Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Har ni missat att det finns en PM funktion som är tänkt för hjälmtjafs så att vi ska slippa sånt spam i fantastiska trådar som denna.

//j

Spåra inte ur Yonnas fina bikepacking tråd nu.
Hjälmanvändningstrådar finns det andra att skriva i.
//Ulf

Klart man tar på sej hjälmen när man kliver iland.

Bilagor

• vikingboats6420x266pxlpt9.jpg
    vikingboats6420x266pxlpt9.jpg
    32.4 KB · Besök: 150
Bikzz sa:
Ja det är väldigt trixigt att fånga skogstroll och vattennymfer på bild. Man måste smyga lite för att lyckas, dom är ju väldigt sällsynta och skygga också. Provade en åtel med kalla makaroner, men det funkade inte.
Haha! Du Bikzz, prova nästa gång med rökt lax, franska ost, choklad och whiskey!!

Cannondale jekyl 1000 sa:
Jaha, om man postar en bild av sig själv måste man först kolla om där finns en hjälm på bilden annars får man omedelbart hjälmbrigaden på halsen ;)

ForesterGuy sa:
vikingboats6420x266pxlpt9.jpg
Haha, det var precis vad jag också tänkte!

kais01 sa:
har du erfarenhet av olika pumpar; gramjakt vs funktion?

Har några år en Lezyne Road Drive. http://www.lezyne.com/product-hpumps-hp-rddrive.php#.WdkFkTtx21s Finns i tre storlek S, M, L och jag har S, 82gram, 18cm, 11bar. Jättefin pump! Egentligen är den för racern (sökte en ultralight minipump som pumpar mer än 7bar) men eftersom den också funkar i minus jävlakallt, och alla andra minipumpar jag hade vägrade i extrem kalla vintrar, finns pumpen nu alltid i fatbikes ramväska. Att det tar mer tid att pumpa en fatbikedäck med en minipump spelar för mig ingen roll, viktigare är vikten, storleken, att den passar i racers lilla ramväska, att den har en ventilslang och tål minusgrader, fatbikesimturer och regn/frost på samma dag (på långa resor kan det vara problematisk).

kais01 sa:
något skydd mellan raft och cykel?
Det behövs inte, bara när jag gick några 100meter över land med raften rakt upp på cykels pedal, klämde jag en strumpa/mössa mellan båt och pedal för den har skarpa pinnar.

DSC02604800x590.jpg

DSC02508800x516.jpg

Utom pedalens pinnar har fatbiken inga skarpa delar

P1010061800x600.jpg

När cykeln satt på båten, var den ena pedalen ovanför vattnet ...

P1000835800x600.jpg

... och den andra satt trygg och kläm i hjulen.

DSC02843800x566.jpg

Men första gång när det var lite viltvatten och stora vågor tog jag av en pedal så att cykels vikt kom precis i mitten av båten. Det kändes bättre för en nyfödd bikerafter :)

Senast ändrad:
när det gällde pump tänkte jag pumpen att fylla raften med:)

det finns större lezyne hv som fortfarande väger lätt och funkar bra till feta däck. men till en hel båt behövs nog mer?

sen undrar jag helt seriöst hur man håller håret i så gott skick under en tältsemester. finns det något hemligt trick?

Yonna sa:
Bikzz sa:
Ja det är väldigt trixigt att fånga skogstroll och vattennymfer på bild. Man måste smyga lite för att lyckas, dom är ju väldigt sällsynta och skygga också. Provade en åtel med kalla makaroner, men det funkade inte.
Haha! Du Bikzz, prova nästa gång med rökt lax, franska ost, choklad och whiskey!!

Cannondale jekyl 1000 sa:
Jaha, om man postar en bild av sig själv måste man först kolla om där finns en hjälm på bilden annars får man omedelbart hjälmbrigaden på halsen ;)

ForesterGuy sa:
Haha, det var precis vad jag också tänkte!

kais01 sa:
har du erfarenhet av olika pumpar; gramjakt vs funktion?

Har några år en Lezyne Road Drive. http://www.lezyne.com/product-hpumps-hp-rddrive.php#.WdkFkTtx21s Finns i tre storlek S, M, L och jag har S, 82gram, 18cm, 11bar. Jättefin pump! Egentligen är den för racern (sökte en ultralight minipump som pumpar mer än 7bar) men eftersom den också funkar i minus jävlakallt, och alla andra minipumpar jag hade vägrade i extrem kalla vintrar, finns pumpen nu alltid i fatbikes ramväska. Att det tar mer tid att pumpa en fatbikedäck med en minipump spelar för mig ingen roll, viktigare är vikten, storleken, att den passar i racers lilla ramväska, att den har en ventilslang och tål minusgrader, fatbikesimturer och regn/frost på samma dag (på långa resor kan det vara problematisk).

kais01 sa:
något skydd mellan raft och cykel?
Det behövs inte, bara när jag gick några 100meter över land med raften rakt upp på cykels pedal, klämde jag en strumpa/mössa mellan båt och pedal för den har skarpa pinnar.

Utom pedalens pinnar har fatbiken inga skarpa delar

När cykeln satt på båten, var den ena pedalen ovanför vattnet ...

... och den andra satt trygg och kläm i hjulen.

Men första gång när det var lite viltvatten och stora vågor tog jag av en pedal så att cykels vikt kom precis i mitten av båten. Det kändes bättre för en nyfödd bikerafter :)

Tydligen ett känsligt ämne.
Tack och hej

jonja sa:
Fnissa eller möjligen fnittra.
Tack :)

kais01 sa:
när det gällde pump tänkte jag pumpen att fylla raften med:)
Aha! Men en packraft behövs ingen pump, den behövs bara en säck, en pumpsäck :)

kais01 sa:
sen undrar jag helt seriöst hur man håller håret i så gott skick under en tältsemester. finns det något hemligt trick?
Ja, det vill jag gärna också veta! För mitt hår är ett tjock virrvarr från nåt man kallar hår men ser ut som halm (har också samma färg så när jag ligger i halm är jag the invisible woman). Och håret fylls snabbt med löv, små kvistar, tallbarr och ofta sitter jag fast med det jävla håret i buskar och trädgrenar. Jag försöker borsta det men det är ett hemskt jobb, bättre är en mössa som håller håret lite fångat.

Senast ändrad:
Yonnas hjälm är under den där grästuvan hon plockade åt sig när hon paddlade ;-)

Jag och min sambo har funderat på att hyra/köpa en Ally eller liknande för att kunna bära upp till någon större fjällsjö och paddla runt lite. En packraft passar oss nog mycket bättre och kommer definitivt att testas i sommar.

lysande pumplösning.

och håret; det verkar som din metod är att utsätta det för damm då; typ en sorts torrschampoo??

Frisiska är ju besläktat med nederländska...

https://translate.google.com/#auto/...prekriden wonnen binne folle hurdriders kaam.

Spekferriden of spekriden wie hurdriden op redens troch troude manlju fan alle leeftiden om spek. It waard yn Fryslân in soad dien tusken 1860 en 1930.

Eltse dielnimmer krige foar it meidwaan in pûn spek as in pûn beane. In protte lju, bytiden fan boppe de tachtich, skreaune faak út earmoede yn. Steds- en doarpspommeranten skreaune sokke wedstriden út; de befolking fermakke him mei de kaprioalen fan de earme, âlde stakkerts.

De winner kriig in grut stik spek of in baarch, wêr't se de rêst fan de winter mei trochkomme moasten. Faak triden se op houtsjes yn de lange ûnderbokse. Ut de familjes dy it sprekriden wonnen binne folle hurdriders kaam

Tal rider eller kvistar var åkturer på skridskor av giftiga män i alla åldrar att spotta. Det gjordes i Friesland mycket mellan 1860 och 1930.

Varje deltagare fick en pensionskorg eller ett pund. Många människor, ibland från åttonde, skrev ofta ur fattigdom. Stads- och bymästerskapen skrev sådana matcher; Befolkningen har gjort de fattiga, gamla stakkarnas kaprialer.

Vinnaren fick en stor bit sås eller ett skägg, där hon fick spendera resten av vintern. Ofta gick de igenom läxor i den långa nedre källaren. Från familjerna som vann det kom många fallare

fhloston sa:
Jag och min sambo har funderat på att hyra/köpa en Ally eller liknande för att kunna bära upp till någon större fjällsjö och paddla runt lite. En packraft passar oss nog mycket bättre och kommer definitivt att testas i sommar.
Kul! Hoppas du vill dela din erfarenhet och posta några fina bilder här!

kais01 sa:
och håret; det verkar som din metod är att utsätta det för damm då; typ en sorts torrschampoo??
Torrschampoo?? Nejnej, om jag kan tvätta håret gör jag det (sjö, bäck, camping, stuga, vandrarhem ..) Om inte då tvättar jag inte, så simple är det :)

ForesterGuy sa:
Frisiska är ju besläktat med nederländska...
Giebele betyder fnissa på frisiska :)

Vackra bilder av en bikerafting trip i Skottland: http://www.bikepacking.com/routes/machair-coast/
Jag lånade några bilder:

Machair-Coast-Bike-Rafting-Hebrides_33.jpg

Machair-Coast-Bike-Rafting-Hebrides_19.jpg

Skotska troll ..

Machair-Coast-Bike-Rafting-Hebrides_41.jpg

Det vill jag också ha! Härligt!

ForesterGuy sa:
Hittade en bild på Yonna i regnet:
Jaha, Dick Bruna .. ?

Yonna sa:
Har hundratals bilder men det går bara 25 per gång så jag skickar i etapper.
Tog sin tid men här kommer del ehhm .. fyra eller fem? Det är iaf sträckan Flatruet till Lisjön när Fredriksberg/Tyfors i Dalarna.

Efter Helagsfjällen var min plan att bikerafta Rogen, upp till Femunden, följa Klarälven i norska fjällen och sluta i Vänern. Och trots att vädret skulle vara för dåligt för paddling i Rogen cyklade jag ändå dit, kunde inte motstå och det kändes dum att inte försöka (min favorit slogan).
Vägen dit regnade det och de små skogsvägarna var jätte jobbigt att trampa på, tjock gyttja och mycket upp och ner. Breda däck och gyttja är en härligt kombination om man tycker om smörjan upp över öronen. Jättekul på jättehjul. Jag försökte muntra upp migsjälv: "Gyttja är ju jättebra för kroppen, gratis renande och lenande kroppslera, vilken tjej vill inte ha en mjuk silkeslen hud och nu behöver jag inte tvätta mig." Tänkte också att det kan vara värre som det var i fårskiten i Fryslân, då var det grönskit i håret, kläder, mat, vatten. Skiten satt everywhere. Och efter den fantastiska idén att tvätta cykeln och mig själv i en sjö med blå alger var det ännu värre och såg jag ut som en blågrönskitsmurf. Och med denna positiva tankar trampade, gled, halkade och pushade jag vidare tills jag mötte några tyska paddlare i deras lägerplats. De hade aldrig hört om bikerafting, inte heller sett en tjock fatbike med en muddy tjej så när jag plötsligt dykte upp ur skogen stod och gapade dem på mig. Så jag sa i mein bästa deutch "Ich bin ein frau auf ein fett fahrrad" (jo, mycket dum att säga) men det fick dem att skratta och det var bra :) De var otroligt fint sällskap! Vi satt under en tarptält, åt bratwurst med sauerkraut och kartoffelnsalat (eller var det korv med kål- och potatissallad), det regnade, allt var blött och kallt men vi skrattade och kände oss varm. Härligt!
De berättade att de hade väntat några dagar vid Rogen på bättre väder men när det blev bara kallt, regn och blåsigt bestämde dem att köra hem igen. Alla kampgrejer (tält, sovsäckar, kläder) var blötta/slaskiga, att elda gick inte, allt öl var slut .. Tyckte det var mycket synd för dem och skämdes för min barnsliga gyttjekänsla. De sa också att det var självmord att bikerafta ensam på Rogen för när man ramlar i vattnet har man 10minuter att komma ut, hinner man inte, väntar döden, så kallt är det. Femunden är mycket större och ännu varligare.

Så när jag trampade iväg, magen fylld med mat och varma känslor för tyska paddlare, var det äntligen klart för mig att planen bikerafta Rogen och alltså hela Klarälven fick vänta på en annan gång. Kanske i våren ..
Jag sökte en torr tältplats, sväljde min besvikelse bort med en påse chips och kallt sjövatten, tittade på kartor jag inte hade och kollade väderprognosen: det skulle regna i Tännas, Funusdalen, Grövelsjön, Idre, Sälen, Mora och Malung. Kul, var jag skulle vara, skulle det regna. Åtminstone erbjöd det en viss säkerhet, och jag behövde inte vänta tills regnskurar var borta, jag kunde cykla när som helst. Så nästa dag hoppade jag på fatbiken och trampade söderut; skulle aldrig blir värre än Helagsfjällen och frisiska fårskit, tänkte jag positivt och glad med mig själv att jag var så flexibel ;)

Och det var sant, vädret blir bättre och jag cyklade på fina grus och skogsvägar till Idre, paddlade på Österdalälven, cyklade till Horrmundsjön, paddlade sjön över, cyklade till Sälen, paddlade på Västerdalälven, cyklade till Lisjön, paddlade vilse mellan hundratals flytöar, försökte fånga gäddor .. och plötsligt smsade min wildwaterdate Bikzz: "Jag är med bilen i Ludvika, var är du nu?" "Fan", tänkte jag och smsade tillbaka "Är på väg men möjligt det tar liiiiite tid!!", paddlade lite stressad längs flytöar tills jag hittade en skogsväg, hoppade på cykeln, racade som bara en fatbike kan till Fredriksberg, mötte där en supersnäll dansk tjej på cykelresan, glömde omedelbart min wildwaterdate för så går det när tjejer babblar, fnissar och delar choklad, bullar och godis och då var det sak att hoppa med tjock mage snabbt som fan på fatbike igen och efter 30km grus- och skogsvägar var jag ändå tidigare än Bikzz på mötesplatsen :) Yes!

P1000735800x600.jpg

Jag älskar vindskydd, och framförallt de vid vattenkanter, speciellt för bikerafters ;)

P1000748800x600.jpg

Stora lägerplatser vid Österdalälven

P1000757800x600.jpg

P1000732800x623.jpg

Ingen aning vem det är :)

P1000796800x600.jpg

Horrmundsjön

P1000803800x600.jpg

P1000850800x600.jpg

Överallt finns vatten var man kan paddla, det är bara cykla dit och pumpa upp båten, en underbart rik känsla!

P1000815800x600.jpg

Ibland är vattnet indämt, eller nivån för lågt

P1000849800x600.jpg

Men då hoppar man på cykel :)

P1000823800x600.jpg

Västerdalälven

P1000814800x600.jpg

P1000807800x600.jpg

P1000832800x600.jpg

P1000829800x600.jpg

P1000875800x600.jpg

Äntligen nåt annat än en båt eller fatbike :)

P1010098800x600.jpg

P1010124800x600.jpg

P1010005800x600.jpg

Det här vill jag gärna berätta. Jag cyklade mellan Malungfors till Tyförs, på en väg utan slut, bara skog, skog, skog och likstänger på vägkanten (yup, likstänger). Och plötsligt var där en skylt med en röd pil: 'Stugor, kanot, MTB uthyrning och Kaffestugan'. "Kaffe!' tänkte jag och pushade tjockisen den branta vägen upp. Men kaffestugan var förstås stängd för säsongen var slut. "Livet är jävlasvårt för tuffa fatbikers" tänkte jag och just när jag ville hoppa på cykeln igen, stod där plöts en kvinna. Hon tittade granskande på mig, från min lila hemstickade gammaltantmössa till mina blötta skor, sa "Kom in i huset", gav mig kaffe, små kakor, en pannkaka med ost, vi pratade lite om livet och innan jag visste satt jag i en fin varm stuga med kök, badrum, stor säng och en härligt soffa! Jag tackade först nej (jo, jag är dum) men hon viftade min nej bort och sa att hon också hade rest mycket och visste hur det kändes. Hon planterade mig på soffan, gav mig en tjock filt, sa "Vi ses imorgon, vila nu du" och då gick hon igen. Jättesnällt!
Och därför lite reklam för hennes Tynsjön Vildmark StugorCamping! Älgsafari, vandring, cykling, kanotpaddling, fiske, skridskoåkning, längdskidor, utförsåkning, snöskor, snöskoter och hundspann är några av de aktiviteter att göra. Jag frågade om de hade/uthyrde också fatbikes och hon sa att det var säkert nåt att de ville köpa så kanske i framtiden en fin adress att prova en fatbike :) Och en packraft för Svartälven och några sjöar finns där i närheten! http://www.tyngsjovildmark.com/vaumllkomna.html

P1000881800x600.jpg

Härligt att bo i en fin stuga :)

P1010047800x600.jpg

Lisjön med hundratals flytöar

P1010073800x600.jpg

P1010126800x600.jpg

Jättesnäll dansk tjej som cyklade från Köpenhamn till Skellefteå :) Om du läser det här: jag saknar dig!

P1010049800x597.jpg

P1010027800x600.jpg

P1010051800x600.jpg

Sista sträckan kommer hoppas imorgon :)

Senast ändrad:
Underbar RR!
Vilken väg cyklade du mellan Rogen och Idre?
Glenfiddich, värmeljus, vindskydd och insjö=Best pic ever?

Den jättesnälla danskan band dock ris åt egen rygg med sin jätteryggsäck mellan Köpenhamn och Skellefte. Rena vansinnet. TS verkar betydligt mer driven på att packa sitt fordon. Den packningen ser riktigt proffsig ut, som om den vore det slutliga resultatet av en väldans massa trial & error.

jonja sa:
Den jättesnälla danskan band dock ris åt egen rygg med sin jätteryggsäck mellan Köpenhamn och Skellefte. Rena vansinnet. TS verkar betydligt mer driven på att packa sitt fordon. Den packningen ser riktigt proffsig ut, som om den vore det slutliga resultatet av en väldans massa trial & error.
Tycker mej se en hjälm bakom dansken.

Tack för fina svar! alltid kul att läsa :)
Jag sa att jag idag skulle posta mer om resans sista sträckan men det går inte för jag har inte sovit i natt, känner mig lite genomkokt :) Från måndag ska jag cykla till Stockholm (hit och dit) så hoppas jag lyckas innan, jag är inte så snabbt med skriva på svenska!

jonja sa:
Det var hennes första cykeltur. Inga pengar, ingen god tältutrustning, kläder, verktyg och framförallt ingen bra touringcykel (kolla bromsar, växlar). Efter några dagar var bakhjulet fyrkant, många ekrar brutna, pakethållare sönder (tyraps håller den nu på plats). Hon hade bara en liten bilkarta över Sverige (skala 1:miljon), ingen smartpone eller GPS, bara en gammal mobil men laddaren var sönder. Första vecka hade hon varje dag regn, och ingen regnkläder, cykelväskorna och ryggsäcken är inte heller vattentäta, kolla hennes skor, sovsäcken är för kallt ..
Och ändå hoppade hon glad på cykeln, struntade hon alla negativa kritik och vågade hon var de flesta bara om drömmer. Hon följer sitt hjärta och känner sig stark, happy, fri, hennes självförtroende och erfarenhet växer vid varje km och framförallt är hennes entusiasm härligt. Jättestark och snäll människa, jag tyckte omedelbart om henne. Stor respekt för henne! ???

Senast ändrad:
Det är absolut inte illa ment mot danskan, jag beundrar den framåtandan och önskar att fler gav sig ut på slika resor. Invändningen rör bara att hon imo gör resan jobbigare än den hade behövt vara. Strapatser blir det ju ändå, utan att man behöver leta upp dem. Det ska ju helst inte vara jobbigare än att man vill göra nya resor nästa år.

Ett genomgående tydligt drag i mina fältobservationer är att folk brukar ha alldeles för mkt grejer med sig. Har man av olika anledningar inte möjlighet att skaffa all tänkbar utrustning, ska man förstås inte låta det hindra en att ändå ge sig ut på äventyr. Självklart inte.

Vi alla måste börja nånstans, det var som sagt hennes första cykeltur :) Min första cykeltur hade jag nästan ingenting med mig, trodde jag var nån superhjälte som kunde överleva allt. Min racer tyckte tyvärr inte samma, det var jobbigt i bergen med kokande bromsar, exploderande däck och hjul som hade en åttaform. Och efter första regnnatt köpte jag ett billigt paraply och sov i tältet upprullat som en boll under den. Resan gick från Amsterdam till Spanien så det var många nätter :)

De flesta av oss, definitivt jag själv, är nog överplanerande och för bekväma, och kommer inte iväg. Bättre då att komma iväg. :-)

Många av oss här är tekniska nördar och finsmakare som älskar att lägga pengar på ofta dyr och fin utrustning. På så vis är vi antites mot såna som tex den jättesnälla danskan. I ett sånt sammanhang är det lätt hänt att det dyker upp principiell kritik, tex om hjälm eller nåt annat som någon brinner lite extra för.

Det ska inte tolkas som personlig kritik. Att ge sig ut på ett episkt äventyr är förstås alltid bättre än att sitta hemma och onanera eller titta på Let's Dance. Den biten är höjd över all kritik.

Risken för tekniknörden är att han inte kommer iväg eftersom den ram han spanat in var slut i hans storlek eller att bästa tältet han kunde hitta var 200 g för tungt för att passa in i hans uber-läckra vision.

jonja sa:
Många av oss här är tekniska nördar och finsmakare som älskar att lägga pengar på ofta dyr och fin utrustning. På så vis är vi antites mot såna som tex den jättesnälla danskan. I ett sånt sammanhang är det lätt hänt att det dyker upp principiell kritik, tex om hjälm eller nåt annat som någon brinner lite extra för.

Det ska inte tolkas som personlig kritik. Att ge sig ut på ett episkt äventyr är förstås alltid bättre än att sitta hemma och onanera eller titta på Let's Dance. Den biten är höjd över all kritik.

Risken för tekniknörden är att han inte kommer iväg eftersom den ram han spanat in var slut i hans storlek eller att bästa tältet han kunde hitta var 200 g för tungt för att passa in i hans uber-läckra vision.
+1

fhloston sa:

Haha! Och det är ju så härligt att hoppa i djupt vatten! Men man är aldrig för gammal att lära sig, så där finns hopp :)

fhloston sa:
åberg sa:
fhloston sa:
Jag gillar bilden på geten!
Platsar i get-tråden. Var finns den nuförtiden?

https://happyride.se/forum/read.php/1/1870794/page=14

Och en bakgrund till getmanin för den nytillkomna läsaren:

https://happyride.se/forum/read.php/1/1402566/page=1

Jaha, då får jag snabbt skjuta några getbilder! Hoppas det finns getter på vägen till Stockholm. Är det också tillåten att geten har ingen kropp, för ibland hittar man ett gethuvud i skogen?

DSC08904800x533.jpg

Yonna sa:
fhloston sa:

Haha! Och det är ju så härligt att hoppa i djupt vatten! Men man är aldrig för gammal att lära sig, så där finns hopp :)

fhloston sa:
åberg sa:
fhloston sa:
Jag gillar bilden på geten!
Platsar i get-tråden. Var finns den nuförtiden?

https://happyride.se/forum/read.php/1/1870794/page=14

Och en bakgrund till getmanin för den nytillkomna läsaren:

https://happyride.se/forum/read.php/1/1402566/page=1

Jaha, då får jag snabbt skjuta några getbilder! Hoppas det finns getter på vägen till Stockholm. Är det också tillåten att geten har ingen kropp, för ibland hittar man ett gethuvud i skogen?

Så går det när man inte bär hjälm.

Underbar läsning Yonna!

För övrigt hoppas jag att du skriver mer om dina resor, visar fler bilder och även i fortsättningen ignorerar NickPick, Cannondale och de övriga prepubertala ungdomarnas försök att förstöra din härliga tråd.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp