Snygg och snabb gravel köpråd

Ante1

Aktiv medlem
Hjälp migi djungeln, kravspec för ny brukshoj;
- max 25.000 kr
- snygg = horisontellt överrör eller så nära det går
- 45mm däck
- fästen för skärmar och pakethållare
- 1x framdrev

Ska användas för grusrundor och pendling.

Scott speedster gravel är snygg och med ganska horisontellt överrör men då är det 2x, jag hittar inget annat. Vet inte riktigt om man kan montera vanliga pakethållare men det verkar som att scott har en egen modell

Eftersom "snygg" var med i rubriken, och eftersom det länkades till allebikes hoj i tredje inlägget, så måste jag bara kommentera. Jag vet inte om den hojen är snygg. Men i storlek XL (som jag troligen behöver) ser den rent ut sagt förfärlig ut. I alla fall på de bilder jag sett. Jag har alltså aldrig betraktat den i verkligheten. I mindre storlekar tror jag den är OK.

- 1x framdrev

Ska användas för grusrundor och pendling.
Om man är intresserad av att hålla jämn o rask fart under tex skiftande vindförhållanden torde 2x vara att föredra. Förutom det faktum att framväxlingen rent mekaniskt är rätt primitiv och därmed viss potential för tappade kedjor, chain-suck, kedjesallad, kedjebrott etc har jag svårt att se några stora nackdelar med 2x utanför mtbdomänen. Kedjelinjen blir ju märkbart bättre tex.

Efter en stark start med SRAM 1x11 har 1x har varit lite på dekis några år sen tråk-Shimano kom in och tog över entry-level-segmentet, men nu med kommande Microshift Sword och lite högre upp i pris nya SRAM Apex AXS kanske det blir en nytändning.

Jag håller förvisso med att 2x är fortfarande ett bra alternativ, oftast bättre rent tekniskt, men jag gillar looken med 1x, rent där fram och fet kassett bak, och även om 2x ger större omfång och/eller färre steg mellan växlarna är 1x med en 11-42-kassett och 38 eller 40-drev fram (som det brukar vara) tillräckligt bra för de flesta. Bor man nånstans där det finns långa branta backar kan 40->42-växeln vara för tung dock, men det är nog inte så många som gör det i Sverige.

Som budgetcyklarna byggs just nu är de nästan alltid 2x och vill man ha 1x är det troligt att man får betala mer.

Ser vettig ut

Nu blottar jag min okunskap - men vad menas med horisontellt överrör? Jag kan ju föreställa mig - men kanske missat någon trend?

Vad tros om Rondo Ruut ST 2? Eller AL1? Har själv AL2 modellen. Med rabattkod borde ST2 ligga inom din budget. AL1 klarar din budget.
Dock får du köpa nya däck till 45 senare, då den levereras med 40c. Den ska ta 45:or.

Kravet på singelklinga fram begränsar utbudet rätt mycket. Går alldeles utmärkt att cykla grus och pendla med framväxel också.

Tycker Cannondale Topstone 1 ser ok ut:
Tackar, visst det funkar med växel fram, men suktar efter enkelt underhåll. Ska kolla Topstone
Om man är intresserad av att hålla jämn o rask fart under tex skiftande vindförhållanden torde 2x vara att föredra. Förutom det faktum att framväxlingen rent mekaniskt är rätt primitiv och därmed viss potential för tappade kedjor, chain-suck, kedjesallad, kedjebrott etc har jag svårt att se några stora nackdelar med 2x utanför mtbdomänen. Kedjelinjen blir ju märkbart bättre tex.
bra argument, visst 2x är inte uteslutet

Eftersom "snygg" var med i rubriken, och eftersom det länkades till allebikes hoj i tredje inlägget, så måste jag bara kommentera. Jag vet inte om den hojen är snygg. Men i storlek XL (som jag troligen behöver) ser den rent ut sagt förfärlig ut. I alla fall på de bilder jag sett. Jag har alltså aldrig betraktat den i verkligheten. I mindre storlekar tror jag den är OK.

Ajaj, jag som gillar specen;) får suga mer på bilderna

Nu blottar jag min okunskap - men vad menas med horisontellt överrör? Jag kan ju föreställa mig - men kanske missat någon trend?

Förr i tiden hade nästan alla landsvägscyklar horisontellt topprör, alltså vågrätt. Cannondale CAAD hade det länge också (fram till CAAD12)

1689801566983.png1689801817946.png

Idag har nästan alla ramar lite lutande topprör, men det finns ju grader. Här en Cinelli Zydeco med lätt sluttande rör, och jag utgår att det är okej för trådskaparen, följt av en Merida Silex med ganska kraftigt lutande topprör som jag antar inte faller trådskaparen i smaken.

1689801915018.png1689802025168.png

Gruscyklar som har mycket cyclocross-tradition i sig brukar ha hyfsat horisontella topprör (cyclocross-cyklar ska ju kunna bäras på axeln), medan gruscyklar som flörtar mer med MTB-geometri brukar ha kraftigt sluttande topprör.

Tillbaka
Topp