Har äntligen tagit mig ut på primiärturen efter 2 veckors sjukdom. Tog mig runt nästan 2 timmar i spöregn och fullkomligt genomsurt i skogen med hala klippor och rötter, men jag ville aldrig cykla hem igen...
Har satt på en OneUp 42T, och bytte samtidigt min PG1030-kassett som satt på mot en Shimano XT samt ett XT 16T drev i stället för 15-drevet. Passade även på att byta ut SLX-reglagen mot ett XT. Bytte ut mina Turbine-drev fram mot en 32T Narrow/Wide från Race Face.
Läst recensioner på nätet, och uttalanden från OneUp själva, där det ofta framgår att det skall fungera bättre med 42T-dreven för Srams växelarmar än Shimanos, men jag kan lugnt säga att jag tyckte det fungerade klockrent.
Nu är jag inte någon som fokuserar mycket på kadensen när jag är ute, och det flesta problemen många verkar uppleva är när det kommer till de högre växlarna då växelarmen kommer långt bort från kassetten, men för teknisk stigåkning med mycket rötter och korta, snabba nerförslöpor och snabba stigningar så var det nog det roligaste jag gjort på en cykel. Jag hade alltid rätt växel i. Allt kändes så smärtfritt trots att jag var genomblöt redan efter 10 minuter.
Med en 2014 års Shimano XT växelarm behövde jag inte skruva in skruven helt för att få den att gå tillräckligt fritt från 42-drevet. Har fortfarande 1.5 varv kvar, vilket kanske hjälper mig med att mina högre växlar fortfarande fungerar helt ok, men visst, det är inte alls lika klockrent som innan men det är verkligen inte långt från. Nu har jag också bytt min 15T mot en 16T så jag får jämnare steg mellan växlarna. För den sortens cykling jag utövar finns det mycket som väger upp att jag är mer än nöjd.
Nu ska jag bara sälja av min X7-framväxel, båda SLX-reglagen, PG1030-kasetten och eventuellt mina framdrev till någon behövande själ så jag har råd att uppgradera frugans cykel lika dant.