Smeracet - RRs

• Trådstartare Trådstartare WP8
  • Start datum Start datum

WP8

Aktiv medlem
Smeracet - RRs
Bröt i total misär med kedjebrott efter 25km. Fick efter promenad lift med en jägare tillbaka tillbaka till Vilstaområdet. J-gt stökig bana bitvis.

Hur hade ni det?

Peter

Smeracet - RRs
Tror jag passerade dig strax efter det hände. J-ligt surt hursomhelst. Tips e att ha med sig ett kedjelås, lite lättare än att fippla med än bara kedjebrytare. Hursomhelst så var det en betydligt tuffare bana än jag trodde. Mer teknisk stig o kuperad terräng. Mycket lösgrus osv. Sprängstenen vid typ 30km var inte heller så kul.. Dessutom så fick jag 65km på tripmätaren. Låter som jag är bitter.. i helvete heller, kul vare:-D

Smeracet - RRs
Ruskigt tuff bana! Lite i tuffaste laget för mig, särskilt den första halvmilen av andra loopen. En rejäl OTB på slutet med dubbel fläskläpp som resultat.

Smeracet - RRs
Sprängstenen svor jag mig igenom, det var nästan så att jag tog slut där, till skillnad från sprängstenen som aldrig tog slut kändes det som... fifan alltså :P

Annars skitkul bana, och mycket tekniskt som många säger. Kassetten lossnade efter bara en mil, sen åkte jag rasslandes och skramlandes resten av loppet. Men det gick utmärkt ändå så när som på missljudet :-)

Smeracet - RRs
Jag upplevde det som att det var en lätt bana utan direkta svårigheter. Antar att det beror på att det var länge sedan jag körde långlopp... Skyltningen längs banan hade kunnat vara bättre. Tror jag kom in som nia. Hade nästan 6.4mil på min GPS.

Smeracet - RRs
Den där jäävla sprängstenen som sagt..
Förutom det så tyckte jag banan va klockren, körde 60 (fick 62.3 km på min gps förövrigt), inget strul med materialet och hyfsat flyt genom hela loppet, förutom den där jäävla sprängstenen då..

Smeracet - RRs
Motionärer som mest harvar runt på grusvägar upplever nog Sméracets bana som riktigt tung och tekniskt svår. När orken tryter så sjunker farten och de tekniska partierna blir svårare.

Jag hade en bra resa och körde in på 2.37. De lilla tremannagruppen jag låg i "sprängdes" på sprängstenen och jag körde solo till mål därifrån.

Det blev ett lyft att flytta TC till Vilsta-området, men Kjula-loppen är bättre än Vilsta-loopen som innehåller lite för mycket motionsspår för min smak (kan också bero på att jag låg själv hela den loopen...)

Edit: fick 62.04 km på min Garmin Edge 500

Senast ändrad:
Smeracet - RRs
"Som arrangör hade vi riktigt oflyt på en vägsträcka som vi använt alla år. Veckan innan loppet lade matkägaren på grov makadan på en skogsväg som tidigare varit väldigt fin. Vi antar att de ska avverka i det området och förbereder vägen för timmerbilar. Otur för oss och loppets åkare då den sträckan blev riktigt jobbig. Att det partiet går uppför i flera kilometer gör det ju tungt redan från början. Till nästa år kommer den att vara tillkörd och fin igen. Trist det där men det låg helt utanför vår kontroll."

Med vänlig hälsning,

Eskilstuna CK

Smeracet - RRs
Körde själv 40 km loppet och kan instämma i svordomarna över makadamet. Försökte optimera krafterna för 40 km så de sista 3 av de 43 gick rätt trögt. Utöver detta var det riktigt kul att köra. Andra loppet i "karriären" blir inte det sista.

Smeracet - RRs
Tyckte det var lite charmigt på många sätt. Nummerlapparna som skulle lämnas tillbaka var sponsrade av VM-Data som bytte namn för drygt fem år sedan, priserna som lottades ut var (åtminstone delvis) cykelstöd, damtralleplattisar och liknande, den minst sagt något förenklade administrationen etc.

Men till själva loppet då. Jo, det var skitkul. Massor med bra stigar med lite lagom flyt och småstök. Nu tog jag det på ännu mindre allvar än jag brukar, då jag hade bråttom iväg på annat och bara hade tid att köra korta varianten. Med så få deltagare funkar banan bra, men speciellt många fler går nog inte. Även nu blev det rätt mycket kökörning på stigarna och omkörningsrally på grusvägarna däremellan. Som sagt helt ok nu, men dubbla antalet cyklister så tror jag det skulle korka igen för mycket på många ställen.

Makadamet tyckte jag var kul. Ungefär där insåg jag hur kort det var kvar och att jag hade en hel del kraft kvar. Jag ber om ursäkt för att jag nog kränkte en del där genom att braka förbi i rätt mycket högre fart. Ni visste knappast att jag var inne på min "spurt" när ni nog hade ett varv kvar.

Men en sak som jag undrar över. Inte bara här utan på flera andra lopp. Hur svårt ska det vara att tala om hur långt ett lopp är??

Smeracet - RRs
Har också undrat hur svårt det kan vara att mäta upp och ange rätt distans för ett lopp. Vätternrundan och Cykelvasan är två andra kända exempel...

Å andra sidan blir man konfunderad när cyklisters GPSer verkar mäta olika på flera kilometer. Så borde det heller inte vara.

Smeracet - RRs
Kaunda skrev:
-------------------------------------------------------
> Ruskigt tuff bana! Lite i tuffaste laget för mig,
> särskilt den första halvmilen av andra loopen.
> En rejäl OTB på slutet med dubbel fläskläpp
> som resultat.

DUBBEL fläskläpp!
pics or it didn't happen!

Smeracet - RRs
>
> Jag hade en bra resa och körde in på 2.37. De
> lilla tremannagruppen jag låg i "sprängdes" på
> sprängstenen och jag körde solo till mål
> därifrån.
>

Jag blev tvungen att släppa er i Kjula vid vätskestoppet runt 2-mil. Om jag inte druckit där hade jag krampat tidigt. Körde sedan mer eller mindre solo 2-6mil. Ödsligt!

Smeracet - RRs
punkis skrev:
> Jävulskt mycke kalhygge, jag hatar kalhygge,
> annars tung bra bana.
>
> Min film nedklippt till 7 minuter:
>

Jäklars vad sugen man blev på mtb nu, nu får Canyon släppa priser på sina nya modeller!

Smeracet - RRs
punkis skrev:
> annars tung bra bana.
>
>

Förutom all kalhygge-körning hur mycket var stig vs grusväg?
Det ser ut som en trevlig bana annars! Får överväga detta race inför nästa år eftersom HHXC blivit så mycket grusväg på senare år :(

// Larsa

Smeracet - RRs
anco skrev:
> Jag blev tvungen att släppa er i Kjula vid
> vätskestoppet runt 2-mil. Om jag inte druckit
> där hade jag krampat tidigt. Körde sedan mer
> eller mindre solo 2-6mil. Ödsligt!

"Min" tremannagrupp skapades redan efter ca 5 km - och jag låg då och sladdade efter ett dåligt vägval på ett tidigt hygge - så det måste varit någon annan grupp du åkte med. Ingen i min grupp stannade vid kontrollen i Kjula och ingen bakom hade då synts till den senaste milen.

Angående diskussionerna om banlängden så får man ju i princip på nästan alla långlopp räkna med 2-3 km längre eller kortare p.g.a. olika sena ändringar orsakade av allt möjligt oförutsett.

Smeracet - RRs
Körde 40km loopen, mitt första mtb-lopp jag kört någonsin och kan säga att jag fick mersmak..sjukt jäkla kul, men som för de flesta så var ju sprängstenen ett rent h-vete! Hehe... 8km kvar så fick bakväxeln sig en snyting så tog mig i mål med växlar som ville annat än mig.. Tappade både pump och flaskhållare nånstans på kalhygget.. 2.28 ungefär blev min tid..

Det blir mer av detta! Kul kul!!

Smeracet - RRs
Kul tävling Lite retro arrangemang :) längden på loppet plus minus några km får man som sagt ta.

Vore bra om alla tävlingar har ett "nödnummer" samma som Mörksuggan hade typ ett speciellt numer man kan ringa om det händer något

Smeracet - RRs
punkis skrev:
> annars tung bra bana.
>
>

Vad roligt att du filmat - bra kört!

Det är dock tydligt att man har olika referensramar. Stigarna du filmar är de som jag och många andra tränar regelbundet på och uppfattar som ganska normal mtb-terräng. Minus den nylagda makadam-sträckan som var fin skogsväg för bara ett par veckor sedan.

Kalhyggena är många, men de är ju i alla fall cyklingsbara med rolig stig - så var det inte när hyggena var nya.

Jag var sjuk i år, som alla år sedan 2008, men hoppas på att köra 2014!

//Erik

Smeracet - RRs
> Jag var sjuk i år, som alla år sedan 2008, men
> hoppas på att köra 2014!

Jag tror jag körde 2009 sist o har planerat in vartenda år efter men blivit sjuk.

I år kände kg mig både stark o frisk veckan innan o såg fram emot en grym tävling i det vackra vädret. För en gångs skull betalade och anmälde jag mig tom i tid.

På fredagen blev barnen sjuka från dagis o på lördagen jag, precis som alla år innan.

Precis som i maj då jag flåsade runt New York gran fondo med snoret i släptåg.

Vi kanske kan köra ett eget race som kompensation, "60 km för sjuka småbarnsföräldrar"?

Smeracet - RRs
max skrev:
> > Jag var sjuk i år, som alla år sedan 2008,
> men
> > hoppas på att köra 2014!
>
> Jag tror jag körde 2009 sist o har planerat in
> vartenda år efter men blivit sjuk.
>
> I år kände kg mig både stark o frisk veckan
> innan o såg fram emot en grym tävling i det
> vackra vädret. För en gångs skull betalade och
> anmälde jag mig tom i tid.
>
> På fredagen blev barnen sjuka från dagis o på
> lördagen jag, precis som alla år innan.
>
> Precis som i maj då jag flåsade runt New York
> gran fondo med snoret i släptåg.
>
> Vi kanske kan köra ett eget race som
> kompensation, "60 km för sjuka
> småbarnsföräldrar"?

Det är ju en jättebra idé. Snytpapper på vätskekontrollerna och alvedon-suppar i ramväskan. Epic.

I år har jag varit kärnfrisk, inte ens snuva har jag haft, förutom inför detta lopp.

Är det f.ö du Max som sålt en Cinelli till grannen?

//Erik

Smeracet - RRs
Som arrangör av SméRacet MTB Motion är vi mycket nöjda när vi ser till genomförandet som helhet, och det hoppas vi alla våra gästande åkare också är. Vi kommer dock inte att slå oss till ro utan vi kommer omgående att börja titta på vad vi kan göra bättre till nästa år.

När man arrangerar ett lopp så tvingas man alltid prioritera, det finns massor av detaljer att ta tag i och vissa saker är då viktigare än andra. Flytten av TC gjorde att vi fick lägga mycket energi på tillstånd och på säkerhet trafikanter emellan. Hade vi inte löst det hade vi fått stanna kvar vid Tallstugan i Kjula. Prio två var att få till attraktiva banor och få ut två olika banlängder utan att upprepa en bana. Vi resonerade att Kjulaloopen skulle vara kvar och med transporten till och från denna blev det ca 40 km. Vi lyckades också få ut de ca 20 km i Vilstaskogen som vi hade hoppats på. Looparna har helt olika karaktär och båda är utmanande på sitt sätt men inte alltför svåra.

Efter loppet har vi fått både lovord och kritik och vi uppskattar och tar till oss av båda delarna. Genom flytten av TC har vi tagit ett första steg att vidareutveckla SméRacet. Som arrangör är vi beredda att ta nästa steg och då vill vi gärna ha konstruktiv kritik som vi kan bearbeta. På forum blir recensionerna lätt svepande svart eller vitt, kass eller kanon och tyvärr ofta inte så nyanserade som vi skulle behöva.

Jag kan kommentera något av det som skrivits tidigare i denna tråd:

- Sprängsten nej, men väl en grov beläggning på vägen vilket var trist.
- Skyltningen kan uppenbart göras bättre, det ska vi jobba på.
- Såg en flaskhals på filmen och den får vi titta på och även på andra ställen på inledningen av banan, men jag förstår inte riktigt att loppet inte skulle tåla fler åkare.
- Markägarna har avverkat på sina ställen men jag hoppas att stigarna fungerade fint där ändå.
- Vi mätte tidigt och har efter det gjort vissa korrigeringar. Vi mäter på nytt till nästa år.
- Nödnummer, bra idé.

Vi har själva redan en lång lista med sådant som vi rår över och som vi med säkerhet kan göra bättre, men vi tar gärna emot synpunkter från alla er som körde. Mejla dem gärna till eskilstunack@scf.se och hjälp oss att på så sätt skapa ett ännu bättre SméRacet MTB Motion 2014.

Med vänlig hälsning
Tomas Gustafsson
Ordförande Eskilstuna Cykelklubb

Tillbaka
Topp