Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Skummade väl mest igenom artikeln men tyckte att det var mest fokus på egna försörjningskedjor (vilket i sig är intressant att läsa om) men mindre fokus på omvärldsfaktorer som krig, finanskris o energikris som gör att man kanske inte bränner av några månadslöner på ännu en hoj.

Ja det är ju en variabel de inte nämner. Finns ju många olika finansieringslösningar som påverkar också tänker jag. Canyon erbjuder väl månadsbetalning tex.
Räntefri avbetalning är också ett lån i bakgrunden, nånstans måste canyon (eller klarna för den delen) kompensera för högre räntor.

Räntefri avbetalning är också ett lån i bakgrunden, nånstans måste canyon (eller klarna för den delen) kompensera för högre räntor.

Precis, det är det jag menar, lite otydligt skrivet. Tänker att det inte bara är någon som tar ett lån på huset för renovering som slänger med 150 k hoj i farten utan fler sätt att låna till cykeln.

Ganska bra artikel om huruvida cyklar har blivit för dyra och vad som händer nu när boomen kanske är över denna gång:

So far, sales for 2022 have remained well below expectations, which could get the bike industry to rethink its approach.

The discount battle in the entry-level and mid-price segment has already begun. Discounts ranging from 10 to 40% are becoming more common while trade is slowing worldwide. Contrary to expectations, many bikes have started collecting dust in bike shops and the high demand seems to be dropping again for the time being ”

Bör ju märkas på ordrarna för 2023 att lbs har många cyklar kvar och kan eller vill därför inte köpa lika många nya cyklar. Det tar ju typ ett år innan tex scott märker av sådant. Men med det sagt så är det fin rea här och var men det betyder inte att folk vill köpa en fjolårsmodell med enklare komponenter när vi går emot en recession.

Är väl i vanlig ordning late-adopter, omodern, konservativ, etc., men jag skulle aldrig få för mig att hålla på med avbetalning, lån eller liknande för att köpa en cykel.

Nu skulle jag aldrig ta ett lån för att köpa något, förutom en bostad. Men tror att en dyr cykel kan vara en statussymbol några tar ett lån till. T.ex. om att dina polare har nyaste xc-raketer eller nya, kraftiga e-MTB, då "måste" man också har en.

Jag har dock ingen aning i vilken utsträckning svenskor, eller andra, tar lån till lux-grejor.

Nu skulle jag aldrig ta ett lån för att köpa något, förutom en bostad. Men tror att en dyr cykel kan vara en statussymbol några tar ett lån till. T.ex. om att dina polare har nyaste xc-raketer eller nya, kraftiga e-MTB, då "måste" man också har en.

Jag har dock ingen aning i vilken utsträckning svenskor, eller andra, tar lån till lux-grejor.
Tror det är vanligt...kanske inte lån från bank,men köp av "lyxvaror" på kredit är nog otroligt vanligt förekommande.
Tyvärr ska man kanske säga...många som hamnar i en tuff ekonomisk situation då dom köper saker dom egentligen inte har råd med.

Eftersom tv-programmet "Lyxfällan" existerar så kan vi anta att det är många som spenderar utanför sin förmåga. Även på cyklar då alltså, alla har vi olika laster och problem.

Är väl i vanlig ordning late-adopter, omodern, konservativ, etc., men jag skulle aldrig få för mig att hålla på med avbetalning, lån eller liknande för att köpa en cykel.

För en gångs skull håller jag helt med dig. Personligen skulle jag aldrig låna till en bil heller t.ex men kan fatta att folk gör det. Men cykel, kom igen.

Med tanke på att personalen på Elgiganten här i byn inte visste hur man gjorde rent praktiskt i kassan för att betala månadskostnaden på en mobil direkt är det nog rätt vanligt. Att köpa mobil bundet med förhöjd månadskostnad är ju bara en vanlig avbetalning, för mig lockade rabatten på telefonen men jag ville betala den direkt.

Löste sig när chefen kom och visade så jag var ju inte först iaf ?

Med tanke på att personalen på Elgiganten här i byn inte visste hur man gjorde rent praktiskt i kassan för att betala månadskostnaden på en mobil direkt är det nog rätt vanligt. Att köpa mobil bundet med förhöjd månadskostnad är ju bara en vanlig avbetalning, för mig lockade rabatten på telefonen men jag ville betala den direkt.

Hade inte tänkt på mobiltelefon, som kan kosta som en cykel, och troligtvis många köpa med månadsbetalningar.

Lite OT, men hur funka det med rabatt och betala månadskostnader direkt?

Betvivlar inte att det finns människor som lyckas rationalisera fram att de ”måste” ha en dyr cykel och därför lånar till den. Det jag skrev var bara att för mig personligen känns det otänkbart.

Betvivlar inte att det finns människor som lyckas rationalisera fram att de ”måste” ha en dyr cykel och därför lånar till den. Det jag skrev var bara att för mig personligen känns det otänkbart.

Men du måste väl inte har en dyr cykel överhuvudtaget, eller?

Ja precis. Men att man bakar in den i ett abonnemang är ju kanske ett sätt att locka sådana som annars köper kontant att avbetalning är helt ok.

Ja precis. Men att man bakar in den i ett abonnemang är ju kanske ett sätt att locka sådana som annars köper kontant att avbetalning är helt ok.
Tror snarare att det är ett måste för att överhuvudtaget få sälja nya telefoner till den stora massan. Vilken familj kan lägga 40000/år på en ny uppdaterad "kamera"...

Tror snarare att det är ett måste för att överhuvudtaget få sälja nya telefoner till den stora massan. Vilken familj kan lägga 40000/år på en ny uppdaterad "kamera"...

Det beror väl på vad telefonen kostar lite tänker jag. Att köpa en telefon för 1500 kan väl "alla" göra, men kostar den 11000 är det kanske lite annat.

Jag förstår inte. Eller kanske menar du "vill" isf "kan"?
Man betalar mer, inte mindre, om man har en (dolt) lån.

I vissa fall är ju mobilen subventionerad av operatören mot att man binder upp sig till denne i 1 eller 2 år. Vet man bara vad man gör är ju det en bra deal, du får mobilen billigare än att köpa den kontant.

Men för många är det nog så att en månadskostnad är enklare att svälja, helt enkelt eftersom de inte klarar av att spara ihop till en mobil. Tyvärr är väl dessa ofta också de som har många abonnemang, eftersom de efter halva bindningstiden vill ha nåt nytt och då hoppar på ytterligare en deal eftersom de så klart denna gång inte heller har råd att köpa kontant. Också är karusellen mot Lyxfällan igång där det ofta visar sig att nån sitter med 5-10 mobilabonnemang…

Totalsumman blir lägre ifall du köper en telefon med exv 24 månaders bindningstid och halebop 30gb abb än ifall du köper telefonen separat och sen har halebop 30gb abb i 24 månader.
Du får ett par tusen i rabatt (1-3000 är rätt standard beroende på telefon o abb) för att du binder upp dig till operatören.

Det beror väl på vad telefonen kostar lite tänker jag. Att köpa en telefon för 1500 kan väl "alla" göra, men kostar den 11000 är det kanske lite annat.
Överraskande många som cashar sin telefon, ffa dom dyrare modellerna.

Såg under tiden jag jobbade med sälj att det ändrades. Förut så köpte föräldrar nya telefoner och barnen fick deras gamla. Nu blir det allt vanligare att barnen får nya telefoner och föräldrarna tar deras gamla. Det känns alltid lite surrealistiskt då en tolvåring får en ny telefon för 15k

Tjena!

I princip har jag alltid köpt telefon med abonnemang. Senaste så betalade jag 5000:- mindre för telefonen, innan dess så var det dotterns iPhone vi fick löjligt bra pris på. Med tanke på att priskriget mellan operatörer lugnat ner sig så brukar det inte hända allt för mycket med abonnemangspriserna under som två åren. Då känns det riktigt dumt att casha telefonen, fast jag alltid haft möjlighet att göra det. (Iallafall sen jag slutade vara student).
Innan har jag väl nästan alltid bytt telefon efter två år, men nu händer det inte extremt mycket på telefonfronten så det känns inte lika aktuellt, förra hade jag i nästan fyra år. Men då var den rejält sliten, böjd, repig och ganska seg att använda samt att Samsung släppte Flip 3 som jag var riktigt sugen på.

Annars har jag bara bil och hus på avbetalning, bilen är avbetald nästa månad och är väl egentligen dags att byta, men med priserna på begbilar just nu, ränteläget och ändrat bilbehov så behåller vi den nog längre än de tre åren vi haft den.

Menade att den betalningsmodell som handlarna använder är ett måste för att folk ska ha "råd" att konsumera nya telefoner var och vartannat år.

Tror att många som har den senaste iphonen inte har 11000 kr på banken att lägga på en telefon men 500 kr extra i månaden i två år klarar man av även om totalkostnaden blir mer än 11000. Efter två år hämtar man ut en ny telefon och fortsätter att betala 500 kr extra i månaden fast man egentligen varken har råd eller behöver en ny telefon.

Senast ändrad:
Hade inte tänkt på mobiltelefon, som kan kosta som en cykel, och troligtvis många köpa med månadsbetalningar.

Binder du dig till ex Telia i 24mån så kostar telefonen 449:-/mån inkl abonnemang (249:- för abb, 200:- avbetalning) köper du den obunden kostar den 649:-/mån inkl abbonnemang (249:- för abb 400:- avbetalning) det finns ju inget som hindrar butiken att ta 4800:- för telefonen direkt och du enbart har kostnaden för abbonemanget varje månad men är bunden i 24mån.

I det aktuella fallet var det dotterns Iphone 12 och Halebop det gällde, betalade 4 200:- för den för ett år sedan, helt ok deal.

Jag brukar köpa telefon utan abonnemang. Köpt en eller två med abonnemang för att ge till sambo. Men det beror ofta på att jag redan har mobil, eller redan har ett abonnemang jag är nöjd med osv.
Undviker att byta telefon. Gubbigt av en gammal teletekniker, men orka lära sig.

Binder du dig till ex Telia i 24mån så kostar telefonen 449:-/mån inkl abonnemang (249:- för abb, 200:- avbetalning) köper du den obunden kostar den 649:-/mån inkl abbonnemang (249:- för abb 400:- avbetalning) det finns ju inget som hindrar butiken att ta 4800:- för telefonen direkt och du enbart har kostnaden för abbonemanget varje månad men är bunden i 24mån.

I det aktuella fallet var det dotterns Iphone 12 och Halebop det gällde, betalade 4 200:- för den för ett år sedan, helt ok deal.

Ah, ok då förstår jag. Men då sparar man dock ingen pengar när man betalar direkt.

Totalsumman blir lägre ifall du köper en telefon med exv 24 månaders bindningstid och halebop 30gb abb än ifall du köper telefonen separat och sen har halebop 30gb abb i 24 månader.
Du får ett par tusen i rabatt (1-3000 är rätt standard beroende på telefon o abb) för att du binder upp dig till operatören.

Tittade lite, men t.ex. Halebop verkar dyrare än några andra operatorer när man inte köper och månadsvis avbetalar en telefon hos Halebop.

Det verkar vara lite billigare, men inte mycket, att köpa en telefon tillsammans med abonnemang om man köper en ny mobil varandra år. Jag köper dock ny mobil när gamla inte längre funkar (bra), det är ungefär varje fjärde år. Då verkar det vara billigare att köpa en telefon och välja billigaste operatör.

En OT annekdot: När jag skulle köpa min senaste bil så hade jag vid tillfället tillräckligt för att köpa den kontant. När säljaren fick reda på detta upplyste han mig (som om jag var bakom flötet) att jag minsann kunde köra en fullmatad BMW X5 för tre gånger summan istället för den fantastisk fina 5-serie jag faktiskt var intresserad av, "du lägger bara upp resten på avbetalning på 48 månader och har sedan enbart 40% restvärde".

Om detta även förekommer bland cyklar i 50 tkr-klassen är det full förståeligt att uttrycka sin oro för samhällsutvecklingen.

Ja, jag hade kunnat finansiera 5-serien jag till slut köpte på ett annat sätt och haft pengarna på börsen, men med 2022 års utveckling är jag glad att jag inte gjorde det.

Ah, ok då förstår jag. Men då sparar man dock ingen pengar när man betalar direkt.

Tittade lite, men t.ex. Halebop verkar dyrare än några andra operatorer när man inte köper och månadsvis avbetalar en telefon hos Halebop.

Det verkar vara lite billigare, men inte mycket, att köpa en telefon tillsammans med abonnemang om man köper en ny mobil varandra år. Jag köper dock ny mobil när gamla inte längre funkar (bra), det är ungefär varje fjärde år. Då verkar det vara billigare att köpa en telefon och välja billigaste operatör.

Bara ta att välja bort förhöjd månadskostnad isf.
Då går din 10k telefon ner till 7-8k när du betalar den i butik och du betalar samma abb kostnad som ett olåst abb.

Sen är det ju alltid en fråga om vad operatörerna tillhandahåller för tjänster. Många av dom billigaste, exv fello har inte e-sim. Vilket gör att dom faller bort som alternativ för mig

Jodå det blir samma rabatt pga bindningstid.

För mobiler så har man ju lyckats få in att abbonnemanget är månadsvis, sen bakar man ihop mobil och abbonnemang i samma kaka och vipps så har man trollat in avbetalning i en produkt som egentligen de flesta tycker det är fel att köra avbetalning på.

Men cykel på avbetalning känns fel för mig iaf.

Fast det där med lån på cykel har väl iofs introducerats av att man kan leasa en cykel. Vet inte om det är så förmånligt, men det introducerar ju iaf tankesättet att man bara har en cykel i 3 år innan det är dags att byta och att det då är motiverat med lån.

Fast det där med lån på cykel har väl iofs introducerats av att man kan leasa en cykel. Vet inte om det är så förmånligt, men det introducerar ju iaf tankesättet att man bara har en cykel i 3 år innan det är dags att byta och att det då är motiverat med lån.
Du får ju frågan på Mio när du köper en soffa hur du vill betala, och då är det inte kort/kontant som avses.

Alltså, hur räknar ni?

Tele2, iPhone 14, 24 månader, 5 GB surf: 748 kr per månad, summa 17952 kr.
Comviq samma upplägg, hamnar på 15144 kr, Tre och halebop däremellan.
Tillkommer fortfarande avgift för operatörsupplåsning när man ska sälja också?

Webhallen iPhone 14 11990 kr över disk, Hallon/Vimla/whatever 4 GB surf för 99 kr per månad: 14366 kr.

Alltså, hur räknar ni?

Tele2, iPhone 14, 24 månader, 5 GB surf: 748 kr per månad, summa 17952 kr.
Comviq samma upplägg, hamnar på 15144 kr, Tre och halebop däremellan.
Tillkommer fortfarande avgift för operatörsupplåsning när man ska sälja också?

Webhallen iPhone 14 11990 kr över disk, Hallon/Vimla/whatever 4 GB surf för 99 kr per månad: 14366 kr.

4gb abb ger ingen rabatt. Därför jag gav exempel på ett 30gb abb. Det är den vanligaste storleken på abb vi sålde.

Sen påpekade jag att fello och liknande inte har e-sim och därför inte ett alternativ.

Telefonerna har inte varit operatörslåsta på många år

Du får ju frågan på Mio när du köper en soffa hur du vill betala, och då är det inte kort/kontant som avses.
jepp... men det är inte liksom inbyggt som en självklarhet i affärsmodellen. Det finns inget incitament för oss kunder att välja att köpa på avbetalning, förutom om man egentligen inte har råd. mobilabbonnemang + mobil är liksom ett paketerbjudande.

Kanske jag som är konstig som inte köper en massa surf. Finns ju wifi på de flesta ställen så jag lyckas inte göra slut på min 3 GB eller vad det nu är, med pott.

Kanske jag som är konstig som inte köper en massa surf. Finns ju wifi på de flesta ställen så jag lyckas inte göra slut på min 3 GB eller vad det nu är, med pott.

Jag är också en sådan konstig typ. 3GB Vimla för 100-lappen i månaden, med 80GB gammal oanvänd surf som bygger på för var månad. Köper alltid mina telefoner kontant.

Har ju tipsrabattjoxet på vimla också så vi betalar sammanlagt 250 kr för familjens tre abonnemang.

Senast ändrad:

Eller så är det jag som är konstigt som inte använder mig av öppna nätverk på cafe/restaurang/tåg osv.

Iphone 14 pro, 15000kr om man köper lös
Halebop 50gb, 369kr/månad
Totalpris: 23856kr

Iphone 14 pro, halebop 50gb operatörslås
20736kr

Då sparar jag hellre några tusen på att operatörslåsa

Eller så är det jag som är konstigt som inte använder mig av öppna nätverk på cafe/restaurang/tåg osv.
I princip all trafik idag är ju https, egentligen bara dns kvar som läcker data, så det finns ju inte så mycket för dem att spionera på längre. OpenVPN till hemmaroutern eller jobbets vpn tar hand om det.

Iphone 14 pro, 15000kr om man köper lös
Halebop 50gb, 369kr/månad
Totalpris: 23856kr

20736kr

Då sparar jag hellre några tusen på att operatörslåsa
Fast du måste jämföra med en operatör som inte säljer mobiler: Fello kostar 245kr/månad för 40Gb.

Tror det är få som vet hur mycket data som man gör av med, men det är iaf sjukt jobbigt när surfen tar slut på semestern.

I princip all trafik idag är ju https, egentligen bara dns kvar som läcker data, så det finns ju inte så mycket för dem att spionera på längre. OpenVPN till hemmaroutern eller jobbets vpn tar hand om det.

Inte därför jag skippar det :)

Fast du måste jämföra med en operatör som inte säljer mobiler: Fello kostar 245kr/månad för 40Gb.

Tror det är få som vet hur mycket data som man gör av med, men det är iaf sjukt jobbigt när surfen tar slut på semestern.

(Tredje gången nu jag påpekar att fello inte erbjuder e-sim, och därför inte är ett alternativ.)
Men då jämför vi.

Iphone 14 pro, 15000kr
Fello 40gb 245kr mån
Totalt: 20880kr för 24månader

20736kr för 24månader.

Att välja fello resulterar i 10gb mindre surf/månad och en 144kr högre totalkostnad.

Tillbaka
Topp