Snik XX1 alternativ

Snik XX1 alternativ
12-14-17-20-23-26-30-34-42 kassett jag gjorde i dag. Det fungerar.
kaseta.jpg

Snik XX1 alternativ
irus skrev:
-------------------------------------------------------
> 12-14-17-20-23-26-30-34-42 kassett jag gjorde i
> dag. Det fungerar.
>

Sweet! Växlar det bra upp från 34 till 42?

Snik XX1 alternativ
irus skrev:
> dag. Det fungerar.
>

Hur ser spindeln ut för o köra de där framdrevet? :)

Snik XX1 alternativ
irus skrev:
> dag. Det fungerar.
>

Gärna en bild från andra hållet också irus. :)

Snik XX1 alternativ
IMG_8743.JPG

Byte mellan 34 och 42 ser ut i den här filmen:
Jag ändrade bara 2 minsta drevet. Jag tror att med 34T på veven kommer att bli en mycket smart driv 1x9.
Jag planerar att köpa en 42t drev av HCC från Polen. Mycket vacker, i olika färger och billigare än alla andra (ca 500kr med frakt). Mina kollegor testar dem och är glada. De har också en Narrow Wide av HCC. Allt fungerar vackert.

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
Fick svar av Wolftooth att det inte finns nån efterfrågan än på att göra klingor för oss med XT's vevpartier med BCD 96/64 så får väl köpa nytt vevparti istället för att kunna köra 1x10.

Snik XX1 alternativ
3-delade vevar lämpar sig bättre än 2-delade att konvertera. Bättre kedjelinje.

Om Shimano levererar vevar med den BCDn på bred front kommer efterfrågan att finnas väldigt snart så det löser nog sig självt med lite tålamod.

Snik XX1 alternativ
anderssvensson skrev:
> Var kan man köpa den där spindeln? :)
> Gör gärna en beställning direkt! :)

Min kollega i Polen gjorde det för mig på beställning. Jag vet att han gjorde ett par bitar. Jag frågar om han har något kvar.

Snik XX1 alternativ
Jag tror att jag är utsatt för en komplott!!

Jag bytte till 1x10 med N/W innan helgen och körde i Paradiset, vilket för de som inte kört där, har en del småstökiga utförslöpor och lite smådrop. Min hoj har aldrig låtit så mkt som den gjorde nu. Jag hade någon idé om att cykeln skulle bli tyst som en liten skogsmus, eller iaf lika tyst som den var innan, nu när jag krängt på den flaschiga och trendurokorrekta seutpen. Fail.

Sen var det väl inte så jäkla mycket att hänga i julgran för övrigt. Visst inget reglage på vänstersidan, men så jäkla häftigt är det väl inte. Jag känner mig kränkt.

Snik XX1 alternativ
Jag kan få 5 av dessa adaptrar. Jag tror att den totala kostnaden inklusive frakt och brickor men utan skruvar kommer 150kr. Någon?

Snik XX1 alternativ
pMr skrev:
> Type2/Shadow+ bakväxel?

Det och en rejäl bit slang/däck på kedjestaget så blir det tyst ;)

Annars måste det vara handhavandefel. Eller så hade du helt enkelt inte tillräckligt sönderkörda växlar innan bytet.

Snik XX1 alternativ
Rattnalle skrev:
> pMr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Type2/Shadow+ bakväxel?
>
> Det och en rejäl bit slang/däck på kedjestaget
> så blir det tyst ;)
>
> Annars måste det vara handhavandefel. Eller så
> hade du helt enkelt inte tillräckligt
> sönderkörda växlar innan bytet.

Jodå, det är en X9 tajp två. Jag har ett kedjestagsskydd, men jag tror att kedjan flänger upp till sadelstaget och slår i där, får klä in hela hojen i slang så blir det nog bra.

Jag hade nog bara utgått ifrån att jag skulle bli snabb och stark med 1x10, så vart det ju inte. Jag var precis lika svag som vanligt, fast nu även kränkt.

Snik XX1 alternativ
pMr skrev:
> You´re doing it wrong. :-)
>
> Btw, för lång kedja?

Nä kapade så att den precis inte exploderar när länkaget är komprimerat.

Snik XX1 alternativ
Luthman Photography skrev:
> Jag hade nog bara utgått ifrån att jag skulle
> bli snabb och stark med 1x10, så vart det ju
> inte. Jag var precis lika svag som vanligt, fast
> nu även kränkt.

Ah. Men då har du köpt fel pryl till fel sak. Klenheten ska du ha en thermos med innehåll till.

Snik XX1 alternativ
Två personer beställde adaptrar. Jag köper dem med mina egna pengar. Om någon fortfarande är villig vänligen kontakta mig. Adaptrar fungera med kassetter 9 och 10 delat. 150kr den totala kostnaden. Jag måste veta hur många människor som är villiga att i morgon kväll.

1.Skogan Bergson
2.Luktapåblommorna
3.Trident
4.anderssvensson
5.

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
Klart man måste testa, jag tar gärna en.

//Markus

irus skrev:
> Två personer beställde adaptrar. Jag köper dem
> med mina egna pengar. Om någon fortfarande är
> villig vänligen kontakta mig. Adaptrar fungera
> med kassetter 9 och 10 delat. 150kr den totala
> kostnaden. Jag måste veta hur många människor
> som är villiga att i morgon kväll.
>
> 1.Skogan Bergson
> 2.Luktapåblommorna
> 3.
> 4.
> 5.

Snik XX1 alternativ
Kid1000 skrev:
> 2-2.5mm plåt och den är i samma tjocklek ner
> till bodyn?, isåfall tycker jag synd om bodyn.

14t som också är löst, är 1,9 mm. Det är inte så skrämmande på 42T. Detta är inte ett snabbt och hårt växeln

Snik XX1 alternativ
irus skrev:
> > Byte mellan 34 och 42 ser ut i den här filmen:
>
Jag ändrade
> bara 2 minsta drevet. Jag tror att med 34T på
> veven kommer att bli en mycket smart driv 1x9.
> Jag planerar att köpa en 42t drev av HCC från
> Polen. Mycket vacker, i olika färger och
> billigare än alla andra (ca 500kr med frakt).
> Mina kollegor testar dem och är glada. De har
> också en Narrow Wide av HCC. Allt fungerar
> vackert.

Hej irus!

Jag kollade på HCC:s hemsida och mailade dem men har inte fått något svar, har du något tips på var någonstans man kan få tag i deras prylar? Kan man köpa direkt från dem eller känner du till någon återförsäljare?

Jeppe9191

Snik XX1 alternativ
greblleM skrev:
> Det blir en brutal skillnad i vridmoment mellan
> 14t och 42t.

Men kraften i kedjan minskar när man har större drev fram, så kraften mot bodyn blir högre med en traditionell 22 fram, 34-bak- utväxling än med en 36/42-setup. Dvs; om man inte har problem med traditionella drev och klingor, bör det funka med 1*10 och en jättekaka bak också.

Viss reservation för att jag inte druckit kaffe än, men jag tror jag knappade rätt på räknestickan.

Snik XX1 alternativ
Hej Jeppe9191. Jag känner personligen företagets ägare av HCC. Det var min kollega i flera år. Skriv vad du är intresserad av och jag frågar om priset. I slutet av månaden kommer jag till en större beställning av HCC. Det är troligt att jag kommer att vara bolagets distributör i Sverige, men jag måste se om det finns intresse.

Obs! Det finns bara en spindel. 4 st reserverade.

Snik XX1 alternativ
Inte för att förvandla denna informativa tråd till pajkastning men generellt sett kan man säga att aluminiumbodys inte gillar tunnare infästning än därikring 4mm, till och med SRAM har gjort samma miss men inte annonserat om det i deras XX och XX1 kassetter, splinesen har förändrats över tid, framför allt bredare.

Så om du Irus är medveten om att 2mm är tunt, och enbart använder det på stålbodys, så är det ju lugnt.

Snik XX1 alternativ
Jag har alu body (Hope). I tre år har jag inte köpa en annan kassett än normalt Deore. Skador som uppkommer är kosmetiska. Efter en månad av inte växa och påverkar inte driften av navet. Jag kontrollerade det ser ut som det gäller stål spindel. Ingenting händer. Precis som det var så är det nu. För mig är verkligheten alltid viktigare än vad tillverkaren säger. Jag också alltid välja det billigare alternativet (Fox Forx Olja vs Motul, Joe's/Stan's tubeless kit vs silvertejp, Mucky Nutz vs fender "gör det själv med en plast portfölj"). Detta sätt jag spara pengar på t.ex. bättre däck:)

Snik XX1 alternativ
En fråga till er som kör med jättedrev:

Skulle det funka med bakväxeln om man satte större drev längre ut på kassetten? På vissa SS-nav får man dit 6 drev och jag funderar lite på att bygga en 6x1 med ett sådant nav. Jag har dock ingen koll på hur bakväxlarna ser ut nuförtiden och funderar lite på hur stort drev man kan få bakväxeln att röra sig upp till när det sitter lite närmare mitten. Kan man få dit ett 36t drev vore det kalas.

Jag har kört SS i ett decennium nu och det verkar ha hänt lite på materialfronten sedan jag skruvade bakväxel på mtb sist.

Snik XX1 alternativ
rikard skrev:
> Skulle det funka med bakväxeln om man satte
> större drev längre ut på kassetten? På vissa
> SS-nav får man dit 6 drev och jag funderar lite
> på att bygga en 6x1 med ett sådant nav. Jag har
> dock ingen koll på hur bakväxlarna ser ut
> nuförtiden och funderar lite på hur stort drev
> man kan få bakväxeln att röra sig upp till när
> det sitter lite närmare mitten. Kan man få dit
> ett 36t drev vore det kalas.

Jag vet inte riktigt om jag förstår poängen med det? Om du ändå bara skall ha sex drev kan du ju lika gärna ta sex stycken längre ut på kassetten och sätta på en mindre klinga fram, för att få samma växelspann men sannolikt mjukare växlingar. Det är ingen direkt mening med att hålla på med jättedrev bak om man inte i andra änden av kassetten har så små drev som möjligt.

Snik XX1 alternativ
Har äntligen tagit mig ut på primiärturen efter 2 veckors sjukdom. Tog mig runt nästan 2 timmar i spöregn och fullkomligt genomsurt i skogen med hala klippor och rötter, men jag ville aldrig cykla hem igen...

Har satt på en OneUp 42T, och bytte samtidigt min PG1030-kassett som satt på mot en Shimano XT samt ett XT 16T drev i stället för 15-drevet. Passade även på att byta ut SLX-reglagen mot ett XT. Bytte ut mina Turbine-drev fram mot en 32T Narrow/Wide från Race Face.

Läst recensioner på nätet, och uttalanden från OneUp själva, där det ofta framgår att det skall fungera bättre med 42T-dreven för Srams växelarmar än Shimanos, men jag kan lugnt säga att jag tyckte det fungerade klockrent.

Nu är jag inte någon som fokuserar mycket på kadensen när jag är ute, och det flesta problemen många verkar uppleva är när det kommer till de högre växlarna då växelarmen kommer långt bort från kassetten, men för teknisk stigåkning med mycket rötter och korta, snabba nerförslöpor och snabba stigningar så var det nog det roligaste jag gjort på en cykel. Jag hade alltid rätt växel i. Allt kändes så smärtfritt trots att jag var genomblöt redan efter 10 minuter.

Med en 2014 års Shimano XT växelarm behövde jag inte skruva in skruven helt för att få den att gå tillräckligt fritt från 42-drevet. Har fortfarande 1.5 varv kvar, vilket kanske hjälper mig med att mina högre växlar fortfarande fungerar helt ok, men visst, det är inte alls lika klockrent som innan men det är verkligen inte långt från. Nu har jag också bytt min 15T mot en 16T så jag får jämnare steg mellan växlarna. För den sortens cykling jag utövar finns det mycket som väger upp att jag är mer än nöjd.

Nu ska jag bara sälja av min X7-framväxel, båda SLX-reglagen, PG1030-kasetten och eventuellt mina framdrev till någon behövande själ så jag har råd att uppgradera frugans cykel lika dant.

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
Mayhem skrev:

> Jag vet inte riktigt om jag förstår poängen med
> det? Om du ändå bara skall ha sex drev kan du ju
> lika gärna ta sex stycken längre ut på
> kassetten och sätta på en mindre klinga fram,
> för att få samma växelspann men sannolikt
> mjukare växlingar. Det är ingen direkt mening
> med att hålla på med jättedrev bak om man inte
> i andra änden av kassetten har så små drev som
> möjligt.

Det är svårt att hitta framklingor som är tillräckligt små, och jag vill gärna ha en växel som är högre än 32/16 när jag cyklar till skogen.

Små framklingor slits också väldigt mycket fortare än större.

Så poängen är väl egentligen att få ett så brett spann på utväxlingen som möjligt, men att använda ett nav med mindre dish. Frågan är bara hur stort största drevet kan vara utan att växeln tar i.

Nu så ser ju nya XTR ut att vara halva lösningen på mitt problem, men jag tänkte nog inte vänta tills i höst med att få klart hojen, och kanske inte för riktigt den budgeten.

Snik XX1 alternativ
marran skrev:
> Testa med en helt ny växel, jag skulle kunna
> tänka mig att det är problemet.
>
> Min erfarenhet är att om man alltid har en
> växling som bråkar, oavsett hur man justerar,
> så är något krokigt, växel eller växelöra.
> Sen gissar jag att en 42t som största är
> väldigt på gränsen av vad växeln klarar av,
> så alla marginaler för eventuell krokighet
> krymper ytterligare.

Känner att jag borde uppdatera lite här då jag faktiskt fått det att fungera riktigt bra!
Bytte till X9 typ 2 medium och det var det som gjorde den stora skillnaden.
Vet inte om det beror på att Sram funkar bättre till detta eller om det beror på att min XT växel var long cage eller kanske inte i helt perfekt skick men nu blev det riktigt bra.
Växlingarna går i princip lika bra som vid 11-36 kasett, snabbt och fint och tvekar aldrig. Har heller inga problem med att den växlar ner när man trampar baklänges.

Så fungerande recept:
Kasett XT 11-36, 15 och 17 utbytta mot 16, kompletterat med Oneup 42.
Tredelat XT vevparti med Wolftooth N/W 30 monterad i mitten.
Bakväxel Sram X9 type 2 medium.
Kedja XT.
Kedjelinje 48 mm.
Kedjelängd +3 länkar.

Har provat alla möjliga kedjelinjer/längder olika drev/växlar etc. men ovanstående kombination fungerar riktigt bra, hoppas det kan vara till hjälp för någon:)

Snik XX1 alternativ
På min Five tycker jag det lirar riktigt fint, min setup är
Shimano XT bakväxel i medium cage,
Saint reglage,
RaceFace 32t NW klinga + bash + övre delen av en e13 32 special kedjestyrare
WT 42t + XT - 16t kassett,
Mavic m10 kedja med Kmc och Wippermanlås (ja, den har förlängts)

Kedjelängd ställs precis som vanligt genom att jag tar bort/tömmer bakdämparen och drar länkaget i botten och ser så kedjan precis spänner cagen nästan max med kedjan på största drevet bak.
Eftersom medium cage är väl tilltaget för den här kombon lämnar jag marginal så jag kan ta bort 2 länkar på kedjan och fortfarande använda alla växlar, i händelse av kedjehaveri

Tillbaka
Topp