Snabb iklickning och start i backe

calipo

Ny medlem
Nu har jag kört MTB i ett år och tycker att jag har fått in tekniken bra. Det är dock ett moment som jag har svårt med.

När jag behöver stanna cykeln och sätta ner foten så har jag svårt att komma igång igen. Det tar ofta 1-3 sekunder innan foten hittar in i SPD-pedalen igen. Det är inga problem på plant underlag men när det är lite tuffare terräng gör det att jag lätt hamnar efter gruppen när jag eller den framför mig behöver stanna.

När det är lite uppförsbacke behöver jag ofta gå upp för backen innan jag kommer igång igen. Då har resten av gruppen ibland hunnit iväg en bit.

Tips på hur jag ska få en snabbare start/iklickning i lite gropigare terräng?

/Oskar

Strunta i om du klickar i eller inte, trampa bara!
När du har fart och sitter och trampar så är det bara att försöka att klicka i så fort du kan...

En pedal med korg underlättar detta problem. En mindre plastig, slätare, SPD-sko gör det också enklare att trampa o-iklickat vid kärva situationer.

Framför allt kan det vara knöligt om man har lätt växel - man behöver som bekant litet fart för att ha balans på en cykel och ett halvt trampvarv (=en fot) på grannyväxel ger inte tillräckligt med fart för att få de där tiondelarna man behöver för att få fot nummer två hyfsat rätt på plats. Även om det givetvis är svårt att förutspå när det blir stopp så kan det hjälpa med igångdraget om man hinner växla upp.

Jag tycker kombipedaler funkar bra på mtbn i just sådana situationer, med lite vana är det rätt lätt att styra vilken sida av pedalen som ska komma uppåt.

Jag brukar försöka hitta en liten rot/sten och placera cykeln med bakhjulet mot den, som en bromskloss. Då behöver jag inte fokusera på bromsarna. Sen klickar jag i vänster fot, som är den fot jag enklast rundtrampar med, skjuter ifrån med höger fot och klickar i den så fort jag kan samtidigt som jag trampar och tar i med vänster fot för att få cykeln i rullning. Högerfoten klickas i efter kanske 1-2 varv, men hjälper till även oklickad. När jag placerar cykeln letar jag också efter så slät mark framför cykeln som möjligt, uppför är okej men utan rötter och stenar.

Det är bara att öva. Som vilket moment som helst man har svårt med så övar man och blir bättre på det efter ett tag. Till slut sitter det.

/Leo

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är bara att öva. Som vilket moment som helst
> man har svårt med så övar man och blir bättre
> på det efter ett tag. Till slut sitter det.

+1!

Du behöver inte stanna när du tränar. Öva på att lossa och klicka i i farten istället. Det har du ännu mer nytta av.

Hitta det läge på pedalen som funkar bäst för dig. För min del tycker jag det funkar bäst att sätta vänsterpedalen i vänster hålfot som mothåll och ha vevarmarna ungefär horisontellt när jag klickar i högerfoten. I det läget riskerar jag inte att slå pedalerna i marken och jag kan trampa igång med hyfsad kraft direkt. Vänsterfoten får klicka i när det blir läge.

Planera stoppen också, titta framåt efter en sten att fota lite på eller ett träd att hålla i om det ser svårkört ut. Och ge inte upp för tidigt i backar. Försök verkligen komma upp, sätt inte ner några fötter för att det "verkar" för svårt! :)

/M

Ivar skrev:
> Strunta i om du klickar i eller inte, trampa bara!
>
> När du har fart och sitter och trampar så är
> det bara att försöka att klicka i så fort du
> kan...

Så gör jag också har man bara dubbelsidig spd är det bara att veva på ofta klickar det i utan att man märker det

Om du övar på detta på plan mark så sitter nog motoriken snart. Öva starter där du snabbt klickar i. När du lärt dig att klicka i pedalen snabbt så går det också bättre i skarpt läge när du står där i branten...

konstruktören skrev:
> Ivar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Strunta i om du klickar i eller inte, trampa
> bara!
> >
> > När du har fart och sitter och trampar så är
> > det bara att försöka att klicka i så fort du
> > kan...
>
> Så gör jag också har man bara dubbelsidig spd
> är det bara att veva på ofta klickar det i utan
> att man märker det

+1! Det är bara att vispa på så klickar du i automagiskt. Tror du tänker för mycket på momentet vilket tokar till det. I stök när man klickar ur av någon anledning brukar jag ofta sätta ner foten på pedalen så att jag siktar på att ha pedalen som inte är iklickad mitt på foten. Då får jag max anläggningsyta och sen när benen / hjulen är igång är det enkelt att flytta om foten så att pedalen hamnar längre fram så klickar den i automatiskt. Kombipedaler eller korgar är helt hopplösa då du 50% av tiden får fel sida uppåt och då måste hålla på försöka få upp rätt sida.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp