Slätta damm, wow!

D i U

Aktiv medlem
Slätta damm, wow!
Jag har inte varit vid slätta damm och cyklat på ungefär 10 månader förens idag och jäklar va många nya roliga stigar det uppkommit sedan dess :). Dessutom, inga sönderkörda stigar som i Änggården. Rekommenderas starkt att åka dit å köra!

Slätta damm, wow!
Jag har inte varit vid slätta damm och cyklat på ungefär 10 månader förens idag och jäklar va många nya roliga stigar det uppkommit sedan dess :). Dessutom, inga sönderkörda stigar som i Änggården. Rekommenderas starkt att åka dit å köra!
Ökar inte risken att de körs sönder då?

Ligger dock ingen cykelaffär/kedja där iaf. :-)

Slätta damm, wow!
Som regelbunden besökare skulle jag nog inte säga att antalet stigar egentligen har ökat specially mycket de senaste 10 månaderna. Kanske e fler som blivit upplagda i div appar, men de mesta har funnits där sedan tidigare.

Slätta damm, wow!
Som regelbunden besökare skulle jag nog inte säga att antalet stigar egentligen har ökat specially mycket de senaste 10 månaderna. Kanske e fler som blivit upplagda i div appar, men de mesta har funnits där sedan tidigare.

Jag hittade iallafall en ny dragning från mitten av southern quest och en ny riktigt fin dragning längre ner från sq och ner till dammen. Grymt fina med massa loam, features och annat :) såg också att branten ner till fiket såg mer markerad/körd ut + massa annat skoj.

Slätta damm, wow!
Jag hittade iallafall en ny dragning från mitten av southern quest och en ny riktigt fin dragning längre ner från sq och ner till dammen. Grymt fina med massa loam, features och annat :) såg också att branten ner till fiket såg mer markerad/körd ut + massa annat skoj.
Kul att du gillade dem :) Jag har varit där med spaden och krattan lite på senaste som tillfälligt cykellös. Stigarna skulle må bra av lite mer cykeltrafik!

Slätta damm, wow!
Intressant! Var parkerar man bäst om man kommer från fastlandet? Bor nära änggårdsbergen men de stigarna verkar behöva lite tid att läka :(
Finns gds-tvätt i närheten?

Slätta damm, wow!
Kul att du gillade dem :) Jag har varit där med spaden och krattan lite på senaste som tillfälligt cykellös. Stigarna skulle må bra av lite mer cykeltrafik!

ja precis så tänker jag också för att de inte ska växa igen. Jag fann också en orörd stig som börjar precis vid klipphällarna på kan de vara slutet av grävlingen (?) så man kommer ner på den breda gruvsvägen ”gunnetorpsmosse”, avslutas med att rulla på ett långt gammalt träd ner till grusvägen om man vill. Den stigen e brant,trixig och rätt så teknisk, skulle också må gott av att bli använd.

Slätta damm, wow!
Intressant! Var parkerar man bäst om man kommer från fastlandet? Bor nära änggårdsbergen men de stigarna verkar behöva lite tid att läka :(
Finns gds-tvätt i närheten?

jag parkerar antingen nere vid fotbollsplanen eller längst upp vid kyrkan, precis vid uppfarten till dammen. Gds hall e jag osäker på om de finns i närheten, tror inte preem har vid bjurslätts torg iaf.

Slätta damm, wow!
ja precis så tänker jag också för att de inte ska växa igen. Jag fann också en orörd stig som börjar precis vid klipphällarna på kan de vara slutet av grävlingen (?) så man kommer ner på den breda gruvsvägen ”gunnetorpsmosse”, avslutas med att rulla på ett långt gammalt träd ner till grusvägen om man vill. Den stigen e brant,trixig och rätt så teknisk, skulle också må gott av att bli använd.
Jag vet inte riktigt vilken stig du menar.. Kan du göra en approx markering på trailforks och posta?

Slätta damm, wow!
Lite lätt killgisning skulle jag tro att ”stigen” jag hittat går som gröna markeringen på kartan. Insteget är diffust, man får tänka att man inte klarar kurvan på klipphällen å bara styr rakt ut i bushen sen blir det lättare att skaffa en uppfattning om hur man skall åka. Längst ner kan man rulla på ett fält träd å droppa av ut på den bredare grusvägen. Bilderna är från en sektion halvvägs ner på ”stigen”.

Bilagor

• 280AE4C6-0E7A-4991-8A2B-EDC5AF4D58F2.jpeg
    280AE4C6-0E7A-4991-8A2B-EDC5AF4D58F2.jpeg
    1.6 MB · Besök: 326
  • 26A18842-E694-4A51-903C-2689F289FBF0.jpeg
    26A18842-E694-4A51-903C-2689F289FBF0.jpeg
    130.2 KB · Besök: 284
  • 6BD64F9A-BD41-44D1-949C-73E2F6AEA476.jpeg
    6BD64F9A-BD41-44D1-949C-73E2F6AEA476.jpeg
    1.8 MB · Besök: 295
  • DB9C7F3B-4AFF-4A34-924C-FA6A73A2D8F0.jpeg
    DB9C7F3B-4AFF-4A34-924C-FA6A73A2D8F0.jpeg
    1.8 MB · Besök: 290
  • F5591DB6-61BE-4E9D-8547-070133D7A911.jpeg
    F5591DB6-61BE-4E9D-8547-070133D7A911.jpeg
    1.6 MB · Besök: 285
  • D08808DF-3F14-465B-A0A7-207368A32179.jpeg
    D08808DF-3F14-465B-A0A7-207368A32179.jpeg
    130.2 KB · Besök: 250
Slätta damm, wow!
Ja de e i stort sett helt orört. Sektionen på bilderna har jag bara flyttat/lagt till ett par stenar för att plana ut för att göra de körbart.

Slätta damm, wow!
Var längesen man var i Hisingsparken nu. Hur var föret efter allt regn förra veckan?
Nya grejer på SQ låter trevligt, sist jag körde den tyckte jag mest den försvann ut i ingenstans. :-)

Slätta damm, wow!
haha nä, men denna sektionen var lite väl jävlig med några lömska stenar uppstickande precis på fel ställe som man annars skulle gått över styret på.
Det gäller att ha en jäkla känsla för vad som faktiskt är en förbättring dock. Det finns stigar som blivit tillrättalagda så att de nästan tappat charmen senaste åren. Av någon som tänkt precis som du.

Slätta damm, wow!
Det gäller att ha en jäkla känsla för vad som faktiskt är en förbättring dock. Det finns stigar som blivit tillrättalagda så att de nästan tappat charmen senaste åren. Av någon som tänkt precis som du.

Vad snackar du om? Vad vet du om min känsla och vad säger att du e bättre på det än mig? Det handlar ju inte ens om en välanvänd stig utan något jag själv hittat som inte ens är stig utan bara vad som kan bli det utan att blanda in något från spade till grävmaskin.

Slätta damm, wow!
Var längesen man var i Hisingsparken nu. Hur var föret efter allt regn förra veckan?
Nya grejer på SQ låter trevligt, sist jag körde den tyckte jag mest den försvann ut i ingenstans. :-)

I förrgår var det riktigt bra på dom ställena jag körde trots allt tidigare regn. Eftersom stigarna inte är uppkörda så är det inte alls lika mycket vatten/lerhål överallt men visst får man räkna med att bli lite skiten.

Slätta damm, wow!
Vad snackar du om? Vad vet du om min känsla och vad säger att du e bättre på det än mig? Det handlar ju inte ens om en välanvänd stig utan något jag själv hittat som inte ens är stig utan bara vad som kan bli det utan att blanda in något från spade till grävmaskin.
Jag har ingen aning om din känsla eller nivå. Jag påstår inte heller att jag skulle vara bättre på något sätt. Jag kan vara konstatera att det tankesättet inte alltid lett till bra resultat. Men om där inte faktiskt är någon stig idag så är den väl din att forma.

Slätta damm, wow!
Jag har ingen aning om din känsla eller nivå. Jag påstår inte heller att jag skulle vara bättre på något sätt. Jag kan vara konstatera att det tankesättet inte alltid lett till bra resultat. Men om där inte faktiskt är någon stig idag så är den väl din att forma.

Får man flyta sten på mark som inte är din?

Slätta damm, wow!
Jag förstod det, men frågade för att förstår lagen, inte som all-in-moraltant. Och också för att jag föredrar orörda stig, bara nedsliten av däck och skor.

helt rätt! Det skall såklart understrykas för min egen del att det aldrig används verktyg etc eller något får förstöras. Någon sten om några kilos vikt bör ingen ta på så stort allvar iallafall.

Slätta damm, wow!
helt rätt! Det skall såklart understrykas för min egen del att det aldrig används verktyg etc eller något får förstöras. Någon sten om några kilos vikt bör ingen ta på så stort allvar iallafall.

Några små sten är väl ok, även om jag försöker att lära min 6-åriga son att inte flytta sten när vi cyklar stig.

Slätta damm, wow!
På naturvårdsverkets sida står följande. "I lagen finns sten med bland sådant som inte är tillåtet att ta med sig utan markägarens medgivande. Att plocka med sig enstaka mindre stenar från naturen, kan ändå knappast räknas som brottsligt. "

Frågan är då vad som räknas som mindre stenar. Så är det mindre sten borde det ju även vara ok att flytta dom då det till och med kan vara ok att ta med sig dom.

Edit:

Sten är en partikel av en bergart i olika storlekar. Den är mindre än ett block och större än grus. Sten är eller har varit definierad med en kornstorlek av 20 till 630 millimeter. Efter 2004 definieras sten enligt SS-EN ISO 14688-1 (2002) och har en storlek mellan 63 och 200 millimeter. Innan SS-EN ISO 14688-1 (2002) fanns grovsten med en storlek av 200–630 millimeter och mellansten 63–200 millimeter.

Slätta damm, wow!
Provade lite nya stigar i Hisingsparken idag, bl.a. nystign. Väl markerat, lätt att hitta, och riktigt skoj att cykla! Tack till er som lägger tid på att bygga och underhålla dessa stigar!

Slätta damm, wow!
Jag var där igår å körde lite på klassiska bermcut, precis över krönet där den stigen börjar har någon byggt ett drop som leder ner i en kort men kul stig, verkar va en del nytt på gång i området.

Tillbaka
Topp