Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Underbar mugg!
Den kommer göra sig lika bra med sprickor och lim som sticker fram efter lagningar.

Cyklade lite vilse i en liten skog idag, fick pushbike'a i en bäck, tänkte på dig Yonna då. :)
DSC_0598.JPG

Och jag tänker på dig just nu! Sitter i solen, i Happyskeppet, helt fantastiskt förstås mennnnnn kan inte paddla vidare för det finns jättetjock is framför mig. Hoppa ut ur båten är en dåligt idé. Försökte med Happyisbrytaren, paddel och yxa hugga en väg genom isen (som Willem Barents i NovaZembla) men är lite rädd att jag ramlar i vattnet, hugger av fingrar eller ett stort hål i båten. Försökte vända båten men den sitter kläm i isen så jag får backa några hundra meter och då försöka klättra på land, men hur fan gör man detta när det finns bara stora stenblock och klippor som är täckt med tjock halkig is och man har en stor fatbike, båt, tält och en smartphone vems batteri är nästan tom? Du som isklättrare och sjökapten vet förstås många tips, önskar att du är här just nu :)
Har dåligt täckning, kan inte skicka bilder och vill inte heller ta bilder för då blir batteriet säkert slut. Men kan skicka en påskpuss, eller är påsk redan slut?
Fikapaus är iaf slut nu så ska försöka backa i det tjocka hopskjuten is som blir alltmer tjockare, jättevackert här men också jättekallt när man inte rör sig!

Mitt tips som isklättrare och polarsjöman är att inte fastna med gummibåt i drivis, de klarar visserligen vänliga puffar från is, men bryter sig inte fram precis.
Om isen håller att gå på och ishindret inte allför långt kan det vara värt att släpa den, helst olastad. Det tog evigheter för polarfararna när det begav sig (och ofta till evigheten också)
Annars är det alltid rätt att vända, berget kommer alltid vara där, tricket är att själv vara det också. (Don Whillans)

Om du går i: byt/torka kläder! Du vet själv hur dåligt det är att kämpa vidare med blöta fötter i kyla.

Sista varianten, om du inte kommer ut området annat än framåt: ta paus till kl 04 imorrn bitti så isen hinner frysa ihop och bär.

Tack för tipsen du Kaiser, och allt är bra ni snälla ni, kram på er! Mobilers batterier var slut (har två mobiler och den ena är fortfarande tom) och det var också inget nätverk så kunde inte svara. Det var även ingen GPSsignal; mobilens kartapp visade en röd prick som föreställde mig men det var på ett helt fel ställe (och det kallas en smartphone, näää inte alls så smart). Papperskartan är inte så noggrant som appen så jag var lite vilsen, kunde inte hitta en led på landet och därför följde jag vattnet som strömmade till en sjö och där var nätvärk och GPS igen. Men sjön var fylld med isflak, isskivor och issörja och även bottenis (eller vad den heter) kom upp på ytan. Visste inte att det finns så många olika isbitar, tjock som fan och skarp som knivar. Jag såg vatten men kunde inte nå så jag paddlade tillbacka, inte lätt för vattnet forsade lite, alltså motström till mig. Men det gick, tack Happyrafts tjocka bogserbog :)
Men har lärt mig några vinterpaddlingsaker, inte dåligt att veta!

Ligger nu fortfarande i sovsäcken och har en liten rastdag. Vill inte komma upp, är trött och kroppen känns lite öm, bikerafting är ett hårt jobb, man använder muskler som man inte vet att dem finns.
Och jag får vänja mig att det är början av vår nu, det är konstigt annorlunda i skogen. Det är så skönt i vintern, lugn och fred. Och tyst. Inga ljud, inga sång av fåglar, inga rop av djur, man hör bara DUNS när tjock snö på trädgrenar ramlar på marken. När det snöar hörs en mjuk viskning, som skogens ande, som om den suckar i sin sömn. Och i tältet hör jag mitt hjärta slå, hör min andning, och hör hur vinterkylan lägger sig, tung på allt det finns. Det låter konstigt men man kan höra kyla, det är som ett tjock tungt täcke.

Men nu börjar skogen vaknar igen och är jag inte längre ensam, bort är min stilla värld. I natt hände det också nåt konstigt, nåt jag hörde sist i november tror jag. Jag hörde DRUPP, DROP, PLOPP, DRUPPDROPP och då kom ett oväsen, ett flöde av vatten ur himlen; det REGNADE! Fan vad ett ljud när man är vinters sömn van. Och när regnet slutade, då kom först ugglas BOOO, han var glad för han sa det tusentals gånger. Då några gäss som tyckte att det var dags (mitt i natten) att flyga norrut och jösses vad de gjorde ett oväsen och larm innan de äntligen flög skrikande och ropande upp. Och när det var ljus igen vaknade skogsfåglar, kul förstås, men inte duvor som sitter i MITT träd. De var två, en ropade ROHH en den andra svarade RUHH tillbaka, det måste vara ett trevligt samtal för dem ville inte sluta. Och då hälsade en hackspett, RACKATAKATACKKK, det måste också vara i mitt träd för det ramlade jämt nåt på tältet.
Jo, det är inte lätt att dela världen igen :)

Ska bara för forums nöje krypa ut sovsäcken och ta en bild .. snällt va?

P1040467S.jpg

Mina två sweethearts håller vakt. De trivs mycket med varandra; den starka fatbiken bär raften som han aldrig gjort nåt annat och raften suckar inte när den tjocka fattien lägger sig tung på sin bog men han ler stolt. Och bägge bär dem mig med sig, utan problem :)

Ska kolla om jag har några bilder som är värd att skicka ..

Hur var det nu med "still lapping everyone in the coach"? Ut på cykeln nu!!

Skojar. Du förtjänar garanterat mer en vilodag än de flesta av oss andra.
Ligg kvar så länge du vill!

Yonna sa:
... Och när regnet slutade, då kom först ugglas BOOO, han var glad för han sa det tusentals gånger. Då några gäss som tyckte att det var dags (mitt i natten) att flyga norrut och jösses vad de gjorde ett oväsen och larm innan de äntligen flög skrikande och ropande upp. Och när det var ljus igen vaknade skogsfåglar, kul förstås, men inte duvor som sitter i MITT träd. De var två, en ropade ROHH en den andra svarade RUHH tillbaka, det måste vara ett trevligt samtal för dem ville inte sluta. Och då hälsade en hackspett, RACKATAKATACKKK, det måste också vara i mitt träd för det ramlade jämt nåt på tältet.
Jo, det är inte lätt att dela världen igen :)

Haha, fantastisk beskrivning av fågellivet! :-)

Der Kaiser sa:
Hur var det nu med "still lapping everyone in the coach"? Ut på cykeln nu!!
Kommer inte ihåg att jag sa detta hihi

Jag vandrade lite idag, men oj det är farligt utan fatbikerollator :) Halkade några meter ner från en isbacke och det är inte heller lätt att klättra upp branta backar utan en tjockis med dubbdäck och skivbromsar. Och hur kommer man utan fattie över en djup och bred bäck? Vanligtvis använder man fattien som brygga eller trappa, om man är snabbt nog går det ju utmärkt utan att få blöta skor och kläder. Och vad om man går vilsen utan fatbike, raft och tält?? Tror att vandring är en farlig hobby, så jag gick snabbt tillbaka, det är väl så trygg i tältet :)

Jag sa att jag skulle posta några bilder men ska först försöka fixa hjälmen nu, spännet är sönder, hoppas att ducttape fortfarande klistrar när det satt hela vintern i en ramväska. Och pumpa upp fatbikes dubbdäck, imorgon blir det (efter några km paddling) också några mil asfalt. Inte lätt att pumpa upp fatdäck så hårt som möjligt med en miniminipump.

c532f8a13cd9b2d20e40e380bc5b34ab--bicycle-memes-pumps.jpg

Happyraft har döpas, med lite whisky, snälla ord och hedniska psalmer. Men kunde inte skriva namnet på den, det var för kallt och blöt, så nästa veckan är det dopningsfest igen, yes :) Och då med musik som i den här videon som jag troligtvis har postat många gånger men kan tyvärr inte hitta den rätta musiklänken nu. Sång heter iaf Enjoy yourself av Nervus Rex, men som dem själv säger 'NOT the Nervus Rex you'll find on iTunes'

Några bilder för att visa att det är inte lätt att kliva på land, och då menar jag inte stora stenblock, kärr, sumpmark, tätt träd, ogenomträngliga buskar, arga älgar eller vad man träffas på en fatbiketur.

1aP1040415800x600.jpg

Halkig is, ibland omöjligt att stå på och OM man halkar blir det ett uppfriskande dop :)

1P1040263800x600.jpg

Tjock, skarp, inte alls lockande is. Och nästan alltid en halvmeter, ibland en meter högre än vattnet. Fattar inte hur det funkar, början av vinter är ju inte säsongen att det finns mycket vatten i åar/älvar? Så varför är då is/vattenstånd så högt?

2P1040284800x600.jpg

Lövtunn is som bryter när jag trycker min hand på den, men ändå finns djurspår på isen. På kanten är isen några dm högre, omöjligt att komma lätt på land, och hitta ett bra tältställe kan man förstås glömma :)

3P1040289800x600.jpg

5P1040300800x600.jpg

6P1040336800x600.jpg

Knivskarp is ..

7P1040343800x600.jpg

..och det växer i samma riktning som de gamla träden.

8P1040348800x600.jpg

9P1040392800x600.jpg

10P1040278800x600.jpg

Om det finns ingen is då finns det stora bäverbo, ofta några meter hög och bred, inte heller ett ställe att stiga på land.

11P1040328800x600.jpg

Överallt finns färska omkullfallna träd och grenar. Har läst att en vuxen bäver kan under en natt gnaga av ett träd med 50 centimeters diameter, otroligt tycker jag, bara med sina tänder!

12P1040363800x600.jpg

Ett färsk träd, de försökte släpa trädet ..

13P1040368800x600.jpg

.. och när det inte lyckades gnagde de det till en murbräcka :)

14P1040401800x600.jpg

Vem tror att träd växer alltid uppåt har inte sett de här träden :)

1P10405151280x960.jpg

Inte dåligt ett stort 4personsrum :) Men ändå kan jag inte sova så ska bombardera tråden med bilder, och skriva i dåligt svenska för jag är trött och då försvinner många ord.

2aP10407411280x960.jpg

Isen är nästan bort men att komma på land är inte lättare. Allt är blöt, varsomhelst finns myr, dy och tjock lera .. hurra gratis gyttjebad! Jag ser ut som en gris, vet inte hur jag luktar för näsan är täppt med gyttja, men kan tänka mig att jag luktar härligt fritt! Så skönt att inte behöver tvål när man är på fatbike-mission :)

Fick några frågor/pm hur jag tar med packningen på packraft och fattie. Ska svara här för därför finns ju forumet, att dela info/erfarenhet och det är till ingen nytta att svara privat. Det är också lättare för då slipper jag copy/paste och det är billigare också (japp, lat och snål).

2P10401721280x832.jpg

Det ser kanske svårt ut att få en stor fatbike och alla kampgrejer på den lilla raften, men det är mycket enkelt. Framförallt när raften har ett blixtlås för då slänger man allt inne i båten, jättefint!
Fatbiken har nu två små sidoväskor, en tältpåse och en påse med extra kläder för mardrömmen att jag ramlar i vattnet. Så fyra små påsar och de går utan problem på båtens framdäck, mellan hjulen eller i de breda fatbike pakethållarna.
På bilden finns också en liten ryggsäck och hjälm (de går i båten under spraydeck/vattentätt kapell), 3 spännband (för spänna fast fatbiken) och en röd cykeljacka, flytväst, vattentäta handskar och regnbyxor&jacka (fint när man glider och vältrar i gyttja) men de har jag på mig.

Så efter några minuter ser det ut så här:

3P10401921280x957.jpg

Och då är det sak att pusha båten i vattnet, mycket lätt förstås för isen är jättehalkig. Bäst är att sitta i båten och glider med en fart i vattnet :)

4P10404221280x960.jpg

Breda fatbike pakethållaren är speciellt designat för bikerafters ;)

5P10407161280x960.jpg

Men man har mer utsikt med en tom pakethållare. OM man sitter rakt upp och inte som en påse potatis :)

6P10407171280x960.jpg

Skönt att se vart man paddla till :)

7P10402921280x960.jpg

Fördelen av bikerafting är att man ser cykeln från olika sidor, när ser man tex undersidan av bränsleflaskan? Kan vara intressant ;)

8P1040292C1280x1086.jpg

Eller att se att bromsbelägg är lite rostig är inte heller fel ..

9P10405201280x960.jpg

Några packningbilder till. Hur man snabbt som fan packa ihopp en båt, fatbike och kampgrejer när det regnar jättekallt. Men då behövs ett blixtlås !
Vet inte om MartinPackraftSverige läser med men du Martin, jag är mycket tacksamt att du rekommenderade blixtlåset! Det är så fint, man slänger snabbt alla grejer i blixtlåset, de ligger trygg och torr och båten ligger också bättre i vattnet (vikten är då inte bara på framdäcket). Och det finns dessutom mycket mer plats för packning nu, jättefint!

10P10405401280x895.jpg

Ta loss hjulen ..

11P10405431280x960.jpg

..öppna blixtlåset ..

12P10405481280x908.jpg

.. släng alla grejer inne i båten, men INTE köket och vattenflaskan för utan varm kaffe är livet svårt!

13P10405521280x960.jpg

.. och voila! Klar!

14P10405581280x960.jpg

15aP10405771280x954.jpg

Så ser det ut, två stora pakethållaren som sticker ut men ån (Svartån) är mycket bred så inget problem :)

16P10405911280x960.jpg

Svartån är nu Brunån; många små och stora bäckar strömmar in i Svartån så därför är vattnet nu en blandning av rödbrun skogslera.

17P10406271280x960.jpg

Fatbiken har packraften på frampakethållaren och en liten drybag på framgaffeln; verktyg i ramväskan; bränsle/vattenflaskor på ram/gaffel; tält och två sidoväskor på bakpakethållare och paddel är på ryggsäcken.

18P10406851280x1093.jpg

Frampakethållaren (Surly rear rack) är för stort för bara en packraft, så vill söka en mindre men tror det är inte lätt för jag vill bara ha stål. Jag litar inte på aluminium ..

19P10406341280x1020.jpg

Att stål rostar är inget problem.
De Dillinger dubbdäck som jag har nu fyra vintrar (och mycket använd) är fortfarande bra, jättefina däck tycker jag.

21P10406671280x960.jpg

Men det är nästan dags för sommardäck, bilderna är från igår så det finns fortfarande is på grusvägar men det försvinner snabbt nu.

20P10406651280x958.jpg

P10406501280x960.jpg

Vår :)

P10408271280x950.jpg

Och igår var det lunch utan handskar, härligt :)

haha, kan fixa en batteridriven motorsåg åt dig till bra pris :)

använde själv en motorsågskedja för att kapa ett träd sist vi var på kanotfärd, men en sådan här, funkade rätt bra, lite jobbigt var det ju men bra träning :)

41Uix2G3FuL.jpg

Fantastiskt som vanligt för en internetcyklist.

Såg dina funderingar om vattenstånd och isen, det är en ganska enkel och smart förklaring då du rört dig i vatten där bävern bor.
Bävrar är smarta och flitiga små rackare, på hösten bygger de dammar för att höja vattenståndet maximalt, sen när isen lagt så öppnar man dammen och släpper ut en del vatten då har man skapat en bra luftficka som är bra att har när man simmar runt och äter av alla träd man fält ner i ån under hösten.

Så på det sättet så fungera bävern som en liten vattenkrafts arbetare i tillvägg till sitt jobb som skogsarbetare.

Tack för snälla uppmuntrande ord, de funkar som tröstekramar. Inte att jag behöves när jag glider, kanar, halkar och doppar mig i skittig gyttja. Näääää förstås inte ;)
Men trotts att det finns inget roligare än att vältrar sig i dy, är det dags att cykla/stanna hem en stund. Fatbiken behöver nya rördelar annars kan han inte röra sig längre. Han börjar protestera, det knarrar alltmer, glappet i vevlagret blir större och större, bakväxeln är värre, samma sak kedjan .. de har rullat för många vintermil. Dags att byta delar och är snäll mot årets-rund-slitvarg som heter Pugs.

Tack även för bäverlektion Crocko, jag älskar bävrar, så skönt att se dem bygga deras hus. Ofta är dem inte alls rädda, de simmar mot mig, mycket nyfikna. Ofta med nåt i munnen, och när de har nog av titta på mig slår dem hårt med svansen på vattnet och dyker de borta. Det var en gång att en bäver tyckte inte om mig, det var på landet och jag fick ingen tillåtelse att komma förbi honom. Han var mycket arg, jag får beundra sina långa tänder och det var nog att omedelbart backa mig. Stort respekt för djuret!

Sambal Oelek sa:
använde själv en motorsågskedja för att kapa ett träd sist vi var på kanotfärd, men en sådan här, funkade rätt bra, lite jobbigt var det ju men bra träning :)
Funkar det på riktigt för det skulle vara kul att ha nåt som som kan såga! Det kan vara jobbigt att kliva på land när det finns bara sumpmark. Många träd som står på kanten och ser bra ut är också ofta murkna på insidan. Så när man vill dra sig upp med stöd av trädet eller när man (som jag) tror att det är cool att vara Tarzan på en spännande jungle expedition, då ligger man snabbt i det iskalla vattnet. Inte alls roligt kan jag meddela :( Okej, man lär sig och efteråt kan man skratta och känner sig en riktig bikerafter :)

P10416611280x960.jpg

Sjöstövlar, motorsåg, yxa, bogserbåt, torra kläder .. det behövs mycket mer än bara en raft&fattie ;)

P10407981280x956.jpg

P10428181280x960.jpg

P10407601280x960.jpg

perzzon sa:
Hur lång tid tar det att blåsa upp rafter sen när man packat I sakerna?
Mindre än 2 minuter om man pratar, mindre än 1 minut när man tävlar. Enligt videon, men jag har en större packraft och då är det kanske en minut till? Jo, jag sa en gång att jag skulle mäta tiden men har det fortfarande inte gjort .. (oops)

Utan pumpsack går det med lite fantasi också haha

Yonna sa:
Sambal Oelek sa:
Funkar det på riktigt för det skulle vara kul att ha nåt som som kan såga! Det kan vara jobbigt att kliva på land när det finns bara sumpmark. Många träd som står på kanten och ser bra ut är också ofta murkna på insidan. Så när man vill dra sig upp med stöd av trädet eller när man (som jag) tror att det är cool att vara Tarzan på en spännande jungle expedition, då ligger man snabbt i det iskalla vattnet. Inte alls roligt kan jag meddela :( Okej, man lär sig och efteråt kan man skratta och känner sig en riktig bikerafter :)
ja det funkar, han som köpte den hade köpt den just för att använda på samma sätt som du vill. Han har en icke uppblåsbar raft. Så när man kommer till ett träd kan man bara dra den där runt och såga av.

Men... "bara" :) hehe, det är inte så bara. Du måste komma åt. Komma så nära så du kan dra den runt och dessutom stå i en vettig arbetsställning. Den är rätt effektiv men det tar ändå en liten stund, man är nog inte så sugen på att kapa många träd på rad :)

Har inte så stor erfarenhet om det där, kanske finns bättre alternativ. Den är rätt smidig, lätt och billig iaf. Den där på bilden var inte så dyr, vet inte om just den är bra, men här är den iaf:
http://sportofritid.se/Kungfu-Mall-...ning-bärbara-utomhus-bärbara-kedja/B01CQNPZJ4

Om man vill ha lite mer av en "riktig" såg med sig så rekommenderar jag starkt Clas Ohlsons Gyokucho Razorsaw. Bästa såg jag använt, både kapar och klyver, vikt 208 gram. Nästan alltid med på mina egna turer.

Förr hade jag alltid med yxa på turer men nu är det alltid såg istället.

https://www.clasohlson.com/se/Kap--och-klyvsåg-Gyokucho-Razorsaw/30-7168

Senast ändrad:
Lånar tråden en aning med en fråga.

Jag är sugen på att köpa en kajak, kanot, packraft eller liknande för att padla runt lite på småsjöar och älvar, kanske en sväng efter kusten vid fint väder.

Är mest sugen på en kajak men eftersom jag bor i en lägenhet är förvaringen ett stort problem. därför funderar jag lite på en raft liknande som du har Yonna. Det jag undrar är hur stor skillnad är det mellan en raft och en kanot/kajak när man väl är i vattnet? gissar på att raften är sämre men väger upp nackdelarna med frakt/förvaring. input...? :D

Att tillägga är att jag troligtvis inte ska ut på några långa turer. dagsturer + någon enstaka övernattningstur

Jag är lite nyfiken på hur Yonna får ihop pengar till mat och annat? Jobbat ihop en förmögenhet i ett tidigare liv, och nu lever heltid med att cykla i skogen och åka gummibåt?

geologen sa:
Jag är lite nyfiken på hur Yonna får ihop pengar till mat och annat? Jobbat ihop en förmögenhet i ett tidigare liv, och nu lever heltid med att cykla i skogen och åka gummibåt?

Utan att lägga några värderingar utom mina egna i det så misstänker jag att Yonna har gjort det livsstilsvalet som vi andra drömmer om men inte vågar byta ut vår bekväma vardag emot. Min uppfattning är att hon jobbar "hundpassen" som vikarierande så hon tar de pass som funkar och jobbar så mycket som det går när det fins jobb och däremellan snålar på resurserna för att kunna cykla och göra sånt som vi andra drömmer om bakom våra skrivbord.

Jag har själv haft väldigt varierande inkomster under mitt arbetsliv variation på faktor 5 åtminstone, det enda egentliga skillnaden har varit antalet exotiska resmål och hur mycket "bra att ha" saker som man fyllt hemmet med, om man bestämt sig för att leva på ett "skosnöre" är det fantastisk hur långt pengarna räcker.

Nu är det bara min egen gissning, men tror att den ligger något så nära sanningen.

Jaja, jag menade inget med det, jag bara inte fick ihop det. Jag tycker ju det är skithäftigt det Yonna gör, även om det inte är nåt jag själv skulle vilja göra.

åberg sa:
Palle Kuling sa:
ut i skogen -> hem -> jobb -> ut i skogen gissar jag på
Reparera Golf ska in där nånstans också.
...förtydligande, reparera Golf själv :) så blir det mer pengar över till mat och kanske någon veckas extra äventyr.

Håller med Crocko annars, om man bara ger sig f-n så går det att spara rätt mycket pengar och göra roliga saker med

Tack för alla sågtips! Och mysigt hur ni pratar här :) Men har själv tyvärr ingen tid att svara för jag försöker komma på tid till en drop-in för vaccination mot TBE. Hörde plöts att det behövs när man tältar och ströva omkring i sydsveriges skog (framförallt i Stockholms område) och i de Baltiska länderna, Centraleuropa och Ryssland. Nu bor jag inte i Sydsverige men ska nästa månad cykla där och också i Baltikum så kanske det är smart att vaccinera mig?
Vad tror ni, är ni sydcyklister vaccinerat mot TBE; sjukdomen man får genom fästingbett (hjärninflammation, förlamning och även dödsfall)? Jag försökte googla mer info men hinner inte nu, drop-in är bara öppen två timmar.

Men jag kommer ändå aldrig i tid, fattien protesterar med knarrande ljud för den behöver ju nytt vevlager och bakväxel. Stackars fatbike, han har ett svårt liv. Och jag är också trött, och jävla motvind hjälper inte heller, och hoppas de tycker inte att jag stinker som en skogsbjörn och mitt hår är full med barr, löv och gyttja, och hoppas de vill inte spruta i ben eller rumpa för då ser man hur blåslagen jag är och då tror man kanske att jag har en våldsam kille .. Och så gnällsuckgnyklagosjunger jag idag :)

Ska försöka svara senare !

Palle Kuling sa:
Lånar tråden en aning med en fråga.

Jag är sugen på att köpa en kajak, kanot, packraft eller liknande för att padla runt lite på småsjöar och älvar, kanske en sväng efter kusten vid fint väder.
...

Jag tar mig friheten att svara då jag paddlat en hel del kajak och en del kanadensare. En (kort) tid hade jag även en packraft och vande mig inte vid hur den var att paddla på sjöar och kustvatten. Den både var och kändes trög och gav ingen egentlig paddlingsglädje för mig. Med ett medvindssegel hade den kanske varit mera kul.

För paddling på små vatten och älvar är den däremot ett utmärkt val och förvaringen är ju enkel. Och givetvis det enda alternativet för sådant som Yonna gör.

För mig som bor bredvid Skärgårdshavet, världens kanske största arkipelag räknat i antal öar, är i alla fall en havskajak ett givet val.

Tack för svar Yeti! Som jag nämnde så har jag inte några storslagna planer. små sjöar + en och annan älv skulle jag tro, så kanske lite orättvist att jämföra med skärgårdspaddling (hoppas jag). ska nog hyra en helg och testa.

Packraft och kajak har helt olika användningsområden. Kajak: snabbare, "roligare" att paddla, betydligt svårare att bära och lägga i ryggsäcken eller hänga på cykelstyret... Packraft: "trögare" att paddla (långsammare) men vänder på en femöring. Betydligt lättare att bära och stoppa i ryggsäcken eller hänga på cykelstyret. Typ.

En kajak använder jag själv som oftast vid längre paddelturer när paddlingen är den enda aktiviteten och när man har förhållandevis få lyft att se fram emot. En packraft använder jag när jag vill utöka mina möjligheter i mitt friluftsliv, ta mig till områden där ingen tidigare varit, vandra vissa sträckor och paddla vissa, etc. En packraft kräver dessutom ingen jobbig bil som står kvar på iläggningsplatsen. Ta bussen till något häftigt område med packraften i ryggan och paddla/vandra hem... Eller gör som Yonna, ta båten på pakethållaren.

Har man möjlighet ska man självklart ha både en packraft och en kajak :)

*edit typos*

Senast ändrad:
Martin_PkrftSrge sa:
Packraft och kajak har helt olika användningsområden. Kajak: snabbare, "roligare" att paddla, betydligt svårare att bära och lägga i ryggsäcken eller hänga på cykelstyret... Packraft: "trögare" att paddla (långsammare) men vänder på en femöring. Betydligt lättare att bära och stoppa i ryggsäcken eller hänga på cykelstyret. Typ.
...

Har man möjlighet ska man självklart ha både en packraft och en kajak :)

*edit typos*

Jag håller helt med.

geologen sa:

Man kan köpa en cykel för 75000, eller så kan man köpa en cykel för 15000 och ta ledigt i 2-3 månader och cykla.
Det är en prioriteringsfråga.

Jag borde bott kvar i ettan och inte dragit på mej en massa prylar... ;-)

ForesterGuy sa:
geologen sa:

Man kan köpa en cykel för 75000, eller så kan man köpa en cykel för 15000 och ta ledigt i 2-3 månader och cykla.
Det är en prioriteringsfråga.

Jag borde bott kvar i ettan och inte dragit på mej en massa prylar... ;-)

Alltså, läser man här är det ju ganska tydligt att det arbetas som helt vanlig löneslav för att få pengar till att cykla "mellan gångerna". Att frågan ens kommer upp i en sådan här öppen tråd :)

Däremot har jag funderat på hur the bike ramle försörjt sig jorden runt utan att arbeta. Men det är inte ens min ensak.

Mvh Löneslav som ogillar att bli blöt :D

Tillbaka
Topp