Slutcyklat på Lugnet, Falun?

Mikahn

Medlem
Såg att man nu efter Långa Lugnet skall börja ta betalt för att åka lederna på Lugnet. Att man tar betalt för Bergbanan förstår jag, men övriga leder som går i skogen?
Dock är det viss otydlighet om vilket område man menar, bara runt hoppbackarna, samtliga Biking Dalarna leder? Gäller det även skidspåren på Lugnet? Hur är det med Jungfruberget, räknas det till Lugnet?

Tycker det är en tråkig utveckling om man skall börja ta betalt för att åka i skogen, underhållet för lederna kan inte vara stort då det bara är ett fåtal träbroar.

http://www.lugnet.se/lugnet/motionsspar--leder/cykel-och-mountainbike.html

Att Falukommun är notoriskt dålig på att prioritera är väl känt vid det här laget. Frågan är fortfarande om det är lagligt. En hel del av stigarna på tex Röda slingan fanns där innan någon bestämde sig för att cykla på dem.

Konkret sa:
Göteborg har kört med samma tillvägagångssätt.

Vad har vi gjort i Göteborg som jag missat?

Jag känner inte till något exempel som motsvarar det som länkas till om Lugnet.

För övrigt hoppas jag att det är något som rättas till i Falun, den riktning som den informationen visar är inte den jag hoppas att vi får se utvecklingen gå i generellt.

Har någon möjligtvis lite mer bakgrundsinformation kring detta? Det ser ut att vara längre sen Hagdahl skrev något här, men kanske läser och kan tänka sig att kommentera?

I skatås vill(gör) man ta ut en avgift för att spela frisbeegolf. Kanske dags att ta ut en avgift för promenad och löpning också?

Om man vänder på det så kan det vara positivt också för så fort det börjar kosta kan man börja ställa otroligt mycket mer krav på allt från stigunderhåll till faciliteter.
Även svårare för en icke-betalande nyttjandegrupp att hävda förtur framför en betalande?

Går väl att införa vad som helst, sen hur det de facto fungerar är nåt helt annat. Förstår inte hur man ska få till något vettigt kontrollsystem för det. Låter som det är samma nisse som planerat nya genomfarten genom stan som varit framme....

Dr_Rydell sa:
Går väl att införa vad som helst, sen hur det de facto fungerar är nåt helt annat. Förstår inte hur man ska få till något vettigt kontrollsystem för det. Låter som det är samma nisse som planerat nya genomfarten genom stan som varit framme....

Den genomfarten är helt totalt fantastisk. En av de sämsta trafiklösningar jag sett faktiskt.

Eveningstar sa:
Om man vänder på det så kan det vara positivt också för så fort det börjar kosta kan man börja ställa otroligt mycket mer krav på allt från stigunderhåll till faciliteter.
Även svårare för en icke-betalande nyttjandegrupp att hävda förtur framför en betalande?
Fast eftersom det vad jag vet är Falu Stigcyklister som står för mycket av arbetet på stigarna hjälper det ju inte att kommunen tar ut en avgift.

xdr sa:
Dr_Rydell sa:

Den genomfarten är helt totalt fantastisk. En av de sämsta trafiklösningar jag sett faktiskt.
Nu har jag inte kört i den sen mitten av 2015 när den inte var riktigt färdig runt om än men mitt intryck var väl att den funkar helt OK när man kör bil. Totalt värdelös för alla andra.

Rattnalle sa:
Eveningstar sa:
Fast eftersom det vad jag vet är Falu Stigcyklister som står för mycket av arbetet på stigarna hjälper det ju inte att kommunen tar ut en avgift.

xdr sa:
Dr_Rydell sa:

Nu har jag inte kört i den sen mitten av 2015 när den inte var riktigt färdig runt om än men mitt intryck var väl att den funkar helt OK när man kör bil. Totalt värdelös för alla andra.

Prova att köra den i "rusningstrafik", eller bara när det är fler än två bilar. Man har lyckats bygga in näst intill Stockholmsk trängsel i trafiken.

Jag pendlade genom medan de byggde september 2014-maj 2015. Kändes som normal högtrafik i Göteborg ungefär så jag reagerade inte :)

Problemet är snarast att "förbifarten" på europavägen är så usel att alla väljer att köra genom centrum istället.

Tanken med cykelavgifterna är att kommunen skall ta över underhållet från Falu Stigcyklister (eftersom vi är för få aktiva för att både bygga nytt och underhålla det vi tidigare byggt). Pengarna skall bl.a. gå till en halv tjänst (Andreas Käll). Han skall arbeta med skidleder på vintern och cykelleder på sommaren. Själv anser jag att det är tråkigt att man väljer den här lösningen från kommunens sida då man bara kräver betalt av en användargrupp, samt att man inte riktigt har förstått sportens själ. Allt är som vanligt cykelvasans fel. Lyckligtvis finns massor av andra stigar att cykla på. Välkomna!

/Tjock-Jonne, Falu Sticyklister

Tjock-Jonne sa:
Tanken med cykelavgifterna är att kommunen skall ta över underhållet från Falu Stigcyklister (eftersom vi är för få aktiva för att både bygga nytt och underhålla det vi tidigare byggt). Pengarna skall bl.a. gå till en halv tjänst (Andreas Käll). Han skall arbeta med skidleder på vintern och cykelleder på sommaren. Själv anser jag att det är tråkigt att man väljer den här lösningen från kommunens sida då man bara kräver betalt av en användargrupp, samt att man inte riktigt har förstått sportens själ. Allt är som vanligt cykelvasans fel. Lyckligtvis finns massor av andra stigar att cykla på. Välkomna!

/Tjock-Jonne, Falu Sticyklister

Började de inte ta betalt av skidåkare för några år sedan? Där är det ju frågan om en helt annan typ av spårpreparering, men populärt var det inte.

50 kr för ett dagskort för att cykla på Lugnet låter inte så lockande, och säsongskort, då lär man ju åka dit ofta för att det ska löna sej...

Tanken är nog samma som med skidspåren, även om jag inte anser att de två produkterna kan jämföras. Falun vill utveckla Lugnet som cykelarena, och viljan att lägga skattepengar på dylika projekt har inte stärkts av hoppbackefiaskot. Vi får helt enkelt hoppas att mer pengar i sporten kan utveckla stigcyklingen på Lugnet. För cykling där allemansrätten fortfarande gäller, se

http://www.falustigcyklister.se/versikt/

/Tjock-Jonne

Finns förstås två mynt av detta precis som alting annat. Jag tycker inte det är en rimlig lösning att ta betalt för cykling, speciellt inte med de ambitioner man har som MTB-stad. Å andra sidan, om jag ska vara djävulens advokat, så kanske man ska tänka sig för vad gäller bygge av saker/stigar om det framledes inte kan underhållas, utan måste dumpas över på kommunen.

Senast ändrad:
Bara för att klargöra saker och ting – alla leder som är byggda på Lugnet är initierade av Falu Kommun. De har sedan förverkligats via ideella krafter, men hela tiden i samarbete med kommunen. Så det är högst rimligt att kommunen tar över skötsel och underhåll av leder som nyttjas väldigt frekvent, oavsett ledavgifter eller ej.

Dr_Rydell sa:
Å andra sidan, om jag ska vara djävulens advokat, så kanske man ska tänka sig för vad gäller bygge av saker/stigar om det framledes inte kan underhållas, utan måste dumpas över på kommunen.

Jag kan betala för stigcykling om det skulle vara exceptionellt välskötta och skyltade stigar, kravet är att de är belysta så jag kan cykla på kvällen efter jobbet även mörka tiden på året (jag gillar inte stigcykling med pannlampa).

MatteXC sa:
Jag kan betala för stigcykling om det skulle vara exceptionellt välskötta och skyltade stigar, kravet är att de är belysta så jag kan cykla på kvällen efter jobbet även mörka tiden på året (jag gillar inte stigcykling med pannlampa).

Samma här. Är beredd att betala på samma sätt som de som utnyttjar kommunens elljusspår. För dom betalar väl?

Alltså Falun... Lugnet är ett enda stort pengahål för kommunen efter praktfiaskon och felsatsningar som t.ex. hoppbackarna så man försöker med alla medel få in pengar. Införandet av spåravgift för skidåkning kan man motivera med att det kostar mycket att preparera spår och tillverka konstsnö. Men mountainbike? Det jag sett som kostat pengar är några träbrädor utlagda i skogen, en bro och sedan grusläggning av den korta downhill-banan som går från hoppbacken.

iMats sa:

Aha, jag hade missat att det fanns en dom på det. Minns att det var ett jävla ramaskri för några år sedan när spårkort började införas lite överallt. Nu har väl de flesta insett det rimliga i att betala för det arbete som många lägger ner så att man kan utöva sitt fritidsintresse, även om det naturligtvis finns några rättshaverister som fortf bjäbbar. Men det finns alltså en dom som gav Mora kommun rätt.

Jag lär inte betala om jag är där och cyklar iaf. Bergbanan kanske däremot kan vara motiverad att betala för om lederna där är bra.

ooms sa:
iMats sa:

Aha, jag hade missat att det fanns en dom på det. Minns att det var ett jävla ramaskri för några år sedan när spårkort började införas lite överallt. Nu har väl de flesta insett det rimliga i att betala för det arbete som många lägger ner så att man kan utöva sitt fritidsintresse, även om det naturligtvis finns några rättshaverister som fortf bjäbbar. Men det finns alltså en dom som gav Mora kommun rätt.

Problemet är ändamålsglidningen som Falun går i bräschen för när de nu börjar ta betalt för att cykla på stigar. Det är bara en tidsfråga innan tex Kungsleden blir en betalväg för vandring.

På ett sätt är det väl rimligt att betala för det enorma arbete som lagts ner på cykelstigarna vid lugnet. Men då skulle jag ju hellre ge de pengarna till falu stigcyklister. För oss som åker dit en eller ett par ggr per år är det väl ingen stor grej, men för invånarna i falun fattar jag att det är mer av en issue.

Luthman Photography sa:
På ett sätt är det väl rimligt att betala för det enorma arbete som lagts ner på cykelstigarna vid lugnet. Men då skulle jag ju hellre ge de pengarna till falu stigcyklister. För oss som åker dit en eller ett par ggr per år är det väl ingen stor grej, men för invånarna i falun fattar jag att det är mer av en issue.

Vad är det för "enormt" arbete som lagts ner där som inte andra ideella föreningar gör på andra ställen? Byggande av mountainbikeleder hamnar alltid i dilemmat att det är några eldsjälar som utför arbetet och resten åker gratis när det är klart. En del till och med förstör och saboterar det som byggts upp. Men ska man börja ta betalt måste det vara världsklass på banan också och det ska arrangeras stora tävlingar som kvalitetsstämpel. Att ta betalt för några träbrädor i skogen känns sniket och en tråkig utveckling för sporten.

Senast ändrad:
cerro sa:
fhansson925 sa:
Apropå att ta betalt, var i Säfsen i går och de har börjat ta betalt för cykelkartorna. 20 kr för en utskriven A4 sida.. :-/

Är väl rätt logiskt att ta betalt för en produkt eller? Se på valfri affär som exempel :)

Jo, men hur mycket kostar det att skriva ut en sida? Tidigare fick man dem gratis och kunde stoppa i fickan så man inte körde vilse på deras ologiskt skyltade leder.

Jag betalade för en MTB-ledkarta när jag var i Ylläs i norra Finland. Det kändes helt okej. Vad som inte kändes lika okej var att "lederna" bara var ordinarie skoterleder som dels var otroligt tråkiga att cykla på och dels inte var spångade över kärren. Blött och kallt blev det.

fhansson925 sa:
cerro sa:
fhansson925 sa:
Apropå att ta betalt, var i Säfsen i går och de har börjat ta betalt för cykelkartorna. 20 kr för en utskriven A4 sida.. :-/

Är väl rätt logiskt att ta betalt för en produkt eller? Se på valfri affär som exempel :)

Jo, men hur mycket kostar det att skriva ut en sida? Tidigare fick man dem gratis och kunde stoppa i fickan så man inte körde vilse på deras ologiskt skyltade leder.

Det är ju lite mer jobb bakom en karta än kostnaden för pappret och bläcket...

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
H. sa:
Jag lär inte betala om jag är där och cyklar iaf. Bergbanan kanske däremot kan vara motiverad att betala för om lederna där är bra.

Men du betalar ju glatt de överprisade spårkorten för att åka längd?

Jag betalar för att kunna ställa krav. Om jag åker iväg för att köra längd vill jag ha perfekta spår varje dag (som det är möjligt). Grövelsjön levde inte upp till kraven och åker jag dit igen kommer jag inte köpa spårkort.

För cykelstigar finns inte alls samma krav på dagligt underhåll. Lite vårstädning räcker gott och väl och kan oftast lösas på ideell basis.

Ska alla landets kommuner börja ta betalt för joggingspåren nu också? Eller för GC-banor?

Hur löser man en sådan här grej rent praktiskt? Cyklister kan ju gå på spåret var som helst. Det är inte så att du behöver cykla in genom "inkörsporten" där avgift erläggs (eller nåt).

Fulkinesen sa:
Hur löser man en sådan här grej rent praktiskt? Cyklister kan ju gå på spåret var som helst. Det är inte så att du behöver cykla in genom "inkörsporten" där avgift erläggs (eller nåt).
Det blir väl samma sak som med skidspår. Dvs en kombination av att man litar på människor samt i vissa fall kontroller. Inom längdskidåkningen är mitt intryck att det funkar bra, även om 100% efterlevnad naturligtvis inte uppnås ( men så är det ju med alla regler i ett samhälle, finns alltid någon som tycker sig stå över dem).

Fulkinesen sa:

Blir säkert som med fiskekort, att dom har nån kontrollant som åker runt eller finns i spåret.

Tillbaka
Topp