Miss Lycka 2.0
Aktiv medlem
snittfart för gubbar över 50
VR är väl 295 km och då måste du snitta 29.5 km/h för att komma in på 10 timmar. Det är rätt enkel matematik.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
P.R sa:Jag gjorde ett test i helgen där jag cyklade 154 km då jag ville känna extra lång sadeltid och cyklade i ett tempo som låg i både zon 2 och 3 mestadels.
Vad tror ni nu då ni fått mer information om min förmåga? Klarar jag Vättern under 10 timmar räknat med nuvarande förmåga?
ejma sa:Att köra fettförbränning är inte speciellt effektivt. Träna kroppen att tillgodogöra sig den energi som du stoppar i den under rundan så kan du plocka ur större effekt. Få stopp under vätternrundan är nyckeln till en bra tid. Sikta in dig på 2 stopp och du lär ha marginal att gå under 10 timmar..
Miss Lycka 2.0 sa:
Menar du att om man grejar 8 mil med 30 km/h så grejar man att cykla 15 mil och 30 mil eller menar du att man även grejar att cykla 15 och 30 mil med 30 km/h? Att personen klarar att cykla 15 mil är väl oomtvistligt då hen cyklat 154 km. Om du menar det sistnämnda så förstår jag inte logiken.ejma sa:P.R sa:Jag gjorde ett test i helgen där jag cyklade 154 km då jag ville känna extra lång sadeltid och cyklade i ett tempo som låg i både zon 2 och 3 mestadels.
Vad tror ni nu då ni fått mer information om min förmåga? Klarar jag Vättern under 10 timmar räknat med nuvarande förmåga?
Kan du köra 8 mil runt 30 km/h fixar du även 15 och 30 mil.
emmer sa:29,5 inkl stopp då alltså...
NLC sa:Berätta gärna mer om hur man kan "träna kroppen att tillgodogöra sig den energi som du stoppar i den" samt hur man med den strategin och medioker fettförbränning klarar sig på bara 2 stopp över 30 mil.
ejma sa:NLC sa:Berätta gärna mer om hur man kan "träna kroppen att tillgodogöra sig den energi som du stoppar i den" samt hur man med den strategin och medioker fettförbränning klarar sig på bara 2 stopp över 30 mil.
Du har förhoppningsvis redan ganska mycket mat i magen vid start som du förbränner under resan. Förutom sportdryck och vatten har du 4-5 energikakor, ett par bananer och 1-2 gel med dig. Energikakorna knaprar du på med jämna mellanrum och ger en jämn tillförsel av energi.
Ett stopp i Jönköping för ett ordentligt mål och sedan ett pinkastopp och eventuell påfyllning av vätska är en vanlig strategi. Jag har kört några rundor kring 9 timmar. Har aldrig kört längre träningsrundor än 10 mil förutom en helg med 2x15 mil typ 2 veckor innan VR.
ejma sa:En person som är >50 år har tillräckligt svårt att bygga muskler utan att köra skallebankpass utan mat i magen.
NLC sa:ejma sa:NLC sa:Berätta gärna mer om hur man kan "träna kroppen att tillgodogöra sig den energi som du stoppar i den" samt hur man med den strategin och medioker fettförbränning klarar sig på bara 2 stopp över 30 mil.
Du har förhoppningsvis redan ganska mycket mat i magen vid start som du förbränner under resan. Förutom sportdryck och vatten har du 4-5 energikakor, ett par bananer och 1-2 gel med dig. Energikakorna knaprar du på med jämna mellanrum och ger en jämn tillförsel av energi.
Ett stopp i Jönköping för ett ordentligt mål och sedan ett pinkastopp och eventuell påfyllning av vätska är en vanlig strategi. Jag har kört några rundor kring 9 timmar. Har aldrig kört längre träningsrundor än 10 mil förutom en helg med 2x15 mil typ 2 veckor innan VR.
Fast då utgår du från att fettförbränningen & därmed uthålligheten någorlunda utvecklad, dvs att man klarar rundan på ett energiunderskott som är större än vad som lagrats in som glykogen i musklerna.
ejma sa:En person som är >50 år har tillräckligt svårt att bygga muskler utan att köra skallebankpass utan mat i magen.
Lyckligtvis är ju cykling en konditionsidrott och behöver inte mycket muskelmassa och du behöver heller inte köra "skallebankpass" för att öka konditionen.
GoranS sa:Menar du att om man grejar 8 mil med 30 km/h så grejar man att cykla 15 mil och 30 mil eller menar du att man även grejar att cykla 15 och 30 mil med 30 km/h? Att personen klarar att cykla 15 mil är väl oomtvistligt då hen cyklat 154 km. Om du menar det sistnämnda så förstår jag inte logiken.ejma sa:P.R sa:Jag gjorde ett test i helgen där jag cyklade 154 km då jag ville känna extra lång sadeltid och cyklade i ett tempo som låg i både zon 2 och 3 mestadels.
Kan du köra 8 mil runt 30 km/h fixar du även 15 och 30 mil.
NLC sa:Fast då utgår du från att fettförbränningen & därmed uthålligheten någorlunda utvecklad, dvs att man klarar rundan på ett energiunderskott som är större än vad som lagrats in som glykogen i musklerna.
Den lilla muskelmassa som finns kvar på en 50 åring är bra att ha. Förstår inte varför du är emot en balanserad fettförbränning.NLC sa:Lyckligtvis är ju cykling en konditionsidrott och behöver inte mycket muskelmassa och du behöver heller inte köra "skallebankpass" för att öka konditionen.
Ett visst tapp blir det förstås men lyckas man fylla på energidepåerna under färden är skillnaden inte så stor på 8 resp 30 mil. Jag pratar inte om att stanna vid en korvkiosk eller pizzeria när ögonen går i kors.GoranS sa:Menar du att om man grejar 8 mil med 30 km/h så grejar man att cykla 15 mil och 30 mil eller menar du att man även grejar att cykla 15 och 30 mil med 30 km/h? Att personen klarar att cykla 15 mil är väl oomtvistligt då hen cyklat 154 km. Om du menar det sistnämnda så förstår jag inte logiken.
1888 sa:Varför har min tråd blivit en VR tråd?
Här på forumet håller vi oss till ämnet! ;)
ejma sa:NLC sa:Fast då utgår du från att fettförbränningen & därmed uthålligheten någorlunda utvecklad, dvs att man klarar rundan på ett energiunderskott som är större än vad som lagrats in som glykogen i musklerna.
Ehh, ja, en person som cyklar ca 15 mil har troligtvis några färska mil i benen sedan tidigare. Poängen är att ju mindre fett kroppen behöver omvandla till energi, desto bättre levererar den. En person som koncentrerar sin träning på fettförbränning får inte automatiskt snabbare omvandling av föda till energi.
Den lilla muskelmassa som finns kvar på en 50 åring är bra att ha. Förstår inte varför du är emot en balanserad fettförbränning.NLC sa:Lyckligtvis är ju cykling en konditionsidrott och behöver inte mycket muskelmassa och du behöver heller inte köra "skallebankpass" för att öka konditionen.
Om du har så stor erfarenhet som du påstår dig ha kanske du skulle bjuda på den till forumet istället för att håna forummedlemmar?
1888 sa:Varför har min tråd blivit en VR tråd?
Här på forumet håller vi oss till ämnet! ;)
Gano sa:Måste nog kapa några kilon och få upp snittfarten litegrann. Vore nog bra att fixa ca 33 km/h solo över 80 km.
MVH/Gano
Personligen har jag ett märkbart farttapp om jag går upp från 8 till 30 mil.ejma sa:Ett visst tapp blir det förstås men lyckas man fylla på energidepåerna under färden är skillnaden inte så stor på 8 resp 30 mil. Jag pratar inte om att stanna vid en korvkiosk eller pizzeria när ögonen går i kors.GoranS sa:Menar du att om man grejar 8 mil med 30 km/h så grejar man att cykla 15 mil och 30 mil eller menar du att man även grejar att cykla 15 och 30 mil med 30 km/h? Att personen klarar att cykla 15 mil är väl oomtvistligt då hen cyklat 154 km. Om du menar det sistnämnda så förstår jag inte logiken.
P.R sa:Det är mitt fel att det blivit en Vätternrundantråd och jag är ändå tacksam för de svar som getts och kommer träna vidare för att bli bättre på alla vis som behövs för att klara 10 timmars gränsen.
Jag lämnar rapport efter Vättern hur det gick och mitt rullsnitt för rundan.
Vi hörs gubbar!
Flumskola sa:Det man kan lära sig av sådana här diskussioner på nätet är att folk cyklar väldigt fort när de är själva...
Flumskola sa:Det man kan lära sig av sådana här diskussioner på nätet är att folk cyklar väldigt fort när de är själva...
Spacekitty sa:Att cykla själv 85-90%FTP går ju bra ett par timmar, och det blir det jämn och bra fart. Tar jag med mig en-två pers till, som ska hålla på och rycka och spexa så det går upp på mjölksyra hela tiden, då drar det iaf för mig ner farten betydligt.
Gano sa:Flumskola sa:Det man kan lära sig av sådana här diskussioner på nätet är att folk cyklar väldigt fort när de är själva...
Snabbast cyklar jag när jag ska ikapp någon. Även när jag har någon bakom har det en tendens att gå snabbare. Tycker tvärtom att solo är det långsammaste, men förstår piken.......lätt att överdriva.
Sedan har jag upptäckt att det är ganska mycket teknik med att cykla också, att vila på rätt ställen, att inte ta ut det där allra sista som man får böta 10-dubbelt för senare. Ta ett gubbrull och huka ner för den där backen som man märker är brant nog. Hålla koll på pulsen.
MVH/Gano
Att få stopp tar väl alltid (onödigt) lång tid?ejma sa:Få stopp under vätternrundan är nyckeln till en bra tid.
Jako sa:Jag är 54 cyklade tillsammans med ett bra gäng runt Vättern i år. Vi hade som mål att komma in på 7:30 men kom in på 7:25 med snittfart på ca 40km/h. Men det krävdes en hel del träning inför det. Kommer nog inte att göra en sådan satsning igen. Cyklade runt Siljan på retsamma 4 h 1 min 52 s. snittfart på ca 39.9 km/h. Så snittfart för gubbar över 50 är intressant.
Octagon sa:Oj, det är minsann inte bara memils som kör snabbt. Gubbar kör över 50 i snitt. Tänk er rubriken på Aftonbladet:
SNITTFART FÖR GUBBAR ÖVER 50!
Vad är snittfarten för tanter?
Gano sa:Nu är min känsla att det kommer att bli jäkligt jobbigt att öka ännu mer, och frågan är om det ens är möjligt. Jag fyller 53 nästa år och med en vikt på 85 kg på 185 cm längd, en historia av typ noll träning och en avtagande fysisk kapacitet p g a ålder så kommer det nog att kräva en rätt enorm dos träning.
Är det nån som gjort samma "resa" och kan ge lite tips?