Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Kul att läsa dina berättelser som vanligt! Du är ju inte så långt från Fuluälven (Fulan), den är fin att packrafta... även västerdalälven kan ju ta dig söderut... Hoppas du har mer tur med vädret framöver och att du frisknar till där i det varma rummet :)

Senast ändrad:
Så första huset som hade en 'rum ledigt' skylt (efter 21 hemska km) knackade jag på dörren. Två gamla pratglada kvinnor: "Min lilla vän! Är du alldeles ensam? Har du ingen kille?? Vad har du gjort med dina skor?? Är din motorcykel sönder? Va .. är det en vanlig trampcykel??? Cyklade du 1500 km?? Du stackars lilla skogstroll!
Vet inte säkert om 'skogstroll' är en komplimang men iaf ligger jag nu i en mjuk säng, fick tjocka hemmastickade strumpor, en lila mössa, hembakade pepparkakor och liters stark ingefära té med honung. Inte alls dåligt! Jag tror jag stannar här :)[/quote]

Om "du stackars lilla skogstroll" sägs av två gamla pratglada kvinnor som dessutom serverar pepparkakor, honungste och lånar ut tjocka hemmastickade strumpor, så kan jag lova att det var en komplimang. I andra sammanhang kan det ju vara mer tveksamt.....;)

Senast ändrad:
Yonna sa:
och nästa morgon var jag en död trädocka med torkade spya i håret.

Tur du har närma till att bada när du stiger upp på morgonen! :)

Se till att vila och sköta om dig nu så du kryar på dig. Hälsa tanterna att halva Sverige läser om hur du har det så kommer de att ta hand om dig extra väl.

Tack för fina respons!

fingret sa:
... även västerdalälven kan ju ta dig söderut...
På båda sidor finns en väg, då känns det lite löjligt att bikerafta men ändå ser det lockande ut! Och det känns också som en missat chans när man är där med en packraft och då cykla förbi. Det är också medströms så jag behöver bara styra lite :) Ska kolla på kartan!

Egentligen vill jag cykla snabbt till Lisjön, mellan Tyvors och Lesjöfors. Det är en vacker sjö, stor med många små öar och några raststugor. Såg på kartan att det finns även ett fågeltorn, i mitten av ingenting så kanske ett bra/torrt sovställe med fin utsikt. Har också en fiskelina med mig så om jag hittar nåt som duger som fiskmat blir det kanske grillad fisk. Men min fiskkunskap är inte stor, hoppas de vill nappa till snabbnoodles, det ser ju ut som maskar ;)

Från Lisjön finns det grusväger till Svartälven, en vacker älv med några vindskydd och landtransportställen för paddlare. Men de sista behöver jag inte för då ska jag cykla!
Vet inte om länken funkar, det är info/karta om kanotleden på norra Svartälven : http://www.visitfilipstad.se/sites/default/files/Filer/svartalven_norra_sv.pdf

Men först en vilodag, det är skönt att ha. Vanligtvis tar man på en cykelresa efter cirka 5/6 dagar en vilodag men jag är dåligt på göra ingenting så jag cyklar varje dag. Lite dum för då får man snabbt trött. Egenligen behöver jag nån som bromsar mig lite, men att hitta nån som vill följa med är inte lätt! Det är skönare att ligga på soffan och käka chips ;)

Skogssnigeln sa:
Hälsa tanterna att halva Sverige läser om hur du har det så kommer de att ta hand om dig extra väl.
"Tanter, Happyforum hälsa på er."
"Vad en trevlig kille! Kommer han och hämta dig?"
"Happy är ett forum för cyklister, som en mötesplats liksom den lilla lanthandelbutiken här i byn där man pratar om allt och ingenting."
"Jaså, vad trevligt! Får vi också komma?"
"Men vi har ju inga cyklar Gunilla."
"Vi har rollatorer, de har också hjul."
"Men Gunilla, du får inte gå ensam för du ser ju så dåligt."
"Och du hör dåligt .."
"Va?"
"DU HÖR DÅLIGT"
"Kanske Göran vill följa med Yonna, han cyklar ju?"

Man blir lite tokigt av dem men det är svårt att inte älskar dem!

Yonna sa:
Skogssnigeln sa:
Hälsa tanterna att halva Sverige läser om hur du har det så kommer de att ta hand om dig extra väl.
"Tanter, Happyforum hälsa på er."
"Vad en trevlig kille! Kommer han och hämta dig?"
"Happy är ett forum för cyklister, som en mötesplats liksom den lilla lanthandelbutiken här i byn där man pratar om allt och ingenting."
"Jaså, vad trevligt! Får vi också komma?"
"Men vi har ju inga cyklar Gunilla."
"Vi har rollatorer, de har också hjul."
"Men Gunilla, du får inte gå ensam för du ser ju så dåligt."
"Och du hör dåligt .."
"Va?"
"DU HÖR DÅLIGT"
"Kanske Göran vill följa med Yonna, han cyklar ju?"

Man blir lite tokigt av dem men det är svårt att inte älskar dem!
Haha! Keep it up!

Yonna sa:
Två gamla pratglada kvinnor: "Min lilla vän! Är du alldeles ensam? Har du ingen kille?? Vad har du gjort med dina skor?? Är din motorcykel sönder? Va .. är det en vanlig trampcykel??? Cyklade du 1500 km?? Du stackars lilla skogstroll!
Vet inte säkert om 'skogstroll' är en komplimang men iaf ligger jag nu i en mjuk säng, fick tjocka hemmastickade strumpor, en lila mössa, hembakade pepparkakor och liters stark ingefära té med honung. Inte alls dåligt! Jag tror jag stannar här :)
Haha... snälla tanter kan va bra att utnyttja ibland!

Härlig RR... Hoppas du inte håller på att bli sjuk, har själv haft influensa i en vecka & kom ut på min första tur på två veckor idag!

Trevlig läsning!
Västerdalälven är nog ganska tråkig om man vill ha mycket vildmark, är bebyggelse mer eller mindre hela vägen från Sälen och nedåt, sen finns en hel del forsar som nog inte lämpar sig för en tungt lastad bikeraft, talar av egen erfarenhet då jag kört båt, paddlat havskajak, forskajak och forsrännt med stor gummiflotte, (och fiskat) ett antal gånger i västerdalälven. Vattnet i Västerdalälven ska man inte heller dricka utan att rena det noga först då det finns avlopp som går rakt ut i älven.

Svartälven känner jag inte till, men den ser trevlig ut på kartan. Lisjön (vid Fredriksberg, antar att det är den som avses) har jag fiskat i, fanns helt sjukt mycket gädda i den sjön, vet inte hur det är nu dock. Trevlig sjö med en del steniga öar och även en del flytöar, ganska stor sjö så det kan säkert blåsa en del där.

Ha en fortsatt god tur!

Senast ändrad:
Ordbajskorv sa:
Trevlig läsning!
Västerdalälven är nog ganska tråkig om man vill ha mycket vildmark, är bebyggelse mer eller mindre hela vägen från Sälen och nedåt, sen finns en hel del forsar som nog inte lämpar sig för en tungt lastad bikeraft, talar av egen erfarenhet då jag kört båt, paddlat havskajak, forskajak och forsrännt med stor gummiflotte, (och fiskat) ett antal gånger i västerdalarna. Vattnet i Västerdalälven ska man inte heller dricka utan att rena det noga först då det finns avlopp som går rakt ut i älven.

Svartälven känner jag inte till, men den ser trevlig ut på kartan. Lisjön (vid Fredriksberg, antar att det är den som avses) har jag fiskat i, fanns helt sjukt mycket gädda i den sjön, vet inte hur det är nu dock. Trevlig sjö med en del steniga öar och även en del flytöar, ganska stor sjö så det kan säkert blåsa en del där.

Ha en fortsatt god tur!

Oj, läste din varning för sent! Jag paddlade Västerdalälven nånstans från Sälen till Lima och det var iaf jättefint. Jag har ingen karta, bara en app men ofta snurrade den runt/vilsen och visste inte var jag var. Lite osäkert känsla för man vill ju veta när det kommer en fors eller en väg så jag kan hoppa på cykeln igen.
Men allt gick bra; den stora älven rinner lite (omöjligt att ligga still i vattnet) och det var mycket lugn. Jättefin upplevelse/erfarenhet, jag är glad att jag tog chansen/tiden att paddla där!
Den endaste vad lite jobbigt var, var att jag fick från tanterna två flaskor jättesöta ingefära-te, en flaska salta kycklingsoppa, en burk hemmagjord sill och en påse godis: "Du behöver ju god mat, du lilla skogstroll." Mycket snäll förstås, så hela dagen åt och drack jag de söta och salta sakerna, blir jättetörstig, drack ännu mer vatten och då behöver man förstås kissa hela tiden. Och det kan vara lite problematisk när det finns bara kärr och vass. Inte lätt att komma ut båten utan bada!

Jag googlade "gädda" ... vad en monster! Den är inte alls barnsligt, och det blir mat för några dagar! Jag tror jag behöver tjockare fiskelina och krokar..

Tack för tipsen!

20170914_154740.jpg

Transformation bike till båt ..

20170917_160020.jpg

20170917_165327.jpg

20170917_144911.jpg

Luchtime :)

De större forsarna kommer längre nedströms, ser jättefint ut! Drick inte vattnet bara! Det finns det gott om gädda i västerdalälven, riktiga krokodiler kan man få :)

Okej, då ska jag inte paddla på älven längre, tycker inte om forsar med min tjocka sötnos på det lilla däcket!

Har inte druckit på vattnet, tur att jag fick mycket te från de två tanterna :)

Hur fångar man en krokodil?? Kasta lina bak raften, paddla snabbare än haken annars hör man 'pppssshhhhh' och är det slut med gummibåt och blir man själv mat för monstern??
Spännande! ;)

Tältar vid älvens strandkant nu, många gäss som flyger söderut, vintern kommer!

Ett stort under har hänt; jag får resesällskap! från en bikerafter in spe! Otroligt att det finns nån som vågar, med mig :) Härligt!
Han började lite försiktig: "Du Yonna, vad en fin tråd på Happy .." och då surfade han in på packraft.se, följde länkar, kollade massa YouTube videos och tjatade att han MÅSTE köpa en packraft och fatbike haha. Så jag skickade( helt oskyldig) ännu mer bilder och tjatade tillbaka att han har ju en fin cykel (okej med tunna däck men man kan inte ha allt) och att han får hyra en packraft så snabbt som fan för jag fick ett metspö och idag blir det grillat gädda på menu! Så nu kommer han :) Jättekul!
Hoppas gäddorna vill nappa för annars är det bara makaroner ..

20170919_085248.jpg

Jag tältade vid Västerdalälven och när jag vaknade var det uppströms grått men ändå lite fint väder ..

2017-09-2015.09.51.jpg

Men nedströms såg vattnet svart ut och när jag tänkte på Ordbajskorvs forsar och krokodiler var det lätt:

2017-09-2015.08.47.jpg

On the road again! Efter grus och skogsvägar är asfalt härligt! Då flyger fatbiken som en snabb swala (okej, som en svart svan).
Det är bara nåt fel/lite konstigt på bakbromsen. Den funkar bra men hjulet snurrar ibland lite svårt, om jag tvärbromsar går hjulet snett, ibland låter bromsarna som en dåligt porrfilm (mycket stön men få action) och ibland är allt bra igen. Mycket konstigt! Jag tog ut hjulet några gånger men den snurrar mycket bra, bromsbelägg finns också fortfarande .. fattar inte vad det är.

20170918_100955kop.jpg

Ingen fors , men en rutschkana ..

2017-09-2015.09.16.jpg

Jag trodde att jag var lite konstigt med min roadkill-bilder men det här är ännu konstigare! Mitt i skogen, ingen by eller hus i närheten, finns där en lite raststuga eller nåt liknande. Jag tänkte omedelbart "kul! kaffetid! fika!"

20170919_113949.jpg

Men det var gamla likstänger man kunde beundra. Jaha .. vad ett konstigt folk, de svenkarna :)

2017-09-2015.07.34.jpg

Däck blir mindre och mindre, det går fort nu .. hoppas det går några hundra km ..

2017-09-2015.07.08.jpg

Idag blir det några dagar bikerafta på den stora Lisjön! Härligt :)
Och fånga kvällsmat. Jag fick ett riktigt metspö och en lite burk med små varelser (glömde namnet, de ser ut som lilla maskar). Jag tyckte dat var lite synd och äckligt att slå den vassa krok i deras mjuka hud men killen som gav mig dem småskrattade om mina tjejord och sa "äsch, de har inga nerver och brains". Och en äventyrlig fatbiker vill förstås hellre ha grillad gädda än Eldorado fiskpinnar på bilderna så det finns no mercy för de sma varelser!

sl1xra.jpg

Om bikeraften sjunker i den vilda kampen med de jätte gäddorna då har jag alltid den reservfatbike innerslangen. Den duger för många saker, som liggunderlag, hängmatta och livbåt :) Hoppas vädret blir nästan så fint likt bilden!

Ska paddla nu, hoppas det går att skicka senare några bikeraftbilder :)

20170921_090709.jpg

"Egen båt får bara användas av medlemmar i bladibladibla"
Det är jag förstås inte och jag paddlar redan i sjön för en fatbikerafter behöver ingen väg med skyltar så jag ser skylten alldeles nu. Men en av min tusentals motto är "Blind tro på auktoriteter är sanningens största fiende" och jag undrar också om det här båten är en båt, det ser ju ut som ett fatbikehjul?

20170920_175518.jpg

2017-09-2109.03.59.jpg

Eller en en bild av 'post en bild av din Surly tråden' .. det kan inte vara en båt, eller hur?

2017-09-2109.03.11.jpg

Den är grön, liknar en krokodil och har hjul .. vad är det? Nej , förstås inte en båt :)

2017-09-2109.16.35.jpg

Det här då? Nej, det är ju ett tält med en härligt stor liggunderlag :)

2017-09-2109.01.29.jpg

Lisjön igår kväll; mycket vackert sjön med hundratals små öar som rör sig som båtar. Jättefint att ströva här omkring med fatbike och en grön krokodil :)

En raft är ju en flotte, och därmed ingen båt.

Bilagor

• 300px-JEAN_LOUIS_THÉODORE_GÉRICAULT_-_La_Balsa_de_la_Medusa_(Museo_del_Louvre,_1818-19).jpg
    300px-JEAN_LOUIS_THÉODORE_GÉRICAULT_-_La_Balsa_de_la_Medusa_(Museo_del_Louvre,_1818-19).jpg
    21.9 KB · Besök: 164
Att paddla kanot eller raft är väl främst reglerat i allemansrätten. Fiskerätten regleras av andra lagar och troligen kan markägaren ställa just detta udda krav. Men så länge du inte fiskar utan bara paddlar så bryter du mest sannolikt inte mot någon lag.

Tack för fina respons, kul! Då fortsätter jag med min konstiga svenska :)

Det är inte svårt att paddla vilsen i en sjö med flytöar. Det är också svårt att komma till ett vindskydd när det ligger flytöar fram, helt omöjligt! Några flytöar sjunker också när man står på dem, och så långsamt att man ser det inte omedelbart untill ön plötsligt sjunker som the Titanic, alltså jättesnabbt. Då är det springa till raften, hoppa i och hoppas att jag glömde inte paddeln. Konstigt sjö :)

2017-09-2114.57.09.jpg

Men det finns också öar som inte sjunka :)

2017-09-2114.56.18.jpg

Nu är det lunchtid; idag är jag en bikeraftande ekologiska vegan så gäddorna har tur :)

2017-09-2114.55.25.jpg

Blåbär, musli och Lisjönvatten. Men när jag hittar ett bra tältplats och det är ännu inte mörkt blir det gäddatid :)

2017-09-2114.57.43.jpg

Jag försökte nå ett fågeltorn (vet inte om man ser den på bilden), mycket bra tältplats trodde jag .. men det gick inte för det fanns många flytöar framför. Omöjligt.

2017-09-2114.58.25.jpg

Det finns också många små öar med bara stora sten, inte heller kul för att tälta så nu ska jag paddla lite mer till skogen, där är det alltid bra :)

Härligt äventyr!!
Fina bilder.

Det ser ju ut att finnas potential på lite mer vatten i den där sjön, i varje fall om man tittat på dom stora stenarna på sista bilden. Nästan en meter under nivån där vattnet verkar ha legat länge..
Så stanna in för länge... ;)

Det var några dagar ingen/dåligt täckning i skogen så jag kunde inte skriva nåt. Och det skulle ändå bara vara liten text för mitt svenska ordförråd räcker inte för att beskriva vad jag känner. Bikerafta är så stort; kombinationen cykla, paddla, tälta och allt mitt i naturen .. man blir full, full och rensats samma tid. Känns jättegod!

Det var också lite spännande att få bikeraftsällskap. Vi kände varandra inte, han följde bara den här tråden, vi chattade lite, skickade cyklingbilder och helt plötsligt ska vi bikerafta några dagar tillsammans.
Jag skickade först som varning en jävlaful selfie (jag låg skelögd och smutsigt under bilen) och han sa "woah vad en jättecool bild!"; han berättade att han var ingen erfaren paddlare och jag sa att han då får mycket muskelvärk; jag sa som en väluppfostrad tjej att jag söker ingen förhållande och nåt sexparty och han försäkrade mig som en väluppfostrad kille att det var inte sin avsikt heller .. så då var allt klart och kunde äventyret börja!

Och det kunde inte vara bättre! Några ord som bubblar upp i mig; jättekul, supervackert, härligt äventyrligt, mysigt, magisk, spännande, snäll, trevligt, lugn .. Och bummer, balt, bärs, whisky, lilla skogstroll, varmekoppen, kaffe, elda, jävla gäddor som vågrar nappa. Och "vänta, jag tar ett kort" "vad en jättemysigt tältplats!" "vi behöver en såg", "jag behöver kissa så vi måste hitte ett ställe att gå i land", "woaa vad härligt att vara en bikerafter!" "fan vad en häftigt resan!" "vill jättegärna bikerafta några månader till" "whisky är nästan slut" "maten är nästan slut" "jag är hungrig" "jag med" "gäddor skrattar om en tjej i en röd jacka och en lila mössa" "jävlasynd att resan är nästan slut!" "jag saknar dig already nu" "jag MÅSTE ha en egen packraft" "yup, en xxl storlek för allt mat och whiskey". Och vi skrattade, pratade om stora bikeraftdrömmer, vinterfatbiketurer, tälta i snön, hyra en stuga och ta med whisky, oxfilé .. och när vi sa farväl kramade vi och kände oss ledsna och små men också glada för livet är underbart skönt som glada bikerafters.

Några bilder :)

20170923_101323.jpg

Och då är vi två :)

2017-09-2613.22.10.jpg

Dags att den touringbikande landkrabban förändrar i en bikerafter. Vågar han? Det är bara några meter från skogen till sjön men man vet aldrig vad kan hända. Skulle skeppet sjunka, ramla cykeln i vattnet, skulle höga vågor slocknar honom som Pinochio i valfiskens buk, eller skulle vattennimfer lockar honom med deras vackra låter i den djupa sjön?

2017-09-2613.21.19.jpg

Men efter några minuter i sjön var den nyfödda superglada bikerafter en pytteliten rödblå prick på horisonten ...

2017-09-2613.20.47.jpg

.. och efter några minuter till skrek jag förtvivlat "vafan, vänta på mig du bikeraftande torped!"

2017-09-2613.20.14.jpg

Otroligt att man kan cykla med sådana tunna däck ;)

2017-09-2613.16.01.jpg

"Om du samlar ved och eldar ska jag fånga vår kvällsmat; en jättegoda gädda."
Så det blev grillat korv, också härligt :)

2017-09-2613.18.01.jpg

2017-09-2613.19.07.jpg

2017-09-2613.14.44.jpg

Vattentroll ..

2017-09-2613.14.01.jpg

Ännu mer vattentroll, även ett stort rödblå..

2017-09-2613.17.07.jpg

2017-09-2613.15.39.jpg

2017-09-2613.15.14.jpg

2017-09-2613.12.37.jpg

2017-09-2613.11.55.jpg

Själv, sitter man "fången" på ett kontor som löneslav.

Egentligen borde jag undvika denna tråd, så som jag borde undvika att läsa misär-tråden. Men bägge lockar, av olika anledningar. Den här underbar.

fhloston sa:
Själv, sitter man "fången" på ett kontor som löneslav.

Egentligen borde jag undvika denna tråd, så som jag borde undvika att läsa misär-tråden. Men bägge lockar, av olika anledningar. Den här underbar.

+1

Bästa tråden! Keep it up :)

Tack för fina svar :)

Jag har en dator framför näsan just nu så kan kolla kamerabilder, mycket bättre än dem på mobilen!

P1010084800x600.jpg

Är nu en solo fatbikerafter igen; känns konstigt, ensam, ledsen och handikappad efter några dagar fin och intensiv sällskap ..

P1010191800x592.jpg

Ingen glad röd packraft på vattnet ..

P1010115800x600.jpg

.. inte heller på landet, bara tråkigt grön och svart :(

P1010201800x600.jpg

Men åj, vad är hösten vackert! och det är bara början av hösten ..

P1010204800x600.jpg

Vattennivån är mycket lågt nu

Ordbajskorv sa:
Lite sugen blir man ... Är det svartälven?

Några bilder från Svartälven:

P1010143800x600.jpg

P1010303800x587.jpg

P1010280800x600.jpg

P1010327c800x600.jpg

P1010337800x600.jpg

P1010260800x600.jpg

P1010276800x600.jpg

P1010285800x600.jpg

P1010355800x597.jpg

P1010297800x600.jpg

P1010385800x600.jpg

P1010325800x600.jpg

P1010316800x586.jpg

P1010268c800x600.jpg

P1010283800x600.jpg

P1010197800x600.jpg

Yonna, vilken glädjespridare du är! Man sitter här och ler så länge man läser. Helt underbart och som tidigare sagts, man blir ganska avundsjuk på dina äventyr. Lycka till på din fortsatta tur.

Svartälven, då är du snart i Karlskoga då, eller kanske har du redan passerat?
Behöver du hjälp med nåt när du är i närheten så hojta till, det finns många glada mtb-cyklister här som säkert hjälper till.

Jag har tyvärr inget vettigt att bidra med till denna tråden, men måste bara kommentera att det du gör är så jävla coolt!
Kör hårt :D

Tack för alla snälla ord igen! Mycketfint :)

borgis sa:
Yonna, vilken glädjespridare du är! Man sitter här och ler så länge man läser.
Kul att läsa, thanks! Egentligen skriver jag bara vad bubblar upp i mig, jag tänker inte så noga :)

frippegubben sa:
Behöver du hjälp med nåt när du är i närheten så hojta till, det finns många glada mtb-cyklister här som säkert hjälper till.
Yes! att hjälpa med fånga en tjock fisk! Och då grilla och skölja/spola bort med lite whisky eller öl för fisk måste förstås simma! Eller är det bara i vit vin?

Idag blir det fiska, tvätta packraften, skicka tillbaks till packraft-sverige och trampa hem igen. Och då spara för en egen packraft, det är klart att man behöver en, man kan inte utan!
Jag har lärt mycket från den här turen/trip, inte bara över migsjälv men också bikerafttrics och smart vad-behöver-man-på-en-lång-bikeraftrip och vad-inte. Jag behöver iaf en mobil som kan kopplas till kameran, det är mycket nödvändigt om man vill skicka live-bilder eller skriva en blog och sådant.

P1000813800x600.jpg

Men nu först försöka fånga en fisk, jag är mycket hungrigt, som vanligt :)

P1010408800x600.jpg

Och då trampa på grusvägar som bara en fatbike kan; som en stridsvagn, en muskeldriventank. Jag älskar fatbikes och jag älskar livet, hoppas livet blir så enkelt som nu (jo, jag vet, det finns gränser för bönens makt). Men det känns inte fel att leva sina drömmar och inte drömma sitt liv, det känns jätteläckert :)

P1000836800x600.jpg

Det är så lugnt på vattnet, tyvärr saknar jag svenska ord för berätta hur det känns. Frihetskänslan är så stort och alltomfatande, jag skulle aldrig kunna leva utan friluftslivet .. jo det går men bara för en lite del. Skulle sakna en stor del av mig själv och snart blir sur, gammal och frusterad. Vad jobbigt skulle det vara ..

P1010065800x600.jpg

Och man behöver inte så mycket i livet; ett tält, bike och packraft duger utmärkt. Och lite humor annars blir det snart kallt, mycket viktigt.

P1010014800x600.jpg

Lite fint väder kan också vara skönt :)

P1010036800x600.jpg

P1010294800x600.jpg

Jag älskar också vattentroll, kan inte ha nog av dem ..

P1010284c800x600.jpg

Och fint sällskap, då får man också fina bilder :)

P1010186800x600.jpg

P1010273c800x600.jpg

P1010313800x600.jpg

P1010202800x600.jpg

P1010340800x600.jpg

P1010310800x600.jpg

P1010196c800x600.jpg

P1010252800x595.jpg

P1010261800x600.jpg

Det är väl lika bra att starta en sign up för nästa år så att Yonna får sällskap på sina turer/äventyr...
Vem tar nästa sträcka?
Då jag är lite för väl hemtam, kan jag tänka mig Stockholm/Funäsfjällen( dock dålig på rafting, men fixar nog fiske och cykling).

OT. Yonna, hur löser du det med jobb och liknande när du är ute och har kul och underhåller oss andra?

Ang mobil till kameran. Du menar tvärtom va. Många kameror nu som har wifi. Men det behövs inte. En USB-OTG kabel till mobilen (om den klarar det) gör att du kan koppla antingen kameran direkt eller en minneskortsläsare till mobilen. Det är ju lite pyssligt dock.

Jimel sa:
Ser ut att vara lite bättre väder än i Funäsdalen ?
Mycket bättre ja! När jag var i Rogen och bestämde mig att det gick inte att paddla för vädret var för dåligt, då snöade det nästan dag. Skulle inte vara roligt i fjällen, inte alls ..

WSMC sa:
Det är väl lika bra att starta en sign up för nästa år så att Yonna får sällskap på sina turer/äventyr...
Vem tar nästa sträcka?
Då jag är lite för väl hemtam, kan jag tänka mig Stockholm/Funäsfjällen( dock dålig på rafting, men fixar nog fiske och cykling).
Utmärkt ide! Jag behöver säkert sällskap annars går det oundvikligt fel med mig; jag spolar bort i Sylsjön, fryser ihjäl i fjällen, är för alltid vilsen i dimman, ramlar från glaciärer med fatbiken, blåser bort med tält och allt, dricker mig full och sjuk med whisky, alvadon och västerdalälvsvatten, blir fångad av pratglada tanter som gärna vill ha ett skogstroll som husdjur, forsar som tar mig och packraft när i djupet, jag sjunker med flytöar, sätter mig fast i kärr, blir uppäten av gäddor och andra vattenmonster .. jag behöver definitely sällskap, och helst från nån som kan laga god mat och gärna vill servera frukost på sängen. Yes, det skulle bli härligt ;)

WSMC sa:
OT. Yonna, hur löser du det med jobb och liknande när du är ute och har kul och underhåller oss andra?
Jag är vikarie inom vård så kan bestämma själv när jag vill ha ledigt. Bara att jag har lite pengar att äta och sånt. Har också jobbat på bondgårdar (får, kor, grönsaker etc) för en sovplats och mat. Härligt! Har lärt mig mycket om skog, har slakta får, höns och gjorde andra hemska saker som man behöver i livet. Ingen tjock plånbok men ändå ett fri liv ;)
Kanske jag ska bo några veckor i närheten av Jokkmokk den här vintern, finns jobb där och jag älskar norrland, skulle gärna ville bo där. Med fatbiken förstås och hoppas min gamla kakburk Golf vill köra där :)

Sambal Oelek sa:
Ang mobil till kameran. Du menar tvärtom va. Många kameror nu som har wifi. Men det behövs inte. En USB-OTG kabel till mobilen (om den klarar det) gör att du kan koppla antingen kameran direkt eller en minneskortsläsare till mobilen. Det är ju lite pyssligt dock.
Ja, det är vad jag menade. Min mobil har inte OTG, kan alltså inte koppla nåt till den. Kameran har wifi men wifi är svårt i fjällen och mitt i skogen, GSM-täckning är också ofta svårt i skogen/fjällen. Skulle vara fint att ha en SPOT eller nåt liknande för det kan vara livsfarligt ensam, framförallt i vintern. Egentligen borde jag kolla för nåt ..

Senast ändrad:
Yonna sa:
Ja, det är vad jag menade. Min mobil har inte OTG, kan alltså inte koppla nåt till den. Kameran har wifi men wifi är svårt i fjällen och mitt i skogen, GSM-täckning är också ofta svårt i skogen/fjällen. Skulle vara fint att ha en SPOT eller nåt liknande för det kan vara livsfarligt ensam, framförallt i vintern. Egentligen borde jag kolla för nåt ..

Du ska alltså koppla ihop kameran och mobilen via wifi, och sen mobilen med molnet...

Tillbaka
Topp