Slitna drev?

Aktiv medlem
Slitna drev?
Min kedja gick åt helskotta idag!!

Så jag behöver ny men undrar lite över dreven

Jag har alltid haft dålig koll på att se om drev är slitna elle rinte. Så jag tänkte se om någon av er kan avgöra om jag kanske kan klara mig med bara ny kedja eller om det är lika bra att köpa rubbet nytt.

Jag kör ju SS så växlingen är helt ointresant och jag är itne intreserad av att köpa bara kedja och testa. Anledningen till att jag hoppas på att bara kunna byta kedja är att jag kan gå in i vilken butik som helst. Men resten av delarna kan ha lite levernstid. Så måste jag ha nya är det bäst om jag betsällde dem igår:)

Bilagor

• bakdrev.JPG
    bakdrev.JPG
    54.8 KB · Besök: 467
  • framdrev.JPG
    framdrev.JPG
    53.8 KB · Besök: 158
Slitna drev?
Inte ens hajtänder ju! Jag hade kört vidare. Tror inte det ska vara några större problem!

Slitna drev?
Framdrevet är av stål och det ser ju ganska fint ut. Bakdrevet är väll det som känns lite mer tveksamt men det kanske är värt att byta hela skiten. Skulle behöva byta body oxå när jag ändå håller på så jag får se vad leveranstiderna blir. Får jag inte hem några grejjer under veckan får det vara.

Slitna drev?
Kolla var jag ritat.

Hade det varit växlat så hade det varit stenkört för det drevet. Jag tycker det ser likadant ut bak, men det är svårare att säga med din bild.

Om din kedjelängd är tajt nog så att kedjan omöjligt kan klättra kan du köra vidare, men du kommer göra av med kedjor i väldigt hög takt. Släng på den billigaste kedjan du hittar så du kan cykla medans du beställer nya drev.

Bilagor

• framdrev.JPG
    framdrev.JPG
    54.9 KB · Besök: 110
Slitna drev?
Nya grejjer är beställda, trialkedja och drev i stål.

Men rikard. har du sett bilder på kedjan som gick av?. Den finns på erik sida. De länkarna gick verkligen rakt av!

Så jag har nog testat färdigt 29 kroners kedjor på ett tag nu...:)

Slitna drev?
Jag har problem med min 3x9-drivlina och funderar på om problemen kan bero på slitna framdrev. Det finns säkert tiotals trådar om slitna drev, så istället för att starta en ny så bumpar jag denna med passande rubrik.

Jag köpte denna Shimano "Front chainwheel" FC-MT210-3 44-32-22T och monterade det för ett eller två år sen så det har inte gått många hundra mil. Det är dessutom i helstål, så jag tänker att det borde vara relativt hållbart.

Jag kan inte se några uppenbara krokiga tänder eller kraftigt slitage. Vad säger ni andra som har vana ögon att bedöma slitage på tänder?

Jag misstänker att det snarare är kedjan som är problemet, dvs att den är sliten/töjd. Som synes på undre bilden ligger den inte riktigt rätt på tänderna och jag kan lyfta kedjan drygt 1/2 cm i "framkant" på stora klingan, lite mindre på övriga klingor.

Mitt problem är att kedjan slirar på tänderna och ibland byter klinga fram då jag anbringar lite tryck, typ ställer mig upp eller har lite uppförsbacke. Jag bytte nog inte kedja i samband med att jag bytte vevparti, vilket jag kanske borde ha gjort. Så kedjan kan ev. ha flera gånger så många mil som vevpartiet.

Ber om ursäkt för all skit på dreven. Har inte idits tvätta cykeln på länge utan fokuserar på cykling istället för att topsa cykeln.

20260825_130949.webp

20260825_130845.webp

Slitna drev?
efter "inte /…/ många hundra mil" är kedja och drev slut när kedjeoljan bildar en sån där svart slippasta.

släng kedjan, avfetta och vaxa en ny kedja, slipa dreven.
kassettrenovering.webp

tänderna ser för flacka ut på dina drev, röda linjerna här:
Skärmavbild 2026-08-25 kl. 14.14.53.webp

de (alla) behöver brantas på lite för att det ska funka med ny kedja, tippar jag.

troligtvis behöver kassetten samma behandling.

Senast ändrad:
Slitna drev?
framklingorna ser väl ändå inte särskilt slitna ut? och vore de slitna brukar det inte ge annat symptom än ett kurrande.

men byt gärna till annan smörja. det finns bra produkter som inte bygger upp skit på det där sättet.

om kedjan är ny är det i statistisk mening troligast med slitage av kassetten. två andra felkällor är växelörat och b-skruven

Slitna drev?
framklingorna ser väl ändå inte särskilt slitna ut? och vore de slitna brukar det inte ge annat symptom än ett kurrande.

men byt gärna till annan smörja. det finns bra produkter som inte bygger upp skit på det där sättet.

om kedjan är ny är det i statistisk mening troligast med slitage av kassetten. två andra felkällor är växelörat och b-skruven
kurrandet upplever jag med ny kedja på slitna framdrev.

jag har flera gånger haft överrappande kedja på framdrev, det rasslar över på ett lite annat mindre dramatiskt sätt än när det släpper på kassetten. beskrivningen "slirar" tolkade jag så.

jag kan tänka ihop ett scenario där det lättare rappar fram med en väldigt sliten kedja (som kalle beskriver att det är), då det blir mer kraft på en enda tand, och det blir större krav på att tänderna är branta då. och det kan vara därför som tänderna inte ser superslitna ut, men att det ändå rappar över. (om det gör det, och det inte är fel slutsats om vad som händer).

Slitna drev?
Ber om ursäkt för all skit på dreven. Har inte idits tvätta cykeln på länge utan fokuserar på cykling istället för att topsa cykeln.
Man måste ju inte hålla cykeln glänsande ren för att den ska fungera men när drivlinan är såpass inpackad i skit är väl ändå första steget att tvätta och smörja den för att se om problemet kvarstår. Sedan kan man börja med mer esoterisk felsökning.

Slitna drev?
Man måste ju inte hålla cykeln glänsande ren för att den ska fungera men när drivlinan är såpass inpackad i skit är väl ändå första steget att tvätta och smörja den för att se om problemet kvarstår. Sedan kan man börja med mer esoterisk felsökning.
vi vet att dreven har gått "inte många hundra mil" med den där slippastan och att kedjan är ännu äldre.

i min mening inga tvivel om att det är slöseri på rengöringsmedel och tid att försöka göra rent kedjan, den är bara att slänga.

men dreven går att rädda, och visst bör de tvättas först. om de i tvättat tillstånd funkar med ny kedja utan att rappa eller göra missljud, jättebra men inte troligt.

Slitna drev?
Men det är ju bra att hålla den så ren så att det går att läsa bilderna. Lite som att kamma sig när man går till fotografen😄

Slitna drev?
kurrandet upplever jag med ny kedja på slitna framdrev.

jag har flera gånger haft överrappande kedja på framdrev, det rasslar över på ett lite annat mindre dramatiskt sätt än när det släpper på kassetten. beskrivningen "slirar" tolkade jag så.

jag kan tänka ihop ett scenario där det lättare rappar fram med en väldigt sliten kedja (som kalle beskriver att det är), då det blir mer kraft på en enda tand, och det blir större krav på att tänderna är branta då. och det kan vara därför som tänderna inte ser superslitna ut, men att det ändå rappar över. (om det gör det, och det inte är fel slutsats om vad som händer).
ja allt kan hända, och även jag har mött cyklar som rappat på framklingan. det har då handlat om uttalat slitage av kedja snarare än kuggkransen klingan.

det som brukar få mig att gå loss med dremel på framklingor förutom kurrande är hajfenor. då fastnar kedjan, fortsätter med runt.

här ses ett exempel på hur extremt mycket slitage man kan komma undan med på en framklinga. min egen fs mtb. slitaget beroende på yttre påverkan aka stockar och stenar; snarare än drivlineslitage. bilden från 2023, fortfarande up and running...
.

IMG_8593.webp

Slitna drev?
alltså de två mindre klingorna är knappt inkörda, något slitage går inte att se. stora klingan svårare värdera på grund av smuts, men eventuellt slitage ter sig begränsat. inga tendenser till hajfenor iaf:)
.
IMG_3915.webp

Slitna drev?
vad som däremot ses är en påtaglig förlängning alltså slitage av kedja. det är knappt rullen tar sig ner på sin plats på slutet av sitt grepp av klingan. det vi ser är alltså klingans nedre del.

en ny kedja är av nöden, och med den längden på den gamla kedjan är det osannolikt att klara sig utan byte av kassett. eller renovering.
.
IMG_3915.webp

Slitna drev?
Det där var nog ett av de grisigaste vevpartierna jag sett!🤯 Har hört talas om att doppa folk i tjära och sen rulla dem i fjädrar, men visste inte att vissa även tillämpade det på sina cyklar. Jag hade bytt kedjesmörj omgående (är det en svart tub med blå text på kanske?) samtidigt som jag hade gjort rent allt och bytt till ny kedja. Minst.

Slitna drev?
Okej att @Kalle Kula prioriterar att cykla framför att tvätta, men någon måtta får det väl ändå vara? Topsa cykeln gör inte jag heller, men..

Det är nästan kapitalförstöring att låta smuts och skit förstöra drivlinan på det sättet. 😬

Slitna drev?
Okej att @Kalle Kula prioriterar att cykla framför att tvätta, men någon måtta får det väl ändå vara? Topsa cykeln gör inte jag heller, men..

Det är nästan kapitalförstöring att låta smuts och skit förstöra drivlinan på det sättet. 😬
Det gör du ju visst. 😉 (Snyggt blir det också.)

Fokus ligger på rätt sak, men att smörja med tjära var kanske inte optimalt... 🤷🏻‍♂️

Kalle, vad är den smord med? Kan det vara att du kört för sakta så att inte 'oljan' nått korrekt arbetstemperatur? 😉

Slitna drev?
KalleKula, har du litet tändvätska hemma? Ta av kedja, fram- och bakhjul så gott du kan. Doppa en gammal pensel i tändvätska, torka av den litet, och pensla kedja och framdrev. Möjligen även framväxelns styr-parallellogram. Med en torr, grov borste, typ skurborste, går du över kassetten.
Ta det varligt, för tändvätskan kan lösa upp fett där det behövs, t ex i bakväxeln. Skydda mot dropp!

Slitna drev?
så där blir det om en bara kör på med en genomsnittlig kedjeolja och inte tvättar. det är knappast extraordinärt, snarare standard för hur en drivlina ser ut för folk som inte är specialintresserade.

men det är företagen som säljer dysfunktionella smörjmedel som ska skämmas. och kanske staten eller eu som inte kräver att företagens produkter håller en lägstanivå som inte förstör cyklarna. det är framförallt inte miljövänligt att saker slits ut i extrem förtid.

Tillbaka
Topp