Snälla... när får vi kategorier så det blir njutbart?

Jag kan tänka mig en uppdelning om vi får kategorierna "Nykter" och "Moralpanik", annars kan det kvitta. Kaos är så mycket roligare än ordning!

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du läst tjejbild-tråden?

Ja, och skrivit en himla massa inlägg.

smiley skrev:
> Jag tycker att det är bra som det är. Jag hoppar
> över de ämnena som inte ligger i mitt intresse.
> Det är just mixen som är så kul. OT-trådarna
> ger oftast folk ett "ansikte" dessutom. På gott
> och ont. ;o)

Precis. Blajet är Happys själ.

Kung Stalle skrev:
> Jaja... men lite av det mest intressanta är att i
> stort sett alla forum har kategorier men just det
> här forumet har det inte och alla hävdar att det
> är jääättebra. Och när man sen diskuterar
> saken så kan man inte bara göra det som på alla
> andra forum utan det måste vara lite "special"
> och nån märklig "Happy-way". Lite roligt...

Men ärligt talat, hur många andra svenska forum som "handlar om" en förhållandevis marginell hobby är ens närmelsevis så aktiva som happy? Det är väl öht typ bara flashback som är större vad gäller aktivitet? Fast ibland önskar jag också att det fanns en OT och en vanlig happy så att man slapp alla de dära cyklarna...

Senast redigerad av en moderator:
Tycker att det är ett av de trevligaste forumen som finns. Funkar att ha detta upplägg när man har få användare. Nu har happy växt till sig bra mycket och OT-trådarna floodar forumet på nolltid.

Som någon säger vill man ha svar på sin fråga dyker den som en sten och när den är borta från fösta sidan är det inte stor chans att får något mer svar.

Dela upp det nu!

Kolla på t.ex. Zatzy.com som jag tycker ha lyckats otroligt bra med sitt forum.

Tror frivilliga taggar (OT, lvg, osv) på trådarna skulle funka för både dem som vill sålla lite och dem som vill ha det som vanligt. Om det går att ordna, förstås.

För fan det är ju hur lätt som helst att få det precis som man har det nu om man vill och ändå ha det uppdelat i kategorier.

Återigen kolla zatzy.com ... första sidan du kommer till innerhåller en översik av nya trådar precis som här men forumet är uppdelat i kategorier. Så för de som vill leva kvar med ett forum med funktion från 1993 kan använda den sidan och alla andra som vill ha kategorier kan klicka sig vidare.

Finns inga ursäkter eftersom man kan få båda delar, hur lätt som helst. GÖR OM NU!!!

Alla nöjda utom de som får göra jobbet... :)

"Man kan röka det eller dricka det"

"Man kan inte röka eller dricka det"

Så, två kategorier. Sätt igång och dela upp nu Jomper.

jomper skrev:
> En "Dölj tråd"-funktion tror jag skulle vara
> bra, likaså att trådar startade av personer man
> valt att dölja inte syns.
>
> Tänk om man kunde göra så i verkliga livet,
> dölja den där jobbiga snubben på jobbet t.ex..

Fungerar inte utfrysning på ditt jobb?

Min åsikt i det hela är att ha kvar det som det är nu.
visst det finns fördelar med en indelat forum som zatzy och flashback dvs php kodade forum.
Men tjusningen som jag ser det med happy är att man ser allt och faktiskt läser det mesta i ett php forum väljer man mer vad man vill läsa och missar en hel del.

Låt Happy vara som det är och ni som är missnöjda kan väl göra som Happy-skaparna gjorde en gång i tiden: Skapa ett eget forum? Bara för att ni är missnöjda tycker jag inte att ni har rätt att kräva att alla andra skall vara det också. Gilla läget eller hitta på något eget! För egentligen vill ni väl inte förstöra Happy och de unika egenskaper det här sköna forumet besitter? Eller?

David_gbg skrev:

> Som någon säger vill man ha svar på sin fråga
> dyker den som en sten och när den är borta från
> fösta sidan är det inte stor chans att får
> något mer svar.
>

Jag vet inte hur ni andra gör men jag tittar inte bara på första sidan. Jag går igenom alla trådar som har uppdaterats sedan jag var inne på happy senast. På så sätt missar jag väldigt få trådar men läser sannolikt fler än om jag skulle välja ur sorterade trådar.

plumse skrev:
> Låt Happy vara som det är och ni som är
> missnöjda kan väl göra som Happy-skaparna
> gjorde en gång i tiden: Skapa ett eget forum?
> Bara för att ni är missnöjda tycker jag inte
> att ni har rätt att kräva att alla andra skall
> vara det också. Gilla läget eller hitta på
> något eget! För egentligen vill ni väl inte
> förstöra Happy och de unika egenskaper det här
> sköna forumet besitter? Eller?

Här har inte krävts nåt. Jag har önskat.

Däremot så är jag övertygad om att Happys stora potential med väldigt många skrivande och väldigt många kunniga går förlorat i detta format. När synnerligen intressanta cykeltrådar sjunker som stenar på forumet till förmån för "Gissa vems röv"-trådar (eller den här tråden för all det) så gör det mig och många andra ointresserade.

För som sagt. Det finns mycket bra å vettigt att hämta här på forumet. Men det är inte lätt att hitta eller skaffa sig nya kunskaper på grund av allt brus.

Jag är åxå helt övertygad om att de inbitna Happyiterna (som du tex Plumse) inte skulle överge Happy ifall kategorier dök upp. Det som däremot skulle hända var att vi skulle attrahera alla de andra inte har tid eller ork för Happys kaosformat.

Men men... det hela faller ju egentligen (som alltid) tillbaks på vad som Jomper och de andra vill ha för typ av forum. Vill de ha Lunarstorm med cykelanknytning så har de det nu. Vill de ha nåt som är mer strukturerat så skulle de nog välja kategorier.

Jovisst... tanken har funnits att starta ett separat forum men då skulle den stora kunskapsbasen som Happy erbjuder gå förlorad. (Visserligen gör den ju det i det här kaosformatet till viss del redan nu). För både du och jag vet att sådana försök har misslyckats (och motarbetats av Happynördar?!) och det är svårt att få de tvåtusen (eller vare nu kan vara) som kan vara intresserade av ett sånt forum att flytta dit.

(Annars så skulle det vara fräckt med lite statistik... efter att ha läst alla kategori-trådar genom åren så tycker jag mig se ett mönster. Företrädare för kaosformatet har många poster (och då troligtvis mycket tid över för att hänga på Happy) och företrädare för kategoriformat är fåpostare (som säkert har annat å göra än att sålla bland "Vad visas på Bollibompa"-trådar). Rätt eller fel?!)

Med all välvilja om ett kvalitétsHappy

Eder underdåniga tjänare och skinnpanns

Stalle

Kanske skulle ha en omröstning? Så får alla som vill vara med att påverka. Då skulle helller ingen kunna gnälla över utfallet.

Ok, men det behöver det inte bli. Man röstar för eller emot. Så svårt kan det väl ändå inte vara med ett upplägg som fungerar.

Jag är själv aktiv främst på ett finskt forum, www.fillarifoorumi.fi, som kör med kategorier (12 st). Det oaktat är forumet ungefär lika aktivt och levande som Happy. I likhet med många andra forum finns det också en sida som visar de nya inlägg som kommit in sedan man senast besökte stället. Jag tycker nog det fungerar bättre än Happy.

Ett stort problem med Happy är, som redan tidigare påpekats, att i övrigt kanske vettiga trådar snabbt trängs ut av alla OT-trådar, för att sedan i praktiken dö efter bara några dagar. En enkel lösning vore helt enkelt två kategorier, OT och "riktiga trådar".

Det var mina två cent.

Sprockets skrev:
> Merga OT-trådarna oftare.

+1
>
> Merga dublettrådar.

+1
>
> Merga allt!!!
>
> Någon måste göra något.

+1

Du och jag oskar, du och jag.

mytomspunnen skrev:
> Är det bara jag eller känns det här ämnet
> jävligt nytt och fräsht?

+1

Gör alla 'Happy Ride' trådar synbar på det sättet att den har en egen ikon som syns på tråden i forumet eller någon speciell färg som gör att den bli lätt att särskilja ifrån övriga trådar.

Ang. uppdelning i OT och icke ot har jag, som jag försökt annonsera tidigare, skrivit ett Greasemonkey
-script som gör två olika sidor, en med bara ot och en med bara on topic.

Intresset verkade vara väldigt svalt sist och jag skrev det mest för att bevisa att det var en onödig funktion men om nån är intresserad så kan jag säkert gräva fram det.

http://www.itstud.chalmers.se/~perzzon/gm-script/happymtb-ot.htm
Det bör fungera fortfarande även om jag inte testat det sen jag skrev det.

EDIT: fast det här verkar ju vara en mycket mer användbarfunktion i så fall?!
http://happymtb.org/forum/read.php/1/332370/332463

Senast redigerad av en moderator:
Hur fan tror ni att det ska var möjligt at få folk att kategorisera sina inlägg med off toppppppick och on topic? En del klarar ju knappt att skriva begripliga meningar. Nej, det ska vara som det alltid varit.

Nu ska jag gå och ysta ost och ta det årliga vinterbadet.

David_gbg skrev:
> Så för de som vill leva kvar med ett
> forum med funktion från 1993 kan använda den
> sidan och alla andra som vill ha kategorier kan
> klicka sig vidare.
>

Mycket bra poäng, kategorisering innebär faktiskt inte automatisk forumdöd.

> Alla nöjda utom de som får göra jobbet... :)

Ja, det var just det :)

Själv lider jag inte av att det inte är uppdelat, men skulle inte lämna forumet om det blev det. Det kanske tom skulle bli enklare att hitta saker och läsa om sådant som för tillfället är intressant. Det finns faktiskt tillfällen då man vill läsa OT:-)

Jag är för en uppdelning av forumet. Vet att detta har debatterats i åratal och att många är för det kaoset som är här på happy. Jag förespråkar en uppdelning för resp. disciplin, XC/LL, LVG, Happyrides, DH,Dirt, OT, Teknik/Utrustning, Träning etc. Det är bara för mycket OT och blajande nu.
/Franz

Problemet är när det dyker upp någonting intressant i en tråd som ursprungligen handlar om någonting helt annat. Uppdelning, jatack! Diskutera annat än vad tråden handlar om, nejtack!

Man borde inte börja diskutera om annat än vad tråden handlar om...hur svårt är det?

42Hz skrev:
> Två kategorier, ironiskt och oironiskt? Fast nu
> blev jag osäker vilken denna borde in under?

Det här med att folk ska vara ironiska har gått för långt när det faktiskt finns ett ord som heter oironiskt.

Jag tror och hoppas att 2009 blir ett allvarets år.

Totteman skrev:
> Problemet är när det dyker upp någonting
> intressant i en tråd som ursprungligen handlar om
> någonting helt annat. Uppdelning, jatack!
> Diskutera annat än vad tråden handlar om,
> nejtack!
>
> Man borde inte börja diskutera om annat än vad
> tråden handlar om...hur svårt är det?

Eftersom det är så kul så måste jag påpeka att det är precis det du gör i ditt inlägg.

Den här tråden handlar om uppdelning/kategorier och inte om att hålla sig till ämnet. ;-)

Även om jag i grund och botten är för ett odelat forum så ser jag vissa fördelar med att ha det uppdelat. Men om det skulle finnas en del om DH/Freeride/hoppas runt i stan/åka på bakhjulet etc så skulle jag sällan gå in där och läsa. Nu följer jag istället med spänning även dessa trådar.

En uppdelning mellan OT och Topic vore lagom till att börja med, sen efter 5 år kan vi ändra igen.

Kung Stalle skrev:
> ...långt svar...
> Eder underdåniga tjänare och skinnpanns
>
> Stalle

Till viss del håller jag med dig Stalle, men är Happy stort nog att överleva Forum-döden? Hur skall en indelning göras? Kanske göra något lite annorlunda bara för det är Happy? Typ efter däckbredd kanske? <2" resp >2"? De som har exakt 2" får byta däck eller hänvisas till Off Topic

Vad gör man när en tråd byter ämne mitt i? Skall den flyttas från en avdelning till en annan?

Avdelningen med flest trådar kommer att bli "här hamnar alla trådar där det finns en bild på en man iklädd raffset ståendes på knä med kuken instoppad i avgasröret på en Landrover".

En indelning skulel också kunna vara "Spårade ur på sidan tre eller senare" och "Spårade ur redan på sidan två".
De som spårade ur på sidan ett blir "Off Topic"

plumse skrev:
> men är Happy stort nog att överleva Forum-döden?

Ja absolut.

> Hur skall en indelning göras?

Det är ju det svåra. Det har surrats om typ tre kategorier, och det tycker jag verkar kanon.
Cykelsnack, off topic och gemensamma turer.

Sprockets skrev:
> Vad gör man när en tråd byter ämne mitt i?
> Skall den flyttas från en avdelning till en
> annan?
>
> Avdelningen med flest trådar kommer att bli "här
> hamnar alla trådar där det finns en bild på en
> man iklädd raffset ståendes på knä med kuken
> instoppad i avgasröret på en Landrover".

Hahahaha....

Är det inte oftast OT-trådarna som lyckas klamra sig fast längst och få överlägset flest sidor? Vissa cykelrelaterade ämnen klarar man ju av ganska snabbt, trors allt. Anledningen till att jag är lite skeptisk till en uppdelning är att det kanske även blir en uppdelning bland happyiterna. I nuläget ser man allas nick och det är kul, tycker jag.

Just nu ligger fortfarande kvar två trådar från igår på förstasidan så jag tycker att det är ett icke-problem.

De få gånger dagsaktuella trådar halkar över till sidan två borde enkelt gå att komma tillrätta med genom att utöka antalet trådar per sida.

Tillbaka
Topp