Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Tjena!

En skillnad är att Discgolf började växa innan pandemin och fortfarande gör det.

Inomhusklättringen växte innan pandemin, sen tog den rätt mycket stryk under pandemin. Men nu börjar folk komma tillbaka.
Brukar klättra med sonen lite sporadiskt vintertid -
ingen brist på kundunderlag där kan jag säga.

Jaha, då var vi där igen, ett kränkande raljerande över något som någon på Happy utövar!

Jag körde med stavgång efter höftoperation, efter att jag kunde slänga kryckorna och innan jag kunde gå utan att halta lite lätt. Rekommenderades starkt av läkaren, annars finns risk att man börjar snedbelasta, vilket kan ge andra skador, och svårt att bli av med.

Första gången jag skulle ut med stavarna så såg jag framför mig tanterna (tror det mest är dom som brukar gå stavgång) stå och hånflina, typ "nu skrattar du inte va?".
Var förmodligen karma som kom och bet mig i arslet. Inte för att jag brukar skratta åt sånt, men har nog raljerat över det någon gång.

det är väl stickning som är inne nu??

gissar delvis samma gäng av kvinnor som gillat padel. när det gäller motion kanske de återgår till cirkelträning (gääsp)....

Jag har nog läst denna tråd för mycket. Fick precis en reklambanner för någon film eller serie vid namn Padeldrömmar. Väljer att inte bifoga bild.

Jag gissar att paddel-sporten kommer utvecklas vidare. Snart kommer mellancheferna spela mini-paddel där nätet är uppspänt på en bordsskiva. Då behövs det så klart köpas nya mini-paddel-racketar med en gummiyta i olika färger som går att byta ut/limma om för den som är lite hardcore och ball. Nya specialskor och mini-paddel-flaskor behövs också.

Jag gissar att paddel-sporten kommer utvecklas vidare. Snart kommer mellancheferna spela mini-paddel där nätet är uppspänt på en bordsskiva. Då behövs det så klart köpas nya mini-paddel-racketar med en gummiyta i olika färger som går att byta ut/limma om för den som är lite hardcore och ball. Nya specialskor och mini-paddel-flaskor behövs också.
Det är pickleball som gäller nu.

Klättra inomhus på konstruerade väggar kan väl aldrig vara seriöst? Är ju definitionen på lekstuga.
Thats climbing! En av de stora böckerna (Lionel Terrays självbiografi) heter Conquistadors of the useless (på franska i original förstås) så det är inte bara underförstått.

Ping pong?

Strand tennis?
Såna kit kan man köpa skitbilligt på biltema. Snabbt o kul ?

canyon gör en tesla och sänker priserna i uk....

Kommer nog till ?? snart också.
Frågan är väl nararare hur premiumtillverkare ska sänka, och när?
Jag anser inte att canyon räknas till premium då dom bara har sponsrat bra cyklister för att hamna ”på toppen”. Japp jag har en canyon hemma.

Canyon höjde ju de svenska priserna typ förrförra veckan…
Screenshot_20230130-112825086 (1).jpg

Kan nog ha med detta att göra.

Ang läget för Canyon
Jag hade mer eller mindre bestämt mig för en Canyon Spectral till sonen men kombinationen av höjda priser och ständig brist på cyklar i rätt storlek gjorde att jag nyligen slog till på en beg cykel istället. Sparade mer än 8000 och dessutom sitter det genomgående bättre komponenter på den här hojen. Tror det är fler än jag som drar sig för att köpa onödigt dyrt i dagsläget (om man ens köper något alls).

Ang läget för Canyon
Jag hade mer eller mindre bestämt mig för en Canyon Spectral till sonen men kombinationen av höjda priser och ständig brist på cyklar i rätt storlek gjorde att jag nyligen slog till på en beg cykel istället. Sparade mer än 8000 och dessutom sitter det genomgående bättre komponenter på den här hojen. Tror det är fler än jag som drar sig för att köpa onödigt dyrt i dagsläget (om man ens köper något alls).
Det är ju också svårt att jämföra ny mot begagnad cykel, nu fick du ju ingen garanti samt så är den ju använd redan. Spectral har ju haft en historik av att ”gå av” därför skulle jag bara köpt ny ?
Men för 8000kr får man ungefär en elräkning!

Det är ju också svårt att jämföra ny mot begagnad cykel, nu fick du ju ingen garanti samt så är den ju använd redan. Spectral har ju haft en historik av att ”gå av” därför skulle jag bara köpt ny ?
Men för 8000kr får man ungefär en elräkning!
Lite otydligt av mig men den beg jag köpte var alltså inte en Canyon. Men visst är det fördelar att köpa nytt med garantier mm.
För 8000kr får man ju också rätt många dagar i Järvsö tänker jag... ;-)

EDIT: Sen insåg jag ju precis att det kanske inte är ett klockrent exempel på slutet på cykelboomen att jag precis köpt ny cykel till sonen... ;-) Men min poäng var väl snarare att jag (och många andra) nog håller lite hårdare om slantarna med tanke på elräkningar, inflation, valutan och annat trist. Och att dom stigande priserna (iaf i Sverige) gjorde att jag föredrog att köpa beg istället för nytt.

Senast ändrad:
om folk är rädda för att köpa begagnat, blir ju inte nycykelköparna av med sina ständigt nya projekt.

en fördel med begagnat är att det enskilda exemplaret är testat och stabilt. risken för måndagsex minskar.

ytteligare en stor fördel med att köpa begagnat som jag ser det är att man slipper garantitjafs och ställtider med handlare och agenter som inte gått grundkursen i kundvård. man är sitt eget försäkringsbolag, och försäkringsbolag går i längden med vinst. betydande vinst.

råkar man gå på en plump får man leva med det, i längden går man alltså på plus. köpa ny cykel betyder betala premien för att slippa plumpen, men i alltför många fall ändå i slutändan stå kvar med den själv. i bästa fall med en utbytt del som är lika haveribenägen som den defekta.

ser saken annorlunda i vissa andra utvalda fall än cyklar. många är de inte.

Senast ändrad:
ytteligare en stor fördel med att köpa begagnat som jag ser det är att man slipper garantitjafs och ställtider med handlare och agenter som inte gått grundkursen i kundvård. man är sitt eget försäkringsbolag, och försäkringsbolag går i längden med vinst. betydande vinst.
Så ingen garanti är en fördel?

håller med.dig jonte.

värdet och merpriset för garantin är förstås inte noll, men premien man betalar överstiger vanligen det statistiska värdet.

gör det inte det köper man förstås nytt:) 8000 ner på en uppstyrd mtb som i exemplet ovan skulle jag säga är kantboll. det brukar vara mer.

och bland det viktigare när man köper mer påkostade ting är relationen med säljaren. det gäller både nytt och begagnat.

Så ingen garanti är en fördel?
det jag säger är att det i långa loppet är en ekonomisk fördel givet att det avspeglar sig i ett lägre pris, så som brukligt är.

en mer tvingande fördel är om man gillar att modda. dumt betala för en snart ogiltig garanti i det läget..

Är det bara jag eller finns det faktiskt bra cyklar på "riktig" rea just nu?
Håller man på och tömmer lagren på 22-orna för att göra plats för 2023års modeller?

Kommer priserna kanske falla ytterligare ?

Jag tycker jag ser tendenser att lagren är fulla på vissa cykeltyper.

Håller man på och tömmer lagren på 22-orna för att göra plats för 2023års modeller?

YT har ju 25% och det är väl en bra rea.

Marknaden börjar justera ner det som justerades upp under covid.
En 22a är nog ganska sval när nya priserna är sänkt så givetvis måste lager tömmas.

Bikester har ju haft rätt rejäla prissänkningar på en del av deras cyklar (en Nukeproof som sänkts från ca 40tkr till 25tkr tex). Det får man nog säga är ett trendbrott.

Lyssnade på senaste avsnittet av GMBNs podcast häromdagen då dom diskuterade cykelapokalypsen (med bla en som drev en egen cykelbutik). Rådet därifrån var att om man skulle köpa nytt var det definitivt nu man skulle passa på. Både återförsäljare och tillverkare måste bli av med dom gamla modellerna nu och det tvingar fram rejäla reor överallt just nu. Men om man skulle köpa begagnat var snarare rådet att vänta ca 6 månader när begagnatpriserna tvingats ner till en nivå som köparna är villiga att betala. Tydligen mycket svårt att sälja begagnade cyklar just nu. Speciellt dom lite dyrare med några år på nacken.

Tillbaka
Topp