Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Freddie L sa:
ForesterGuy sa:
Yonna sa:
och bakluckan vill plötsligt inte stänga (studsar hela tiden upp och ner, och när jag kör över ett stort farthinder då öppnar bakluckan och måste jag stoppa för att stänga den, men det går också att köra fort över ett andra farthinder för då stänger luckan med en smäll igen).

Det kunde varit värre, det kunde varit motorhuven... ;-D
Min pappa råkade ut för det i sin ungdom, huven gick upp när han åkte över en järnvägsövergång. Lite panik...
Det hände återkommande på farsans gamla Duett, var liksom normalt för oss barn (och honom) när vi var ute och åkte. Men sen hände det tyvärr en gång när morsan lånade bilen och då försvann den snart. Stor sorg för oss barn, och den saknaden finns fortfarande 35 år senare.

Huvsprintar.

ForesterGuy sa:
Freddie L sa:
ForesterGuy sa:
Yonna sa:
och bakluckan vill plötsligt inte stänga (studsar hela tiden upp och ner, och när jag kör över ett stort farthinder då öppnar bakluckan och måste jag stoppa för att stänga den, men det går också att köra fort över ett andra farthinder för då stänger luckan med en smäll igen).

Det kunde varit värre, det kunde varit motorhuven... ;-D
Min pappa råkade ut för det i sin ungdom, huven gick upp när han åkte över en järnvägsövergång. Lite panik...
Det hände återkommande på farsans gamla Duett, var liksom normalt för oss barn (och honom) när vi var ute och åkte. Men sen hände det tyvärr en gång när morsan lånade bilen och då försvann den snart. Stor sorg för oss barn, och den saknaden finns fortfarande 35 år senare.

Huvsprintar.
Jo, det var nog inte enda anledningen tyvärr.

WSMC sa:
Haha, helt klart bästa sättet att lösa bakluckeproblemet på!

DSC09367800x533.jpg

Eller en tung fattie på backluckan!

60800x533.jpg

En fattie plus några kilo packning och gyttja är ännu bättre :)

Jag gjorde lite ordning i bikeraftbilderna och har nu ett bikeraft album till på Flickr. Tack Bikzz för den gladfärgade röda packraften! (röd gör det bättre på bilder än grön) och tack för dina försök att fota ett morrande skogstroll, det var inte lätt :) Tack för bilderna!
Här är länken: https://www.flickr.com/photos/yonnabjorkkvist/albums

Härligt Yonna att du får din packraft, den är du väl värd.

Till stor del är det faktiskt den här trådens förtjänst att jag köpte mig en fatbike i somras, då jag fick upp ögonen för bikepacking. Var ute på min första bikepacking tur på fatbiken tur för någon helg sedan, blev klart förvånad hur bra det gick med packning på i terräng.

kanske det blir att prova bikerafting nästa sommar.

Yonna sa:
Jag gjorde lite ordning i bikeraftbilderna och har nu ett bikeraft album till på Flickr. Tack Bikzz för den gladfärgade röda packraften! (röd gör det bättre på bilder än grön) och tack för dina försök att fota ett morrande skogstroll, det var inte lätt :) Tack för bilderna!
Här är länken: https://www.flickr.com/photos/yonnabjorkkvist/albums

Och Thanx morrande skogstrollet Yonna för alla fina inlägg och bilder och inspiration, ----- !

Happy at its Best !

Senast ändrad:
Oskar sa:
Börne sa:
Två röda Golfar!!

För den uppmärksamma ser att det inte är samma bil ;)

Jag tycker registreringsnumret på den nedre bilden/bilen ser lite skumt ut.
Jo... e ser lite skumt ut!

Tänker dock på diverse klistermärken, emblem, avgasrör & stötfångare! Men Yonna verkar ju samla på sig alla gamla Golfar... hehe!

edsel är ett bilmärke, ford ett annat:))

jo jag vet, man säger ford edsel, men det är ungefär som att säga chrysler dodge. bara för att krångla till det har dodge i många år sålts i sverige badgat till chrysler. och sista åren vetefan om inte edsel också blev ett modellnamn efter att ha varit ett eget märke. typ.

undertecknat herr bessergrump.

finns det något tekniskt bra sätt att bidra till paddeln utom swish?

kais01 sa:
Jo sant, men tillverkad av Ford & uppkallad efter Edsel Ford som var Henry Fords son. Dock floppade Edsel duktigt!

Men nu ska vi kanske inte sabba bikeraft tråden, kom på att detta inte var biltråden!!

så sant börne.

yonna, är det samma cykel på bilderna? olika vevar iaf, eller om det är en badgeguard som fått stryka på foten. kör du med lägre utväxling i lera?

för att det är mitt Signum.

edit; jag tror det var rätt tråd? men den slirar lite om edsel och så. med vår uppskattade ts gör många fina inlägg även i bilfrågetråden, så jag tror det är ursäktat.

frågan gällde varför jag skriver med små bokstäver. ett mera uttytt svar är att jag gillar det talspråksmässiga med detta.

Senast ändrad:
kais01 sa:

jo jag vet, man säger ford edsel, men det är ungefär som att säga chrysler dodge. bara för att krångla till det har dodge i många år sålts i sverige badgat till chrysler. och sista åren vetefan om inte edsel också blev ett modellnamn efter att ha varit ett eget märke. typ.

undertecknat herr bessergrump.

finns det något tekniskt bra sätt att bidra till paddeln utom swish?

Säj Imperial istället, fast det var ju först 1955 det blev ett eget märke...
Eller Valiant, för den delen.
Edsel fanns bara i tre år, sista året såldes inte ens 3000. Ett mindre antal Edsel tillverkades i Kanada, och till kanadensare behöver man paddel, så åter till Happyraften. ;-D

Tillägg: det är Edsel Fords födelsedag idag, upptäckte jag.

Senast ändrad:
Yonna sa:
Arsozath sa:
Paddeln är redan på gång så den kan du inte avstyra :)
Vafaaaann, ni lyssnade inte på mig! jag trodde att jag var galen men ni är mycket värre! Härligt :)
Lyckligtvis har jag jobbat 14timmar idag (imorgon också, jo vikarier har ett svårt liv) så jag är lite slut, genomkokt och mör, så har inget motstånd kvar. Och paddeln är jättejättejättefint, och egentligen (om jag måste vara ärligt) behöver man en 4delad paddel i fjällen. Det var lite farligt med den långa 2delade paddeln på ryggsäcken, och tung också, jag kände alltid min rygg/skuldror. Så den 4delade paddeln är mycket välkommen, och tack att ni är så galna och entusiastiska! Vad är det ett jättefint forum, otroligt att det händer!!

Alltså, jag råkade ju swischa innan jag såg att du redan fått till happy everafter, alltså: paddel.

Vad pratar ni mysigt här, kul att läsa :) Och tack för paddelhjälpen!! Jättefint!!

duvillno sa:
Till stor del är det faktiskt den här trådens förtjänst att jag köpte mig en fatbike i somras, då jag fick upp ögonen för bikepacking. Var ute på min första bikepacking tur på fatbiken tur för någon helg sedan, blev klart förvånad hur bra det gick med packning på i terräng.
Kul! Har du några bilder som vi kan mumsa på? Alltid fint att se bikepackande fatbikers :)

kais01 sa:
yonna, är det samma cykel på bilderna? olika vevar iaf, eller om det är en badgeguard som fått stryka på foten. kör du med lägre utväxling i lera?
Japp, det är min tjocka sötnos Pugs. Efter några sträckor Kungsleden hade den stora framdreven några tänder mindre (den mötes hundratals stora stenblock) och själv hade jag några blodiga tattoos i högervaden så cykeln fick en bashguard, jättefint! Också fick den vevarmstövlar/crankboots och skulle gärna ville ha pedaler utan vassa pinnar (för de älskar mjuka vader) men tyvärr går det inte att cykla utan. Jo det går om jag vill ha löständer ..

Oskar sa:
Jag tycker registreringsnumret på den nedre bilden/bilen ser lite skumt ut.

603800x532.jpg

Bilen, skylt, fatbike och jag ser alltid skumma ut, spelar ingen roll om jag tvättar dem eller borsta mitt hår :)
Alltid samma sak när jag kör till Holland: ingen alls problem i Sverige, Danmark och Tyskland men när jag kör över gränsen till Holland får jag omedelbart sällskap från polisen. "Vafan är det HÄR?? En pippi långstrump i ett skrothög med två kanoter, en motorcykel och kolla de tre stora extraljus, de är större än bilen!!" Och då skrattar de som idioter. Men tyvärr för dem är det en svensk bil så extraljus är tillåten, kanoter väger tillsammans mindre än 50kg, motorcykel är bara en fatbike, det saknar en europa-skylt men jag har ju ett stort S-klistermärke och för dem som inte fattar vad det betyder finns det även ett svenskt flagga-klistermärke. Att bilen är en snygg oldtimer ser dem tyvärr inte ;)

Börne sa:
Tänker dock på diverse klistermärken, emblem, avgasrör & stötfångare! Men Yonna verkar ju samla på sig alla gamla Golfar... hehe!

Kul att ha en gammal Golf samling! Röda golfen ODD fick en fram- och bakstötfångare från en mörkgrön Golf men det ser ändå snyggt ut ;)
Tyvärr fick den andra Golfen på bilden ett livslängt körförbud och ODD har inget tjock avgasrör längre för bilbesiktningen tyckte inte om röret. Jag försökte med: 'Men du snäll snygg kille, den funkar ju utmärkt för alla hör mig innan dem ser mig, jättetrygg för djur, barn, gamla och bilen förstås." Men han var oböjligt och sa att bilen måste ha en vanligt ljuddämpare. Så nu kör Golfen som en vanlig Golf :)
Jag har förresten några frågor för bilmektråden .. japp, det är dags för bilhjälp igen :)

DSC00165772x800.jpg

Jag har förresten några fatbike-tjej-klistermärke kvar, så om nån fatbiketjej vill ha: skicka ett PM!

ForesterGuy sa:
Kul! Vem är dem, soldater?

Lars.E sa:
Nu vill vi se Yonna göra en sådan backflip på sin Pugsly med raften på styret och paddeln på ryggsäcken.
Eller inte.
Tror jag håller mig gärna med hjulen på marken ;) Jag försökte en gång att flyga med fatbiken men det var ingen bra idé, en fatbike är ingen bra downhillbike (eller jag är ingen downhiller), framförallt inte när skidbacke är en blandning av is och halkig lera. Kunde några veckor inte gå, ligga och sitta .. japp, mycket dum kan man vara.

Det är bättre att förbereda sig för vinterfatbiking! "When the trail goes cold", en grymt resa i Alaska från RJ Sauer, 1000mile Iditarod race, med mycket vackra bilder: http://www.bikepacking.com/stories/trail-goes-cold/

idi800x476.jpg

ITI-film-capture_02800x422.jpg

Iditarod-Trail-Race_114800x533.jpg

ForesterGuy sa:
Tyska soldater, cirka 1940, förhoppningsvis inte i Holland.
Känsligt ämne: tyskar, båtar och cyklar i Holland under WOII. Tyskarna tog hundratals holländska båtar i beslag (så många holländare sjönk snabbt deras båtar innan de kunde ta dem), men ämnet 'cykel' är ännu känsligare. Om man vill förarga en holländare då behövs bara ordet: tyska cykelrazzior. Funkar alltid för man kan inte glömma att tyskarna stal deras cyklar. Tyskarna behövde 400.000 cyklar så i hollandcykelland var ett blixtkrig mot cyklar. Och då man förstås inte frivilligt lämnade in sin cykel förbjöd man helt enkelt att ha en cykel; om man hittade en cykel fick ägaren ett halv år fängelse eller 1000 gulden böter. Också barncyklar var förbjudna.
Fortfarande retar holländare tyskarna med "Får jag min cykel tillbaka?!", det är ett nationellt uttryck som går från generation till generation :)

man ska bara inte inbilla sig att människor som gjorde och beslutade såna saker försvann med ww2. de finns fortfarande mitt ibland oss.

Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Tyska soldater, cirka 1940, förhoppningsvis inte i Holland.
Känsligt ämne: tyskar, båtar och cyklar i Holland under WOII. Tyskarna tog hundratals holländska båtar i beslag (så många holländare sjönk snabbt deras båtar innan de kunde ta dem), men ämnet 'cykel' är ännu känsligare. Om man vill förarga en holländare då behövs bara ordet: tyska cykelrazzior. Funkar alltid för man kan inte glömma att tyskarna stal deras cyklar. Tyskarna behövde 400.000 cyklar så i hollandcykelland var ett blixtkrig mot cyklar. Och då man förstås inte frivilligt lämnade in sin cykel förbjöd man helt enkelt att ha en cykel; om man hittade en cykel fick ägaren ett halv år fängelse eller 1000 gulden böter. Också barncyklar var förbjudna.
Fortfarande retar holländare tyskarna med "Får jag min cykel tillbaka?!", det är ett nationellt uttryck som går från generation till generation :)

Jodå, jag känner till det där. De stal till och med cykelkärror när de retirerade...
https://www.bikeshophub.com/blog/20...ets-give-me-my-bike-the-bikes-of-world-war-ii

Bilagor

• german_retreat_holland_500wide.jpg
    german_retreat_holland_500wide.jpg
    84.8 KB · Besök: 73
Yonna sa:
Tyskarna behövde 400.000 cyklar så i hollandcykelland var ett blixtkrig mot cyklar. Och då man förstås inte frivilligt lämnade in sin cykel förbjöd man helt enkelt att ha en cykel;

Har för mig att lagningssats med reservslang (med pump?) måste ingå vid inlämningen, och att cykeln var i ordning, annars blev de också sura.

ForesterGuy sa:
Tack för länken, det var intressant!

jonja sa:
Har för mig att lagningssats med reservslang (med pump?) måste ingå vid inlämningen, och att cykeln var i ordning, annars blev de också sura.
Cykelblixtkriget var helt enkelt: cyklister slets av från cyklarna, de tog allt som fanns på cykeln (cykelväskor, kärror, barnstolar etc)och det var inte hälsosamt att säga nåt emot. Först var det bara judar som fick ett cykelförbjud men efter en vecka gällde det för alla holländare och vad man hittade i hus, lador, båtar, var gömt i skog, vatten, marken etc och luktade cykel tog dem med sig.
Det var svåra tider utan cykel för det fanns ingen mat och bränsle (tyskarna tog allt och skickades till Tyskland) så man åt allt vad man kunde hitta (hundar, katter och tulpanlökar var en delikatess) och cykeln behövdes att cykla till bönderna som hade lite mat. Cykeln räddade många liv. Man tror det var 50.000 cyklister per dag som cyklade 'illegala' till bönder; livsrädda, hungriga och på barfälgar eller på trädäck (tyskarna tog alla däck och behövde allt gummi på världen för deras krigsfordon). Framförallt i Hungervintern'44 dog mer än 20.000 personer av hunger.
"Zweeds wittebrood" (svensk vitbröd) är också ett uttryck som fortfarande används. Det var mjölet den svenska Röda Korset skickade i tre skepp mitt i februari'45 , efter många år hunger var brödet en himmels gåva och räddade många barnliv.

fiets_stepwiel_370.jpg

Tyskarna ville först ha bara herrcyklar med två vanliga hjul så man bytte framhjulet med t.ex ett sparkcykelhjul. Men snart tog de alla cyklar, hjul, däck etc i beslag.

Nåt helt annat nu! Jag fick från Martin meddelandet att Happyraften kommer i december!!! Yessss!! Jättefint!! Så nu är det förstås fest och har jag rymt med fatbiken! Måste förstås förbereda mig på den superviktiga HappyRaftDopningen som man bara kan göra en gång i livet. För att komma i rätt stämning har jag en lite flaska whisky och festmat med mig (mjuk getost, honung och rökt lax som ska grillas om jag hittar torr ved). Men det fryser nu så getost är jättehård frusen, vågar inte att ta med i sovsäcken för då blir det kanske en stor getostsmörja när jag ligger på den, hoppas det blir lite varmare imorgon. Sovsäcken är också lite för kallt så kanske jag tar några klunkar whisky att värma mig med, kan förstås inte frysa ihjäl nu Happyraften kommer!

Vill cykla vandringsleden Siljansleden men eftersom det är så tidigt mörkt blir det också många grusvägar. Tänkte t.ex sträckan Furudal-Orsa att följa Tenningån (kolla om det går att bikerafta) och undrar också om det går att komma över Ämån och ta grusvägen till Ljothed och Tallhed? Nån som vet?
Kan ta lång tid för jag svarar tillbaka för smartphonen är nästan tom (batterier har det svårt när det fryser) men jag läser iaf tråden så tack för eventuella svar!

kartasilj4800x489.jpg

Tänkte följa vägen längs Tenningån till Flickran, då till vänster till Ången, via Siljansleden vägen upp till Helvetesfallet för det ser ut som om det finns en bro, men när man zooma in finns där ingenting? Kan också cykla till Hällorna (vid vindskyddet) för det ser också ut som en bro? Eller till Storstupet? Nån som vet?

kartasilj23800x531.jpg

[/quote]
Vill cykla vandringsleden Siljansleden men eftersom det är så tidigt mörkt blir det också många grusvägar. Tänkte t.ex sträckan Furudal-Orsa att följa Tenningån (kolla om det går att bikerafta) och undrar också om det går att komma över Ämån och ta grusvägen till Ljothed och Tallhed? Nån som vet?
Kan ta lång tid för jag svarar tillbaka för smartphonen är nästan tom (batterier har det svårt när det fryser) men jag läser iaf tråden så tack för eventuella svar!

Tänkte följa vägen längs Tenningån till Flickran, då till vänster till Ången, via Siljansleden vägen upp till Helvetesfallet för det ser ut som om det finns en bro, men när man zooma in finns där ingenting? Kan också cykla till Hällorna (vid vindskyddet) för det ser också ut som en bro? Eller till Storstupet? Nån som vet?
[/quote]

Hej Yonna!
I de trakterna kan jag rekommendera Ore-älv, har paddlat kanadensare där någon gång under 1900-talet, väldigt fint paddelvatten och även fint fiske där. Vet inte så mycket om de andra platserna. Men börjar det inte frysa till så det blir svårt att paddla nu? Här nere i södra dalarna är det snart skridskois.
Önskar dig en god tur!

Ordbajskorv sa:
Hej Yonna!
I de trakterna kan jag rekommendera Ore-älv, har paddlat kanadensare där någon gång under 1900-talet, väldigt fint paddelvatten och även fint fiske där. Vet inte så mycket om de andra platserna. Men börjar det inte frysa till så det blir svårt att paddla nu? Här nere i södra dalarna är det snart skridskois.
Önskar dig en god tur!
Då ska jag cykla till Ore-älven, bara kolla hur det ser ut , har ingen packraft nu för den kommer hoppas i december, svårt att vänta men också otroligt fint!!
Älven ser jättefint ut på kartan, finns också mycket bikeraftvatten i trakterna, spännande! Tack!

Martin_PkrftSrge sa:
I de trakterna kan jag rekommendera Ore-älv, har paddlat kanadensare där någon gång under 1900-talet, väldigt fint paddelvatten och även fint fiske där.

Den ser fin ut! Men på den här platsen hoppas vi att du tar det hyfsat lugnt Yonna
Tror vi behöver i alla fall ett litet livstecken från TS inför helgen. Jag förstår att mobilen kan vara strulig ute i "ödemarkerna", men bara så att vi vet att allt är som det ska....:)
Trevlig helg!

Känner mig aningens kluven till att hon raftar ensam, får lite Den sista färden/Deliverance vibbar. Finns det ingen här som kan hålla ett litet öga på henne?

jonja sa:
Känner mig aningens kluven till att hon raftar ensam, får lite Den sista färden/Deliverance vibbar. Finns det ingen här som kan hålla ett litet öga på henne?

Tror du inte hon kan ta hand om sig själv? Är det för att hon är kvinna? Konstig kvinnosyn?

”Detta har att göra med ditt påhopp på Hasse”

Jimel sa:
jonja sa:

Tror du inte hon kan ta hand om sig själv? Är det för att hon är kvinna? Konstig kvinnosyn?

”Detta har att göra med ditt påhopp på Hasse”
App app app pojkar....:) kanske bäst att ta i PM, då sådan här saker har en liten tendens att bli OT.
För att köra lite OT själv:
Men vad vet jag, det är ju lördagmorgon och jag sitter som på nålar inför Vinterstudion:)

Som jag förstod det skulle hon väl inte rafta nånting nu, utan bara ut å reka med fatbiken, annars har jag missförstått två gånger...

ForesterGuy sa:
När Yonna cyklar Kungsleden så får hon inte missa denna sjö: https://sv.wikipedia.org/wiki/Iraft
Kul!! Det visste jag inte, ska säkert bikerafta där en gång! Tror jag har varit där med fatbiken förra året, ska kolla om jag är hem igen, kanske det kan vara sjön på den här bilden?

DSC02666800x5332.jpg

Martin_PkrftSrge sa:
I de trakterna kan jag rekommendera Ore-älv, har paddlat kanadensare där någon gång under 1900-talet, väldigt fint paddelvatten och även fint fiske där.

Den ser fin ut! Men på den här platsen hoppas vi att du tar det hyfsat lugnt Yonna
Oj, tror jag måste öva lite mer innan jag vågar paddla där med min tjocka sweetheart på Happyraften! Men det ser säkert fin ut, hela Dalarna är förresten ett jättefint bikeraftparadis!

jonja sa:
Vad snäll ni är! Jag är still alive and cycling, så allt går bra, thanks :) Och förstås behöver jag nån som håller ett litet öga på mig! Och ger frukost på sovsäcken, fyller på vattenflaskan i bäckar så jag får inga blöta handskar, säger trösterika ord när jag är vilsen i skogen, skyddar mig mot troll, älgar, frusna vattenflaskor, blöta sovsäckar, tomma batterier och hjälper med tusentals andra viktiga saker.
Såsom med min jävla smartphone. Det var en snäll kille som tjatade hela tiden att jag måste ha Instagram, så okej, för att vara snäll tillbaka försökte jag ladda ner appen men det gick förstås inte för det var inget utrymme. Så jag kastade några appar bort (yup, mycket smart), laddade ner Instagram, flyttade den snabbt till den andra minneskorten och försökte ladda ner den bortkastade appar igen vad förstås inte gick. Så den här veckan hade jag en galen smartphone som var helt vilsen och en Instagram utan följare för en snäll hjälpsam kompis laddade upp så många bilder på min Instagram i en natt att mina 10 följare var jävla sura och ville inte följa mig längre, så jag tror jag har inga följare längre haha. Jag vågar inte kolla, livet är hård nog när man ligger frusen i en blöt sovsäck. Men det lyckades iaf att fixa mobilen idag så nu kan jag tjata på Happy igen :) Och skickar bilder förstås!

Ordbajskorv sa:
Som jag förstod det skulle hon väl inte rafta nånting nu, utan bara ut å reka med fatbiken, annars har jag missförstått två gånger...
Japp! jag är med fatbiken och tältet, härligt!

P1010736800x581.jpg

The big boy bär en mix av bikepacking och sidoväskor, dubbdäcks och några lampor och jag bär lite mer kläder och det går utmärkt om man inte tänker för mycket. Men ibland är det jättekallt, framförallt djup i dalarna och skogen, då måste man trampa hård så att blodet kokar, annars får man ett frusen problem.

P1010857800x600.jpg

Ibland var det så kallt att när jag fyllde på vattenflaskan i en bäck att vattnet omedelbart fick ett islag ..

P1010858800x600.jpg

.. och när jag väntade några minuter var hela flaskan frusen.

P1010782800x600.jpg

Cykelns termometer (som sitter på styrstammen istället av topcappen) sa en gång att det var -25 men jag tvivlade om det var sant. Jag knackade på den och för att den satt också skev försökte jag ta ut den men den satt förstås fastfrusen. Så jag tog kniven, stack den under metern och hoppla .. nu är metern sönder och finns ett fult hål som topcap :(

P1010817800x600.jpg

Och det är halkig som fan, ibland lite för farligt. Som på den här bilden; vandringsled går längs en djup ravin, staketet förhindras att man ramla i djupet men på slutet av staketet finns en trappa, en jävla brant trappa, täckt med tjock is. Härligt att bära/pusha en tjock fatbike, det går om man är galen nog men ändå skulle jag det inte rekommendera i vintern.

P1010718800x597.jpg

Ämån, en stor vild å i en djup kanjon, otroligt vackert. Jag försökte cykla över järnvägsbron men det var en stor varningskylt "Livsfarligt att gå över bron!", brädorna såg inte alls attraktiva ut och om den skulle komma ett tåg när jag var i mitten av bron var det bara en utväg: hoppa i vattnet och dö. Så jag följde den branta halkiga vandringsleden ner till ån och där fanns en lite bro. Också lite farligt, för att nå bron måste man gå över en cirka 30cm bredd snö 'led' med på ena sidan den vilda Ämån och på andra sidan tjock jättehalkig is.

P1010671800x600.jpg

P1010678800x600.jpg

Den branta trappan till bron var också täckt av is och när man halkar är chansen att ramla i vattnet stort.

P1010711800x600.jpg

Bron över Ämån. Leden går brant upp till staketet men den var täckt med tjock is, det gick inte, framförallt inte med en tjock fatbike så jag pushade/bar cykeln sicksackande genom träden.

P1010694800x600.jpg

Under bron finns resterna av en flottningsränna. Underbart att man byggde den här! Förmodligen har det kostat många människoliv.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp