Som arrangör av SméRacet MTB Motion är vi mycket nöjda när vi ser till genomförandet som helhet, och det hoppas vi alla våra gästande åkare också är. Vi kommer dock inte att slå oss till ro utan vi kommer omgående att börja titta på vad vi kan göra bättre till nästa år.
När man arrangerar ett lopp så tvingas man alltid prioritera, det finns massor av detaljer att ta tag i och vissa saker är då viktigare än andra. Flytten av TC gjorde att vi fick lägga mycket energi på tillstånd och på säkerhet trafikanter emellan. Hade vi inte löst det hade vi fått stanna kvar vid Tallstugan i Kjula. Prio två var att få till attraktiva banor och få ut två olika banlängder utan att upprepa en bana. Vi resonerade att Kjulaloopen skulle vara kvar och med transporten till och från denna blev det ca 40 km. Vi lyckades också få ut de ca 20 km i Vilstaskogen som vi hade hoppats på. Looparna har helt olika karaktär och båda är utmanande på sitt sätt men inte alltför svåra.
Efter loppet har vi fått både lovord och kritik och vi uppskattar och tar till oss av båda delarna. Genom flytten av TC har vi tagit ett första steg att vidareutveckla SméRacet. Som arrangör är vi beredda att ta nästa steg och då vill vi gärna ha konstruktiv kritik som vi kan bearbeta. På forum blir recensionerna lätt svepande svart eller vitt, kass eller kanon och tyvärr ofta inte så nyanserade som vi skulle behöva.
Jag kan kommentera något av det som skrivits tidigare i denna tråd:
- Sprängsten nej, men väl en grov beläggning på vägen vilket var trist.
- Skyltningen kan uppenbart göras bättre, det ska vi jobba på.
- Såg en flaskhals på filmen och den får vi titta på och även på andra ställen på inledningen av banan, men jag förstår inte riktigt att loppet inte skulle tåla fler åkare.
- Markägarna har avverkat på sina ställen men jag hoppas att stigarna fungerade fint där ändå.
- Vi mätte tidigt och har efter det gjort vissa korrigeringar. Vi mäter på nytt till nästa år.
- Nödnummer, bra idé.
Vi har själva redan en lång lista med sådant som vi rår över och som vi med säkerhet kan göra bättre, men vi tar gärna emot synpunkter från alla er som körde. Mejla dem gärna till eskilstunack@scf.se och hjälp oss att på så sätt skapa ett ännu bättre SméRacet MTB Motion 2014.
Med vänlig hälsning
Tomas Gustafsson
Ordförande Eskilstuna Cykelklubb