> När blir en tävling en riktig tävling?
* När man har startavgifter och priser
* När arrangören är inte medlem i SCF
* När man har tidtagning, resultlistor och nummerlapper
Varje arrangör av tävling idag ska ha tillstånd. Många distriktförbund ordna t ex lättare tävlingar mitt i veckan i någon form av distriktserie.
Egentligen är det inga problem med mindre kompisrace. Folk har alltid tävlat mot vänner i parker. (t o m jag i en park utanför London på 70 talet).
Skillnaden är att man kan nu nå en större startfält utanför kompiskretsen via nätet. MAn kan lättare ha tidtagning med dagens teknik. Och med avspärringar och publik blir det hela lite stora än "kompisrace i en park".
Så länge allt går enligt planerna är dessa race fortfarande inga stora problem. Varken jag eller SCF har någon anledning att "polisa" dessa tävlingar. Jag känner vi har ett ansvar att informera och sedan låtar varje vuxen människa få själv bestämma över sitt öde.
Problem blir det först då "gammalmoster Harrisson" korsar banan och blir påkört av en cyklist. Om SCF står bakom finns det ansvarsförsäkringar som betalas ut pga att banan är kontrollbesiktat och tävlingen är utlyst genom sanktion av SCF. Utan SCF i ryggen väntar bötesbelopp eller åtal för cyklisten / (även arrangören om åklagaren kan hitta någon som kan till svars).
Ett annat tänkbara problem är att en cyklist skadas så allvarlig att han bli invalid. Egna olycksfallsförsäkring gäller (oftast) inte vid tävling eftersom det är tänkt att tävlingsförsäkring som ingår i licensen ska nyttjas. Genom förbundets invaliditetsförsäkring kan man få ut upp till 2 miljoner kronor vid svåra personskador.
Jag tror väldigt många av "svartrace" cyklisterna känner lite av "det där händer inte mig". Men rätt som det är så ligger man där med käkbenet avslagen på tre ställen, med 15 tänder utslagen och en trakeostomi. (Läs, Garry Jones, under ett sanktionerat motionslopp 21 juli 1996). Fyra månaders sjukskrivning, nu återställt med titanplåt och skruvar i munnen och ett fult ärr vid strupsnittet.
Hade jag åkt någon form av svartrace denna gång så hade jag själv fått betala tandläkare räkning (46 000kr). Jag hade stöd och hjälp från SCF under min sjukskrivning.
Jag har - tro det eller ej - respekt för att folk inte vill organisera sig och att det ska kännas fri och kul att cykla. Det är lite "free spirits" kring det hela och jag kan förstå hur jag upplevs då jag kommer med pekfinger och uttycker mig lite olyckligt.
Jag har inte någon lösning idag. En fråga. Hade det varit attraktiv med en SCF "engångslicens" som kostade 9kr/cyklist (försäkringsbelopp) vid varje tävlingstillfälle? Om SCF i motprestation sanktionerat tävlingar utan annan kostnad varken för arrangörer eller cyklister? Jag pratar inte om dagens SCF, men en SCF i framtiden som skulla tillåta externa grupper att arrangera tävlingar. Med "externa grupper" menar jag kompisgäng som vill ordna en tävling. En sådan "extern grupp" skulle i så fall inte behöva ansluta sig till SCF. Bara ett förslag av många.