Snik XX1 alternativ

Snik XX1 alternativ
lite synd att det till skillnad från leonardi nu även gör det med 4 drev, det gör ju att man fortfarande får ta bort en lös kugg, så som 17T, tyckte att fördelen me leonardis jämfört me löst drev var just att man inte behövde tumma på funktion genom att offra ett löst drev

Snik XX1 alternativ
Håller med Jensen. Trist att inte AB gav sig in i konkurrensen med Leonardi racings adapter på riktigt. Den stora fördelen med Leo Racing är ju att man behåller kassettens utväxlingar vid de högre växlarna. Sen hade jag nog föredragit 29-34-40 istället för 28-33-40 men det kanske kommer längre fram. Men det allra bästa hade givetvis varit en hel 10-delad 11-40 kassett till ett rimligt pris. Förstår inte varför ingen har producerat en sådan lösning. Hade sålt bra...

Snik XX1 alternativ
enduromannen skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med Jensen. Trist att inte AB gav sig in i
> konkurrensen med Leonardi racings adapter på
> riktigt. Den stora fördelen med Leo Racing är ju
> att man behåller kassettens utväxlingar vid de
> högre växlarna. Sen hade jag nog föredragit
> 29-34-40 istället för 28-33-40 men det kanske
> kommer längre fram. Men det allra bästa hade
> givetvis varit en hel 10-delad 11-40 kassett till
> ett rimligt pris. Förstår inte varför ingen har
> producerat en sådan lösning. Hade sålt bra...

Tänkte precis skriva samma sak. Varför gör ingen en hel kassett?

Snik XX1 alternativ
Rumpel skrev:
> Nya xtr har väl 11-40 och då borde xt inte vara
> så långt borta

Fast då äre väll 11-delat?

Snik XX1 alternativ
Jensen skrev:
> Rumpel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nya xtr har väl 11-40 och då borde xt inte
> vara
> > så långt borta
>
>
> Fast då äre väll 11-delat?

Aa visst fan, får hoppas att de förstår hur mycket de skulle tjäna på en 10 delad lösning. Annars kanske 11-delat XT hade varit fint, man behöver ju iaf inte byta body eller hjul etc.

Snik XX1 alternativ
Hej
Satt och började beställa div saker för att konvertera min stumpy sfr elite -13
Just nu original dvs SRAM PG-1050kasset och Shimano XTR Shadow Plus bakväxel
Som jag förstått det måste jag byta kassetten till XT cs-m7771 samt ett Xt16 och ett Hope40drev…
Mitt Uppe i allt sökande varnade min kompis mig för att min bakväxel KAN strula till det…
Någon som har erfarenheter?

Snik XX1 alternativ
Htor skrev:
> Hej
> Satt och började beställa div saker för att
> konvertera min stumpy sfr elite -13
> Just nu original dvs SRAM PG-1050kasset och
> Shimano XTR Shadow Plus bakväxel
> Som jag förstått det måste jag byta kassetten
> till XT cs-m7771 samt ett Xt16 och ett
> Hope40drev…
> Mitt Uppe i allt sökande varnade min kompis mig
> för att min bakväxel KAN strula till det…
> Någon som har erfarenheter?

Du måste inte byta några drev i kassetten alls om du inte känner att du behöver ett större omfång än 11-36. Det gör många men inte alla. Jag klarar mig fint på 11-36 med 32 fram.

Snik XX1 alternativ
Rattnalle skrev:
> Htor skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej
> > Satt och började beställa div saker för att
> > konvertera min stumpy sfr elite -13
> > Just nu original dvs SRAM PG-1050kasset och
> > Shimano XTR Shadow Plus bakväxel
> > Som jag förstått det måste jag byta
> kassetten
> > till XT cs-m7771 samt ett Xt16 och ett
> > Hope40drev…
> > Mitt Uppe i allt sökande varnade min kompis
> mig
> > för att min bakväxel KAN strula till det…
> > Någon som har erfarenheter?
>
> Du måste inte byta några drev i kassetten alls
> om du inte känner att du behöver ett större
> omfång än 11-36. Det gör många men inte alla.
> Jag klarar mig fint på 11-36 med 32 fram.

Han behöver en 40:a.... He he ;o)

Snik XX1 alternativ
Htor skrev:
> Ok, tack.. men det stora problemet skulle tydligen
> vara min xtr bakväxel?!

Nja. Vissa verkar ha enorma problem med 42-klingor bak men 40t verkar lättare att få att fungera fint utifrån vad som postats här i tråden.

Snik XX1 alternativ
Är det någon som vet ifall en 10-delad X0 Type 2 bakväxel funkar att köra 11-delat på?
Även om bodyn och kassetten är lite special på XX1 så är ju bredden samma som 10-delat? Eller uppstår något annat konstigt kompabilitetsproblem?

Kör en sneaklösning idag men funderar på uppgradering till full retard nästa säsong och det hade varit nice att slippa köpa en ny bakväxel för en kvadriljon kronor. Dvs bara köpa kassett och reglage.

Snik XX1 alternativ
Intressant tanke! Jag skulle gissa att de ändrat hur mycket wire den drar och växelgeometrin, men jag vet inte. Det vore klart värt att kunna fulköra xx1 med billigare bakväxlar, för oss som har en tendens att ha sönder såna

Snik XX1 alternativ
Vad tror ni om att ha distanser mellan vevparti och klingan fram för att få en bättre kedjelinje?
Tycker att kedjan ligger för långt ut. Eller är det bara att köpa nytt vevlager med kortare axel för att kedjan ska komman längre in mot ramen?

Snik XX1 alternativ
Luktapåblommorna skrev:
> Vad tror ni om att ha distanser mellan vevparti
> och klingan fram för att få en bättre
> kedjelinje?
> Tycker att kedjan ligger för långt ut. Eller är
> det bara att köpa nytt vevlager med kortare axel
> för att kedjan ska komman längre in mot ramen?

Har du distanser vid vevlagret kan du flytta dem till andra sidan för att få annan kedjelinje. Kan vara värt att göra på prov om inte annat.

Snik XX1 alternativ
Så, då är det gjort! 3 har blivit 1. Race Face 30T, standard 11-36 kasett. Shadow+ på väg men verkar fungera riktigt bra även utan... för min typ av cykling fungerar 30T/11-36 fint, går säkert också med 32T men då kanske behovet blir större att göra något åt kasetten. Är det någon som har information om Shimanos 1x11 system som kommer till XTR, kommer det liknande även till XT? Och i så fall är det komaptibelt så att man kan uppdatera nuvarande XT 10sp? Tänker på bakväxeln, om jag köper en ny nu för 10sp, måste jag då senare köpa en ny för 11sp om man byter till en 11sp kasett?
Eller ska man hoppas på att det kommer en 11-40/42 10sp XT kasett?

För er som alltid vill ha bildbevis:
WP_20140601_12_47_42_Pro.jpg

WP_20140601_12_47_52_Pro.jpg

Det syns inte på bilden men hålet för den interna vajerdragningen täckte jag över med en liten oval genomskinlig bit skyddstejp för att förhindra att smuts och vatten kommer in i ramen i någon större mängd. För att skydda infästningen till framväxeln täckte jag över den med ett lager Gorilla tejp som jag trimmade till rätt storlek på plats med en mattkniv... ser OK ut faktisk!

Snik XX1 alternativ
DeermarK: XTR 11s har annan geometri på bakväxeln med förskjuten övre rulltrissa precis som xx1, så jag tvivlar på att man kan köra 11-delat med en vanlig.

Snik XX1 alternativ
marran skrev:
> DeermarK: XTR 11s har annan geometri på
> bakväxeln med förskjuten övre rulltrissa precis
> som xx1, så jag tvivlar på att man kan köra
> 11-delat med en vanlig.

OK - så om man vill uppgradera till 11-delat åker man på både bakväxel och kassett - låter troligt och rimligt. Kanske till och med ett nytt växelreglage?
Tror jag kör vidare på 10-delat och beställer en Shadow+ nu och hoppas på att det kommer en 10-delad XT 11-40/42 någon dag, då kanske det blir en 32T istället.

Snik XX1 alternativ
Att Shimano skulle göra en 10-delad 11-40/42 kassett är nog inte så troligt iom deras nya XTR-serie, däremot så finns det faktiskt redan idag såna kassetter: http://www.recon-harry.com.tw/products_detail.php?id=59 fast dom verkar kosta rätt mycket $$$ http://www.m-bikeparts.com/11-40_re...himano_xtr_deore_gray-p-3553.html?language=en

Men kan du ta det chill så verkar det komma flera inom det kommande året, här är en: http://www.vitalmtb.com/photos/feat....com&utm_medium=referral&utm_campaign=fb_like som de siktar på ska kunna säljas för 169 pund :/

// Larsa

Snik XX1 alternativ
Jag skulle gissa att det blir så. Nytt växelreglage lär du åka på med 100% säkerhet, eftersom 11-delat är just 11-delat och inte 10-delat.

10-delad 11-40 xt som "officiell" produkt från Shimano tror jag inte det är värt att hoppas på. Eftersom det verkar krävas offset trissa på bakväxeln för att få 40 att fungera så bra som en fabrisklösning ska fungera behöver de designa om bakväxeln, och då lär de även gå över till 11-delat skulle jag gissa. Men diverse fullösningar finns redan och de lär fortsätta komma ett tag till

Snik XX1 alternativ
OK - bra kommentarer, tack. Ingen dealbreaker för mig med 10 eller 11-delat så jag kör vidare med 11-36 / 30T. Upptäcker jag att jag får problem får jag titta vidare på de olika "ful lösningar" som finns för att få 11-40/42 och kanske 32T. Måste cykla mer för att veta... men klart är att jag investerar i en Shadow+ kort/medium cage. Har inte tappat kedjan ännu utan Shadow+ i och för sig men det finns ju andra fördelar också.

Snik XX1 alternativ
Då var min "sniklösning" monterad. En Raceface 30t och en 42t från one up. Har en xt,long cage-shadow+. Bara testkörd men det verkar fungera fint! Utvärdering följer. (30-42 säger en del om att jag behöver bli starkare, jag vet.. :-), vill samtidigt prioritera en klätterväxel).

Bilagor

• 10-42.jpg
    10-42.jpg
    103 KB · Besök: 32
Snik XX1 alternativ
85$ + 35$ = inte lika mycket som en x1. Inte ens lika mkt som en x1 bakväxel. Dessutom finns de att köpa redan nu. Och fan så mkt billigare att köpa kedja, nya bakväxlar + annat till.

Men mindre spann, 10-42 > 11-42.

Snik XX1 alternativ
marran skrev:
> 85$ + 35$ = inte lika mycket som en x1. Inte ens
> lika mkt som en x1 bakväxel. Dessutom finns de
> att köpa redan nu. Och fan så mkt billigare att
> köpa kedja, nya bakväxlar + annat till.
>
> Men mindre spann, 10-42 > 11-42.

Fast det förutsätter ju att man redan har en Xt-kassett i bra skick, tillräckligt lång kedja och en Xt-bakväxel. Vad man läser här på happy köper många mer än bara storkaka till kassetten.

Snik XX1 alternativ
Nu fattar jag inte.
Storkaka + 16t drev + bakplatta = 800kr. Lägg på 600 spänn för en xt-bakväxel så är du uppe i 1400.

Listpris för en x1-bakväxel är 200€, street price finns inte för den går inte ens att köpa än, men om vi är optimistiska kan vi säga att x1 bakväxel landar på samma pengar som kombinationen jag skrev ovan, dvs 1400 spänn.

Om du då står med två tomma händer måste du i det första fallet även köpa en xt kassett och kedja, i andra fallet en x1 kassett och kedja.
En x1-kassetten har ett msrp norr om 250€, det är typ 5ggr mer än vad en xt-kassett kostar.

Sen är driftskostnaden, för de som bryr sig om sånt, fruktansvärt mycket lägre, speciellt om man någon gång då och då förstör en bakväxel, men även annars.

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
Jag har kört med General Lees kassettadapter nu under våren (den till 40t för sram) och är jävligt missnöjd med den.
Växlingarna har fungerat bra men kvaliteten är riktigt dålig. När jag köpte grejerna var jag medveten om att jag inte kan förvänta mig samma kvalitet som på en vanlig kassett men jag trodde att grejerna i alla fall skulle hålla ihop en säsong.

Nu är den paj efter mindre än 5 månaders användande. Och då har jag dessutom tränat med ett annat hjulpar med kassett för att inte slita för mycket på den.

Bilagor

• genral lee.jpg
    genral lee.jpg
    31.6 KB · Besök: 29
Snik XX1 alternativ
Man skulle kunna tro det.. men nej, ingen krasch inblandad. :( Den bara vek sig liksom...

Det som inte syns i bild är också att tre tänder är sneda.

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
jofahjalm skrev:
> Det där ser bara ut som du har kraschat sönder
> den?

Hur skulle den kraschen se ut? Det borde ju vara märken på tänderna runt om och framför också om något slagit i just där.

Snik XX1 alternativ
Man vurpar på och kassetten träffar en sten så att en bit slås av? Jag har fått byta ut någon kassett som har sett ut sådär, men jag har inte sett när eller hur det inträffade.

Snik XX1 alternativ
Ouch, det där såg trist ut!

Jag har iaf fått hem en sån där oneup-cage nu som jag ska testa, passade även på att beställa 16t drev. Rapport kommer på någon vecka när jag fått några mil och höjdmeter i den

Snik XX1 alternativ
General Lee är ett exempel på en bra ide men fel materialval.
Jag har sett betydligt fler aluminiumkassetter som havererat av alla möjliga orsaker, så jag tror mest på aluminium 42T som extra kugg endast om man måste ha nästan samma växlingsomfång som XX1.

Snik XX1 alternativ
Min General Lee "Kassett"(den senaste versionen) har överlevt två kedjor(inne på den tredje)utan några som helst problem...växlingar funkar fortfarande klockrent och den har hållit ihop förvånansvärt bra...trodde inte kvalitén skulle va så bra så jag blev väldigt positivt överraskad då jag läst en del negativa saker om den...rullat ett år så den har fått utstå det mesta.

Kör med xt long cage som jag bytte ut översta trissan på mot mindre(en kugg/tand) för att slippa skruva ut b-skruven så mycket.

Bilagor

• IMG_20140709_225821.jpg
    IMG_20140709_225821.jpg
    96.4 KB · Besök: 20
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp