendlarhjulen; efter inköp av nya däck skall jag tejpa fälgarna med eltejp och sedan testa med ust-ventil, alt moddad slangventil, har gjort ngt tidigare försök men däcken var för risiga..)

Senast redigerad av en moderator:
jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Happys MacGyver!
>
> Kan Du bygga något kul till Skei i augusti?

Håller på att limma en latexoverall av innerslang till dig :) Vill du ha dragkedja eller kardborre i ryggen och grenen?

bruce skrev:
>
> Håller på att limma en latexoverall av
> innerslang till dig :) Vill du ha dragkedja eller
> kardborre i ryggen och grenen?

Det räcker definitivt med öppning i grenen. Skippa kardborren.

Sammanfattning
-använt mina mina ghetto-UST i snart 6 veckor
-använt Racing Ralph 2,25 (standardäck, ej UST)
-har läckt vid ett tillfälle (mellan fälg och däck) efter en bucklig nerförslöpa därefter har det hållt tätt
-ej fått ngn punka
-kört med 29 psi tryck såväl fram som bak
-har förmodligen kört ngnstans kring 25 timmar på dem sedan montering
-kört på varierat underlag; Fornstigen, Grimsta, Järva, Nick-spåret, Upplandsleden samt 4 turer i Säfsen
-framhjulet har pyst lite grann, fyllt på ca 2 psi/vecka, ej upplevts som ett problem
-bytte från RR till Nobby Nick 2,25 (standarddäck, ej UST) idag och de tätade och höll tätt omedelbums, trängde knappt ut ngt skum mellan fälg och däck

Tog ngr bilder från demonteringen; vad hade hänt med gegget, hur skulle däcket se ut på insidan, skulle allt explodera och gå åt helvete?

Lufttömning, hur ser det ut?
tmmerluft.JPG ht=544

Lite geggrester kvar på fälgen, fanns bara på ngt ställe fram, inget på bakfälgen. Var som torkat kontaktlim i konsistensen, togs bort med av med vatten och en vit scotchbritesvamp
flgen.JPG ht=544

Tunn hinna av torkad gegga inuti däcket fram
inutidck.JPG ht=544

Lite "gummi" kvar på kanterna
dckskant.JPG ht=544

Bak fanns lite gegga kvar, hälldes ut och återanvändes :)
resteribakdck.JPG ht=544

I bakdäcket hade det bildats en liten gumiboll stor som en ärta ungefär
gummibollbakdck.JPG ht=544

Samma metod till NN, tätade excellento
nobbynick.JPG ht=544

Har ej haft ngn punka men OM det skulle inträffat TROR jag gegget hade tätat en mindre läcka. Någon hade en teori om att geggan skulle vara verkningslös efter ett tag men det tror jag inte stämmer. Det som fanns kvar flytande i bakdäcket hällde jag över i en plastmugg och körde i retur på NN däcken. Resterna i plastmuggen stelnade ganska omgående till en gummiliknande massa när det kom ut i friska luften.
torkatgegg.JPG ht=544

Slutsats
Enligt min uppfattning fungerar Clas Ohlson punkaspray alldeles utmärkt till ghetto-UST och jag kommer använda metoden framgent såvida inga komplikationer tillstöter. Billigt, en tub kostar 59 kr och räcker till bak och framhjul. Jag kommer fylla på lite skum varannan månad ungefär.

End of (my) story.

Senast redigerad av en moderator:
notubes geggan kostar väll en 200 kr, om ens det för en stor dunk på CC, alltså för 14 däck, borde ju slå "budget" varianten från classes :D egentligen :D

hade du klickat på länken hade du sett "Stan's No Tubes, Tire Sealant 950ml" för 165kr. Den ska räcka till 16 däck, vilket alltså ger lite över 10 spänn per däck.

Skit också.. 10 spänn..

Fast det är ju mer udda och originellt med Ohlson-metoden i vart fall :)

bruce skrev:
> Skit också.. 10 spänn..
>
> Fast det är ju mer udda och originellt med
> Ohlson-metoden i vart fall :)

Helt klart, Bruce! Kör Du samma setup på Skei?

hakanf skrev:
> hade du klickat på länken hade du sett "Stan's
> No Tubes, Tire Sealant 950ml" för 165kr. Den ska
> räcka till 16 däck, vilket alltså ger lite
> över 10 spänn per däck.

Ha ha ha ha ha ha ha!

hakanf skrev:

ja tänka sig :D

hakanf skrev:

Fast varje gång jag försökt så har det nästa gått åt en CO2-patron eller 2 åxå.
Nu har jag gett upp det där med Stans och kör med UST.

Första punkan igår, kombon 1,8 bar samt 95 kg gubbe uppför en trappa funkade inte. En rejäl snakebite, två hål mitt på däcket och Classe förmådde inte täta, kom bara vit sås ut. Drog hem, två duttar superlim, i med en halv tub Classe och sen rullade det igen. Körde 4 timmar på däcket idag, intakt.

Förre helgen blev jag varse att det läckte vid däcksida/fälg, körde med för lågt tryck (även då) och fick genomslag. Pumpade ngr drag sen var det ok igen.

2,0 bak samt 1,8 fram är min nya melodi.

Monterade på ett par nya Maxxis Advantage 2,25 på andrareservshjulparen. Lite svårt att få tätt framdäcket faktiskt, ett litet hål på sidan pyser fortfarande. Kommer Classe gå bet här?

Jag gillar tråden skarpt!

Skall köra UST med Minion och 823 fälg, däcket är EJ UST, köpte en stor tub gegga på Jula, det var billigare än clasan. Får se hur det går.

Har du tänkt testa UST på en vanlig fälg? Kanske en 729 eller så?

Jag har funderat på hur man skall täta hålen för ekernipplarna från insidan. Eltejp nämns i denna tråd, kanske en öronpropp i varje hål ;-)

Vore najs att veta om någon testat detta också!

//K

kebarb skrev:
> Jag gillar tråden skarpt!
>
> Skall köra UST med Minion och 823 fälg, däcket
> är EJ UST, köpte en stor tub gegga på Jula, det
> var billigare än clasan. Får se hur det går.
>
> Har du tänkt testa UST på en vanlig fälg?
> Kanske en 729 eller så?
>
> Jag har funderat på hur man skall täta hålen
> för ekernipplarna från insidan. Eltejp nämns i
> denna tråd, kanske en öronpropp i varje hål
> ;-)
>
> Vore najs att veta om någon testat detta också!
>
> //K

problemet är väll att om fälgen inte är ust, så är de väll dels inte lika tighta mot däcket, o dens tror ja de är för djupa på mitten. ett ust fälgband från eclipse eller notubes bygger ju på innerdiametern. men skulle ja testa, skulle ja nog köra med typ 3M´s fiberförstärkta tejp eller liknande

Jag har tänkt på det, men vill hålla vikten nere.

Iofs så ganska det inte är så mycket att knälla om, om man slktar en 20" slang och tar bara en bit av den?

//K

OskarH skrev:
> Kebarb: Täta hålen med en 20" slang.
> Typ såhär
> http://www.nsmb.com/gear/tubeless_12_04.php

Kebarb: jag har testat ghetto-ust som visas i http://www.nsmb.com
och det funkade lika bra, lite mer omständigt bara.

Har även testat att bara klippa en smalare remsa av 20"slang och lägga direkt över ekerhålen men det var lite joxigt att få tätt. Speciellt om man kör med lågt tryck så blir ju inte pressen mot ekerhålen lika effektiv. Funkar bättre med metoden som i länken enl mig.

*Punkasprayet har tätat hålet i Advantagedäcket nu f ö. Classe klarar ju även värre har det ju visat sig: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1034512/1034512#msg-1034512

Måste kolla vad gegga kostar på Jula :)

kebarb skrev:
> Jag har tänkt på det, men vill hålla vikten
> nere.
>
> Iofs så ganska det inte är så mycket att
> knälla om, om man slktar en 20" slang och tar
> bara en bit av den?
>
> //K
>
> OskarH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kebarb: Täta hålen med en 20" slang.
> > Typ såhär
> > http://www.nsmb.com/gear/tubeless_12_04.php

du ska ha minion däck som isig är tunga, o du tycker det blir för tungt med 20 gram fälgband per däck?

http://www.justridingalong.com/?product=187

även om du tar en slang o klipper sönder den, bör du ha nå fiberförstärkt tejp under annars kommer slangen att tryckas ut i ekerhålen av trycket.

Haha, jag lever i tankevärlden att alla slangar väger 500g. Det är säkert som du säger att en 20" slang som fälgband inte lägger så mycket i vilkt.

En tanke slog mig som någon påpekade att det kan komma gegga tillbaka in i pumpen och sedan hindra att pumpen fungerar bra efter detta. Om man lägger en tunn tygbit mellan pumpens munstycke och ventilen kanske man kan hindra detta?

Bara en tanke, inget jag försökt.

//K

Kebarb: DH-slang behöver inte väga mer än 385g. Intense EX som jag kör med håller finfin för den vikten.

Biltema 20" slang ligger på dryga 120g exl. ventilhatt.

Första riktiga "punkan" med Classeslanglöst.

Stack ut med pannlampa i kväll (snöade ju trevligt), hann inte mer än ut i skogen när jag tog sats uppför en stigning när däcket uppenbarligen vek sig, släppte vid fälgkanten och tömdes på luft på en millisekund, lät som en hyggligt slapp brakskit. För lågt däcktryck de facto.

Drog i en reservslang som det var två stora snakebite i, fick gå hem, mycket kompetent :(

Ubu skrev:
> Låter ju trist!
> Jag gissar att det inte gick att pumpa tätt igen
> med vanlig pump..?

Nej, inte en chans, jag har f ö aldrig lyckats få upp slanglöst med bara pump..

>En sån här i har jag i ryggan
> – det kanske kan vara nåt, eller kanske bara en
> kolsyrepatron räcker för att få däcket att
> "sätta sig.
>
>
> http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/H
> i/340289_X_2007-06-29_114751_772.jpg

Har du bara en sådan? Ingen reservslang? Kanske man skulle överväga. Problemet är att jag vill kunna pumpa lite ibland och vill inte både ha med pump, slang och spray :(

Nae jag har faktiskt en slang (hel!) med mig också, och pump. Men jag har ju ghettosar så att riva allt och sätta in slang är verkligen en sista utväg, och så litar jag ändå inte riktigt på slang.
Jag fick ju byta till slang en gång när jag bröt av ventilen så men då hade jag massa gamla taggar i däcket så då kom jag ju inte så långt ändå.

Om du tycker det blir för mycket att släpa på så finns ju den här som är lite smidigare
http://www.fietsbandenconcurrent.nl/product_images/1080.jpg
(jag köpte min på Cycling)
men samma sorts latexskum-gegga som Clasan. Du kör ju presta så då slipper du adapter oxå...

JojjeM skrev:
> Se till att inte svetsa i fälgen bara:
>
> http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/
> article490325.ece
>
> /Johan

T o m mannen i kassan på Classe varnade för det!
-hörru, tänk på att inte..
-jag vet, jag skall ha den till cykeln..
-ok, då är det nog ingen fara..

Krängde av mina Ardent idag efter 4 månader på fälg, Olson gegga inuti. Gissar att det förmodligen är lagom att fylla på med spray efter 3-4 mån.

Fram; lite kleggigare än bak, tror det mest beror på att det stått utan luft ett tag
DSC02058.JPG ht=544

DSC02059.JPG ht=544

Bak, som det "ska" se ut
DSC02060.JPG ht=544

DSC02061.JPG ht=544

Inte mycket som kleggat fast på däcket, spolade bara av
DSC02063.JPG ht=544

Nu har jag köpt en flaska Stans och skall testa om det håller samma klass som Classe ;)

Detta verkar vara en lockande väg att gå. Rekommenderar du fortfarande denna metoden bruce?

/* Jörgen */

Jörgen_A skrev:
> Detta verkar vara en lockande väg att gå.
> Rekommenderar du fortfarande denna metoden bruce?
>
> /* Jörgen */

Jag lade ner slanglöseriet någon gång 2010. Krängde framdäcket några gånger på raken och tröttnade, satte i slang. Vet inte om kanttråden töjde sig efter ett tag eller vad det var som spökade.

Spontant:
-Classemetoden är lite dyrare
-med Classemetoden var det aldrig ngr bekymmer att få fast däcket på fälgen
-bägge metoderna tätade nya däck
-testat med fyra olika sorters däck vill jag minnas; Schwalbe RR och NN samt Maxxis Ardent och Advantage
-Stans klarar nog större hål pga siliconkulorna i såsen
-(även om Classe också funkar, körde runt med en spik i bakdäcket ett tag tills jag upptäckte den och drog ut den med tång, tätade direkt)
-däck med lite stabilare sidoväggar funkar bäst, Maxxis funkade bättre än Schwalbe som blev lite sladdriga vid lågt tryck
-gegga torkar och jag upplevde att Stans torkade snabbare, fick fyllas på oftare (jag brukade skaka däcket och lyssna, kluckar=ok, klucker inte=fyll på
-med Classe är det större risk att ventilen kleggar ihop, för att undvika brukade jag först spruta i Classegegga, vänta ett tag och sedan släppa på trycket, skruva ut ventilinsatsen och blåsa, skölja rent, pumpa upp med pump

Du är ju en lättviktare och jag tror inte du kommer ha samma bekymmer med att däcket kränger av. Slanglöst är toppen när det inte jävlas, det går ju köra med riktigt lågt tryck.

Är det ust-fälgar till hjulen du bygger?

Edit: upptäckte stalvfel så här ngr år efetråt..

Senast ändrad:
Är det verkligen dyrare? En 500 ml flaska på Classe kostar 69 kr, 473 ml stans på wiggle kostar 152 kr. Enligt stans ska man bara ha 2 oz (60 ml) i ett däck. Misstänker dock att det kommer gå åt en del när däcken tätar första gången, blir det nåt över av classe-flaskan kan man ju spara det i en burk.

Ska bara lista ut vilken sorts ventil jag ska ha. Schrader går bort då jag inte tänker borra i mina nya fälgar. Är det nån skillnad på UST-ventiler och Notubes ventiler med utbytbar "core"? Jag gissar att prestaventil från gammal slang riskerar att klägga igen?

De nya fälgarna är Notubes ZTR Crest. De har en "hylla" längs kanten som jag antar är till för att täta bra med gegga och motverka burpning (har inte läst på riktig ännu).

/* Jörgen */

Tillbaka
Topp