Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Har inte så mycket paddlat i norr Norge; fjordar är för stort för en ensam fatrafter och det finns inte (som i Sverige) stora älvar och sjöar som ser trevliga ut att paddla. Jag försökte en gång att paddla utan fatbike men fjordarna är för stort vatten för den lilla raften, det var svårt att hålla rak kurs. Så jag hämtade fatbiken och det gick omedelbart bättre, båten låg mer stabil och blåste inte så snabbt bort. Men ändå är fjordarna ofta för stort för en packraft, man måste paddla några mil innan nästa by (var det finns en väg igen) och ofta finns nästa by i en annan fjord och jag hade ingen lust att tidvattnet skulla dra mig till Atlanten eller till Afrika.

Men det var jättekul att paddla i fjordarna med Happyraften och fattien; jag kände mig stor och liten samtidigt. Häftigt och härligt erfarenhet, rekommenderas också :)

IMG_20180811_182403_552.jpg

Fjordarna är jättestora för en liten packraft.

IMG_20180811_182407_355.jpg

Många sandstränder, perfekta tältplatser!

20180803_160238.jpg

Happyraft utan fatbike, kände tom och naken. Som en sjöjungfrun utan stjärt.

IMG_20180811_182155_789.jpg

Ta många timmar paddling innan man nå en by eller ett hus.

IMG_20180811_182611_748.jpg

IMG_20180811_182139_285.jpg

Riktigt fina tältplatser, härligt :)

Norge var fantastiskt fint (och brant) att tjockcykla i, släpade med Fattyn på semester dit för något år sedan.

Havsvattnet gjorde inte underverk för drivlinan däremot :)

Brennvikssanden.
Norge_20150712-1673.jpg

Norsk vertikalälv i bakgrunden.
Norge_20150716-1805.jpg

Norge_20150716-1802.jpg

Pepperazzi sa:
Norge var fantastiskt fint (och brant) att tjockcykla i, släpade med Fattyn på semester dit för något år sedan.
Vackra bilder! Är det ett grönt däck eller ser jag fel? Och ja, Norge kan vara riktigt brant och har många lååååånga uppförsbackar som helst. Men det är en bra träning, framförallt med en tjockis :)

ForesterGuy sa:

Jaha, jag gör nåt fel, jag behövs en sjöjungfru fena isf en paddel! Frågan är hur man ta med den på cykeln, eller finns det uppblåsbara fenor? Jag har förresten en liten 4takt honda motor (2hk) på min stora 3persons kanot (jo det är härligt fusk), den skulle vara kul på Happyraften i fjordarna ;)

Försökte fixa framväxeln men det gick inte, vet inte vad där är fel på den, men jag struntar i för tillfället. Efter ha cyklat i Norge är de svenska vägarna ändå som en holländks pannkaka så det går bra med bara en växel.
Och är lite trött nu på att cykla, tälta och framförallt på uppmärksamheten cykeln och jag fick de sista dagarna av fjällvandrare och backpackers. Man vill så gärna prata, fråga och fota mig för de flesta har aldrig sett en fatbike, och framförallt inte med en kvinna, båt och tält på den. Så de frågar hundra saker och är så entusiastiska och snäll att jag skäms att jag så gärna vill slippa uppmärksamheten.
Vet inte varför jag inte tycker om detta, vet inte heller varför jag är ingen facebooker, instagrammare, varför jag inte vil ha tusentals följare, skickar inte tiotals selfies per dag till andra selfieister och blir irriterat när man vill ta en bild av mig. Värst är när man vet att jag inte tycker om detta men ändå försöker, jätte tröttsamt tycker jag att varje gång morra JAG VILL INTE ATT DU TA EN BILD AV MIG eller precis på tid sticka upp långfingret. Och då tycker de att det är nåt fel på mig, men vafan vad är det för beteende att inte respektera mans privacy? Jag är en spontan människa (eller kan det vara om jag vill) men den påtrångande beteenden suger spontaniteten ur mig.

Vad jag inte heller förstår är att några kvinnor tror att jag är nån typ av supersupersuperfri kvinna och därför gärna vill berätta deras (ofta långtråkiga) livshistoria. De börjar alltid med frågor hur jag stå i livet och snart kommer de med uppenbarelser om deras förhållande, exer, barndom, föräldrar, jobb, inkomster, alla jävla sjukdomer dem har fått eller fortfarande ha och värst är när dem vill berätta om deras sexliv. Och när jag tex säger 'hoho, jag är inte intresserat att din mamma hade ett hemligt förhållande eller att din ex var dåligt i sängen eller annat tråkigt skit, och förresten du lever inte i dåtid så kastar skiten i sjön' då säger dem att jag är så fri och bladibla och hoppla .. då fortsätter dem med livshistorian igen. Ja, lite konstigt eller hur, att en fatbike och packraft öppnar djupa känslor.

Jag stannar några dagar vid en kompis nu, gömmer fatbiken och raften, vi ska fjällfiska, grilla korv, äta hundra bullar, dricka whiskey och njuta av livet :) För att kompensera mina lite sura gråa ord, några färgglada norska bilder :)

IMG_20180811_145241_7591.jpg

Blommorna måste älska varandra :)

IMG_20180811_182034_9651.jpg

IMG_20180811_164404_6021.jpg

Yonna sa:
Pepperazzi sa:
Vackra bilder! Är det ett grönt däck eller ser jag fel? Och ja, Norge kan vara riktigt brant och har många lååååånga uppförsbackar som helst. Men det är en bra träning, framförallt med en tjockis :)

ForesterGuy sa:

Jaha, jag gör nåt fel, jag behövs en sjöjungfru fena isf en paddel! Frågan är hur man ta med den på cykeln, eller finns det uppblåsbara fenor? Jag har förresten en liten 4takt honda motor (2hk) på min stora 3persons kanot (jo det är härligt fusk), den skulle vara kul på Happyraften i fjordarna ;)

Vet inte varför jag inte tycker om detta, vet inte heller varför jag är ingen facebooker, instagrammare, varför jag inte vil ha tusentals följare, skickar inte tiotals selfies per dag till andra selfieister och blir irriterat när man vill ta en bild av mig. Värst är när man vet att jag inte tycker om detta men ändå försöker, jätte tröttsamt tycker jag att varje gång morra JAG VILL INTE ATT DU TA EN BILD AV MIG eller precis på tid sticka upp långfingret. Och då tycker de att det är nåt fel på mig, men vafan vad är det för beteende att inte respektera mans privacy? Jag är en spontan människa (eller kan det vara om jag vill) men den påtrångande beteenden suger spontaniteten ur mig.
Exakt, ibland måste folk bara lära sig!
Lycka till med fjällfisket, whiskeyn och bullarna.

Bikzz sa:
Yonna sa:
Vet inte varför jag inte tycker om detta....

Själv är Du ganska ovanlig, men se inte ned på andra människor som fick en lite annorlunda dos av gener och uppväxt och erfarenheter, just try to understand-------

Jag skulle aldrig förstå att inte respektera nån, och det är vad man gör när man tar bilder av nån som just har sagt att han eller hon tycker inte om det. Och då struntar jag gärna deras gener. Varför du detta jämför med att 'ser ned på andra människor' är för mig en gåta.

WSMC sa:
Lycka till med fjällfisket, whiskeyn och bullarna.

Tack! Vi fiskade idag och det var några abborre, så vi plockade också enris och då blir det rökt fisk ikväll :)

IMG_20180818_193147_9021.jpg

Lite offtopic, men äsch man får ju också äta när man är på bikeraftäventyr ;)

Ska skicka senare några bilder av Norge (om det går med en mage full av fisk och whiskey)

Yonna sa:
ForesterGuy sa:

https://www.finfunmermaid.com/shop-mermaid-tails/mermaid-tails-for-kids-and-adults
Man kan göra custommönster också... ;-)

Bilagor

• koi-fish-mermaid-merman-tail_category.jpg
    koi-fish-mermaid-merman-tail_category.jpg
    14 KB · Besök: 123
det är väl inte direkt konstigt att man visar intresse. du sticker ut, och gör det på ett attraktivt sätt. och såvitt jag fått intryck av är du en positiv och snäll person. att folk vill ta bilder är väl också helt att förvänta? pröva att gå som blond västerlänning på himmelska fridens torg, det kommer garanterat fram folk som vill ta selfies med dig av inget särskilt skäl alls. man behöver inte gilla det, men man behöver nog gilla läget och acceptera situationen som den är. även om det kan vara tröttsamt.

kör själv rätt mycket med konstiga cyklar, och ja det är konstiga människor som är mest kontaktsökande. särskilt a-lagare. att undvika blicken kan då hjälpa, i värsta fall ta till ett snabbt hej med avvärjande samtidig handrörelse och skynda vidare. men nästan alltid tycker jag intresset är positivt och roligt.

annars i värsta fall kanske som vilken kändis som helst beväpna dig glasögon med kraftiga bågar toppat med någon huvudbonad så slipper du se bilder av ditt riktiga själv på sociala medier. är ju rätt bra att ändå ha ett par brillor i snårig skog:)

ForesterGuy sa:

Haha, då vill jag gärna en grön med svart och med namnet Happyfanfin och fattiesfitfine på den!

kais01 sa:
kör själv rätt mycket med konstiga cyklar, och ja det är konstiga människor som är mest kontaktsökande. särskilt a-lagare. att undvika blicken kan då hjälpa, i värsta fall ta till ett snabbt hej med avvärjande samtidig handrörelse och skynda vidare. men nästan alltid tycker jag intresset är positivt och roligt.

Ja, du har rätt; intresset är nästan alltid positivt och roligt. Och jag får många trevliga kontakter och även kompisar, mycket fint. Tack Kai :) Och förlåt för min lite sura text, jag var mycket trött när jag skrev detta. Trött på allt; på cykla, paddla, tälta, Norge, sylt, bröd, språket, migsjälv .. Men efter några dagar 'göra ingenting' och ha det mysigt med en bra kompis är jag tillbaka igen :)

Det är också kontrasten som kan vara för stort för mitt huvud. Att cykla många dagar/veckor ensam i fjäll och skog, bara med mig själv, cykeln, båten, naturen och vädret, och då plötsligt är jag i en fjällstuga/vandrarhem full med pratglada kungsledenbackpackers som har aldrig sett en idiot som jag på en fatbike. Då känns det som en flodvåg av ord och skratt.
Men jag mötte också en mycket trevligt kille från Belgien och det kändes härligt att prata i mitt egna språk igen. Åj, vad har jag saknat det, att kunna säga vad jag vill, att kunna skämta och uttrycka mina känslor i ord, att kunna vara mig själv .. det kändes så härligt igen. Och killen var som sagt jättetrevligt och snäll, han testade också fatbiken och jag tror det kommer snårt en ny fatbiker in i världen :) Hoppas vi ses igen för det kändes bra med honom.

Jag glömmer hela tiden att posta en länk jag fick! Den här länken http://inlandsbanefestival.se/om-festivalen/
Inlandsbanefestivalen; alltså inlandsbanan (tåget som kör 1300km mellan Kristinahamn och Gällivare) och festivalen (som är grattis). Kul, hoppas det går att cykla längs en av festivalsplatser!

eldvidsjon.jpg

Vilodagarna är nästan dåtid och ska hoppa på cykeln igen. Men först (för den första gången i mitt nya svenska liv) åka buss, hoppas dem tar med fatbiken, raften och alla grejer. Ska åka till Vilhelmina och då cykla upp till Stekenjokk och Storfjället, vill gärna ströva omkring där några dagar, tälta, paddla och blåsa bort för det gör det ofta där. Härligt vackert fjäll tycker jag, bara lite jobbigt att cykla upp med en fullpackat fatbike men det finns ju värre saker att göra. Och har ätit mig runt och fet med rökt fisk, renköttgryta, hallon, glass, bullar och har lärt mig ännu mer svenska ord (har hört många gånger: 'du envisa tjurskalle') så kan cykla hela Sverige runt igen.

IMG_20180820_201709_054.jpg

Fatbiken hade också bra vilodagar bredvid sin nya vän :)

Efter Storfjället, Marsfjällen, Blåsjön, Jorm, Gäddede och norska fjäll igen vill jag cykla till Strömsund och då vet jag ännu inte vilka vägar jag ska ta. Vill iaf paddla några vackra älvar. Så om nån har ett bra förslag, gärna!

Några bilder av norr Norge:

IMG_20180811_182324_679.jpg

Den har inte bara tunnlar och fjordar men också många höga och låååånga broar.

IMG_20180816_182037_328.jpg

Många färjor.

IMG_20180811_164255_009.jpg

Väntade måsar.

IMG_20180811_164246_592.jpg

Saltstraumen; världen snabbaste vatten (40km/t). Vattenkolkar kan vara 10m breda och 5m djupa, inget snällt vatten för en liten happyraft. Men det finns många fisk där :)

IMG_20180811_164250_521.jpg

IMG_20180811_182302_978.jpg

En fatbike trivs var som helt.

IMG_20180811_182136_181.jpg

Och jag följer gärna med :)

IMG_20180811_182234_4131.jpg

Men ändå var det ibland liiiite jobbigt att cykla och paddla.

IMG_20180811_182237_6031.jpg

IMG_20180811_182227_903.jpg

Och cykeln försvinner ofta i de mäktiga bergerna.

IMG_20180811_164356_886.jpg

IMG_20180811_182046_900.jpg

IMG_20180811_164341_532.jpg

IMG_20180811_182215_806.jpg

Många bär som jag är inte så förtjust i, de känns konstigt i munnen och smakar lite dum.

IMG_20180811_182218_463.jpg

Ibland svårt att inte mosa dem med de feta däcken, de är så många.

IMG_20180811_182357_636-1.jpg

IMG_20180811_164353_654.jpg

Perfekt med yonnaupdate så här på kvällskvisten, nu kommer jag att sova med ett leende på läpparna!
Väldigt fina bilder!

/T

Härliga bilder Yonna!

Jag scannade in några sidor om paddelvatten i Jämtland från boken "Kanotguiden", en väldigt bra bok som tyvärr inte säljs längre. Den listar 333 paddelturer i Sverige. För du efterfrågade paddeltips i området.

https://drive.google.com/open?id=1EBSIDQPtROi4bKSUJEbClm45q0jZ5gPz

Hjortron heter bäret som du inte gillar, det anses av många vara en delikatess och säljs för dyra pengar i butikerna som sylt. Personligen älskar jag hjortron, det godaste bäret!

Senast ändrad:
Jag håller delvis med Yonna angående hjortron. Ingen större smakupplevelse. Smakade inte illa, men jag fick inget sug efter mer...

Yonna sa:
Efter Storfjället, Marsfjällen, Blåsjön, Jorm, Gäddede och norska fjäll igen vill jag cykla till Strömsund och då vet jag ännu inte vilka vägar jag ska ta. Vill iaf paddla några vackra älvar. Så om nån har ett bra förslag, gärna!

Skulle ha varit upp till Strömsund och hämtat ett tak, men det får bli om en månad...
http://frostviksfjallen.se/paddla/
"Att paddla hela vägen från Gäddede till Strömsund genom Ströms vattudal är ett riktigt äventyr! Här paddlar du genom ett av världens björntätaste områden. Håll ögonen öppna så kanske du ser björnen nere vid vattenbrynet."

Yonna sa:
Många bär som jag är inte så förtjust i, de känns konstigt i munnen och smakar lite dum.

Ibland svårt att inte mosa dem med de feta däcken, de är så många.

Gillar du inte hjortron?

Såg du jätten Jorm förresten?

Bilagor

• jorm.jpg
    jorm.jpg
    99.4 KB · Besök: 193
hjortron intas med fördel tillsammans med vissa tillbehör som t ex vispad grädde och/eller våfflor, och då är de svårslagna i smakupplevelse.

ForesterGuy sa:
kais01 sa:
hjortron intas med fördel tillsammans med vissa tillbehör som t ex vispad grädde och/eller våfflor, och då är de svårslagna i smakupplevelse.

Medhåll där. ;-)

+1
Eller varför inte varm hjortronsylt på kall vaniljglass? Mmm...
Men att äta hjortronen som de är, helt utan något till är lite överskattat men väcker samtidigt smakminnet från de gånger man ätit hjortronsylt till våfflor, glass eller till bryta (tunnbröd som man brutit i bitar, lagt en klick sylt på, och hällt mjölk över) en tidig morgon, och då blir det ju plötsligt riktigt najs och lyxigt gott att sitta ute på en myr och glufsa.

Tack för snälla svar och tips igen, jo det är varje gång samma ord men så är det ju; vill gärna tacka för att ni er så entusiastiska!

Martin_PkrftSrge sa:
Härliga bilder Yonna!

Jag scannade in några sidor om paddelvatten i Jämtland från boken "Kanotguiden", en väldigt bra bok som tyvärr inte säljs längre. Den listar 333 paddelturer i Sverige. För du efterfrågade paddeltips i området.

https://drive.google.com/open?id=1EBSIDQPtROi4bKSUJEbClm45q0jZ5gPz

Hjortron heter bäret som du inte gillar, det anses av många vara en delikatess och säljs för dyra pengar i butikerna som sylt. Personligen älskar jag hjortron, det godaste bäret!
Wow, det är många paddelleder!! Tack du Martin, ska kolla imorgon biti!

Det var alltså hjortron jag mossade med fatbiken. Det visste jag inte, trodde dem var godare för det säger ju nästan alla.
Men mitt favorit bär är ändå fortfarande blåbar, för de finns nästan överallt och de har räddat mig så ofta när jag var hungrig, och när jag känner mig ledsen för bären är som sjoklad, de tröstar. Mycket goda bär tycker jag.
Men ska äta hjotron med vispgrädde på en våffla nån gång, för det låter inte fel :)

ForesterGuy sa:
"Att paddla hela vägen från Gäddede till Strömsund genom Ströms vattudal är ett riktigt äventyr! Här paddlar du genom ett av världens björntätaste områden. Håll ögonen öppna så kanske du ser björnen nere vid vattenbrynet."
Björn? Det låter som en fantastisk paddelidé, chansen att ser en björn är mycket liten men man vet ju aldrig. Tack, det ska jag göra! Om vädret är bra där uppe så sent i augusti ..

ForesterGuy sa:
Såg du jätten Jorm förresten?
Jätten Jorm? nej, den känner jag inte, ska googla vem det är. Hoppas jag ser honom, skulle gärna vilja ta en bild. Men jag är nu nånstans mellan Gällivare och Jokkmokk så om han är nånstans när Gäddede finns det alla tid :)

Hag några bilder från bikerafting i Sverige (förre veckan) men ska skicka dem imorgon. Hoppas det går för då ska jag tälta igen och man vet ju aldrig om det finns bra nätverk.
Men nu är det först sovtid, härligt i en mjuk och varm säng :)

Jo, jag ser nu på kartan Jormfjället och Jormliklumpen, vid Vildmarksvägen när norges gräns. Visste inte att jag hade passerat berget en gång. Men den här gången ska jag försöka cykla upp på berget, paddla på sjön som ligger vid jättens fötter och tälta i sin famn :)

Hittade en youtube klipp om Jätten Jorm, kanske känt för ni svenskar men för mig är allt ny, roligt att se och ännu roligare att cykla dit!

låter som allan edvall?

iaf från barnfilmen dunderklumpen. är nog värd at se för dig jonna, i ett regnigt tält kanske? svensk kulturhistoria och fina miljöer:) och röster från tidens mer kända skådespelare.

Härlig tråd det här, med mycket inspiration och ideer. Måste erkänna att jag var lite trött på Sverige ett tag, jag har ju varit här så mkt, campat & fjällvandrat & cyklat & paddlat osv, och sen tröttnat.. Jag fjällvandrade ensam rakt genom Sarek en massa gånger, then what - ? Tyckte att Kungsleden el Jämtlandstriangeln var tråkiga och motorvägsliknande.

Men den här tråden har bidragit med en massa inspiration, tack vare Yonna och alla andra sköna inlägg och bidrag! Så nu är jag en nybliven BikeRafter / PackRafter, med en ny hobby, och en massa nya coola planer och ideer. Very najs, Tack alla !

Håller med om inspiration och idéer. Tack Yonna blev jag riktig nyfiken på att testa hur funkar det egentligen med en tjockcykel på fjäll. Jag testade aldrig förut typ FS MTB, så hade ingenting att jämföra med, och det var faktiskt mest att man kan packa allt på en cykel och vara ute längre tid som kändes riktig intressant (att cykla rund en stuga lockar inte alls så mycket). Så letade och hittade jag en hyrcykel med breda däck. Ganska usel faktiskt med dålig utväxling, bromsar osv., men där stod "26x4.0" på däck, så den viktigaste punkten klart. Och den som hyrde ut cykeln såg inte särskild rädd ut när jag sa, att jag tänker att testa uppe på fjäll. :)

Mycket intressant upplevelse och trots (väldigt) icke-perfekt cykel överhuvudtaget positiv.

Långsammaste 3 mil jag har någonsin cyklat, men samtidig snabbaste 3 mil jag har någonsin vandrat i fjäll, beror på hur man ser på detta. :)

Några iakttagelse: Det funkar utmärkt på myrar, sjunker inte och man behöver inte stiga av i de mesta fall. Efter en försök att ta sig fram längst en azimutriktning (man ska inte cykla en kilometer tillbaka till en korsning och välja rätt väg när man har en terrängcykel, eller?) konstaterade jag att myrar är faktiskt lämpligare terräng än skog att ta sig fram. Och när myrar tog slut, var det iaf mycket lättare att pusha fram en fatbike genom skogen än min liggcykel. :) Stenig stig efteråt. Jag kom ihåg den visdom som finns (bl.a.) här i tråden i still med "om du är osäkert, släppa ut luft" . Så gjorde jag så, en gång till, et par gånger till och när jag trodde att det kan inte finnas någon luft kvar, en gång till. Då började det funka, cykeln hoppade inte utan rullade jämt och fint över stenar. Härligt. (Bara cyklisten kvar att skylla. :) ) När det var äntligen mer cykling än vandring bredvid cykel, var det dags att testa utanför stigen. Kalfjäll då. Om inte för det löjligt utväxling, tror jag att även uppförsbacke skulle fungera fint i mesta fall. På den platta topp där lättaste växel var äntligen lagom ... vilken fin känsla att kunna cykla bara rakt fram genom fjäll utan stigar ... Och neråt gick det riktig snabb. :) Provade båda stig och terräng utanför. Båda kändes ganska ok ... bara att inte parkera framhjulet i nåt hål, men jag klarade mig, förvånansvärt nog, utan någon vurpa (men man åtminstone uppskattade till fullo fördelar med låg övre ramrör :) ).

Ju, och jag kan bekräfta att renar är verkligen nyfikna på en fatbike. De verkade vara inte alls rädda, snarare tvärtom. :)

Oj, nu har jag nåt att fundera på. n+1 cyklar, eller? :)

Yonna sa:

Hårken som en alternativ till Ströms Vattudal, kanske? Beror på varifrån och vart vill du precis, men den skulle vara ganska fin och lugn ån med inte så många forsar. En bra beskrivning finns här: https://litscamping.com/kanot/langturer/harkan/ . Från Hotagen (eller även Norge) till Lit (Indalsälven nära Östersund). En bild fotad nära Häggenås:
harkan.jpg

mb5 sa:
Yonna sa:

Hårken som en alternativ till Ströms Vattudal, kanske? Beror på varifrån och vart vill du precis, men den skulle vara ganska fin och lugn ån med inte så många forsar. En bra beskrivning finns här: https://litscamping.com/kanot/langturer/harkan/ . Från Hotagen (eller även Norge) till Lit (Indalsälven nära Östersund). En bild fotad nära Häggenås:

Hårkan!

Kan vara rätt jobbig. Hotagsströmmen, lövsjöströmmen, oxforsen (kraftverk) edsforsen är inga ställen jag skulle vilja paddla iallafall.

tänkte också på hårkan, men det är ju söderut från strömsund, var det inte åt andra hållet som var aktuellt?

Yonna sa:
Vad jag inte heller förstår är att några kvinnor tror att jag är nån typ av supersupersuperfri kvinna och därför gärna vill berätta deras (ofta långtråkiga) livshistoria. De börjar alltid med frågor hur jag stå i livet och snart kommer de med uppenbarelser om deras förhållande, exer, barndom, föräldrar, jobb, inkomster, alla jävla sjukdomer dem har fått eller fortfarande ha och värst är när dem vill berätta om deras sexliv. Och när jag tex säger 'hoho, jag är inte intresserat att din mamma hade ett hemligt förhållande eller att din ex var dåligt i sängen eller annat tråkigt skit, och förresten du lever inte i dåtid så kastar skiten i sjön' då säger dem att jag är så fri och bladibla och hoppla .. då fortsätter dem med livshistorian igen. Ja, lite konstigt eller hur, att en fatbike och packraft öppnar djupa känslor.

Jag tycker du ska bejaka din roll som oraklet på fjället. Släpp fri visdomen.

kais01 sa:
låter som allan edvall?

iaf från barnfilmen dunderklumpen. är nog värd at se för dig jonna, i ett regnigt tält kanske? svensk kulturhistoria och fina miljöer:) och röster från tidens mer kända skådespelare.
Jo det ska jag göra! Kanske ikväll för det regnar ändå :) Har bara lite trög internet just nu, hoppas det går bättrre senare. Ska också svara här i tråden i etapper, då blir risken att min text plötsligt försvinner mindre.

Bikzz sa:
Härlig tråd det här, med mycket inspiration och ideer. [..]
Men den här tråden har bidragit med en massa inspiration, tack vare Yonna och alla andra sköna inlägg och bidrag! Så nu är jag en nybliven BikeRafter / PackRafter, med en ny hobby, och en massa nya coola planer och ideer. Very najs, Tack alla !

Vackra ord, du Bikzz, tack :) Jag är glad för dig, och det känns också bra att tråden bidrar till nåt trevligt och gott, inte bara snack från mig. Och då kan jag också fortsätta med ännu mer fatsnack och tråkiga fatbilder :)

Vill först skicka några bilder innan jag glömmer det igen. Bilderna var när jag kom in i Sverige igen (via Junkerdal Nationalpark till Jäkkvik osv). Det var ett sten landskap, eller rättare sagt en älv med strandkanter fullt med sten och sten och sten. Kändes lite overkligt efter Norges stora fjordar med sina ebb och flod, sand, måsar, skaldjur, tång och havsljudet som är aldrig tyst.
Egentligen får man se eller känna skälv, det går inte beskriva med ord och bilder. Iaf kan jag det inte med min handikappad svenska.

Så nu kommer bilder från sten, sten, sten och en pyttelite båt med en ännu mindre cykel :)

IMG_0410.JPG

IMG_0411.JPG

IMG_0423.JPG

IMG_0413.JPG

IMG_0416.JPG

IMG_0422.JPG

IMG_0420.JPG

IMG_0256.JPG

Finns det vattenkraftverk längre ner i älven? Stränderna påminner nämligen om vattenmagasin med låg nivå, vilket de bör vara på efter denna torra sommar.

Jo, det måste det vara men jag har inte sett. Vattnet strömmade till Arjeplog tror jag, men jag hoppade på cykeln igen efter två dagar.

IMG_0264.JPG

Tror här är början av vattnet, nånstans högt upp i fjällen när Norges gräns. Det var en vandringsled (lite jobbigt med en fattie) och det blåste som fan där, och kallt också för vinden kom från Norges fjäll och det låg fortfarande mycket snö. Jag var jätteglad att vara i Sverige tillbaka :)

IMG_0262.JPG

Här började stenar 'växa' men det gick ändå bra att cykla ..

IMG_0261.JPG

IMG_0234.JPG

Men det var snart för många stora stenar.

IMG_0260.JPG

IMG_0240.JPG

IMG_0258.JPG

Också många döda och ibland jättevackra och vita trädgrenar, riktig konst. Jag använde de små pinnarna som tältstång :)

IMG_0257.JPG

Yonna sa:
Du kan cykla från Gäddede in i Norge igen och cykla Norli, Sörli, Valsjöbyn och ner till Skärvången och sedan genvägen ner till Föllinge, ta Storgatan upp mot Mörtsjön och dammen över till Laxviken för att sedan cykla vidare mot Laxsjö, Flykälen, Strömsund. Finns massor att se längs vägen där och en del paddelvatten. Frukost en klar dag i Laxviken är hur kanon som helst.
Det går ju att gena över Ålåsen, så man kommer öster om Hotagen. Färre bilar längs den vägen.

Senast ändrad:
Nu kommer den nästa etappen, jo lite konstigt att svara så men så är forumlivet när det finns dåligt nätverk.

mb5 sa:

Härligt och ärligt berättelse! Du har fatbikeblod i ådrorna, det är helt klart ;) Inga bilder förstås av den jävla hyrfattien? Nej, en riktig fatbiker glömmer allt när han pushar sin tjockis i fjäll och myr, också helt klart!
Nu får du bara pröva en packraft och då är du färdigt för din Big Trip till Kaspiska havet i Vikingarnas fotspår och en yonna vill gärna följa med. Okej, deal? ;)

Du kan testa Happyraft om du vill, den är ett underbart fint vikingskepp, precis vad du behöver. Vet inte om din liggcykel passar på raften för dem är ofta jättelånga, men en fattie plus hjulen är också längre än en vanligt cykel och det går ju utmärkt. Egentligen vet jag inte längdskillnad mellan en vanligt mtb och fattie, dem ser iaf större ut :)

mb5 sa:
Ju, och jag kan bekräfta att renar är verkligen nyfikna på en fatbike. De verkade vara inte alls rädda, snarare tvärtom. :)

Tycker inte så om deras fatbikekärlek, jag är alltid lite rädd att de vill dansa på den. Om det är av ren kärlek, lust för snygga runda rumpar (en fattie är ju väldigt sexy) eller sur renvrede spelar ingen roll, de väger ju några hundra kilo och fattien är bara tunn stål med ännu tunnare ekrar.

Ibland händer det att fatbiken får en ren beundrare, då följer renen med några timmar, tom några dagar. Framförallt händer det i fjällen, kanske de känner sig mer ensam än i skogen eller fatties snygga hjul är där ännu mer sexigare .. jag vet inte.
Men en förälskad ren är alltid bättre än en arg älg, jag är fortfarande lite älgtraumatiserad ;)

mb5 sa:
Hårken som en alternativ till Ströms Vattudal, kanske?
Försökte hitta Hårkan men letade helt
fel. Jag läste att det var i närheten av Blåberget så jag sökte vid Blåsjön och området, men nej. Blev lite skelögd av smartphones lilla skärm men slutligen hittade jag den vid Östersund :) Tack för tipset!

Jag är nyfiken: tror du att du skulle ta dig fram bättre, lika bra eller sämre med en "vanlig" MTB (typ hardtail med 2.3"-däck)? Vad är fattiens fördelar?

geologen sa:
Jag är nyfiken: tror du att du skulle ta dig fram bättre, lika bra eller sämre med en "vanlig" MTB (typ hardtail med 2.3"-däck)? Vad är fattiens fördelar?

På grus (framförallt tjock grus), sand, spångar, myr, i (havs)vatten, snö, på is, jobbiga skogs- , fjäll- och vandringsleder och över tjocka stenar är fatbiken den ultimata expeditionscykeln. Allt annat kan med en vanlig mtb :)
Jag har en mtb och den blev arbetslös när fatbiken kom, stackars cykel.

Det är inte bara den feta hjulen som är bättre, det är också packningen den kan bära. Pugsleyn är byggt för detta, den kan bära många kilo och det spelar ingen roll om det är -35 eller +35 grader, den kör alltid utan problem.
Jag väger inte så mycket men kan tänka mig att ett vanligt hjul som får så mycket stryk och smällar som den fatbike får och dessutom med 15kg eller mer packning plus en stor kille från typ 90kg .. hjulet skulle snabbt ser ut som en åtta. Alltså inte längre runt.

Vad jag väl gärna vill pröva är 29plus hjul i fatbiken. Allså som ett extra par hjul. Men det kostar mycket pengar och det betyder jobb och sitta hemma. Men det blir iaf nästa 'projekt' :)

Yonna sa:
Nu kommer den nästa etappen, jo lite konstigt att svara så men så är forumlivet när det finns dåligt nätverk.

mb5 sa:

Härligt och ärligt berättelse! Du har fatbikeblod i ådrorna, det är helt klart ;) Inga bilder förstås av den jävla hyrfattien? Nej, en riktig fatbiker glömmer allt när han pushar sin tjockis i fjäll och myr, också helt klart!
Nu får du bara pröva en packraft och då är du färdigt för din Big Trip till Kaspiska havet i Vikingarnas fotspår och en yonna vill gärna följa med. Okej, deal? ;)

Du kan testa Happyraft om du vill, den är ett underbart fint vikingskepp, precis vad du behöver. Vet inte om din liggcykel passar på raften för dem är ofta jättelånga, men en fattie plus hjulen är också längre än en vanligt cykel och det går ju utmärkt. Egentligen vet jag inte längdskillnad mellan en vanligt mtb och fattie, dem ser iaf större ut :)

mb5 sa:

Tycker inte så om deras fatbikekärlek, jag är alltid lite rädd att de vill dansa på den. Om det är av ren kärlek, lust för snygga runda rumpar (en fattie är ju väldigt sexy) eller sur renvrede spelar ingen roll, de väger ju några hundra kilo och fattien är bara tunn stål med ännu tunnare ekrar.

Ibland händer det att fatbiken får en ren beundrare, då följer renen med några timmar, tom några dagar. Framförallt händer det i fjällen, kanske de känner sig mer ensam än i skogen eller fatties snygga hjul är där ännu mer sexigare .. jag vet inte.
Men en förälskad ren är alltid bättre än en arg älg, jag är fortfarande lite älgtraumatiserad ;)

mb5 sa:
Hårken som en alternativ till Ströms Vattudal, kanske?
Försökte hitta Hårkan men letade helt
fel. Jag läste att det var i närheten av Blåberget så jag sökte vid Blåsjön och området, men nej. Blev lite skelögd av smartphones lilla skärm men slutligen hittade jag den vid Östersund :) Tack för tipset!

Senast ändrad:
geologen sa:

Svårt att säga. Jag har ingen direkt jämförelse (inte samma terräng och på sistone cyklade jag nästan uteslutande vägar och liggcykel), så tar det med en stor nypa av salt. Sankmark är ganska tydlig, man kan cykla bara rakt fram (kanske inte 100 %, men det kändes så). Jag skulle aldrig våga att cykla med såhär låg lufttryck på en "vanlig" mtb (jag var lite rädd att jag får en snakebite på tjockcykeln också, men den klarade sig utmärkt) och det känns annorlunda än dämpad gaffel. Lite hårdare mot armar kanske, men ändå rullar fint (bättre?) och ha en bra grepp, bakhjulet med. Mer "förlåtande" med breda däck när man inte klarar att håla rätt spår mellan stenar tror jag. Annorlunda, beroende på omständigheterna (och avsikt) kan det troligen vara båda bättre eller sämre.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp