Snabbguide Vallåsen Bike Park

Å helvete. jag visste inte att ni hade minusgrader där. Trode södra delen av skandinavien var befriad från lappmögel (snö) och köld. Bakläxa på den.

När ungefär kan man vänta sig bra före (torrt och ca 10gr) i dessa regioner?
I normala fall så här års, men denna våren ligger cirka en månad back.

Å helvete. jag visste inte att ni hade minusgrader där. Trode södra delen av skandinavien var befriad från lappmögel (snö) och köld. Bakläxa på den.

När ungefär kan man vänta sig bra före (torrt och ca 10gr) i dessa regioner?
Denna våren har varit speciell. För någon dag sen sa meter geologerna att det antagligen kommer hålla sig halva april

Regnat satan i veckan, plus att det snarare är februari än april rent vädermässigt. Jag kommer fördröja min Vallåsenpremiär. Gråa moln över leran i Våxtorp ger ingen Whistlerkänsla.

Jag tyckte det var rätt fina spår idag, lite kladdigt här och där men helt ok. Tyvärr hade Spruffs slätats ut lite sen förra året, så mer lera och mindre sten. De två stora hoppen i slutet på oua-oua tyckte jag hade blivit mycket bättre, oklart varför men de kändes enklare.

Min favorit för dagen blev en mix av Old->lilla kycklingen->tårtan, lite av varje i ett åk ?. Med ledpass fick 7 åk räcka innan jag blev trött, men jag slapp åas liftstrulet.

Hur i helvete gör man med släpliften? Ser så enkelt ut med alla småkids som åker upp helt bekymmerslöst. Skämde ut mig ordentligt när jag försökte mig på den i torsdags, får ångest bara av att tänka på det. Missade säkert fem försök innan en man kom fram och hjälpte mig få bygeln under sadelstolpen. Sedan vurpade jag bara 50 meter längre fram ?

Lyckades senare äntligen få till det en gång själv men det var bara tur att jag inte vurpade igen, för det var påväg att hända minst 5 gånger under turen upp.

Den är trög som fan att dra ner och det känns som att man bara har en halv sekund på sig att få till det innan den åkt förbi. Trots att jag tog i för kung och fosterland så fick jag inte den längre ner än till armhålan. Hur gör alla ungarna som är hälften så långa som mig?

Jag brukar sitta på hojen med fötterna i pedalerna och håller mig mot räcket.
När den sen kommer då cyklar jag fram bredvid den.

Sen kommer det viktigaste att få upp farten på cykeln så skillnaden är så liten som möjligt mellan cykel och lift.
Men också vara beredd med bromsen så man inte rullar ikapp liften.

Detta för att slippa rycket.

Var man sen har den är olika, jag har den bakom sadeln, sänker bara droppen 50mm typ.

Armhålan är jag inte riktigt med på, den är ju lägre än så innan man dragit ut den?
Du försöker inte snurra den när du drar ner? Då kanske den nyper.

Jag brukar sitta på hojen med fötterna i pedalerna och håller mig mot räcket.
När den sen kommer då cyklar jag fram bredvid den.

Sen kommer det viktigaste att få upp farten på cykeln så skillnaden är så liten som möjligt mellan cykel och lift.
Men också vara beredd med bromsen så man inte rullar ikapp liften.

Detta för att slippa rycket.

Var man sen har den är olika, jag har den bakom sadeln, sänker bara droppen 50mm typ.

Armhålan är jag inte riktigt med på, den är ju lägre än så innan man dragit ut den?
Du försöker inte snurra den när du drar ner? Då kanske den nyper.
Ska prova ta den i farten nästa gång, när sittliften igång och ingen köar bakom mig ?. Tyckte det kändes som att bygeln kom fram i huvudhöjd

Hur i helvete gör man med släpliften? Ser så enkelt ut med alla småkids som åker upp helt bekymmerslöst. Skämde ut mig ordentligt när jag försökte mig på den i torsdags, får ångest bara av att tänka på det. Missade säkert fem försök innan en man kom fram och hjälpte mig få bygeln under sadelstolpen. Sedan vurpade jag bara 50 meter längre fram ?

Lyckades senare äntligen få till det en gång själv men det var bara tur att jag inte vurpade igen, för det var påväg att hända minst 5 gånger under turen upp.

Den är trög som fan att dra ner och det känns som att man bara har en halv sekund på sig att få till det innan den åkt förbi. Trots att jag tog i för kung och fosterland så fick jag inte den längre ner än till armhålan. Hur gör alla ungarna som är hälften så långa som mig?
Troligtvis håller du in frambromsen för kung och fosterland utan att du tänker på de, vilket gör att fjädern börjar spänna upp direkt. Ta bygeln med handen och skjut ifrån med foten så du kommer på rull, sen kan du enkelt placera bygeln där du vill ha den. Rekommenderar stående med den bakom rumpan precis som när du åker skidor, då har du bra balans på cykeln och risken att skada cykeln är som minst. ?

Troligtvis håller du in frambromsen för kung och fosterland utan att du tänker på de, vilket gör att fjädern börjar spänna upp direkt. Ta bygeln med handen och skjut ifrån med foten så du kommer på rull, sen kan du enkelt placera bygeln där du vill ha den. Rekommenderar stående med den bakom rumpan precis som när du åker skidor, då har du bra balans på cykeln och risken att skada cykeln är som minst. ?
Precis så.
Författaren ovan lärde mig åka sittlift på Vallåsen för 10 år sedan, så nog fungerar det allt!
Att ha bygeln mot röva gör stor skillnad för balansen.

Vågade mig inte på bygelliften men sittliften gick som en dans den här gången.

Mjukt och fuktigt på de maskinbyggda lederna idag men desto bättre på de naturliga. Woodstock och Pipeline var finfina med bara någon enstaka fläck. Lil’Tore däremot var katastrofgeggig och borde nog stängas av.

Idag var det skapligt torrt men Lill-Tore/Loas-gröna var spännande lerig även om den är grön. Man kan ju köra snabbt i den men helt plötsligt kommer framhjuskasten i leran. Resten av de leder jag körde var bra.
Slapp få ryggraden utsliten av liften även denna gång, men jag hade bilden på näthinnan som vanligt. Vet ni om det hänt något allvarligt med krokarna eller är det bara jag som är feg (som vanligt)?

Idag var det skapligt torrt men Lill-Tore/Loas-gröna var spännande lerig även om den är grön. Man kan ju köra snabbt i den men helt plötsligt kommer framhjuskasten i leran. Resten av de leder jag körde var bra.
Slapp få ryggraden utsliten av liften även denna gång, men jag hade bilden på näthinnan som vanligt. Vet ni om det hänt något allvarligt med krokarna eller är det bara jag som är feg (som vanligt)?
Utan att veta tror jag knappast det hänt något allvarligt. Tror det skall mycket till. Stolen har fått in en klockren träff på mig någon gång, och även om det gjorde j-ligt ont reten av dagen kan jag knappast kalla det allvarligt. Är man ännu klantigare än jag skulle man väl kunna få kroken i nacken förstås...

Där uppe är det väl pinsamt om eller när man ställer till det. Där nere sig jag ett barn som var väldigt nära att råka illa ut men en vuxen ska väl klara det...

Vad finns det för matmöjligheter nuförtiden? Hittar dem inte i den appen man använt tidigare, men det kan vara att jag letar i fel app. Hittar ingen info på hemsidan.

Vad finns det för matmöjligheter nuförtiden? Hittar dem inte i den appen man använt tidigare, men det kan vara att jag letar i fel app. Hittar ingen info på hemsidan.
Den gamla appen används inte längre. De kommer komma en ny webb baserad sida där man kan online beställa, men än så länge beställer man i luckan. Och menyn består av div. ”Korv med bröd”. Med eller utan kött. ?

Ska till vallåsen med en 6åring som trampar på sin 20".

Vad tror expertisen, vågar man sig på V-Line och Spruffs med grabben?
Eller har man fullt upp i Loa's gröna hela dagen?

Ja, jo, jag vet, hur långt är ett snöre, men ändå :D
Jag blundar och frågar, någon kanske har något bra att dela med sig av.

V-line är nog inga problem. Spruffs är lite svårare men det är nog bara att anpassa farten, det finns några stenpartier. Ungefär så långt är snöret när jag mäter.

V-line är nog inga problem. Spruffs är lite svårare men det är nog bara att anpassa farten, det finns några stenpartier. Ungefär så långt är snöret när jag mäter.
När jag mäter kommer jag fram till att jag hade inte tyckt Spruffs var kul på en 20-tummare. Barnen hade tyckt den är direkt läskig på en sån cykel. Snöret jag möter är nog lite kortare.
V-line är absolut inga problem

Senast ändrad:
Tack för er input, låter som vi håller oss till v-line och Loa’s gröna helt klart.

Hittade lite filmer på tuben och det känns som det snöret mäter lika med era kommentarer.

Betydligt högre ambitionsnivå på maten i serveringen än tidigare, men vet inte om de kanske underskattat efterfrågan lite för det tog sin lilla tid. Men gott när det väl kom ut.

Annars, ja det var bra. Fläckvis med lera ffa på högsta delen av lederna, men mestadels rätt torrt.

Tillbaka
Topp