Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

det viktiga är väl inte diversiteten eller avsaknaden av den, utan att man har ett relevant och kvalitativt sortiment när det gäller de delar av marknaden man önskar bearbeta.

och kunskaper.

det var uppenbart när cykelkraft övertog pärlan cyclecomponents att sådan kunskap när det gäller kvalitativa cykelprodukter mer eller mindre helt saknades.

sen bara namnet cykelkraft osar ju ointressant mellanmjölk så det lyser om det.

Hur går det för de stora tyska webbshopparna nu?
Är de för stora, stabila och duktiga för att vara i riskzonen för kk.

Känns (magkänsla) iaf som priserna på delar höjs just nu. Jag har precis handlat en hel del och ser att priserna stigit sen jag beställde. Kanske inför 2025? Ingen aning hur/när de höjer priserna i cykelbranschen.

Hursom, utan dem, och konkurrensen dem emellan, så blir det ganska mycket dyrare och svårare att hitta cykeldelar.

Senast ändrad:
Ontopic:

GT säljer av allt lager och pausar på obestämd tid ser jag nyheter om.

Angående prissignaler så påstår min lbs att cannondale ska höja priserna på sina cyklar 2025. Blir spännande att följa då Giant gick motsatt väg mitt under säsong denna vår.

Angående tyska webshops hoppas jag att dessa överlever och den sunda konkurrensen kvarstår. Kolla bara på den svenska marknaden.

Spännande att tillverkarna siktar på att ta sig genom stålbadet genom höjda priser. Det gör iaf mig bara än mindre intresserad av att byta ut eller uppgradera mina fullt fungerande cyklar. Mencdet äe möjligt att jag inte är representativ.

Spännande att tillverkarna siktar på att ta sig genom stålbadet genom höjda priser. Det gör iaf mig bara än mindre intresserad av att byta ut eller uppgradera mina fullt fungerande cyklar. Mencdet äe möjligt att jag inte är representativ.

Givet att det reas friskt nu (kollegan köpte nyligen en Santa Cruz Heckler ebike för runt 45k (halv pris) på bike-discount känns kanske inte prishöjningar som lösningen. Lär ju bli ännu mer osålt lager som ska reas sen.

Sen för egen del har det ju hänt nada innovationsmässigt sett som lockar sen stora geometrirevolutionen. Sitter man med en hyfsat modern hoj är det ju bara integration respektive typ eldämperi som varit ett stort utvecklingssteg och inget av det lockar mig.

På landsväg ser det typ likadant ut, efter stora aerovågen är det liksom bara typ något mer däcksutrymme / integration / att aerohojarna blivit lättare och därmed mer allround/ allroundhojarn blivit något mer aero.

Vi som har bra cyklar och har svaga incitament att byta ut eller uppgradera kommer bara bli avskräckta av höjda priser.

Givet att det reas friskt nu (kollegan köpte nyligen en Santa Cruz Heckler ebike för runt 45k (halv pris) på bike-discount känns kanske inte prishöjningar som lösningen. Lär ju bli ännu mer osålt lager som ska reas sen.

Sen för egen del har det ju hänt nada innovationsmässigt sett som lockar sen stora geometrirevolutionen. Sitter man med en hyfsat modern hoj är det ju bara integration respektive typ eldämperi som varit ett stort utvecklingssteg och inget av det lockar mig.

På landsväg ser det typ likadant ut, efter stora aerovågen är det liksom bara typ något mer däcksutrymme / integration / att aerohojarna blivit lättare och därmed mer allround/ allroundhojarn blivit något mer aero.

Den innovation som sker är inte ens alltid positiv.

Jag köpte en Ridley Fenix med vajer- och bromsslangsdragning genom styret. Estetiskt tilltalande och på marginalen något mer aerodynamiskt. Nackdelarna var betydligt större. Det blev krångligt och dyrt att göra sånt som tidigare var enkelt (byte av styrstam och ändra antalet distanser). Dessutom gick den inte att packa i en vanlig cykeltransportväska. Många tillverkare har liknande lösningar och det avskräcker definitivt mig. Förhoppningsvis når sådana signaler till slut fram till tillverkarna.

Jag köpte även två pendingscyklar. Snöpligt att konstatera att jag var tvungen att köpa nya hjul till dem då det var i det närmaste omöjligt att montera Marathon Winter dubbdäck på tubelessready-fälgarna.

Att höja priserna för att täcka upp för minskad försäljning är inte bra, då det oftast är början på en nedåtgående spiral som är väldigt svårt att bryta...

Rocky Mountain har också problem:
1734679083589.png

Nu har jag lagt förtroende för både PB och Jeff Kendall Weed, men den senare har precis lagt ut en video där han försvarar Instincten med att dämpningen nog inte ska vara så progressiv och att cykeln inte är menad för den typ av cykling i Whistler som PB testade den i. Jag tror han fick köra med ett högre tryck i Fox-dämparen än vad han brukar ha också.

Andra har kommenterat med att alla kanske inte vill ha en jätteprogressiv cykel som utnyttjar halva slaglängden för den typ av cykling vanliga dödliga normalt företar sig. Det var också kommentarer på PB där folk tyckte att de inte skulle välja cyklar ur enduro-segmentet, utan trail-dito om de ändå ska cykla i Whistler.

För den som är intresserad av cykeln (och RM?) är det ju synd om cykeln används på ett sätt den inte är byggd för, samtidigt kan man fråga sig vad RM då tänkte när de lät PB testa den.

Nu har jag lagt förtroende för både PB och Jeff Kendall Weed, men den senare har precis lagt ut en video där han försvarar Instincten med att dämpningen nog inte ska vara så progressiv och att cykeln inte är menad för den typ av cykling i Whistler som PB testade den i. Jag tror han fick köra med ett högre tryck i Fox-dämparen än vad han brukar ha också.

Andra har kommenterat med att alla kanske inte vill ha en jätteprogressiv cykel som utnyttjar halva slaglängden för den typ av cykling vanliga dödliga normalt företar sig. Det var också kommentarer på PB där folk tyckte att de inte skulle välja cyklar ur enduro-segmentet, utan trail-dito om de ändå ska cykla i Whistler.

För den som är intresserad av cykeln (och RM?) är det ju synd om cykeln används på ett sätt den inte är byggd för, samtidigt kan man fråga sig vad RM då tänkte när de lät PB testa den.

Pratar de verkligen om "progressiv" i videon? I videon där PB provade dämpare med andra dämpartune var luftfjädrar identiska, så lika (icke-)progressiv. Det var bara dämpartunen som ändrades.

Pratar de verkligen om "progressiv" i videon? I videon där PB provade dämpare med andra dämpartune var luftfjädrar identiska, så lika (icke-)progressiv. Det var bara dämpartunen som ändrades.
Jag minns inte vad PB pratade om. Jag såg Kendall Weeds video i morse och han kommenterade PB's recension och pratade om att den tenderar att vara linjär i dämpningen, att han bottnade den nån gång, men att han kompenserade för det med teknik och kropps-position på cykeln.

Jag minns inte vad PB pratade om. Jag såg Kendall Weeds video i morse och han kommenterade PB's recension och pratade om att den tenderar att vara linjär i dämpningen, att han bottnade den nån gång, men att han kompenserade för det med teknik och kropps-position på cykeln.

PB pratade om att dämpningen var för nervös. Alla tyckte att det behövdes starkare dämpning. I en separat video provade de tre Fox dämpare med olika dämpartune och de tyckte att den med starkaste dämpningen var bäst.

Jag har inte hört nåt om bottning.

PB pratade om att dämpningen var för nervös. Alla tyckte att det behövdes starkare dämpning. I en separat video provade de tre Fox dämpare med olika dämpartune och de tyckte att den med starkaste dämpningen var bäst.

Jag har inte hört nåt om bottning.
Jo, jag såg när de testade olika dämpartuningar och att de föredrog den mest dämpade tunen medan cykeln levererades med den minst dämpade.
Det var Kendall Weed som pratade om hur han bottnade dämparen.

Nu såg jag Pinkbikes inslag igen och de var rätt rörande överens om att dämparen låg för djupt i slaget mest hela tiden och att fästet bak blev lidande. I den uppföljande videon där de testar dämpare med olika tune så ser det inte ut att vara en särskilt utmanande slinga han kör efter heller. Sen kommer Dario in och påpekar att han testat Altituden för ett par månader sen och det slutade med att han bytte ut dämparen på den också av samma orsak. Jag orkade inte kolla allt men var intresserad av att höra om de testade att köra den med högre tryck / mindre sag.
De brukar vara lite försiktiga med att uttala sig, påpeka att det ofta är ytterst kompetenta cyklar och att skillnaderna inte är så stora. I det här fallet känns det som en sågning nästan i paritet med när Christer Glenning välte med Mercan.

Nu såg jag Pinkbikes inslag igen och de var rätt rörande överens om att dämparen låg för djupt i slaget mest hela tiden och att fästet bak blev lidande. I den uppföljande videon där de testar dämpare med olika tune så ser det inte ut att vara en särskilt utmanande slinga han kör efter heller. Sen kommer Dario in och påpekar att han testat Altituden för ett par månader sen och det slutade med att han bytte ut dämparen på den också av samma orsak. Jag orkade inte kolla allt men var intresserad av att höra om de testade att köra den med högre tryck / mindre sag.
De brukar vara lite försiktiga med att uttala sig, påpeka att det ofta är ytterst kompetenta cyklar och att skillnaderna inte är så stora. I det här fallet känns det som en sågning nästan i paritet med när Christer Glenning välte med Mercan.
Ja, man kan ju också se det så här: med tanke på hur dyra cyklarna är, och att alla cyklar idag är både bra, hållbara och rätt snygga; varför ska man gå och köpa en cykel med potentiellt dåliga dämpare och rasslig intern kabeldragning? När jag kan köpa något annat istället?

Ja, man kan ju också se det så här: med tanke på hur dyra cyklarna är, och att alla cyklar idag är både bra, hållbara och rätt snygga; varför ska man gå och köpa en cykel med potentiellt dåliga dämpare och rasslig intern kabeldragning? När jag kan köpa något annat istället?
Absolut. Intressant då att PB säger en sak och Kendall Weed svarar med förvåning och lyfter fram cykelns kvalitéer. Vem ska en lita på?
Känns lite OT nu så jag lägger ner.

Besserwisserklubben vill påpeka att det inte var Glenning som välte en Merca utan Robert Collin. Trafikmagasinet välte en Skoda långt tidigare. Dock inte Glenning som körde då. Rätt ska vara rätt!

Det låter ju som en gedigen test. Ser ofta att de klagar på att en av cyklarna har fel däck och att det kanske blivit bättre om man justerar dämparen. Vem fan testar en cyklar utan att ha samma däck eller att ställa in dämpningen?
I en text riktad till kunder så har jag tolkat "ställa in" som spacers, tryck och vred. Inte byta till annan tune.

Generellt, inte riktat mot pb.

Det låter ju som en gedigen test. Ser ofta att de klagar på att en av cyklarna har fel däck och att det kanske blivit bättre om man justerar dämparen. Vem fan testar en cyklar utan att ha samma däck eller att ställa in dämpningen?
I en text riktad till kunder så har jag tolkat "ställa in" som spacers, tryck och vred. Inte byta till annan tune.

Generellt, inte riktat mot pb.
Förstår delvis argumentet att prova med samma däck. Framförallt när det är highend cyklar.

Men annars tycker jag att man ska testa med dom däcken som sitter på från tillverkaren. att byta ett par findäck idag är väl 1500kr åtminstone?

Förstår delvis argumentet att prova med samma däck. Framförallt när det är highend cyklar.

Men annars tycker jag att man ska testa med dom däcken som sitter på från tillverkaren. att byta ett par findäck idag är väl 1500kr åtminstone?
Om man testar best value eller så kanske men i många andra fall tycker jag inte det.

Om en trail cykel med nn/nn förlorar mot en med med nn/mm så tycker jag man byter däck och testar igen (billigt som rallyboy brukar säga)

Därför är det bra om tillverkaren sätta rätt däck på cykeln. Däckval berör då också på var man kör och kanske också på säsongen. On sen håller däck en eller två år och sen byter man. Bättre testarna provar både originaldäck och något mer lämpligt, om däck är passar cykeln/cyklisten. Det är bäst, tycker jag.

Känns som om alla cyklar hoppat upp en eller två kategori i både vikt och slaglängd. För några år sen var Specialized enduro den vanligaste stigcykeln i hellas. Nu har alla S-fanboys bytt till Stumpjumper.

Är det inte lite samma resonemang där? Cyklarna är större och mer kapabla helt enkelt. En Specialized Epic kan ju bomba på ganska bra och tävlingsbanorna är mer utmanande än någonsin.

Ja, resonemang är samma, men vikten spelar än mycket större roll än på en enduro där det viktigaste är att vara snabb utför.

Sen borde man kunna skruva sönder en cykel och skriva en artikel med mer fakta.
Min 2018 mega väger en bra bit under 15 och den går vad jag vet inte sönder som en 2014 spec. Ändå väger många 2024 cyklar 1-2 kg mer.

NX Eagle mot XT och en hel del på däck. Resten vet jag inte riktigt. Hjul var redan 30mm 2018 på enduro

Sen borde man kunna skruva sönder en cykel och skriva en artikel med mer fakta.
Läste nu. Känns som artikeln är skriven helt för att försvara deras annonsörer, cykeltillverkarna.
Är nog många cyklister som tycker att cyklarna blivit för tunga pga helt meningslös utveckling. Jämför tex sram 11-delat med 12s axs transmission. Tyngre, växlar segare och fler växlar man inte har användning av. :)

Läste nu. Känns som artikeln är skriven helt för att försvara deras annonsörer, cykeltillverkarna.
Är nog många cyklister som tycker att cyklarna blivit för tunga pga helt meningslös utveckling. Jämför tex sram 11-delat med 12s axs transmission. Tyngre, växlar segare och fler växlar man inte har användning av. :)
Kanske är det så cyniskt. "Din enduro är en DH" låter ju bättre än "Din 15kg ingångs XC för 17 000 spänn är.....tung"

Var inne på XXL heron city igår för att köpa nya skridskosnören och det var ungefär samma känsla som när decathlon bestämde sig för att avveckla i sverige…
Tunt med både varor och personal är de oxå på väg att lägga ner…..

Tillbaka
Topp