Sammanfattning
-använt mina mina ghetto-UST i snart 6 veckor
-använt Racing Ralph 2,25 (standardäck, ej UST)
-har läckt vid ett tillfälle (mellan fälg och däck) efter en bucklig nerförslöpa därefter har det hållt tätt
-ej fått ngn punka
-kört med 29 psi tryck såväl fram som bak
-har förmodligen kört ngnstans kring 25 timmar på dem sedan montering
-kört på varierat underlag; Fornstigen, Grimsta, Järva, Nick-spåret, Upplandsleden samt 4 turer i Säfsen
-framhjulet har pyst lite grann, fyllt på ca 2 psi/vecka, ej upplevts som ett problem
-bytte från RR till Nobby Nick 2,25 (standarddäck, ej UST) idag och de tätade och höll tätt omedelbums, trängde knappt ut ngt skum mellan fälg och däck
Tog ngr bilder från demonteringen; vad hade hänt med gegget, hur skulle däcket se ut på insidan, skulle allt explodera och gå åt helvete?
Lufttömning, hur ser det ut?
Lite geggrester kvar på fälgen, fanns bara på ngt ställe fram, inget på bakfälgen. Var som torkat kontaktlim i konsistensen, togs bort med av med vatten och en vit scotchbritesvamp
Tunn hinna av torkad gegga inuti däcket fram
Lite "gummi" kvar på kanterna
Bak fanns lite gegga kvar, hälldes ut och återanvändes :)
I bakdäcket hade det bildats en liten gumiboll stor som en ärta ungefär
Samma metod till NN, tätade excellento
Har ej haft ngn punka men OM det skulle inträffat TROR jag gegget hade tätat en mindre läcka. Någon hade en teori om att geggan skulle vara verkningslös efter ett tag men det tror jag inte stämmer. Det som fanns kvar flytande i bakdäcket hällde jag över i en plastmugg och körde i retur på NN däcken. Resterna i plastmuggen stelnade ganska omgående till en gummiliknande massa när det kom ut i friska luften.
Slutsats
Enligt min uppfattning fungerar Clas Ohlson punkaspray alldeles utmärkt till ghetto-UST och jag kommer använda metoden framgent såvida inga komplikationer tillstöter. Billigt, en tub kostar 59 kr och räcker till bak och framhjul. Jag kommer fylla på lite skum varannan månad ungefär.
End of (my) story.