Snapphaneturen 2008

lundatok

Aktiv medlem
Snapphaneturen 2008
Vilka ska åka på söndag?

Slappjag ska bara försöka ta mig runt motionsloppet, ett varv.

Borde bli ganska grisigt nu när det regnat så mycket, speciellt i endurospåren!

Snapphaneturen 2008
Ja, i år ska jag bannemig hålla avstånden, överallt! :D

Har varit uppe och tjuvtränat lite, men då började det givetvis spöregna lagom inför grusbacken upp till endurospåren, så jag avbröt.

Ska bli kul!

Snapphaneturen 2008
Jag ska besegra lerbanan i år. 2006 var jag psykiskt för vek och lade ner mig, men i år jäklar. Endurospåren lär bli som nyoljade bowlingrännor. Huamejja! Anmäld för båda varven.

Snapphaneturen 2008
Hej alla!

Jag hade tänkt ställa upp men jag tar det säkra före det osäkra och tänker efteranmäla mig på söndag. Om det regnar så ställer jag in, jag är en solskenscyklist och det tänker jag inte ändra på. Motionsvarianten är f ö jobbig nog för mig.

Förra året cyklade jag på 2 h 32 min (motionsloppet, 1 varv). Målsättningen i år är att slå det. I fjol kroknade jag helt på slutet pga av för lite vätska och för lite energi-påfyllning. Det kändes som backen upp till Enduro-spåret och resten av varvet tog 45 min (det borde man kunna klara mycket fortare). I år ska jag inte göra de misstagen men å andra sidan tror jag att jag är sämre tränad, har knappt cyklat nåt alls i år. Får se hur det slutar.

Cykeln är uppgraderad med ny gaffel, nya hjul och nya bromsar så ekonomi-samvetet kräver resultat, annars får jag aldrig mer köpa nya grejor....

Mitt däckval är Nobby Nic och Racing Ralph men jag är lite osäker vilket som hamnade bak och vilket som hamnade fram :-)

Vi ses på söndag, och Lundatok, kör inte sönder cykeln bara för att du inte orkar cykla loppet... :-)

/Peter

Snapphaneturen 2008
Peda, väglaget var förmodligen mycket bättre än vad det kommer att vara i år.
Osäker på om jag kommer att cykla fortare. Vi kom in ungefär samtidigt.

EDIT
Värst vad negativ man kan vara. Klart att vi cyklar snabbare. Nu kan vi banan bättre.

Senast redigerad av en moderator:
Snapphaneturen 2008
Jag var i och för sig inte med förra året, men sommaren 2007 var väl den blötaste i mannaminne. Så sämre väglag är väll att vara väl pessimistisk, lika dåligt kanske men inte sämre.

Snapphaneturen 2008
Peda, gott att se dig igen! :)

Eftersom jag är mer materialare än sportare så får vi se... Kanske ska "offra" ett framhjul iår igen? :D

Nån som kört där det senaste? Har det blött ner spåret med allt regn?

Snapphaneturen 2008
Förra onsdagen ska det ha varit dåliga förhållanden på en del av banan som användes i träningstävlingen.

Hur är det nu?

Snapphaneturen 2008
Enligt väderprognosen ser det inte bra ut. Regn eller skurar nästan hela lördagen och söndag förmiddag.
Jag befarar samma dåliga förhållanden som 2006 dvs. så in i h*lv*te dåligt så allt annat (utom storm och drivis) är bra väder och underlag.

Jag börjar tro att det inte är meningen att jag ska cykla det här loppet. Suck.

---

Snapphaneturen 2008
Fan blir det regn o lerigt så skiter jag nog i det även om jag är anmäld. Är trött på att de ska regna varje gång jag kör en tävling nu. Dessutom är mina bromsbelägg dåliga och kommer ta slut direkt vid lera....

Så! massa dåliga ursäkter nu kan jag bryta eller låta bli att starta med gott samvete.

Snapphaneturen 2008
Olsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan blir det regn o lerigt så skiter jag nog i
> det även om jag är anmäld.

Det blir både regn och lerigt. Frågan är om det blir värre än 2006 eller inte

> Är trött på att
> de ska regna varje gång jag kör en tävling nu.

Troligtvis finns det ingen tävling som blir lika jävlig som Snapphane om det är riktigt lerigt. Grusvägarna blir som att köra i våt cement och stigarna som inoljade bowlingrännor. 2006 fanns det faktiskt bara ett lerhål, men det var 32km långt.

> Dessutom är mina bromsbelägg dåliga och kommer
> ta slut direkt vid lera....

Mainline tog sig runt med usla belägg och på slutet en växel, så det är ingen hållbar ursäkt.

> Så! massa dåliga ursäkter nu kan jag bryta
> eller låta bli att starta med gott samvete.

Nej, det kan du inte. Du bara lurar dig själv och ditt dåliga psyke

precis som jag gjorde när jag bröt 2006. :-D

I år ska jag besegra Snapphane!!
----

Snapphaneturen 2008
Inte för att vara allt för pessimistiskt, men banan var i fjol 72 km på två varv.
Det ska enligt uppgift vara samma bana i år.

Snapphaneturen 2008
boisare skrev:
> Nån som vet hur banan är, regnet vräker ju
> ner!!

Japp, det regnar hund och katt här i Hässleholm.

Snapphaneturen 2008
Härligt väder ja, ni som skall köra i morgon får nog det trevligt.. :) Kommer du Ben?

Själv ska jag ut och nöta ett eller två varv runt Finjasjön. Nu. Betvivlar att det blir två varv idag...
/Claes

Snapphaneturen 2008
Allt talar för att det blir lika illa som 2006, förutom att prognosen säger att det ska vara uppehåll under loppet.

Gränsen mellan pessimism och realism är hårfin. Tur att jag för tillfället är laddad och optimistisk:
JAG SKA BESEGRA SNAPPHANE!

Snapphaneturen 2008
Vilka däck gäller?
Har NN och RR UST för tillfället men funderar på att byta till
ShuttleGreg.jpg ht=544

Snapphaneturen 2008
PeaceDog skrev:
> Vilka däck gäller?
> Har NN och RR UST för tillfället men funderar
> på att byta till
>
Jag har också NN och RR på.
Har inget annat hemma tyvärr.
Har du bestämmt dig för att du ska dit imorgon?

Snapphaneturen 2008
Är inne på samma spår som PeaceDog. Någon som har nån rekommendation på däck?
Har Maxxis CrossMark på hojen nu, och har inte cyklat Snapphaneturen sedan 2002, och då var det snustorrt. Är det lönlöst att dyka upp med mina snabba däck för torrt underlag?

Snapphaneturen 2008
Jo, mina vänner!
Precis tillbaka från en lerig runda runt Hovdala i det förbaskat regniga Hässleholm... Blir inte torrt i morgon vill jag lova! Spåren är GEGGIGA!
Snapphane -08 blir surt...
Gilla läget med glimten i ögat!

Snapphaneturen 2008
Shit i ansiktet med andra ord.

Ska ta mig runt två varv var det tänkt imorgon. Sist jag åkte var det drömförhållanden (2005)
Kommer få slita hund eftersom jag bara kört lvg hela sommaren.
Ska bli VÄLDIGT intressant...

Snapphaneturen 2008
Jag hoppar av, trist att banan inte håller vid regn. Känns som om Snapphaneturen håller på att få dåligt ryckte. Dags för HCK att dra banan förbi ler och vattenhål istället för igenom. Eller byta till en torrare period på året. Inväntar nu Snapphane 2009 :-)

Snapphaneturen 2008
orpon skrev:
> PeaceDog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilka däck gäller?
> > Har NN och RR UST för tillfället men funderar
> > på att byta till
> >
> Jag har också NN och RR på.
> Har inget annat hemma tyvärr.
> Har du bestämmt dig för att du ska dit imorgon?

Jag ska dit och jag har också bara NN och RR.
Har ett annat hjulpar hemma med Smart Sam.
Nu orkar jag inte byta över bromsskivor(måste ändra distanser till oken) och dom är väl inte ett bättre val än det jag har?

Snapphaneturen 2008
POJ skrev:
> Dags för HCK att dra banan
> förbi ler och vattenhål istället för igenom.

Då blir det nog en låååång runda :-)

PeaceDog skrev:
> Jag ska dit och jag har också bara NN och RR.
> Har ett annat hjulpar hemma med Smart Sam.
> ...och dom är väl inte ett bättre val än det jag har?

Jag kör SpeedKing fram och slitet Panaracer Razer (RR-look-alike) bak, men valde att byta bak till SmartSam. Jag kan meddela resultatet sen.

Snapphaneturen 2008
Efter gårdagens hejdlösa regnande ställer jag in. Jag tror att man bara kommer att slira omkring på de annars fina stigarna, inget som gör mig glad, tyvärr.

Nästa år, dä jävlar...

/Peter

Snapphaneturen 2008
Det var lerigt, svinball, urjobbigt och lite sol härådär. Molnen höll inne lasten över Hovdala som tur var!

Nu ska jag försöka sanera drivlinan efter kladdleran. :(

Snapphaneturen 2008
Det var det roligaste cykellopp jag har kört(har i och för sig bara kört ringsjöns mtb lopp innan)=-).
men jobbigt var det........och lerigt.

aptrött,skitnöjd,f.d.skitig

Snapphaneturen 2008
Enligt två kompisar som körde så var det inte optimalt med "Mud"-däck. Deras uppfattning var att det inte behövdes på speciellt många ställen och de var annars trögrullade. De använde Black Shark Mud, som annars fungerar mycket bra när det är riktigt geggigt. De önskar de hade kört NN eller RR istället.

Tillbaka
Topp