Släplift, hur gör ni?

BigPhil

Ny medlem
Släplift, hur gör ni?
Jag har lite svårt att fixa rätt teknik när jag åker släplift med hoj, hur gör ni för att bygeln sitta på rätt ställe hela vägen upp? Vad ÄR rätt ställe?

Phil

Släplift, hur gör ni?
ankarlift: Sätt ankaret runt sadelstolpen, sätt dig på sadeln med benet utanför ankaret. Skulle det vara stök å bök i liftspåret så hålls ankaret på plats utav benet.

Knappluft: personligen föredrar jag att stå upp och när liften kommer ta ett tramptag så man kommer i rullning och sedan sätta knappen mellan benen typ

Släplift, hur gör ni?
Enda släplift jag åkt är knapplift och den sätter jag bakom rumpan och sen sätter jag mig ner på sadeln. Det behövs när all kraft går ur mig när jag tar det där tramptaget Pajjdeg pratar om...

Släplift, hur gör ni?
pajjdeg skrev:
-------------------------------------------------------
> ankarlift: Sätt ankaret runt sadelstolpen, sätt
> dig på sadeln med benet utanför ankaret. Skulle
> det vara stök å bök i liftspåret så hålls
> ankaret på plats utav benet.
>
Hur får man ut den där uppe? Mitt problem ör just att ankaren inte sitter kvar bakom sadelstolpen.

> Knappluft: personligen föredrar jag att stå upp
> och när liften kommer ta ett tramptag så man
> kommer i rullning och sedan sätta knappen mellan
> benen typ

Senast redigerad av en moderator:
Släplift, hur gör ni?
BigPhil skrev:
> Hur får man ut den där uppe? Mitt problem ör
> just att ankaren sitter inte kvar bakom
> sadelstolpen.

Det är bara att lyfta/flytta benet och sedan dra ankaret i sidled, lättast är att man styr hojjen lite i sidled och drar ankaret åt andra hållet.

Släplift, hur gör ni?
Har ni provat genom framdäcket...?

Eller som turisterna sa när man jobba i liften. "Sätt på mig långt ner, jag vill ha pinnen mellan benen inte inte halvvägs upp i röven!"

Släplift, hur gör ni?
Frallan skrev:
> Har ni provat genom framdäcket...?
>

Känns lite tungt att demontera däcket från hjulet varje gång. Men, det blir nog bättre än sista åket

;-D

> Eller som turisterna sa när man jobba i liften.
> "Sätt på mig långt ner, jag vill ha pinnen
> mellan benen inte inte halvvägs upp i röven!"

Släplift, hur gör ni?
BigPhil skrev:
> Känns lite tungt att demontera däcket från
> hjulet varje gång.

Hehe jaja kretchup ketchup :P

Släplift, hur gör ni?
Enklast enligt mig är att göra precis som vid skidåkning (gällande ankarlift då). Du vill ha den liiite under rumpistumpen. Det känns som att ma har mest kontroll då. Jag brukar också stå upp hela vägen, lätt böjda knän när det blir brant.
Något du kan göra är ju att kolla på hur andra gör när du väl står vid liften, enklare att förstå då hur folk bär sig åt. Sedan är vi ju alla cyklister, du kan fråga om du behöver hjälp. Vi cyklister är som en enda stor familj...eller något sånt.

// Fischer

Släplift, hur gör ni?
Släplift är djävulens påfund!! ;)

Spelade ingen roll vilka varianter jag provade, blev aldrig kompis med ankaret. :(

Släplift, hur gör ni?
fischer89 skrev:
>Vi cyklister är som en enda stor
> familj...eller något sånt.
>
Va, vi slår varandra, kasta tomma vodka flaskor på varandra och ligger med vem som helst?
> // Fischer

Senast redigerad av en moderator:
Släplift, hur gör ni?
BigPhil skrev:
> Va, vi slår varandra, kasta tomma vodka flaskor
> på varandra och ligger med vem som helst?

Ja, har inte du det så i din familj? ;)

// Fischer

Släplift, hur gör ni?
fischer89 skrev:
> BigPhil skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Va, vi slår varandra, kasta tomma vodka
> flaskor
> > på varandra och ligger med vem som helst?
>
> Ja, har inte du det så i din familj? ;)
>
Mest min fru, jag är celibat nykterist.

> // Fischer

Släplift, hur gör ni?
VO2max skrev:
> bakom röven, brukar ställa mig om det är bök i
> liftspåret
> Har åkt upp med klykan i armhålan o på styret
> också;)

Samma här, bakom högra knäet en gång, aj aj aj. Tyvärr är kidsen och de andra på plats mycket rutinerade. Men som nån annan skrev, mycket hjälpsamma.

Jag tror att jag kommer undan med att klanta mig rätt mycket, de fattar nog inte ens att en gubbe som är nästan dubbelt så gammalt som de näst äldst på plats kan ens andas utan hjälp :-D

Släplift, hur gör ni?
JH2 skrev:
> Big Phil, var bor din fru? ;-)

:-D

Med mig fast jag brukar vill ha nåt i utbyte.

(Hon sitter strax bakom mig och pratar i telefonen, snacka om "living dangerously" :-D)

P

Släplift, hur gör ni?
Sitter långt bak på sadel, arschlet liksom väller ut bakom. Sen sätter jag ankaret på det utvällande mjuka arschlet så det känns bra. Sitter alltid ner, kan lätta nån millimeter på arschlet om det blir väldigt stökigt. Raka armar, man ska ta liftkraften med mag/ryggmuskler, inte med armarna. Titta långt fram i spåret, inte precis framför däcket, då är det lätt att stirra sej blind på stenar och annat som kan tyckas ligga ivägen men en MTB rullar ganska bra över det mesta i ett liftspår.

Det viktigaste är nog att slappna av lite, inte spänna sej så jäkla mycket. Det gjorde jag i början men nu när jag lärt mej har jag inte tappat en lift på länge.

Ett bra tips är att be om hjälp vid embarkment om man känner sej osäker.

Ett till bra tips är att om liften är på väg att lossna så låt den lossna, det går förhoppningsvis fler ankare. :)

Släplift, hur gör ni?
BigPhil skrev:
> JH2 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Big Phil, var bor din fru? ;-)
>
> :-D
>
> Med mig fast jag brukar vill ha nåt i utbyte.
>
> (Hon sitter strax bakom mig och pratar i
> telefonen, snacka om "living dangerously" :-D)
>
> P

OOPS! Bäst att du ger henne en kram!

/Janne

Släplift, hur gör ni?
Har bara åkt Poma express knapplift. Riktgt skojj när den lyfte iväg hojjen 5-10 meter i starten och över dom korssande traktor vägarna som vintertid är täckta av snö. Var väldigt stabilt tack vare att Poman saknar snöre mellan vajern och bygeln. Enda nackdelen med dom är att man inte kan sitta ned pga att det sticker ut en bult under knappen som kan skada sadeln.
Var är det det används släpliftar för cykel?

Tillbaka
Topp