Snögloppet / SCF och licenskäbbel

Jag tycker faktiskt att Garrys sista inlägg förklarade vad licensen handlar om.
Och som Markus skriver, "Om man som cyklist identifierar sig med motion, pendling och freeride så har man ju inget utbyte av SCF. Den som vill köra sitt eget kompisrace i valfri park kan ju göra det i vilket fall som helst. No big deal helt enkelt."
Det blir lite höna av en fjäder när man börjar blanda in Stalin och fackförbund.
/Mogna Mölle.

Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Byt strategi, få alla cyklister, pendlare,
> > motionärer, freeriders att älska SCF
> istället
> > för tvärtom!
>
> Varför det? Om man som cyklist identifierar sig
> med motion, pendling och freeride så har man ju
> inget utbyte av SCF. Den som vill köra sitt eget
> kompisrace i valfri park kan ju göra det i vilket
> fall som helst. No big deal helt enkelt.

Jag tycker det ligger något i vad Bruse skriver om man ser på det från SCF´s sida. Om SCF vill öka istället för att tappa så kan man inte fortsätta som man gjort. Bevisligen så fungerar det inte.
Liknelsen med fackförbund är bra. Har man ett positivt budskap så kommer medlemmar. Ser ingen nyttan av det så tappar man.

GarryJones skrev:
> > SCF kan godkänna speciella undantag för
> tävlingar eller speciella arrangemang i sitt eget
> land.
>
> HPV tävlingar kan nog SCF ge dispens för.

Schismen mellan UCI och IHPVA går tillbaka till 1934, då UCI beslutade att ändra reglerna så att bara diamantramar eller liknande fick användas i tävling. Orsaken var främst att en liggcykel slagit en-timmes rekordet rejält, samt vunnit flera uppvisningslopp. Därifrån kommer den onda seden att ständigt utdefiniera och reglera exakt hur olika typer av cyklar får se ut i olika tävlingar. IHPVA har alltid gått den andra vägen: Tävlingsformen är väl definierad, men man får cykla på vilken konstruktion som helst, bara den kan bedömmas vara säker.

Vad du menar är alltså att du tycker att Svenska SCF-licensierade cyklister skulle tillåtas att delta i HPV Sveriges arrangemang om man bad om dispens? I så fall är det väl litegrann av idrottspolitisk dynamit?

> T ex vissa stora företag (t ex Posten) har SM
> varje år som är sanktionerade via någon form av
> dispens från RF och SCF.
>
> Jag anser att SCF borde göra det lättare för
> cyklister att cykla om vi kan.
>
> Garry

Jag ser inte problemet i denna diskution.
vid en "tävling ska det finnas en komisare" och deas jobb är att se till att reglerna efteföljs.
Om den inte anser det så ska den personen inte starta loppet.
Om nu den personen ( komiarien )ansåg att det var okej med hocky hjälm så är det så..
Samma sak med licencen.

Har ni varit med om att en fotbolls mantch har ändrars i efterhand ??
Ja det kanse finns men inte många..

Så hela anvaret går åter till KOMISAREN som jag ser.

Sen tycker jag att garry gör ett bra jobb inom scf. Han försöker varfall ändra på en del.

> Vad du menar är alltså att du tycker att Svenska SCF-licensierade cyklister skulle tillåtas att delta i HPV Sveriges arrangemang om man bad om dispens? I så fall är det väl litegrann av idrottspolitisk dynamit?

Jo, jag vet att det var problem på 30-talet. Men nu är det 2000 talet och det borde kunna finnas en lösning.

Kan det tänkas att "HPV Sveriges" arrangemang blir "propergandalopp"? Med sanktion från SCF men utan någon som helst krav från SCF? Fördelen är att man propergera för svensk cykel. Ungefär som Posten göra, man samarbete med SCF och man köra tävlingar på egna villkor. Alltså cyklisterna ska inte behöva söka dispens, det är arrangemangen i sig som får dispensen. Och då kan cyklisterna med vanlig licens också ställa upp i dessa HPV tävlingar. Jag ser inga nackdelar med idén, lite nytankande, men ändå en lösning.

Körs det någon form av koll på kalendernsida idag så att man inte ordna HPV tävling på samma plats som övriga lopp? Ett nära samarbete hade kunna vara bra. Jag kan i alla fall ta upp det i styrelsen och ser vart vi hämnar.

Jag vill köra både MTB-SM för gubbar och "svartrace" med polare.
Kan jag betala in mina böter i förväg, och ansöka om att bli avstängd i december?

Pällä.S

PÄLLÄ.S skrev:
> Jag vill köra både MTB-SM för gubbar och "svartrace" med polare.

App-app-app! Antingen är man svetto eller fetto, inga mellanting här tack!

Markus F: Förstår din tanke om kompisrace i parker och så och att alla andra som tänker likadant får vara med och köra. Men de som nu betalar in licenspengar och annat till SCF för att få köra vissa tävlingar får ju inte köra kompisrace i parker. Det är väl det som är det dumma med hela alltet. Hade jag bott närmare Stockholm hade jag t.ex. hemskt gärna varit med på parkrace och kört men som det är nu så kommer jag inte få det snart när jag betalt in licensen.

the_TnT skrev:
App-app-app! Antingen är man svetto eller fetto,inga mellanting här tack!
--------------------------------------------------------

Jag är Bi-cykluell

/Pällä.S

cerro skrev:
> Men de som nu
> betalar in licenspengar och annat till SCF för
> att få köra vissa tävlingar får ju inte köra
> kompisrace i parker.

Nu har du fel.Varken Babylon By Bike, fixed.se eller f.d Frost kräver att någon avsäger sig sin licens för att vara med. Vi nobbar ingen.

är det någon som har hört talas om något fall när någon har blivit avstängd på riktigt? icke-sanktionerade race är knappast något som uppfanns för ett par år sedan, utan något som har funnits länge. första billingeacet (eller vilket långlopp det nu var) var till exempel inte sanktionerat, många licensierade cyklister där vad jag vet.

bigmollo skrev:
> Just regeln om att förbjuda licensierade
> cyklister i svartrace...

Det där är en feltolkning av reglerna. Jag vill inte bli sammankopplad med bokstavstroende sisglespeedfundamentalister. Vi har ett regelsystem som är mer som en vägledande bok, och tyvärr finns det dom som inte är riktiga svartraceare som tolkar in fördömande och hat i reglerna.

Som tur är känner SCF genom Garry till problemet sedan i höstas och de jobbar säkerligen hårt för att rätta till denna olyckliga formulering i regelverket. För de vill väl knappast att deras medlemmar skall behöva åka omkring och oroa sig för detta.

//j

bigmollo skrev:
> Just regeln om att förbjuda licensierade
> cyklister i svartrace har jag väldigt svårt att
> förstå.
> /J

tja, de vill väl bara ha ryggen fri om någon klagar på cyklister som stör och förstör.

soulbrorsan skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Just regeln om att förbjuda licensierade
> > cyklister i svartrace har jag väldigt svårt
> att
> > förstå.
> > /J
>
> tja, de vill väl bara ha ryggen fri om någon
> klagar på cyklister som stör och förstör.

Jag antar att det handlar om doping. Om en dopingavstängd kan fortsätta att tävla i stora svartrace så är ju själva straffet ganska lamt.
/J

Markus, så du menar att man inte behöver tolka scf´s regler ordagrannt? Man kan alltså välja att följa de delar som passar en själv, huvudsaken är att man tror på scf?
Scf sände Garry som räddade människan från ondo. Garry plågades svårt för våra synder och återuppstod den tredje dagen efter förbundets årsmöte. Vi skola inga andra förbund hava jämte scf.
I förbundets, ledamotens och den helige Garry´s namn. SCF.
/J

Varför inte kalla "kompisracet" för tävlingträning ?
Finns väl inget förbud mot det...

F ö tycker jag Garry's arbete är hedervärt, att försöka förändra inifrån i stället för att stå vid sidan att gnälla.
Stofilerna i SCF lär ju bli kvar om inga andra förmågor ställer upp vid omval osv.

PS. Garry är trevligare än vad texten lyckas förmedla...
Det är inte alltid lätt att förstå vad han menar ;-)

DeLiQ skrev:
> Varför inte kalla "kompisracet" för
> tävlingträning ?
> Finns väl inget förbud mot det...

Perfekt! När jag höll på med elitskidåkning hade vi "modellträning" vilket var samma sak som att träna under tävlingsliknande förhållanden.

Vart jag står i frågan? Fetto med lite svetto-ambitioner.

DeLiQ skrev:
> Varför inte kalla "kompisracet" för
> tävlingträning ?

Därför att jag inte vill.

Leo skrev:
> Här i Göteborg kallar vi det för happy rides... :-)

På alla andra orter väntar man in varandra på happyrides och tävlar inte. Det är skillnad.

PÄLLÄ.S skrev:
> Jag är Bi-cykluell

Jag är veloci-pedofil.

Måste trycka en sådan t-shirt någon dag, men man blir väl nedslagen...

the_TnT skrev:
> Leo skrev:
> -----
> > Här i Göteborg kallar vi det för happy
> rides... :-)
>
> På alla andra orter väntar man in varandra på
> happyrides och tävlar inte. Det är skillnad.

Vi väntar in alla här också och tävlar inte heller, skrev jag det? Vi skojcyklar, helt enkelt happy ridar, utan licens. :-)

/Leo

En liten undran:

När blir en tävling en riktig tävling? Var går gränsen mellan "träningstävling" och en riktig tävling som måste vara sanktionerad av förbundet? Jag sitter i styrelsen i min cykelklubb och har just löst licens och vill veta vad som gäller. Var ska man dra gränsen? Är det samma krav på en lokal klubbtävling som en stor nationell tävling? Vad händer när flera klubbar i regionen går ihop och anordnar en liten cup? Tävlingarna är öppna för alla och det finns inga startavgifter eller krav på licens. Det enda kravet som finns är cykelhjälm. Tävlingsformen är 30 km tempo på landsväg och MTB XC. Varje deltagare är medveten om att de ställer upp på egen risk.

Så om jag inte har missuppfattat något i den här tråden så är en sådan cup att betrakta som en serie "svartrace" och då kan vi med årslicens inte ställa upp.

/Pär

> När blir en tävling en riktig tävling?

* När man har startavgifter och priser
* När arrangören är inte medlem i SCF
* När man har tidtagning, resultlistor och nummerlapper

Varje arrangör av tävling idag ska ha tillstånd. Många distriktförbund ordna t ex lättare tävlingar mitt i veckan i någon form av distriktserie.

Egentligen är det inga problem med mindre kompisrace. Folk har alltid tävlat mot vänner i parker. (t o m jag i en park utanför London på 70 talet).

Skillnaden är att man kan nu nå en större startfält utanför kompiskretsen via nätet. MAn kan lättare ha tidtagning med dagens teknik. Och med avspärringar och publik blir det hela lite stora än "kompisrace i en park".

Så länge allt går enligt planerna är dessa race fortfarande inga stora problem. Varken jag eller SCF har någon anledning att "polisa" dessa tävlingar. Jag känner vi har ett ansvar att informera och sedan låtar varje vuxen människa få själv bestämma över sitt öde.

Problem blir det först då "gammalmoster Harrisson" korsar banan och blir påkört av en cyklist. Om SCF står bakom finns det ansvarsförsäkringar som betalas ut pga att banan är kontrollbesiktat och tävlingen är utlyst genom sanktion av SCF. Utan SCF i ryggen väntar bötesbelopp eller åtal för cyklisten / (även arrangören om åklagaren kan hitta någon som kan till svars).

Ett annat tänkbara problem är att en cyklist skadas så allvarlig att han bli invalid. Egna olycksfallsförsäkring gäller (oftast) inte vid tävling eftersom det är tänkt att tävlingsförsäkring som ingår i licensen ska nyttjas. Genom förbundets invaliditetsförsäkring kan man få ut upp till 2 miljoner kronor vid svåra personskador.

Jag tror väldigt många av "svartrace" cyklisterna känner lite av "det där händer inte mig". Men rätt som det är så ligger man där med käkbenet avslagen på tre ställen, med 15 tänder utslagen och en trakeostomi. (Läs, Garry Jones, under ett sanktionerat motionslopp 21 juli 1996). Fyra månaders sjukskrivning, nu återställt med titanplåt och skruvar i munnen och ett fult ärr vid strupsnittet.

Hade jag åkt någon form av svartrace denna gång så hade jag själv fått betala tandläkare räkning (46 000kr). Jag hade stöd och hjälp från SCF under min sjukskrivning.

Jag har - tro det eller ej - respekt för att folk inte vill organisera sig och att det ska kännas fri och kul att cykla. Det är lite "free spirits" kring det hela och jag kan förstå hur jag upplevs då jag kommer med pekfinger och uttycker mig lite olyckligt.

Jag har inte någon lösning idag. En fråga. Hade det varit attraktiv med en SCF "engångslicens" som kostade 9kr/cyklist (försäkringsbelopp) vid varje tävlingstillfälle? Om SCF i motprestation sanktionerat tävlingar utan annan kostnad varken för arrangörer eller cyklister? Jag pratar inte om dagens SCF, men en SCF i framtiden som skulla tillåta externa grupper att arrangera tävlingar. Med "externa grupper" menar jag kompisgäng som vill ordna en tävling. En sådan "extern grupp" skulle i så fall inte behöva ansluta sig till SCF. Bara ett förslag av många.

Senast redigerad av en moderator:
"Problem blir det först då "gammalmoster Harrisson" korsar banan och blir påkört av en cyklist"

Vad händer om "gammelmoster" får en brännboll i huvet vid en företagspicknick i Rålambshovsparken?
Rent defintionsmässigt så är det ju en tävling eftersom en brännbollsmatch utövas av två lag.

GarryJones skrev:
> Egentligen

Jag tänkte jag skulle svara, men det var för mycket lösa trådar och svepande formuleringar. En gång i tiden tyckte jag att det fanns en viss logik i reglerna om licenskrav, men det var innan någon från förbundet började försvara reglerna för då förstod jag plötsligt ingenting.

Hoppas allt du skrev ovan, inklusive att den som kör på tanter på sanktionerad tävling går fri från åtal medan arrangörer och tävlande åtalas vid svartrace, är underbyggt och sant. Det låter orimligt i mina öron.

Men om det nu är så fantastiskt och säkert med tävlingar sanktionerade av SCF, hur kommer det sig då att någon kan starta i ett sanktionerat lopp med något så farligt som en hockeyhjälm på skallen? Hur pass mycket bättre är det i så fall med ett sanktionerat race?

Jag hoppas fortfarande på att SCF ska kunna göra något stort för svensk cykling. Ett flertal områden är stängda eller hotas att stängas för cyklister. Kan inte SCF sluta med den här navelskådningen och ägna sig åt de verkliga problemen?

Senast redigerad av en moderator:
Markus F skrev:
> Vad händer om "gammelmoster" får en brännboll i
> huvet vid en företagspicknick i
> Rålambshovsparken?
> Rent defintionsmässigt så är det ju en tävling
> eftersom en brännbollsmatch utövas av två lag.

VD:n åtalas för anstiftan till mord. Domstolarna är fulla av såna mål framåt oktober-november, när hela åtalshögen från försommarens olyckor ska klaras av.

oxr skrev: "Hoppas allt du skrev ovan, att den som kör på tanter på sanktionerad tävling går fri från åtal medan arrangörer och tävlande åtalas vid svartrace, är sant. Det låter orimligt i mina öron. "

Det låter väldigt orimligt jao. Möjligt är att ansvarsförsäkringen som SCF har utfaller emedan den enskildes försäkring kanske inte täcker skador under tävling. Åtalet lär dock vara detsamma. :)

Gerry, när vi sas har dig på tråden och om SCF skulle bli lite produktiva. Vad är er inställning till att skogsområden som har använts länge för cykling stängs genom kommunala beslut, som oxr frågar om ovan? Den frågan känns lite mindre ankdamm än licenstjafset.

Sorry för trådkapsförsöket

Jag gillar den här fina formuleringen i reglerna för CX-tävlingar:

"5.1.009 SCF kan inte på något sätt hållas ansvarigt för felaktigheter i banan eller anordningar eller för någon olycka som kan uppkomma."
http://www.scf.se/t3.asp?p=288766

Jättebra. Man är väldigt noga med att tala om för andra hur allvarligt det är att ordna olicenserade race, men när det gäller sig själva friskriver man sig totalt.
(jag visste att jag hade irriterat mig på det tidigare, så jag blev tvungen att leta upp reglerna)

Ansvar är nu högst 10 miljoner.

Från Folksam:
Ansvarsförsäkringen gäller under idrottslig verksamhet och sådan verksamhet som utgör ett direkt led i det ideella arbetet. Således ingår arrangörsansvaret vid tävling och träning i försäkringen. Försäkringen omfattar den skadeståndsskyldighet som kan uppstå enligt allmänna skadeståndsrättsliga regler och gäller för både person- och sakskada.

Vissa skadehändelser omfattas inte av ansvarsförsäkringen, till exempel skada till följd av trafik med motordrivet fordon. Ansvarsförsäkring för annan verksamhet än den idrottsliga ska tecknas genom kompletteringsförsäkringen. Högsta ersättningsbelopp är tio miljoner kronor. Självrisken är tjugo procent av basbeloppet.
Källa
http://www.folksam.se/resurser/pdf/r0260.pdf

"Hade det varit attraktiv med en SCF "engångslicens" som kostade 9kr/cyklist (försäkringsbelopp) vid varje tävlingstillfälle? Om SCF i motprestation sanktionerat tävlingar utan annan kostnad varken för arrangörer eller cyklister?"

I mina ögon: ja!
(Nu pratar jag downhill, vet inte hur de är i andra grenar.)

Garry: Här i Gbg går det ett(1) race varje år sanktonerat av SCF.
Tävlinglicensen är dyr och det kostar massor att åka runt i hela landet och tävla.
Det hjälper knappast sporten att bli större, och det hjälper definitivt inte duktiga åkare att utvecklas.

Låt säga att vi vill ordna fler tävlingar. Vi är inte med i någon klubb och har ganska begränsad budjet. En liten vandringspokal går runt mellan vinnarna av varje race.
Är vårat enda alternativ att köra svarta race?
Kommer det tillslut gå tillbaka till 90-talet då åkare fick
köra falska namn för att "skydda" sig mot SCF?

Mycket snack och lite verkstad på många fronter hos SCF?
Är det överhuvudtaget någon som vet vad SCF gör för cykelsverige?
Upplys mig.

GarryJones skrev:
> Ansvar är nu högst 10 miljoner.. ... ..

Är det någon som förstod vad det betydde?

Markus F skrev:
> GarryJones skrev:
> -----
> > Ansvar är nu högst 10 miljoner.. ... ..
>
>
> Är det någon som förstod vad det betydde?

Nope!

Markus F skrev:
> GarryJones skrev:
> -----
> > Ansvar är nu högst 10 miljoner.. ... ..
>
>
> Är det någon som förstod vad det betydde?

Ja. På ren svenska: Liability.

Nu får Garry utstå allt spott och spe och ta emot allt folk har mot SCF. Dock kan jag inte själv låta bli att lufta några av mina erfarenheter av SCF som gjort mig riktigt jävla förbannad.

SM i dual i Stockholm (tror det var 2001 eller 2002): Enligt reglerna ska de 32 bästa herrarna och de 16 bästa damerna (regeln kan ha ändrats nu, men då var det så) gå vidare från enskilda åk till elimineringsåk - inget annat sägs. När då bara 8 åkare går vidare till elimineringen så lämnar vi genast in en protest. I mina ögon är regeln solklar. Diskussion med kommissarien utmynnar i att egentligen har vi rätt, men "andemeningen" i regeln är inte sådan. Därför underkänns protesten, men vi får tillbaks protestavgiften.

SM i dual i Härnösand 2005: Under den officiella träningen tillåter inte kommissariegruppen att man får träna på startgrinden. När jag diskuterar med chefskommissarien så är hennes enda anledning till beslutet att "så gör man ibland och nu har vi valt att göra så". Att ALLA åkare ville träna på startgrinden kunde inte få kommissarierna att ändra sig. Starten är ju oerhört viktig i dual och 4x och fattar man inte det så har man inte fattat något av sporten. Har det någonsin hänt att man under den officiella träningen inte får träna på en del av banan bara för att "så gör man ibland"? Dessutom var det efter startgrinden och en kort spurt fyra "whoopies" och kort därefter ett platåhopp. Man fick upp en hög fart från grinden och spurten, men inte så hög att man kunde hoppa alla fyra whoopies. Skulle man dubbla-dubbla eller wheela genom alla whoopies så var man tvungen att bromsa ner kraftigt för att inte ha för mycket fart. Man fick alltså inte träna på detta och kunde inte i förväg veta exakt vilken fart man fick upp från starten och när och hur hårt man skulle bromsa innan fyrpacket - ett klart riskmoment. Så klart är det någon som kommer in med lite för hög fart och hoppar lite för långt inne i fyrpacket, flyger av cykeln och landar i ett stumt stopp i uppförsbacken i platåhoppet. Ambulanstransporten och en natts övervak på sjukhuset (som om jag inte missminner mig blev följden) hade kanske kunnat undvikas om kommissarierna hade tillåtit startträning på grinden. Jag blir så jävla förbannad nu när jag tänker tillbaks på det hela.

Båda dessa historier talar ju om hur kommissarier (och då är det ändå erfarna kommissarier som leder SM-tävlingar) gör bedömningar och tolkar regler.

Tillbaka
Topp