Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Der Kaiser sa:

Tack :)

gabbeon sa:
Happy rafting! Nån gång kommer jag att testa konceptet, och Bikkz visade att det inte behövs fattie för att ha kul. Potemkin kanske får känna på de sju haven framöver.
Kul! Kan också med en hopfällbar cykel eller en racer, man behöver bara plats för att ta med raften!

bike-rafting-bike-tour-660x366.jpg

Casey Link har t.ex cyklat/bikeraftat två år i Europa med sin vanliga touringcykel och en två persons raft: http://bicycletouringpro.com/bikerafting-packraft-cycle-tour-with-casey-link-video-interview/

5874068218_c57ae555fa_b800x533.jpg

Och de här två killarna bikeraftade i Skottland med hoppfällbar cyklar : http://www.alastairhumphreys.com/microadventure-islands/

350c0b7031c91538583a0002700d48c0.jpg

.. men det kan förstås också så här ;)

Senast ändrad:
Detta kanske är nått för Yonna framöver :) Funkar kanon.....å börjar hon med bråttompaddling kan jag sponsa med "snabbpaddel" (vingpaddel)

Bilagor

• IMGP8742.JPG
    IMGP8742.JPG
    625.4 KB · Besök: 133
Swish Swish

Polare var skyldig mig för däck och slang.
Passade perfa när han kunde swisha 200 på 0704483734 Galen.

Dags för lite sammanfattning av insamlingen. Totalt har 40 personer valt att sponsra, inklusive mig själv. Vi har dragit ihop tillräckligt för att det ska bli en raft. Informationen jag fått är att den är beställd och snart på väg till Sverige. Vi får hoppas att postnord sköter sig om den hamnar i deras bilar.
Jag vill tacka alla som bidragit och för förtroendet. Trodde personligen inte att det skulle gå så snabbt. För de som fortfarande inte har bidragit men ändå vill göra det så tyckte Martin att vi skulle dra ihop till en raft till, så Yonna kunde få lite sällskap ner till döda havet, såklart :). Får jag in fler bidrag ska jag se till att de kommer fram på något sätt. Inga problem.

Arsozath sa:
Dags för lite sammanfattning av insamlingen. Totalt har 40 personer valt att sponsra, inklusive mig själv. Vi har dragit ihop tillräckligt för att det ska bli en raft. Informationen jag fått är att den är beställd och snart på väg till Sverige. Vi får hoppas att postnord sköter sig om den hamnar i deras bilar.
Jag vill tacka alla som bidragit och för förtroendet. Trodde personligen inte att det skulle gå så snabbt. För de som fortfarande inte har bidragit men ändå vill göra det så tyckte Martin att vi skulle dra ihop till en raft till, så Yonna kunde få lite sällskap ner till döda havet, såklart :). Får jag in fler bidrag ska jag se till att de kommer fram på något sätt. Inga problem.

Härligt!

Arsozath sa:

Fantastiskt kul detta. Jättefint initiativ med insamlingen tycker jag, jag tackar lika mycket som Yonna! Såna här trådar är ovärderliga för ett litet företag som mitt. Om det är så att det ramlar in mer pengar så kan jag (Packraft Sverige) absolut tänka mig att hjälpa till med sponsring av en till raft, om nu någon skulle få för sig att följa med Yonna ut på det stora äventyret. Självklart efter ett OK från både Yonna och eventuell resekompis då så klart!

Och Yonna, påminnelse, känn inget happyansvar :) Tror de flesta som läst denna tråden redan känner sig nöjda med allt du skrivit och visat. Bonustexter och bilder är just bara en bonus.

Martin_PkrftSrge sa:
Arsozath sa:

Fantastiskt kul detta. Jättefint initiativ med insamlingen tycker jag, jag tackar lika mycket som Yonna! Såna här trådar är ovärderliga för ett litet företag som mitt. Om det är så att det ramlar in mer pengar så kan jag (Packraft Sverige) absolut tänka mig att hjälpa till med sponsring av en till raft, om nu någon skulle få för sig att följa med Yonna ut på det stora äventyret. Självklart efter ett OK från både Yonna och eventuell resekompis då så klart!

Och Yonna, påminnelse, känn inget happyansvar :) Tror de flesta som läst denna tråden redan känner sig nöjda med allt du skrivit och visat. Bonustexter och bilder är just bara en bonus.

Najs!
Vilken tur att jag hann vara med :)
Som sagt... Yonna har redan gjort sig förtjänt av en raft. Kul om vi får se mer, men inget krav.

Yonna sa:
Wow, vad fina happysnälla svar, jag blir alltmer helt förstummad av dem, fattar ingenting vad händer i den här tråden nu .. Känner mig jätteblyg, vill gärna försvinna, gömma mig och försöker hela tiden hitta de rätta orden men hittar dem inte. Och jag ler som en happy idiot och flyger med racern över asfalt som aldrig tidigare :)
Kan bara säga att tråden började som en försiktig och lite osäker fråga om bikeraftsällskap, det var inte alls min avsikt att skriva om mina lite konstiga resor men ni var så superentusiastiska att det gick av sig själv. Och era respons, era fina svar, fyllt av humor och glädje, fick tråden växa, det har jag aldrig kunna gjort ensam. Så vi får tacka oss själv för den här tråden. Tack ni happy happyriders: tack för alla fina respons, reaktioner, glada humor, vackra bilder .. mycket tack för det! Och tack för packraft-initiativet, otroligt kul och snällt!

h.g.j sa:
Det är bara att hålla tummarna att hyllningskören inte ger Yonna prestationsångest så vi tar bort glädjen i äventyren.
Ja, det menade jag med 'Happyansvar' men kunde inte hitta rätt ord. Därför sa jag också att jag är bara en lite osäker tjej på en fatbike, ingenting mer. Men after så många fina svar förstår jag det bättre, tack för detta!

jonja sa:
Borde den inte heta "Happy Everafter" ?
Jag röstar också på namnet! om jag nånsin får en raft skulle den absolut döpas till Happy Everafter, jättevackert :)
Nu döpts man ett fartyg med den rituella flaskan champagne (i mitt fall skulle det vara en flaska whisky) men kan tänka mig att det är lite besvärligt att krossa en flaska whisky mot bogen av en gummi packraft så kanske det vore bättre att dricka upp whiskey och bara droppar lite över bogen? Men enligt holländska vidskepelse får man olycka om skeppet är inte döpt ordentligt, men kanske är det inte samma sak vid Vikingen? Skeppet Happy Everafter skulle ju följa vikingatåget till Kaspiska Havet. Kanske de offrade djur, såsom fina getter och får?
Hoppsan, ibland går det fort när det går undan...:) Kul!
Nu väntar jag bara med spänning på bildspelet när raften blir ordentligt döpt i whisky:)
Det behövs inte alltid så mycket för att en grådassig och regnig torsdagskväll ska bli mycket bättre!

Paddel? ?

Grymt kul detta! Gick väldigt fort. Tänk vad mycket bättre den hundralappen har det nu istället för en pizza. Så lite som blev så mycket!

Självklart bidragit. Att följa en så här spännande happytråd är väl ungefär den maximala spänning en helgcyklande, yrkesarbetande småbarnsföräldrar får.

Fortsätt med äventyren!
/David

Wow!! Jag måste kolla oftare Happy för det hände mycket här! Vad en fina respons, tackar!

Arsozath sa:

Otroligt!! När jag hörde från Martin att ni har sponsrat tillräckligt för en happyraft kunde jag inte tro på detta! Det är ju mycket pengar! Och då så snabbt! Hade aldrig tänkt att det skulle lyckats. Jättefint!!!

Det var när jag körde till bilbesiktningen att jag fick meddelande att happyraften skulle komma. Jag stirrade på texten och trodde inte det var sant, jag läste säkert fel för jag kände mig lite illamående och mycket nervös för bilens besiktning. Bilen är ju gammal, jag vet vad är fel så jag hoppades att besiktningskillen såg det inte och jag hade inte heller sovit den natten för bilbesiktning är den värsta mardrömmen. Så jag satt dum i bilen, läste några gånger den underbara texten och helt plötsligt kände jag mig ledsen, japp så dum man kan vara. Jag ville så gärna berätta till min pojkvän vad hände mig nu men han är inte här längre, det går aldrig mer att berätta till honom hur jag känner mig och det gjorde så jävla ont. Han skulle vara jätteglad och mycket stolt, och förstås mycket oroligt för han var inte så förtjust i mina fatbike äventyr. Egentligen tyckte han inte alls om dem, han trodde det var för farligt. Så jag satt med många känslor i bilen; jätteglad, ledsen, osäkert, nervös, illamående. Bästa sättet är då att låtsas om allt är som vanligt, så jag satta på musik, startade bilen, gasade hårt för bilen har sin egen bruksanvisning men då kom tårarna, jo en riktig dum tjej, inte alls en tuff bikerafter. Så när jag kom till besiktningen såg jag hemskt ut, med svullna röda ögon och snörvlande näsa. Killen måste ha stor erfarenhet med kvinnor för han sa ingenting, så därför var han den första som fick veta att jag får en happyraft och att det var glädjetårar på mina kinder, tjocka happytårar. Att en happyraft kan ge så mycket känslor, och den är ännu inte född!

Känns riktigt jättekonstigt att helt plötsligt få en raft, vill så gärna berätta till alla jag känner men det låter som skryt så jag håller munnen stängt nu. Känns om jag ska explodera snart!

Tack för allt, för initiativet, tack Arsozath och Martin, tack ni underbara snälla happyriders, för förtroende i mig, hoppas jag ska inte vara en besvikelse med mina äventyr och konstiga prat! Och ni förstår förstås att jag från och med nu ska bombardera tråden med mycket bikeraftprat, ni blir snabbt galna av mig, trött och uttråkad av allt bikeraft terror :) Och inte bara på Happy, nej hela Sverige! Varje gång man frågar "Hej, vad är det för konstigt båt??" (och det frågar många) ska jag svara "Kolla packraft-sverige!" så Martin får snart övertid och sitt lilla företag ska florera som aldrig tidigare! Och om de fattar inte varför bikerafta är så roligt visar jag alla bikerafttrådar på Happy för det kommer förstås många trådar nu, för alla vill ha en packraft. Och det kommer även härliga happy-bikeraftsrides med fina bilder :)

WSMC sa:
Nu väntar jag bara med spänning på bildspelet när raften blir ordentligt döpt i whisky:)
Jag funderar på det, men dopning är ingen lätt sak. Man kan inte döpa ett skepp utan namn, det är helt klart, man får inte heller döpas om ett skepp för då får man olycka, så namnet är en seriös sak. Tänkte att namnet HappyEfterafter har kanske för många bokstäver för den lilla båten, så Happyraft är kanske bättre? Då heter båten officiellt Happy Efterafter men smeknamnet är Happyraft? Nån som vet vad är bästa sätt att få namnet på bogen eller den runda akterspegeln (jo, en raft är ett seriöst skep)? Den måste sitta ordentligt och även synbar med en tjock fatbike på fördäcket. Limma, klistra, måla?
Har förstås glömt att googla hur vikingar döpte deras båtar, tror det måste vara med mycket blod och sånt, kanske några kvinnoroffer eller feta får ..

Jag är inte så snabbt med att skapa ett fotoalbum på Flickr (egentligen gör jag bara för att familj/kompisar frågar om det) men det har iaf lyckats med ett bikeraft album nu, tror många bilder av dem har jag postat här på Happy tidigare men äsch, nu är de lite samlat :)
Här är iaf länken, kanske nån vill kolla: https://www.flickr.com/photos/yonnabjorkkvist/albums
Ska också göra album från turen till Helagsfjället och andra turen, hoppas jag hittar bilderna nånstans i datorn, inte lätt!

Tack igen ni happyriders, tack för era entusiasm, den ger mycket energi!

Senast ändrad:
Jimel sa:
Arsozath sa:
Jaha, då kör vi vidare med insamlingen då :) . Nästa mål en paddel.

Grymt. Vad går en sådan på?

Oj, jag ser att mitt svar från igår har försvunnit, så ska försöka igen, hoppas utan för många skrivfel för jag är precis vaken just nu och gäspar som ett ostron ..

Helt klart ett jättesnällt initiativ!! Jag har ingen fyrdelad paddel och den där paddeln är jättejättefint men kostar också för mycket! Den är för riktiga coola bikerafters och jag är bara ett litet skogstroll i en happyraft! Så glöm den!! Har en tvådelad paddel nu: för stor för cykelstyret, lite farligt på ryggsäcken i fjället och skulle därför inte rekommendera men den duger för mig för jag är också en Superwoman on a Fattie! Och man behövs förstås nåt att drömma om :) Så tack ni snälla happyriders!!

Tack också Börne för däckpennalänken, den kostar iaf inte mycket!

Yonna sa:
Jimel sa:
Arsozath sa:
Jaha, då kör vi vidare med insamlingen då :) . Nästa mål en paddel.

Grymt. Vad går en sådan på?

Oj, jag ser att mitt svar från igår har försvunnit, så ska försöka igen, hoppas utan för många skrivfel för jag är precis vaken just nu och gäspar som ett ostron ..

Helt klart ett jättesnällt initiativ!! Jag har ingen fyrdelad paddel och den där paddeln är jättejättefint men kostar också för mycket! Den är för riktiga coola bikerafters och jag är bara ett litet skogstroll i en happyraft! Så glöm den!! Har en tvådelad paddel nu: för stor för cykelstyret, lite farligt på ryggsäcken i fjället och skulle därför inte rekommendera men den duger för mig för jag är också en Superwoman on a Fattie! Och man behövs förstås nåt att drömma om :) Så tack ni snälla happyriders!!

Tack också Börne för däckpennalänken, den kostar iaf inte mycket!

För sent, redan swishat ?

Bra idé med paddel! Det är ju svårt att raft:a utan (om det inte är strömt). :) swishat såklart.

Edit: stavning

Senast ändrad:
Yonna sa:
WSMC sa:
Jag funderar på det, men dopning är ingen lätt sak. Man kan inte döpa ett skepp utan namn, det är helt klart, man får inte heller döpas om ett skepp för då får man olycka, så namnet är en seriös sak. Tänkte att namnet HappyEfterafter har kanske för många bokstäver för den lilla båten, så Happyraft är kanske bättre? Då heter båten officiellt Happy Efterafter men smeknamnet är Happyraft? Nån som vet vad är bästa sätt att få namnet på bogen eller den runda akterspegeln (jo, en raft är ett seriöst skep)? Den måste sitta ordentligt och även synbar med en tjock fatbike på fördäcket. Limma, klistra, måla?
Har förstås glömt att googla hur vikingar döpte deras båtar, tror det måste vara med mycket blod och sånt, kanske några kvinnoroffer eller feta får ..

Jag är inte så snabbt med att skapa ett fotoalbum på Flickr (egentligen gör jag bara för att familj/kompisar frågar om det) men det har iaf lyckats med ett bikeraft album nu, tror många bilder av dem har jag postat här på Happy tidigare men äsch, nu är de lite samlat :)
Här är iaf länken, kanske nån vill kolla: https://www.flickr.com/photos/yonnabjorkkvist/albums
Ska också göra album från turen till Helagsfjället och andra turen, hoppas jag hittar bilderna nånstans i datorn, inte lätt!

Tack igen ni happyriders, tack för era entusiasm, den ger mycket energi!
Här http://www.fotevikensmuseum.se/d/museet/skepp/emune/dop har de använt en lerkruka och mjöd, kanske vore något om du vill vara riktigt autentisk. Personligen tror jag att det går alldeles utmärk med en stor skvätt whisky.
Samma fråga som ovan; hur gick besiktningen? Flying colours eller disaster?

Arsozath sa:
Paddeln är redan på gång så den kan du inte avstyra :)
Vafaaaann, ni lyssnade inte på mig! jag trodde att jag var galen men ni är mycket värre! Härligt :)
Lyckligtvis har jag jobbat 14timmar idag (imorgon också, jo vikarier har ett svårt liv) så jag är lite slut, genomkokt och mör, så har inget motstånd kvar. Och paddeln är jättejättejättefint, och egentligen (om jag måste vara ärligt) behöver man en 4delad paddel i fjällen. Det var lite farligt med den långa 2delade paddeln på ryggsäcken, och tung också, jag kände alltid min rygg/skuldror. Så den 4delade paddeln är mycket välkommen, och tack att ni är så galna och entusiastiska! Vad är det ett jättefint forum, otroligt att det händer!!

jomper sa:
Martin_PkrftSrge sa:

+1
Jag förstår det nu, tack :) Men vet inte om jag lyssnar på detta!

Sambal Oelek sa:
Yonna sa:
Då heter båten officiellt Happy Efterafter men smeknamnet är Happyraft?
var det inte Happy Everafter :)
Oops, det är ett dumt skrivfel! Vet inte varför jag skrev fel, jag vet ju att det är Happy Everafter för därför tyckte jag så mycket om namnet!

WSMC sa:
Här http://www.fotevikensmuseum.se/d/museet/skepp/emune/dop har de använt en lerkruka och mjöd, kanske vore något om du vill vara riktigt autentisk. Personligen tror jag att det går alldeles utmärk med en stor skvätt whisky.

Samma fråga som ovan; hur gick besiktningen? Flying colours eller disaster?
Tack för länken! Har inte kollat för jag kom just hem nu, men ska göra det senare. Och du har rätt: en stor skvätt whisky är alltid bra!

Bilbesiktningen kunde vara mycket värre. Det väntar bara lite jobb: byta inre damask på drivaxel; byta skyddsbälg styrväxel; bakbromsar har inte samma kraft (vet inte varför, måste kolla); båda sidor hjulhus har rostskada (men det är lätt att laga, hoppas jag); växellåda går dåligt i 5 och tillbaka i 4 (det är inget krav av besiktningen men jag måste kolla vad det är); jag gjorde själv tre extraljus på bilen men ibland funkar dem inte; byta alla gummi hållare/klämmor från avgassystemet; ibland startar bilen inte så det är nåt med generator (tror jag, för jag har gjort många andra saker nu) och bakluckan vill plötsligt inte stänga (studsar hela tiden upp och ner, och när jag kör över ett stort farthinder då öppnar bakluckan och måste jag stoppa för att stänga den, men det går också att köra fort över ett andra farthinder för då stänger luckan med en smäll igen).
Byta de två damask blir kanske en fråga för bilmektråden :) Men jag ska iaf försöka!
Tack för frågan!

Och tack alla snälla happyriders! Hoppas jag kan göra nåt stort tillbaka!

Håller med om att happy everafter är lite långt för en så pass liten raft, tycker du Happyraft är mer praktiskt att döpa till så gör det!

Yonna sa:
och bakluckan vill plötsligt inte stänga (studsar hela tiden upp och ner, och när jag kör över ett stort farthinder då öppnar bakluckan och måste jag stoppa för att stänga den, men det går också att köra fort över ett andra farthinder för då stänger luckan med en smäll igen).
Byta de två damask blir kanske en fråga för bilmektråden :) Men jag ska iaf försöka!
Tack för frågan!

Och tack alla snälla happyriders! Hoppas jag kan göra nåt stort tillbaka!
Haha, helt klart bästa sättet att lösa bakluckeproblemet på!
På något konstigt sätt kommer jag att tänka på en scen (ca 1 minut in)
ur filmen Den bästa sommaren...:)

ojoj här har man missat saker grymt skramlat vad glad man blir :) Detta är mera vad Happy borde vara om :)

Yonna sa:
och bakluckan vill plötsligt inte stänga (studsar hela tiden upp och ner, och när jag kör över ett stort farthinder då öppnar bakluckan och måste jag stoppa för att stänga den, men det går också att köra fort över ett andra farthinder för då stänger luckan med en smäll igen).

Det kunde varit värre, det kunde varit motorhuven... ;-D
Min pappa råkade ut för det i sin ungdom, huven gick upp när han åkte över en järnvägsövergång. Lite panik...

ForesterGuy sa:
Yonna sa:

Det kunde varit värre, det kunde varit motorhuven... ;-D
Min pappa råkade ut för det i sin ungdom, huven gick upp när han åkte över en järnvägsövergång. Lite panik...
Det hände återkommande på farsans gamla Duett, var liksom normalt för oss barn (och honom) när vi var ute och åkte. Men sen hände det tyvärr en gång när morsan lånade bilen och då försvann den snart. Stor sorg för oss barn, och den saknaden finns fortfarande 35 år senare.

Tillbaka
Topp