Kneecap
Aktiv medlem
Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)
Betalar 175:- i månaden för Comviq 100Gb med 200Gb pott för sparad surf. Så allt över det är för mycket enligt mig.
Tjena!
Hur f-n lyckades du med det?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Betalar 175:- i månaden för Comviq 100Gb med 200Gb pott för sparad surf. Så allt över det är för mycket enligt mig.
Comviq hade fördelaktig rabatt förra hösten.Tjena!
Hur f-n lyckades du med det?
Får ordna upp det där helt enkelt...Betalar 175:- i månaden för Comviq 100Gb med 200Gb pott för sparad surf. Så allt över det är för mycket enligt mig.
345:- är ju inte 175:- ?Comviq hade fördelaktig rabatt förra hösten.
Samsung S21 + 100Gb abonnemang för 345:- i månaden i 2 år.
170 för abonnemang
175 för mobil
8280:- totalt för 2 år
Gick även att få nån iPhone eller Huawei för samma pris.
Det förvånar mig ärligt talat att så många unga människor verkar vara intresserade av nya telefoner hela tiden. Dom är ju sällan särskilt intresserad av annan teknik, och mobiltelefoner har ju varit likadana i tio år.(ot)när kommer slutet på mobilboomen?...?
NejDet förvånar mig ärligt talat att så många unga människor verkar vara intresserade av nya telefoner hela tiden. Dom är ju sällan särskilt intresserad av annan teknik, och mobiltelefoner har ju varit likadana i tio år.
Kan du utveckla?
När jag för ett par år sen bytte upp mig typ 6 nummer på ifånen fick jag klart bättre batteri och en dubbelt så tung tingest så helt likadana tycker jag det är en överdrift att säga att de är.Det förvånar mig ärligt talat att så många unga människor verkar vara intresserade av nya telefoner hela tiden. Dom är ju sällan särskilt intresserad av annan teknik, och mobiltelefoner har ju varit likadana i tio år.
Telefoner liksom cyklar har inte varit desamma de 10 senaste åren.Kan du utveckla?
När jag för ett par år sen bytte upp mig typ 6 nummer på ifånen fick jag klart bättre batteri och en dubbelt så tung tingest så helt likadana tycker jag det är en överdrift att säga att de är.
Nej utvecklingen har gått framåt. Men i ganska små steg åt gången så man märker det knappt om man byter varannat år. Jag gör exakt samma saker med min telefon idag som jag gjorde med min telefon som jag hade för fem år sen. Kameran är bättre, det ör väl det som jag faktiskt märker något av... eller, den tar bättre bilder iaf, antar att mkt av det är mjukvarubehandling också.Telefoner liksom cyklar har inte varit desamma de 10 senaste åren.
345:- är ju inte 175:- ?
(345:- är ju ändå ganska billigt förstås)
Tror Apple tillverkar färre iphone 14 PRO pga efterfrågan. Annars är ju den här tråden en bra förklaring på Sveriges ekonomi:(ot)när kommer slutet på mobilboomen?...?
Intressant tweet....det ser onekligen mörkt ut.Tror Apple tillverkar färre iphone 14 PRO pga efterfrågan. Annars är ju den här tråden en bra förklaring på Sveriges ekonomi:
Det är en gigantisk skillnad på en modern och en tio år gammal telefon.Det förvånar mig ärligt talat att så många unga människor verkar vara intresserade av nya telefoner hela tiden. Dom är ju sällan särskilt intresserad av annan teknik, och mobiltelefoner har ju varit likadana i tio år.
Jo. Men attDet är en gigantisk skillnad på en modern och en tio år gammal telefon.
På ämnet abonnemang så kör jag obegränsad surf, och behöver det typ ?.
Nej utvecklingen har gått framåt. Men i ganska små steg åt gången så man märker det knappt om man byter varannat år. Jag gör exakt samma saker med min telefon idag som jag gjorde med min telefon som jag hade för fem år sen. Kameran är bättre, det ör väl det som jag faktiskt märker något av... eller, den tar bättre bilder iaf, antar att mkt av det är mjukvarubehandling också.
Förhoppningsvis när det visar sig vilken enorm psykisk ohälsa och sjukliga beteenden mobilgluttandet skapat. Det märkliga är att man inte verkar forska på detta. Eller gör man det så är det inget allmänheten får reda på.(ot)när kommer slutet på mobilboomen?...?
Tror resonemanget snarare är att både den gamla och den nya telefonen hanteras (mestadels) med en hand, har ett touch-gränssnitt, och används för att kommunicera i tal, text och bild som kan produceras från kamera och mikrofon på enheten. Båda kan även användas för att konsumera underhållning i form av film och musik.Det är en gigantisk skillnad på en modern och en tio år gammal telefon.
På ämnet abonnemang så kör jag obegränsad surf, och behöver det typ ?.
Jag påstår inte inte att telefonerna inte har utvecklats, jag är fullt medveten om att SoCs i mobiltelefoner mot alla odds har lyckats hålla liv i moores law, att all connectivity har blivit mer avancerad, oledskärmarna som sitter i idag är mkt bättre. Men utifrån random 20årings perspektiv som inte är intresserad av teknik i övrigt så är jag förundrad över engagemanget, för trots allt så ser telefonerna nästan lika ut och utvecklingen till trots så erbjuder dom inte standardanvändaren egentligen någon ny funktionalitet.Jo. Men att
Telefoner inte utvecklats på tio år för att man gör samma sak med dom som för fem år sen är fantastiskt.
Lite som att geometrin på cyklar inte utvecklats sista tio åren eftersom jag cyklat på samma berg senaste fem åren
Jag påstår inte inte att telefonerna inte har utvecklats, jag är fullt medveten om att SoCs i mobiltelefoner mot alla odds har lyckats hålla liv i moores law, att all connectivity har blivit mer avancerad, oledskärmarna som sitter i idag är mkt bättre. Men utifrån random 20årings perspektiv som inte är intresserad av teknik i övrigt så är jag förundrad över engagemanget, för trots allt så ser telefonerna nästan lika ut och utvecklingen till trots så erbjuder dom inte standardanvändaren egentligen någon ny funktionalitet.
Skärmytan är väl typiskt en bit större på en tfn 2022 jämfört med 2012, något en teknikointresserad inte lär ha problem att uppskatta.Jag påstår inte inte att telefonerna inte har utvecklats, jag är fullt medveten om att SoCs i mobiltelefoner mot alla odds har lyckats hålla liv i moores law, att all connectivity har blivit mer avancerad, oledskärmarna som sitter i idag är mkt bättre. Men utifrån random 20årings perspektiv som inte är intresserad av teknik i övrigt så är jag förundrad över engagemanget, för trots allt så ser telefonerna nästan lika ut och utvecklingen till trots så erbjuder dom inte standardanvändaren egentligen någon ny funktionalitet.
Nej. Efter (i bästa fall) 5-6 år kan man inte längre köra senaste OS och då börjar apparna gradvis att trilla bort. En stenhård gräns är väl när BankID inte längre går att köra, jag tror det äldsta du kan använda det på idag är en iPhone 5S från 2013.Hur är det sen med en tio år gammal tfn, finns allt enkelt tillgängligt för den vad gäller appar, d.v.s. kan man ladda ner alla appar dagens ungdomar vill ha till en tio år gammal tfn?
Det stämmer. Jag trodde inte alla skulle ta detta så bokstavligt men ok, iaf min förra telefon som jag hade för ~ 6 år sedan hade stor skärm, körde alla appar jag kör idag. Och hade bättre batteritid än den telefon jag har nu. Tyvärr är det så att uppdateringar slutar komma, men jag tror inte dom flesta har telefoner tillräckligt länge för att dom ska hinna märka av att det är ett problem.Skärmytan är väl typiskt en bit större på en tfn 2022 jämfört med 2012, något en teknikointresserad inte lär ha problem att uppskatta.
Hur är det sen med en tio år gammal tfn, finns allt enkelt tillgängligt för den vad gäller appar, d.v.s. kan man ladda ner alla appar dagens ungdomar vill ha till en tio år gammal tfn?
Detta är ju dock ett artificiellt problem som inte i sig har med hårdvaran att göra mer än att det då finns nyare hårdvara som man prioriterar istället, och hänger ihop med våra förväntningar på det vi som konsumenter köper.Nej. Efter (i bästa fall) 5-6 år kan man inte längre köra senaste OS och då börjar apparna gradvis att trilla bort. En stenhård gräns är väl när BankID inte längre går att köra, jag tror det äldsta du kan använda det på idag är en iPhone 5S från 2013.
Sedan dör väl batteriet innan dess, men det går ju att byta i vissa fall, i alla fall i teorin.
Antar det. Inget jag kan relatera till, för som konsument är jag nästan helt ointresserad av bilar och telefoner.Folk som inte är speciellt intresserad av motorer tycks fortfarande vilja köpa nya bilar fastän man gör samma sak med dom.
Kanske bara är något mänskligt
Det stämmer. Jag trodde inte alla skulle ta detta så bokstavligt men ok, iaf min förra telefon som jag hade för ~ 6 år sedan hade stor skärm, körde alla appar jag kör idag. Och hade bättre batteritid än den telefon jag har nu. Tyvärr är det så att uppdateringar slutar komma, men jag tror inte dom flesta har telefoner tillräckligt länge för att dom ska hinna märka av att det är ett problem.
Min poäng är väl att telefonerna blev "tillräckligt bra" för att läsa nyhetsartiklar, glo på netflix och posta instagram för rätt länge sen. Förbättringarna som sker nu är inte så kännbara i praktiken.
Som jag sa, skärmarna har blivit bättre. Att någon skulle märka någon skillnad på 120hz eller 60hz är jag tveksam till. Drar alltid ner både upplösning och frekvens för att spara batteritid om det går.Jag tycker 120hz, bättre batteritid, högre ljusstyrka på skärmarna osv märks mkt i praktiken :)
Däremot undrar jag vilken telefon med stor skärm som hade bättre batteritid för 6 år sen än vad en motsvarande telefon har idag?
Då kan man nog säga att vi är ganska olika i användningsområdena, kan inte tänka mig att dra ner upplösning eller frekvens. Mitt batteri räcker hela dagen gott och väl ändå.Som jag sa, skärmarna har blivit bättre. Att någon skulle märka någon skillnad på 120hz eller 60hz är jag tveksam till. Drar alltid ner både upplösning och frekvens för att spara batteritid om det går.
Motorola Moto Z Play - Full phone specifications
m.gsmarena.com
Ok, bara av nyfikenhet, vad gör du med din telefon som är särskilt krävande? Spel? Speciella Ai-applikationer? Jag har ingen data att backa upp med, men jag misstänker starkt att mkt av den prestandan som ökat används till att appar ska kunna kartlägga våra beteenden ännu bättre för att sälja data.Då kan man nog säga att vi är ganska olika i användningsområdena, kan inte tänka mig att dra ner upplösning eller frekvens. Mitt batteri räcker hela dagen gott och väl ändå.
Sen har kamerorna tagit jättestora steg framåt senaste åren. råformat, bildstabilisering, flera linser osv. Men det ser jag mer som entusiastgrejer
Ok, bara av nyfikenhet, vad gör du med din telefon som är särskilt krävande? Spel? Speciella Ai-applikationer? Jag har ingen data att backa upp med, men jag misstänker starkt att mkt av den prestandan som ökat används till att appar ska kunna kartlägga våra beteenden ännu bättre för att sälja data.
Kamerorna som jag skrev tidigare har blivit mycket bättre. Där tror jag dock inte att man ska underskatta hur mkt som sker i mjukvarubehandling, som visserligen säkert också kräver sitt lilla i beräkningskraft.
Ja då har vi klart olika användarmönster. Jag läser nyheter, happy och pdf:er. Sen lite netflix eller spotify.Hanterar råfiler, både från kamera och telefon.
Klipper film, spelar spel och konsumerar otroliga mängder memes.
Brukar köpa en toppmodell och behålla den 5 år.
Ja, men tycker mig märkt att det blivit vanligare att folk har kvar sina telefoner längre. 3-4 år är inte ovanligt i butiken jag jobbadeJa då har vi klart olika användarmönster. Jag läser nyheter, happy och pdf:er. Sen lite netflix eller spotify.
Tror att du har kvar dina telefoner längre än genomsnittet, man "får" ju en ny varannat år ?
Det låter sunt, och rimligt från mitt perspektiv, att trenden vänder. Fattar att jag låter semi-amisch, men det är absolut inte tekniken i sig jag vänder mig mot. Ska göra min master thesis i IC-konstruktion till våren, som sista delen i min "omskolning", så jag är lite av en entusiast faktiskt.Ja, men tycker mig märkt att det blivit vanligare att folk har kvar sina telefoner längre. 3-4 år är inte ovanligt i butiken jag jobbade
En jätteanekdotisk iaktagelse från att jag jobbat med sälj under tiden jag pluggat
Jag märker då tydlig skillnad på 60hz och 120hz, allt ”rör sig” märkbart mer flytande.Som jag sa, skärmarna har blivit bättre. Att någon skulle märka någon skillnad på 120hz eller 60hz är jag tveksam till. Drar alltid ner både upplösning och frekvens för att spara batteritid om det går.
Motorola Moto Z Play - Full phone specifications
m.gsmarena.com
Ja man kan märka skillnad om man jämför sida vid sida. Men jag skulle aldrig tänkt på det om någon gick in och ändrade inställningen utan att jag visste om det.Jag märker då tydlig skillnad på 60hz och 120hz, allt ”rör sig” märkbart mer flytande.
Håller med, har bara 60Hz på min mobil och har aldrig tyckt det varit ett problem. Fö hade min iPhone 4 (2010) mycket bättre batteritid än någon telefon jag haft efter den.Ja man kan märka skillnad om man jämför sida vid sida. Men jag skulle aldrig tänkt på det om någon gick in och ändrade inställningen utan att jag visste om det.
Jag märker av om jag byter från 120 till 60. Typ jobbtelefonenHåller med, har bara 60Hz på min mobil och har aldrig tyckt det varit ett problem. Fö hade min iPhone 4 (2010) mycket bättre batteritid än någon telefon jag haft efter den.
Tycker inte batteritid är bättre nu. Mitt motorolaexempel från 2016 hade 3.5Ah och nuvarande s20 har 4Ah och det går helt klart åt snabbare trots att skärmen alltid är på 60hz, lägsta upplösningen och energisparläge är påJag märker av om jag byter från 120 till 60. Typ jobbtelefonen
iphone 4 hade väl inte ens bra batteritid på pappret, en 13 pro har väl nästan dubbla batteritiden på samtliga jämförelser?
Det kan nog stämma. Men förhoppningsvis kommer solid state batterier förr eller senare. Högre energidensitet, mindre temperaturkänsliga, säkrare och går att ladda mycket snabbare.Rent anekdotiskt upplever jag batteriet i nuvarande iPhone 12 mini som klart köldtåligare än det i gamla tfn (6S, om jag minns rätt). På slutet av dess levnad var det så illa att jag inte vågade ta ut 6S:en i minusgrader. En kollega hävdade att IPhonebattetierna i någon version mellan de två blev klart bättre i detta avseende. Vet inte om det stämmer men min upplevelse än så länge motsäger det i alla fall inte.
Det är dom. Var en stor skillnad redan mellan 6S och 7.Rent anekdotiskt upplever jag batteriet i nuvarande iPhone 12 mini som klart köldtåligare än det i gamla tfn (6S, om jag minns rätt). På slutet av dess levnad var det så illa att jag inte vågade ta ut 6S:en i minusgrader. En kollega hävdade att IPhonebattetierna i någon version mellan de två blev klart bättre i detta avseende. Vet inte om det stämmer men min upplevelse än så länge motsäger det i alla fall inte.
Bytte 7 till 13 pro nu och det var en otroligt stor skillnad, och då har jag ändå gjort batteribyte på den vartannnat år pga mkt användningTycker inte batteritid är bättre nu. Mitt motorolaexempel från 2016 hade 3.5Ah och nuvarande s20 har 4Ah och det går helt klart åt snabbare trots att skärmen alltid är på 60hz, lägsta upplösningen och energisparläge är på
Dumbphones är toppen. Jag körde en samsung fliptelefon som cykeltelefon innan apple watchen och laddade den typ en gång i månaden ?Min Nokia 3210 höll i en vecka. Funderar allvarligt på att gå tillbaka till en dumb-phone.