Smörjmedel vid gummi, utan PTFE

ulriks

Medlem
Jag har bytt bakdrev. Jag öppnade inte upp hela Nexus-7-navet, men monterade bort kasettenheten (CJ-NX40). När jag lyfte bort drevet följde även en täckåpa med (som satt direkt bakom bakdrevet, och klibbat fast på bakdrevet). Allt var smutsigt och jag torkade rent. Jag smorde innanför kasettenheten med lite silikonfett (biltema 36-592).

Det går dock lite trögt att växla. Jag undrar vilken typ av smörjmedel som bör användas bakom kasettenheten, på växelwire och i reglaget på styret?

Till trampor och lager rekommenderas ofta Litiumfett, men jag tror att de är petroliumbaserade. Bakom kasettenheten finns ett dammskydd som tycks vara i gummi. Bör petroliumbaserade smörjmedel därmed undvikas eller är de OK? Hur är det vid andra lager på cykelar, finns det gummi-detaljer även där?

Jag undviker helst PTFE (polytetrafluoreten/Teflon) med tanke på miljön.

Smörjmedlet bör klara 20 minusgrader.

Är silikonfett det enda som återstår? Är dess egenskaper tillräckliga bakom kasettenheten, på växelwire och i reglaget på styret?

Kolla om du hittar någon repmanual och kör med det fett som specificeras där. Då är du safe. Kör du fel sorts fett och får haveri på navet och måste byta ut det- hur miljövänligt är det?

Å andra sidan, handlar det enbart om att smörja någon elastomerdetalj så ska silikonfett vara safe. Om det klarar 20 minus vet jag dock ej. Släng in din tub i frysen och kolla?

Bara naturgummi som inte tål petroleumbaserade smörjmedel, och det ser man väldigt sällan. Shimano har ett fett som dom säljer speciellt för sina nav med interna växlar, och det verkar vara bara ett vanligt NLGI 2 litiumfett. Kör på det.

Jag har tolkat det som att även vissa typer av syntetgummi inte tål oljeprodukter, men de kanske också är ovanliga i detta sammanhang.

Tack för bra tips om Shimanos fett för nav med interna växlar! Har nu beställt det.

Salabaladala sa:
Bara naturgummi som inte tål petroleumbaserade smörjmedel, och det ser man väldigt sällan.

Nja. EPDM tål det inte, silikon tål det inte.. Det är bara ett fåtal som tål det bra, NBR och FKM är de som kommer till minnes.

Iofs är ju chansen stor att tätningar i ett nav är av NBR...

Tillbaka
Topp