Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Brukar cykelbranschen verkligen hålla på med black Friday resp mellandagsreor? Det är väl mer ut med skiten hela hösten som gäller, inte sitter de och väntar till Nov/Dec (förutom de riktigt stora e-handlarna som väl kan köra nåt extra på hela sortimentet vid black Friday).

Brukar cykelbranschen verkligen hålla på med black Friday resp mellandagsreor? Det är väl mer ut med skiten hela hösten som gäller, inte sitter de och väntar till Nov/Dec (förutom de riktigt stora e-handlarna som väl kan köra nåt extra på hela sortimentet vid black Friday).
Black friday vill jag minnas man körde på innan pesten. Fast ja, det går ju i ett som med allt.

Jag hade capra uncaged på bevakning och fick mail att den fanns i lager häromdagen. På tio min var den slut så jag hann inte ens fundera klart.

Så visst sug finns ju kvar, sen kan det ju varit en cykel också såklart ?

Men nog märks det skillnad på alla håll, husmarknaden verkar ju helt död tex. (Främst på nyproduktion tänker jag då).

Äh, jag hoppas det inte blir rea. Har ångest att jag passar på 30% och sen får köpa till fullpris till våren eftersom barnen växer som ogräs.

Jag hade capra uncaged på bevakning och fick mail att den fanns i lager häromdagen. På tio min var den slut så jag hann inte ens fundera klart.

Men nog märks det skillnad på alla håll, husmarknaden verkar ju helt död tex. (Främst på nyproduktion tänker jag då).

Det är å andra sidan en extremt prisvärd cykel. För den typen av cykel kommer det nog finnas köpare. Jämför den med en Lapierre med Öhlinsdämpare så kostar ju den nästa 20 k mer.

Men den volymen de hade på den var knappast reserverad bara för svenska kunder :) Det finns rätt stora skillnader i konsumtionen mellan olika länder i Europa. Ser det tydligt i jobbet där efterfrågan på vissa lyxvaror är minimal nu medan samma produkt går som tåget i andra länder.

Men den volymen de hade på den var knappast reserverad bara för svenska kunder :) Det finns rätt stora skillnader i konsumtionen mellan olika länder i Europa. Ser det tydligt i jobbet där efterfrågan på vissa lyxvaror är minimal nu medan samma produkt går som tåget i andra länder.
Nej så är det ju såklart, och kommer det in en hoj till hela Europa lär ju någon ha 40 papp över ?

Jag får sitta nöjd med min beställda spindrift och hoppas den kommer under vintern. Beställde ju den när det var gratis uppgradering till RS Ultimate, men Öhlins lockade ju ändå på uncagen ?

tror priset går vid inköpspris plus moms ungefär. De flesta vill inte förlora pengar…
Kanske 30 off då?
Ska nya cyklar köpas in blir det ju med den dåliga växlingskursen.
Team Sportia Uppsala körde 20% på alla cyklar i butiken på sin ”lagerrensning” förra veckan. Får se om det blir mer, de behöver ju tömma butiken på cyklar nu inför skidsäsongen.

Även Trek Store Gbg har "flyttrea" på mellan 10-30%. Nu ska dom visserligen faktiskt flytta till grannlokalerna (gamla Udéns Sport som ju ngn galenpanna sprängde i luften för ngt år sedan) men även den lokalen borde väl ha ett välfyllt lager. Kanske har dom några stora inkommande leveranser på gång till den nya butiken, måste nog gå dit o glana lite vid invigningen...

Edit: Fast dom ska ju faktiskt behålla de gamla lokalerna oxå. Det kan ju inte bara vara verkstaden som flyttar till Udéns? :unsure:

Kraschen är verkligen här nu. Priserna störtdyker!
1668082691168.png

Såg att bikester reade ut gx 11 delad bakväxel för halva priset nu.

En jäkla skillnad motför då jag försökte ordna en förra året till en vän och det inte fanns att hitta någonstans öht

DI2 GRX för 2500 £....förvisso UK, Brexit yada yada osv. men det är en intressant kontrast mot Dyralizeds senaste gravel för typ överkomliga 160 loppor =P
Aluram, lågprismärke. Kan allebike matcha? Deras gravel känns ju långt ifrån folklig, den ska ju vara så ”modern”.

Började cykla igen hösten 2019 efter några års uppehåll. Fick även första jobbet efter plugg samtidigt. När jag började ha råd med finare cyklar under 2020 var ju marknaden helt kaos, det är verkligen surrealistiskt för mig att kolla på exempelvis Allebikes och Canyons hemsidor nu och se att många modeller finns i lager för omgående leverans (vissa i alla storlekar!). Ser även nya cyklar på Blocket som butiker inte får sålda på månader trots okej rabatt, fler reor i fysisk butik, osv. Om man har tur och inte är lika personligt drabbad av samhällsekonomiska läget som många andra så är det verkligen köparens marknad på hojar just nu.

Började cykla igen hösten 2019 efter några års uppehåll. Fick även första jobbet efter plugg samtidigt. När jag började ha råd med finare cyklar under 2020 var ju marknaden helt kaos, det är verkligen surrealistiskt för mig att kolla på exempelvis Allebikes och Canyons hemsidor nu och se att många modeller finns i lager för omgående leverans (vissa i alla storlekar!). Ser även nya cyklar på Blocket som butiker inte får sålda på månader trots okej rabatt, fler reor i fysisk butik, osv. Om man har tur och inte är lika personligt drabbad av samhällsekonomiska läget som många andra så är det verkligen köparens marknad på hojar just nu.
Så är det verkligen! Köparens marknad när konjunkturen vänder samtidigt som butikerna generellt har stora lager.

Sålde min HT Scott i höstas just för en spekulation om att det skulle se jobbigt ut för handlarna i vinter. Väntar på den riktiga paniken som jag tror (och hoppas sorry) infinner sig lite efter jul.

Letar efter en vettigt prissatt Scott Spark eller liknande. Hittar jag något slår jag till, men ser dåligt ut med rean för tillfället….

Så är det verkligen! Köparens marknad när konjunkturen vänder samtidigt som butikerna generellt har stora lager.

Sålde min HT Scott i höstas just för en spekulation om att det skulle se jobbigt ut för handlarna i vinter. Väntar på den riktiga paniken som jag tror (och hoppas sorry) infinner sig lite efter jul.

Letar efter en vettigt prissatt Scott Spark eller liknande. Hittar jag något slår jag till, men ser dåligt ut med rean för tillfället….
Drömmer om att hitta en Scott Spark RC comp för 30k.

Jag sålde två hojar i september, hade tur som lyckades få iväg dem medan sommarvärmen var kvar i luften och innan ekonomiska läget hade kapsejsat helt (som jag minns det iaf). Fick helt okej betalt jämfört med vad jag pröjsade, hade nog varit annorlunda nu (även justerat för vinter osv).

Jag sitter precis som du och tänker att lite senare i vinter kanske det är läge att höra av sig till handlare med riktiga skambud på utgående modeller ?

Så som mina barn handlar kan det där aldrig stämma.

Tjena!

Samma här men kan lägga till frun. Fast vi har råd och behöver inte direkt snåla trots inflation m.m.
Problemet är just att folks minskar handlandet och börjar när det blir inflation, det är sen gammalt att det bästa är att köpa sig ur en inflation.

Tillbaka
Topp