Snabba sulor för LVG-pendling

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Ok, detta är en helt unik situation - världskild från alla andra frågeställningar om däcksval ?

Råkade inhandla en CaadX häromdagen, just nu har den dubbade däck på men med nästan tvåsiffriga plusgrader i helgen ligger det nära till hands att kika på ett par lite mindre trögrullade sulor.

Kravbild - landsväg och pendling, kanske någon udda grusväg.

Önskemål - något som är 32-35 mm brett men ändå hyggligt snabbt (åtminstone till känslan). Där finns flera andra cyklar i stallet som fyller nischen snabbt till snabbare med GP5000 25/28/32 så kanske något annat?

Tanken faller mot G-One allround men kanske finns det roligare / mindre mainstream alternativ?

Urban contact är ett lite billigare, tåligare och långsammare alternativ till gp urban enligt brr. Fanns riktigt billigt hos Rose häromveckan

Kommer väl bara i 38/42 mm? Har iofs ett par 33 mm Tracer liggande nu när Spec kommer på tal...
bland 'liggande' däck kanske du har andra däck i önskad storlek men med för mycket mönster för ändamålet:)

då kan man slipa ner mönstret en bit, för bättre rull och asfaltkänsla. har jag t ex gjort med ett par conti xcross med bra resultat.

viktigt för rullet är att inte skuldran på däcket är för styv.

Min röst faller på Pirelli Cinturato Velo.
Finns upp till 35mm breda, går utan problem rulla grusväg med dessa och rätt punkasäkra däck för prestandan.

Kom även i höstas ish med en variant med reflexsida om man önskar det.

Jag kör Schwalbe Marathon Supreme på min pendlare, jag gillar dem. Är inne på andra uppsättningen nu, tror inte jag har haft en enda punktering. De rullar gudomligt, jämfört med dubbdäcken.

Panaracer GravelKing Slick Plus TLC 28"
Plusvarianten rullar för jä..a trögt jämfört vanliga.
Och vanliga GK slick punkar alldeles för lätt
Smiter emellan med en liten fråga gällande dessa!

Jag kör Rene Herse 32-däck på racern, men tänkte prova tubeless vilket Rene Hersedäcken inte är kompatibla med. Då har jag sneglat på Gravelking Slick istället, som i mångt och mycket ser ganska likvärdiga ut.

Jag ser dock några frågetecken:

Vill inte ha något tråkigt punkaskydd, så jag förmodar att det är varianten utan Plus man ska köra? Alla varianter jag hittar är punkaskyddade på ett eller annat sätt, men antar att detta inte upplevs som en tjock plastremsa som stör allt vad vägkänsla och fart heter?

Priset.. Känns lite sjukt, men de är så billiga att "något måste vara fel". Jag upplever att man får en massa placebobonus i form av att man tror att däcken är supersnabba om man köper dyra däck.?

Senast ändrad:

Jag kör Rene Herse 32-däck på racern, men tänkte prova tubeless vilket Rene Hersedäcken inte är kompatibla med. Då har jag sneglat på Gravelking Slick istället, som i mångt och mycket ser ganska likvärdiga ut.

Vill inte ha något tråkigt punkaskydd, så jag förmodar att det är varianten utan Plus man ska köra? Alla varianter jag hittar är punkaskyddade på ett eller annat sätt, men antar att detta inte upplevs som en tjock plastremsa som stör allt vad vägkänsla och fart heter?

Priset.. Känns lite sjukt, men de är så billiga att "något måste vara fel". Jag upplever att om man får en massa placebobonus i form av att man tror att däcken är supersnabba om man köper dyra däck.?
Även svindyra däck upplevs som billiga i jämförelse med René Herse.

Har GP Urban på två cyklar i familjen. Inte cyklat några jättesträckor än, men gillar däcken hittills. Ganska stiliga är de. Går inte att jämföra med Jack Brown Blue (som är förjäkla tjusiga), men de däcken har inte gått att köpa de senaste åren.

Priset.. Känns lite sjukt, men de är så billiga att "något måste vara fel". Jag upplever att man får en massa placebobonus i form av att man tror att däcken är supersnabba om man köper dyra däck.?
Jag har aldrig provat RH men kör gk ss 40/43 som graveldäck. Dom är hårda i slitbanan mot annat men följdsamma i sidorna, tubeless har dom funkat kanon för mig i sommarväglag och rullar lätt.

Kanske/kanske int.
Jag körde ss 40mm på crossen bak förra vintern i dödsgrus och fick 2 punkor på hela vintern innan jag gav upp, rätt bra ändå för den typen av däck.
Enligt BRR så har ju GK SS nästan samma punkaskydd som GK+. Samtidigt lägre rullmotstånd. 40 mm SS mot 35 mm GK+

Kör själv GK SS i 48-584 på graveln och har ett par 35-622 som ligger och väntar på att hamna på mina 28" hjul

Gravelking och RH "Standard" är sammalika-ish.

Kanske/kanske int.
Jag körde ss 40mm på crossen bak förra vintern i dödsgrus och fick 2 punkor på hela vintern innan jag gav upp, rätt bra ändå för den typen av däck.
Jag har punkat typ 3st 35mm GK slick/semi slick inom en månad från inköp. Kanske bara haft otur men när jag kollade ett av dom ordentligt så var det väldigt mycket hål.

Nu har jag bytt till GK Slick Plus och det verkar funka bättre.

Alla punkor har dock varit på asfalt, på grus tycker jag dom funkar kanon (fast bäst hållbarhet har Gravelking SK haft)

Jag rullar WTB BWAY 40 mm bak på en crux. Det känns väldigt snabbt. Har också slät slitbana. Oklar slitstyrka.

Också ett väldigt trevligt däck. Bra rull och kändes hållbara. Dom läckte dock tubelessvätska genom sidorna rätt rejält (tan wall, inte provat helsvarta)

Jag kör Schwalbe Marathon Supreme på min pendlare, jag gillar dem. Är inne på andra uppsättningen nu, tror inte jag har haft en enda punktering. De rullar gudomligt, jämfört med dubbdäcken.
Ni har alla föreslagit bra däck. Speciellt GP5000 är väl best i class för ren landsvägsåka.
Men för pendling där man skall från punkt A till punkt B säkert och snabbt utan krångel? Nej skulle jag aldrig göra.
Marathon Supreme är ett utmärkt pendlingsdäck. Punkar ej (nästan) och hå¨ller mycket bra. En regnig kväll i mars när du är på väg och hä'mta ungarna på dagis är punkalagning det sista du vill syssla med (har testat, vill ej göra om)

Jag försökte tycka om Gravelking Slick TLC, kändes lättrullade och funkade fint på grus men efter tredje punkteringen på asfalt (i mörker...) som tubelessvätskan inte tätade gav jag upp och köpte 32mm Conti Gatorskin (vikbara) igen istället. Håller i åratal för mig, enda nackdelen (?) är att man får köra med slang. Rullar inte alls lika lätt som GP5000 (som jag har på sommarhjulen) men jag värderar punkteringsfritt väldigt högt för pendling/kvällscykling.

Enligt BRR så har ju GK SS nästan samma punkaskydd som GK+. Samtidigt lägre rullmotstånd. 40 mm SS mot 35 mm GK+

Kör själv GK SS i 48-584 på graveln och har ett par 35-622 som ligger och väntar på att hamna på mina 28" hjul
Du glömde några förkortningar, tycker jag. Här kommer mitt förslag:

"Enl. BRR har GK SS ~= PS som GK+ & < RM. 40 mm SS mot 35 mm GK+. https://t.ly/gmmY Kör sj. GK SS i 48-584 på grvl & har 2x35-622 -> mina 28"-hjul."

Sommarpendlar på GP 4000/5000 sedan flera år. 6-700 mil per år och max enstaka punka för att ståltråd/tagg/stenjävel fastnat och ätit sig igenom. Kör än så länge med slang. Livslängd 750-1000 mil för bakdäcket och uppåt 1500 mil fram.

Vinterpendlar 3-400 mil på GP 4-season. Ungefär samma punkafrekvens där. Och då cyklar jag genom hela Malmö, Arlöv, Åkarp och större delen av Lund varje dag. Ingen vidare livslängdsstatistik här, men framdäcket har rullat 970 mil och ser ut att hålla ett tag till.

Pirelli Cinturato Gravel H. Bästa jag testat men för breda för mig numera. Har ett par i väldigt gott skick om du är intresserad. 35 mm.

Problemet med slitaget på gp5k är imho inte materialslitaget, där de går långt bortom slitindikatorerna, utan att de har en benägenhet till elaka cuts. Vissa kör snabblim.

Min röst faller på Pirelli Cinturato Velo.
Finns upp till 35mm breda, går utan problem rulla grusväg med dessa och rätt punkasäkra däck för prestandan.

Kom även i höstas ish med en variant med reflexsida om man önskar det.
+1 på dessa däck, som TL är det fit and forget, rullar helt ok på asfalt eller grus med bra punkaskydd.

Tillbaka
Topp