Snik XX1 alternativ

Snik XX1 alternativ
Hur många tänder ska narrow wide klingan ha för att passa halvklena ben?
Vet att det är supersubjektivt men vad är gängse norm hos er happyiter?

Snik XX1 alternativ
Det tar 2 min att bredda det smala spåret i 16T drevet mha en fil. Sen kan man rotera det i vilken vinkel man vill så att ramperna matchar de övriga i kassetten. Jag kör ett shimano 16T i en SRAM kassett med hyffsat matchande ramper. Funkar bra. 16T är värt det tycker jag. 19-15 är ett stort steg. 19-16-13 är stora steg men känns helt OK. Men man kan ju testa 19-15-13 till att börja med och se om man står ut med det...

Snik XX1 alternativ
Nu är Race face singelklinga beställd, tillsammans med xt kasset, kedja och ny växelvajer ifrån rose.
one up fick en beställning på 40-16 drev.

nu saknas bara någon mekkunnig skåning - säg vilken pilsner ni gillar!!:)

Snik XX1 alternativ
ahlbin skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur många tänder ska narrow wide klingan ha för
> att passa halvklena ben?
> Vet att det är supersubjektivt men vad är
> gängse norm hos er happyiter?

Hä' beror inte bara på benstyrka, utan hjulstorlek, kassett och var du tänkt cykla förstås:-) Jag är ganska klen och valde minimala 30T fram tillsammans med 11-36-kassett på 26"-hjul (dock med ordentlig luftkammare, alltså skaplig omkrets ändå). Ibland hade jag gärna haft lättare utväxling och ibland tyngre, men det sistnämnda mindre ofta faktiskt. Det går väl nånstans i 35 km/t när kadensen börjar kännas onödigt hög, och fortare än så trampar jag ändå inte en klumpig FS-cykel med 140 mm slaglängd. På en lätt HT med smala däck hade jag valt betydligt tyngre utväxling eller behållit 2x10.

Du kan ju räkna fram motsvarigheten till tyngsta och lättaste utväxling som du kan nöja dig med genom att använda dina befintliga prylar, så får du ett hum om var du bör sika.

Snik XX1 alternativ
marran skrev:
> 16t-drevet kan vara trevligt men är optional, du
> klarar dig utan. Kan vara värt att strunta i det
> om det är meckigt att få tag på. Dessutom
> kommer växelramperna mellan 16t och de
> omkringliggande dreven fortfarande inte matcha,
> så jag är osäker på om växlingarna blir så
> mkt bättre än om man struntar i det

Växlingarna blir inte bättre men bra mycket trevligare med lite jämnare steg. Oneup's modell som är avsedd för ändamålet verkar klart intressant!

Snik XX1 alternativ
rikard skrev:
> gordiz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här kommer ett paket från wiggle med zee
> hrejor
> > för 1x10 verkar riktigt prisvärt!
> >
> >
> http://www.wiggle.co.uk/shimano-zee-1x10-drivetrai
>
> > n-bundle/
>
>
> Det såg ju rätt naja ut. Passar den zee-växeln
> även om man går över till 42-11?

Blir nog tajt på en ht och omöjligt på en fs. Det fanns ju annars ett likadant paket fast xt mid-cage för 200 spänn extra ?

Snik XX1 alternativ
Makten skrev:
> ahlbin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur många tänder ska narrow wide klingan ha
> för
> > att passa halvklena ben?
> > Vet att det är supersubjektivt men vad är
> > gängse norm hos er happyiter?
>
> Hä' beror inte bara på benstyrka, utan
> hjulstorlek, kassett och var du tänkt cykla
> förstås:-) Jag är ganska klen och valde
> minimala 30T fram tillsammans med 11-36-kassett
> på 26"-hjul (dock med ordentlig luftkammare,
> alltså skaplig omkrets ändå). Ibland hade jag
> gärna haft lättare utväxling och ibland tyngre,
> men det sistnämnda mindre ofta faktiskt. Det går
> väl nånstans i 35 km/t när kadensen börjar
> kännas onödigt hög, och fortare än så trampar
> jag ändå inte en klumpig FS-cykel med 140 mm
> slaglängd. På en lätt HT med smala däck hade
> jag valt betydligt tyngre utväxling eller
> behållit 2x10.
>
> Du kan ju räkna fram motsvarigheten till tyngsta
> och lättaste utväxling som du kan nöja dig med
> genom att använda dina befintliga prylar, så
> får du ett hum om var du bör sika.

Valde 32 på race Face klingan, tror det blir bra för de stigar jag cyklar med min fs 150mm slaglängd.

Snik XX1 alternativ
Så här byggde jag om från 2 x 9 till 8-delat + överväxel.

Egentligen har jag alldeles för svaga ben för att köra enkelklinga fram, men så for viktväktardjäveln i mig o jag tänkte att jag skulle få 5Spoten under 13 kg.

Eftersom jag gillar Hopes grejer införskaffades ett 40T T-Rex drev och ett 30T Race Face N/W framdrev.
De stora bakdreven är ju alla avsedda för 10-delade system, men jag tänkte chansa och se om det funkade även på 9-delat.

När Hope-drevet anlänt tog jag bort XT-kassetten från ett hjul och kunde lätt konstatera att enda drevet som var vettigt att plocka bort var det näst minsta, 13-kuggars. Att ersätta något större kräver tillgång till spacers eller söndersågning av den hopnitade delen.

Jag slängde på Hopedrevet och började ställa in bakväxeln. Ett byte till medföljande längre B-skruven o lite filande på den inre plattan på armen så, lirade allt med cykeln i mekstället. En lätt provtur avslöjade dock att kedjan hoppade på näst största drevet så fort det belastades.

Tillbaks i stället o en noggrannare besiktning visade att Hopedrevet har klackar som skall stödja mot 36-drevet på en 10-delad kassett, men som nu blockerade 34-drevet på en del ställen. Märkning av de berörda klackarna o lite filande löste det problemet.

DSC_2342kopiera.jpg

Dessutom upptäckte jag att min kassett hade 5 stålpiggar på baksidan som skall hindra kedjan från att trilla ner för långt vid en överväxling. En av dessa låg emot Hope-drevet medan resten
hamnade i håligheter på d:o. Syndaren sågades lätt bort och efter montering lirade allt lika bra som originalkassetten.

DSC_2343kopiera.jpg

Hoppet mellan 15 o 11 kugg är ju märkbart, men jag kan nog leva med det. Med det lilla 30T framdrevet är ju inte växeln särskilt tung längre.

Nej. Cykeln kom inte under 13kg, men det kan lösas med ett byte av framgaffeln från Marz 44 till en Pace Fighter. Känns sådär.

/S

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
Hej samlade expertis, har en canyon nerve 8.9 som är ny för säsongen. Har upptäckt att i all terräng jag kört hittills så klarar jag mig bra på mittenklingan fram(30t). Skulle därför vilja bli av med stora och lilla klingan samt framväxel/reglage. Har xt vevparti på cykeln nu. 1. Kan jag bara plocka bort klingorna och växeln eller kommer kedjan garanterat hoppa av då?
2. Vilken w/n klinga passar mitt vevparti och hur gör jag för att byta? Måste hela vevpartiet monteras bort.
3. Om jag skulle byte vevparti istället vilket är bäst/lättast eller mest prisvärt i förhållande till vikt? Vilka passar min cykel?

Många frågor..får se om nån orkar svara:)

Snik XX1 alternativ
Nya XT har om jag förstått rätt en annan BCD som det inte finns så många N/W-klingor till än. Alternativet i så fall vore singelklinga+styrare men då kan du lika gärna behålla framväxeln och bara byta ut stora klingan mot en bashguard.

Snik XX1 alternativ
Marham skrev:
> Hej samlade expertis, har en canyon nerve 8.9 som
> är ny för säsongen. Har upptäckt att i all
> terräng jag kört hittills så klarar jag mig bra
> på mittenklingan fram(30t). Skulle därför vilja
> bli av med stora och lilla klingan samt
> framväxel/reglage. Har xt vevparti på cykeln nu.
> 1. Kan jag bara plocka bort klingorna och växeln
> eller kommer kedjan garanterat hoppa av då?
> 2. Vilken w/n klinga passar mitt vevparti och hur
> gör jag för att byta? Måste hela vevpartiet
> monteras bort.
> 3. Om jag skulle byte vevparti istället vilket
> är bäst/lättast eller mest prisvärt i
> förhållande till vikt? Vilka passar min cykel?
>
> Många frågor..får se om nån orkar svara:)

#1: Du kan köra med befintliga mittklingan, men du behöver sannolikt en kedjestyrare av något slag om kedjan ska sitta kvar när det hoppar och far.

#2: Vill du byta till N/W så får du kolla upp BCD-måttet, alltså diametern som skär klingbultarnas mitt. 104 mm är vanligt men det finns annat också.
Vill du ta bort minsta klingan så måste du nog ta isär vevpartiet, men den kan förstås sitta kvar. Den väger inte många gram och kan kanske vara bra att ha om du hittar joooordens uppförslut där du då petar ner kedjan med fingrarna på lilldrevet.

#3: XT är väl bra skit och lätta prylar? Varför byta? :-)

Snik XX1 alternativ
haha du är tokig.
13 kilo verkar vara en magisk gräns. Mina två senaste stigätare, Enduro och Blur LT väger ungefär 13 kilo.

Nu spanar jag efter billigaste 42-kuggen till kassetten. Gärna kombinerat med ovalt framdrev, vilket borde vara ovanligt lämpligt när framväxling undviks.

C-dale skrev:
> Så här byggde jag om från 2 x 9 till 8-delat +
> överväxel.
>
> Egentligen har jag alldeles för svaga ben för
> att köra enkelklinga fram, men så for
> viktväktardjäveln i mig o jag tänkte att jag
> skulle få 5Spoten under 13 kg.
>
> Eftersom jag gillar Hopes grejer införskaffades
> ett 40T T-Rex drev och ett 30T Race Face N/W
> framdrev.
> De stora bakdreven är ju alla avsedda för
> 10-delade system, men jag tänkte chansa och se om
> det funkade även på 9-delat.
>
> När Hope-drevet anlänt tog jag bort XT-kassetten
> från ett hjul och kunde lätt konstatera att enda
> drevet som var vettigt att plocka bort var det
> näst minsta, 13-kuggars. Att ersätta något
> större kräver tillgång till spacers eller
> söndersågning av den hopnitade delen.
>
> Jag slängde på Hopedrevet och började ställa
> in bakväxeln. Ett byte till medföljande längre
> B-skruven o lite filande på den inre plattan på
> armen så, lirade allt med cykeln i mekstället.
> En lätt provtur avslöjade dock att kedjan
> hoppade på stora drevet så fort det belastades.
>
> Tillbaks i stället o en noggrannare besiktning
> visade att Hopedrevet har klackar som skall
> stödja mot 36-drevet på en 10-delad kassett,
> men som nu blockerade 34-drevet på en del
> ställen. Märkning av de berörda klackarna o
> lite filande löste det problemet.
>
>
>
> Dessutom upptäckte jag att min kassett hade 5
> stålpiggar på baksidan som skall hindra kedjan
> från att trilla ner för långt vid en
> överväxling. En av dessa låg emot Hope-drevet
> medan resten
> hamnade i håligheter på d:o. Syndaren sågades
> lätt bort och efter montering lirade allt lika
> bra som originalkassetten.
>
>
>
> Hoppet mellan 15 o 11 kugg är ju märkbart, men
> jag kan nog leva med det. Med det lilla 30T
> framdrevet är ju inte växeln särskilt tung
> längre.
>
> Nej. Cykeln kom inte under 13kg, men det kan
> lösas med ett byte av framgaffeln från Marz 44
> till en Pace Fighter. Känns sådär.
>
> /S

Snik XX1 alternativ
Marham skrev:
> Bcd betyder? Om man låter framväxeln sitta kvar
> måste då även reglaget vara kvar för att
> växeln ska hållas fixerad?

Framväxeln går att fixera även utan reglaget genom att använda stoppskruvarna.

Snik XX1 alternativ
Tänkte att min lösning kunde passa in här. Får flyttas till "fulmek" om det sticker i ögonen ;-) Jag la märke till att jag sällan, aldrig, använde lättare växel än lätta trean och lika sällan tyngre än tunga sjuan.

Efter lite labbande på http://gears.mtbcrosscountry.com/#29I1I1 så kom jag fram till vad som skulle göras. Jag har alltså plockat bort min framväxel med drev och skruvat dit en Hope 34T, http://www.hopetech.com/product/retainer-ring/#tech, med vanliga 10mm galvbrickor som distans för att få drevet närmare ramen. Prioriterar lättaste utväxlingen. Förslag till förbättring mottages gärna.
SingelKlingprofil.jpg

Lättaste utväxlingen funkar bra.
SingelKlingltt.jpg

Den tyngsta utväxlingen har lite oljud. Men den används aldrig.
SingelKlingtyngsta.jpg

Det blir trångt att flytta drevet närmare ramen; A.
SingelKlingtop.jpg

Sist men inte minst något som jag upptäckte först på fotot: Har jag ringat in ett problem vid B? (Ja, inte RaceFace då utan det snea glappet mellan ram, distans(?) och lager) Jag har inte märkt något när jag cyklat och det som ska rotera, roterar tyst och jämt. Förutom vid kraftig belastning då visst knak och knirk kan höras.

Snik XX1 alternativ
SihvosenPoika skrev:
> Tänkte att min lösning kunde passa in här. Får
> flyttas till "fulmek" om det sticker i ögonen ;-)
> Jag la märke till att jag sällan, aldrig,
> använde lättare växel än lätta trean och lika
> sällan tyngre än tunga sjuan.
>
> Efter lite labbande på
> http://gears.mtbcrosscountry.com/#29I1I1 så kom
> jag fram till vad som skulle göras. Jag har
> alltså plockat bort min framväxel med drev och
> skruvat dit en Hope 34T,
> http://www.hopetech.com/product/retainer-ring/#tec
> h, med vanliga 10mm galvbrickor som distans för
> att få drevet närmare ramen. Prioriterar
> lättaste utväxlingen. Förslag till
> förbättring mottages gärna.
>
>
> Lättaste utväxlingen funkar bra.
>
>
> Den tyngsta utväxlingen har lite oljud. Men den
> används aldrig.
>
>
> Det blir trångt att flytta drevet närmare ramen;
> A.
>
>
> Sist men inte minst något som jag upptäckte
> först på fotot: Har jag ringat in ett problem
> vid B? (Ja, inte RaceFace då utan det snea
> glappet mellan ram, distans(?) och lager) Jag har
> inte märkt något när jag cyklat och det som ska
> rotera, roterar tyst och jämt. Förutom vid
> kraftig belastning då visst knak och knirk kan
> höras.

Ta bort brickorna!
Problem B borde bli bra med demontering infettning och ny montering. Kan det vara ramen som inte är planad parallellt,
Hur ser andra sidan ut?

Snik XX1 alternativ
gordiz skrev:

> Ta bort brickorna!
> Problem B borde bli bra med demontering infettning
> och ny montering. Kan det vara ramen som inte är
> planad parallellt,
> Hur ser andra sidan ut?

Tar jag bort brickorna så blir det större brott på kedjan då jag har lättaste utväxlingen. Kanske för stort.

Andra sidan är ok. Inga sneda glapp.

Snik XX1 alternativ
Sådär. Skalade bort 578 gram från Stumpjumper Evon med Blackspire 34:a fram, XT casette med Hope 40 & XT 16 kuggar. Växlar kanon men när ja trampar bak på 40:an så hoppar kedjan ner på 32:an... Irriterande när allt annat blev såbra. Kör med orginalvev. Har ni andra råkat ut för liknande pråblääm? Antar att kedjelinjen på storklingan blir för skev så framdrevet måste flyttas in. Är inne på samma variant som ovan skribent. Eller finns nån annan lösning som ja är för trög för att komma på själv??

Snik XX1 alternativ
Lästa om fler som hade problem med det på STW-forumet med just Hope-kakor. Min WT 42 gör inte så vad jag vet.

Det folk verkade komma fram till var att det kan ge med sig med inslitning

Snik XX1 alternativ
Sitter på en OneUp 42 bak, och har inte upplevt detta problemet.
Men som ni nämnt så kanske de har med vinkeln på kedjan att göra. Jag har konverterat vevar för 3 klingor till 1 så min 32 W/N sitter som "mitten"-drev.

Snik XX1 alternativ
Jag har en WT42:a som gärna hoppar ner vid bakåttramp. I fram sitter klingan på mellanpositionen på ett tredelat vevparti.
Det är dock inget som stör mig. Växeln används bara när det verkligen går tungt och då är bakåttramp i regel ganska puckat. :)

Snik XX1 alternativ
Ok tackar för svar! Den hoppar så jäkla snabbt ner. Typ på en 6:e dels varv på vevarmarna. o ibland om man kör i riktigt storstök uppför så kan de krävas att man måste korrigera vevarmspositionen för att komma över stenar o annat skit. Får la ge de lite tid å se hur de funkar i spenaten.

Snik XX1 alternativ
Med min WT GC 42 hoppar kedjan också ner ganska kvickt vid bakåt-tramp. Inget jätteproblem men lite störigt ibland. Jag har ganska sned kedjelinje på 42:an. Utgått från en 2-delat vevparti.
Undrar om/hur Sram löst detta i deras 1x11 setup. Antar att de lagt klingan så att kedjelinjen är ganska rak på 42:an. Dock är det väl risk att kedjan rasslar mot näst minsta drev på 10:an vid bakåttramp, då kedjelinjen blir sned åt andra hållet. Ett mindre problem iofs...

Snik XX1 alternativ
Rattnalle skrev:
> Jag ser nästa trend växa fram här: kedjestyrare
> för stora klingan bak ;)

Haha

Snik XX1 alternativ
Kör XT 3x (11-36 och 42/32/24) idag men vill byta till 1x och bashguard. Har tänkt mig RaceFace N/W 32T klinga och i första steget köra med kassetten jag har. Är osäker på vilken storlek jag ska ha på bashen... en 32T eller 34/36T?
Att bash för 34/36T kommer fungera förstår jag men är det för stort? Är en bash 32T till för att användas med 30T klinga och då för liten för 32T klinga?
Hjälp mig reda ut begreppen, för mig känns det just nu lite som schampoo för eller emot fett hår...

Snik XX1 alternativ
Ofta är bashar rätt väl tilltagna också. Jag kör med 34t klinga som göms perfekt bakom en e13 bash för 32t. Mao, köp inte 34/36 om du aldrig planerar att köra större klinga än 32

Snik XX1 alternativ
Vad har ni för kedjelinje, på riktigt, om ni mäter så gott ni kan (och inte går på specen)?

Finns det något mått när det verkar funka å inte funka? Svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad på en Hope 40T å en OneUp 40T

Håller f.ö med om att det är dåligt med vevpartier för singelklinga. 47.5 brukade ju anses som optimal kedjelinje, nu är det svårt att hitta något under 50mm.

Snik XX1 alternativ
OK - uppfattat. En Bash 32T till mig, tack!
Var ute på en runda precis och körde hela tiden på 32T, det med en WR kassett när det kommer från Shimano och jag är hemma i alla lägen.

Snik XX1 alternativ
Peter E skrev:
> Vad har ni för kedjelinje, på riktigt, om ni
> mäter så gott ni kan (och inte går på
> specen)?
>
> Finns det något mått när det verkar funka å
> inte funka? Svårt att tro att det skulle vara
> någon större skillnad på en Hope 40T å en
> OneUp 40T
>
> Håller f.ö med om att det är dåligt med
> vevpartier för singelklinga. 47.5 brukade ju
> anses som optimal kedjelinje, nu är det svårt
> att hitta något under 50mm.

Jag har labbat en del och kommit fram till att 48mm är perfekt. Då växlar den aldrig ner vid baktramp och nästan tyst på 11e.

Snik XX1 alternativ
c-oma skrev:
> Med risk för att dumförklara mig, men hur mäter
> man kedjelinje.....? Nytt för mig de här.

Tror det är från centrum vevlagerhylsa till drevets mitt typ. Inte helt säker.

Snik XX1 alternativ
Sheldon vet http://sheldonbrown.com/chainline.html

Mäts från centrum av ramen till mittenklinga på 3-delat eller mitt emellan klingorna på tvådelat.

I det här fallet när vi bara har en klinga fram är det givetvis till just den klingan vi mäter (oavsett vad du har för vevar)

Nu har jag ingen stor klinga bak ännu men en narrow wide 30T fram. Gamla vevar med 47,5 och 30T klingans 2mm offset ger i teorin en kedjelinje på 45,5. 46mm när jag mäter. Inga problem med varken baktramp eller missljud. Men som sagt ingen stor 42T bak...

Snik XX1 alternativ
Hej

Någon som konverterat till 1x9?

Vad jag läst mig till på nätet så är det en fördel att ha en bakväxel med "clutch" för att den ska hålla kedjan bättre på plats men det verkar endast finnas en sådan bakväxel för 10delat.

Någon pratade om att lägga distanser vid bakväxlen och köra med en 10 växlad variant och 10speed kedja.

Jag är ganska förvirrad...

Jag har en XT RD-M772 Shadow bakväxel och skulle vilja köra en wide narrow klinga fram. Kommer jag behöva chainguide till den setupen?

Tillbaka
Topp