Smala och/eller lättrullade dubbdäck för 28"

• Trådstartare Trådstartare RN
  • Start datum Start datum

RN

Aktiv medlem
Vad finns det i kategorin smala och lättrullat 28"? Är det Nokian 37mm som gäller eller finns det något som är bättre? Det vore fräckt om de funkar bra som dubbdäck också :)

Har inte folk här på happy haft massiva problem med punkor på dom där Schwalbe däcken? Har för mig att Mollo och andra gnydde som bara den i våras om att varje tur blev en punkafest utan dess like. Jag har kört 5 vintrar på samma par Nokian W106 i princip punkafritt men lättrullade är dom verkligen inte men det ser jag som extra träning.

Är det så att Schwalbe marathon winter är punkabenägna? I så fall gissar jag att det är Nokian W106 som gäller då.... Synd att man inte kan få både dubb och förhållandevis lättrullat :(

Problemet Schwalbe hade var att dubben åt sig igenom kevlarlagret i däcket. På de däcken som är tillverkade under 2009 skall det problemt ha blivit åtgärdat enligt schwalbe. Time will tell.

Jag har beställt Schwalbe 35or, men inte testat dem ännu så jag kan inte recensera dem. Däremot har jag läst här att punkaproblemet är ordnat nu och jag TROR att de är snabbare på asfalt än nokian.

körde 1 vecka med W240 sedan gav jag upp. är ju alltid uppförsbacke. W106 har en tendens att plana/flyta på nysnö. Gjorde första vurpan i förrgår så då åkte Biltemas skit dubbdäck på. Har 32mm bredd så den planar inte lika lätt. Har alldrig vurpat med den utom när jag försökt forcera 1m drivsnösnövallar..

Hade inga problem med mina Schwalbe förra vintern, både lågtryck i skogen och högtryck på Öetzis och andra begivenheter.

Rock: Om jag inte minns fel hade Mollo bara problem med ett däck som du reklamerade?

Selast: Punkafesten som nämndes kan ha varit Oetzi I förra vintern, 4-5 punkor innan Södertälje tror jag det var men inga Schwalbe dubbisar var inblandade vad jag kommer ihåg.

Jag tror att det var två men han cyklar för mycket :)

Vi fick tillbaka 5-6däck med linkande problem utav ca 200sålda så problemet var troligtvis inte så stort. Det blir ju så med däck ibland, en patch kan misslyckas totalt.

Så sant så! Man får inte cykla så mycket enligt Schwalbes hemsida ;-)

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror att det var två men han cyklar för
> mycket :)

Tror inte det ska vara någon större skillnad, båda kör karbidstål. Jag minns att jag läste detta på Peter White Cycles förra året.

"I frequently get requests for other brands of studded tires. The only brands of studded tires I know of that I think are a good value are the Nokians and the Schwalbes. Other brands don't have carbide studs, so they wear quickly"

länk http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp

RN skrev:
> Är det någon skillnad på dubbarna mellan nokian
> och schwalbedäcken?

Då återstår frågan, är schwalberingarna värda dubbla pengar mot ett par nokian?

Hm, ska man köra 35mm eller 42mm på crossen?
Vilket passar bäst på isiga, spåriga ofta snötäckta grusvägar + en del asfalt?

Ted_B skrev:
> Hm, ska man köra 35mm eller 42mm på crossen?
> Vilket passar bäst på isiga, spåriga ofta
> snötäckta grusvägar + en del asfalt?

42!! (tycker jag)

Låter ju logiskt med 42 eftersom det är svaret på allting, men är det någon märkbar skillnad mellan 42 och 35?

Ofta är grusvägarna oplogade och snön bär inte, då är det ett rent helv**e att cykla med mtb och Nokian WXC 300, det skär iväg åt alla håll.
Skulle smala däck funka bättre då?

I djupsnö och om underlaget är bra och hårt så kan det vara bra med smala däck.

Du kan ha lägre luftryck med ett bredare däck

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp