”Snygga” reflexer?

• Trådstartare Trådstartare SIE
  • Start datum Start datum

SIE

Aktiv medlem
”Snygga” reflexer?
Har ett tag grämt mig lite över att min allt-i-allo-grushoj inte direkt är ”street legal” pga avsaknad av reflexer fram och bak. Dels är det fult, dels tar det upp plats på cockpit. Å andra siden är det tråkigt att få böter och ännu tråkigare att bli överkörd. Så detta skall revideras nu, i synnerhet i samband med att även bättre hälften byter damtralla mot, ehm, grustralla.

Så: finns det något non-intrusive sätt att lösa fram/bak-reflexdilemmat på? Reflextejp istället för monterade reflexer? Lampor med inbyggda reflexer? Annan lösning?

”Snygga” reflexer?
Om du har pakethållare är längst bak på den en bra plats för bakreflexen.
Fram har jag ett strip-wrap, reflexband för arm och vrist, runt styrstolpen.
Hjulreflexerna, de orange, är viktiga. Men de ställer liksom till saker också, lossnar, väsnas. Nu har jag inte gjort det själv, men borde ha med riktiga skruvar på.

”Snygga” reflexer?

”Snygga” reflexer?

Jag har den här på sadelstolpen på flera cyklar. Funkar bra funktionsmässigt. Men är bedrövligt svårt att få bort.

”Snygga” reflexer?

Aplicera på ram och fälgar efter behag :)

Edit: finns en permanent spray också men den är som sagt permanent och det blir en gråaktig ton.

”Snygga” reflexer?

Jag har den här på sadelstolpen på flera cyklar. Funkar bra funktionsmässigt. Men är bedrövligt svårt att få bort.
Värm försiktigt med värmepistol eller full värme med fönen så går det lätt.

”Snygga” reflexer?
Jag har reflextejp fram på graveln, räsern och mountainbiken. Har ofta lampa men finns tillfällen under den ljusare årstiden då den glöms och jag vill ha reflexer ändå.

Jula har SOLAS reflex som syns bra. Ska bara få tummen ur själv och skaffa röd reflex, tänker mig att en rätt stor del av sadelstolpen kan täckas.

Jag kör skyddsfilm under tejpen för att underlätta demontering

”Snygga” reflexer?
Till hjulen kan jag rekommendera ekerreflexer. Jag brukar dela ett sådant här "rör" i fyra delar, ett paket räcker till familjens alla cyklar.
Fast ska det uppfylla StVZO så ska alla ekrar ha rörreflexer, inte bara några. Och även pedalreflex krävs.

”Snygga” reflexer?

Jag kör dessa. Då har man även backupljus.

”Snygga” reflexer?
Det absolut bästa är ju reflexer som följer med foten. Det syns direkt att det är en cyklist och eftersom de rör på sig uppfattar man dem fort även om det är mycket annat som stör.

Pedalreflexer, reflekterande skoskydd, damasker, snäpp-band etc är guld. Om jag inte minns fel har @HåkanC en bra hemsida för att köpa diverse reflexkläder?

”Snygga” reflexer?
Det absolut bästa är ju reflexer som följer med foten. Det syns direkt att det är en cyklist och eftersom de rör på sig uppfattar man dem fort även om det är mycket annat som stör.

Pedalreflexer, reflekterande skoskydd, damasker, snäpp-band etc är guld.
+handskar
Om jag inte minns fel har @HåkanC en bra hemsida för att köpa diverse reflexkläder?
Om jag inte minns fel kan det vara den här sidan

”Snygga” reflexer?
Nästan ingen reflextejp är godkänd, så skall det vara godkänt så tycker det är väldigt smidigt med reflex i gaffelkronan så att reflexen inte tar plats på styret eller behöver fästas med buntband som repar.

Busch + Müller Front reflector Bikester

Busch + Müller Front reflector Amazon.se

Inte testat dem själv, men Busch + Müller har några självhäftande som ser ganska så diskreta ut också.

Jag köpte ett par ark av de på Bikesters 70% utförsäljning (främst för att de fanns i svart som är lite mer diskret på svarta ramen än vanlig reflextejp) och blev väldigt förvånad över hur små de var. Kan vara värt att mäta upp storleken på ett papper innan beställning så att man inte gör samma miss som mig. Dock inte så mycket att klaga på för 28,50...

Senast ändrad:
”Snygga” reflexer?
Min pendlare, kass mobilkamerablixt reflexerna på styrhuvudet är de jag rekommenderade ovan.
1672417009639.png

Mange

”Snygga” reflexer?
Nästan ingen reflextejp är godkänd, så skall det vara godkänt så tycker det är väldigt smidigt med reflex i gaffelkronan så att reflexen inte tar plats på styret eller behöver fästas med buntband som repar.

Jag köpte ett par ark av de på Bikesters 70% utförsäljning (främst för att de fanns i svart som är lite mer diskret på svarta ramen än vanlig reflextejp) och blev väldigt förvånad över hur små de var. Kan vara värt att mäta upp storleken på ett papper innan beställning så att man inte gör samma miss som mig. Dock inte så mycket att klaga på för 28,50...
Väldigt mycket reflextejp är godkänd. Ytterst få hjulreflexer är godkända.

Tycker att det är bra att folk vill synas, oavsett om reflexen är godkänd eller ej.
Reflexklistermärkena som jag länkade till tidigare reflekterar ytterst bra (bättre än min E- godkända reflextejp), men de är ej godkända.

”Snygga” reflexer?

+1
Köpte en meter av varje färg på lokala Swedolbutiken. Lär räcka en livstid.

”Snygga” reflexer?

Inte testat dem själv, men Busch + Müller har några självhäftande som ser ganska så diskreta ut också.

BMs tunna strippar kan jag rekommendera. Jag kör dessa både fram och bak. Klistret är oväntat effektivt, tvätta med lite isopropanol innan applicering bara.

”Snygga” reflexer?
Har du långa stänkskärmar så är det, i mitt tycke, helt ok snyggt med en reflex monterad där.
8AD001C5-70EE-4DA0-B7D8-3604E1F4375F.jpeg

Vill man inte betala en massa pengar för en Kimura från Japan så finns det billigare alternativ.

”Snygga” reflexer?
Har du långa stänkskärmar så är det, i mitt tycke, helt ok snyggt med en reflex monterad där.
Visa bilaga 600537

Vill man inte betala en massa pengar för en Kimura från Japan så finns det billigare alternativ.

Alltså en sån där vit och så liten som möjligt och med en m5:a i mitten så man kan skruva den i något av m5-hålen på framgaffeln vore ju något istället för de rackliga ekerreflexerna.

”Snygga” reflexer?
Kanske har du redan en favoritlampa bak annars tycker jag man löser bak med en liten lampa med inbyggd reflex.

Fram är svårare då de flesta bra lampor inte har reflex. Men på ena hojen har jag en fast batterilampa från b+m med inbyggd reflex.

Vita hjulreflexer av klassiskt snitt köpte jag ett gäng från planet-x för något år sedan. Snyggare än orange.

”Snygga” reflexer?
Schysst skärm också. Hur ser resten av cykeln ur?

”Snygga” reflexer?
Reflexer är lurigt. De lagliga är ofta sämre än andra jag har. Många reflexer är snygga men små och kommer inte synas i den synlighetsstrid som gäller i staden. Jag har satsat på stora och bra men kanske inte juridiskt lagliga. Ekerreflexer (https://www.bike24.com/p2196328.html?menu=1658,2099,164), klistereflexer på fälgen (https://www.bike24.com/p2159851.html?menu=1658,2099,164) och reflex på min kompislapp (https://www.swedol.se/reflextejp-ece-104-pg-1001494.html). De mörkgrå klisterlapparna på fälgarna syns knappt i dagsljus men är mycket bra som reflexer. Utöver det har jag synliga kläder (men inte stiliga) med mycket reflexer. I min värld är det viktigare att överleva än att vara stilig.

”Snygga” reflexer?
Upplever också att reflexstrimma på däcken gör verkan.
Nu tar jag det ur minnet: Fast vitt ljus framåt och vit reflex i mörker.Orange eller gul reflex åt sidorna, men inget ljuskrav. Minns inte om de måste vara fästa på ekrarna, men det är ju bra. Blinkande eller fast rött ljus och röd reflex bak i mörker.

Ändrat efter gott följande inlägg. ...Men du behöver inte plocka av reflexerna dagtid.

Senast ändrad:
”Snygga” reflexer?
Upplever också att reflexstrimma på däcken gör verkan.
Nu tar jag det ur minnet: Fast vitt ljus framåt och vit reflex i mörker. I dagsljus räcker vit reflex. Orange eller gul reflex åt sidorna, men inget ljuskrav. Minns inte om de måste vara fästa på ekrarna, men det är ju bra. Blinkande eller fast rött ljus och röd reflex bak i mörker. I dagsljus räcker röd reflex.
”Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker.”

”Snygga” reflexer?
Tack! Så är det förstås. Jag tillåter mig att redigera mitt inlägg.
Kan berätta helt apropos att jag blev utskälld av svägerskan, som mött mig i bil när jag gick med bara en reflex.?

Tillbaka
Topp