Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

[Vet inte hur bra koll du har på längdskidor, så med risk för att vara onödigt utförlig tar jag det verkligen från grunden. Om du har koll på det hela och det bara var en oklarhet i den språkliga delen ber jag om ursäkt.]

Angående sakerna de har på fötterna kallas de rullskidor. Det de gör skulle jag, i allmänna termer, säga är att åka rullskidor. Sen kompliceras det av att man kan åka rullskidor, liksom vanliga snöskidor, i två huvudsakliga stilarter, dels klassisk still och dels fristil. I klassisk stil rör sig skidorna i stort sett bara i rörelseriktningen medan de i fristil rör sig mer som skridskor gör, d.v.s. i en kombination av framåt och utåt. Fristil kallas även för skate (eller med försvenskad stavning skejt). Så om de ska ut och åka rullskidor i fristil skulle jag säga att de ska ut och skejta.

Komplettering: Sen bör man nog se till att hålla sig till skidåkningskretsar om man ska använda termen skejta. I mer allmänna sammanhang skulle "ut och skejta" nog misstolkas som att man tänker ut och åka skateboard.

Senast ändrad:
Yonna sa:
Jag delar rummet med tre snarkande killar, nu kan jag sova nästan överallt och när jag vill, men en av de snarkare är som en elefant. Jösses vad ett ljud producerar han, som om han blåser på en trumpet. Nu är de på skateäventyr så han får vara en trött elefant men jag har nog av konserten och längtar till skogen igen :)

Vet inte säkert om det heter skating vad de gör, men jag har iaf stor respekt för dem. Och om man ser deras muskulösa kroppar vet man nog: cykling är ingenting, det är skrattretande jämför med skating!

Här en bild av deras grejer i korridoren, kallar man det skating på svenska?
Rullskidor. Eller i detta fall snarare skate-rullskidor (det finns även klassiska rullskidor, dvs där man åker med skidorna parallellt hela tiden).

med krok o lina + mask kan du sätta ut krok över natten o äta fjällfisk till frukost ,
annars köp ultralätt haspel rulle + kort teleskopspö + små spinnare

/s

Tack för fisketips och skejtinfo! Rullskidor alltså :)

Ska googla för bättre fiskegrejer när jag är hem igen, behöver också en bättre kniv. Har nu bara en inte-skarp Mora kniv, det går bra att slå fisken på huvudet med kniven (så att den stackare dör snabbt), men att öppna buken och sådana saker är för jobbigt. Framförallt de sega hårda fiskarna, och det är inte heller kul om jag i striden skulle kapa av ett finger eller nåt.

Ska skicka senare några mer bilder från Stekenjokk området innan jag hoppar på cykeln och försvinner i skogen igen. Vill bikerafta i syd Jämtland/norr Dalarna och så till hem igen. Behöver jobb för pengarna är nästan slut, men det känns bra efter många veckor/månader cykling. Ett social liv har man ju inte när man strövar omkring och jag trivs mycket med jobbet inom vården; tacksam folk, mycket skratt och bra för mitt svenska ordförråd. Så det blir många 14timmarpass igen och spara pengarna.

Har också en bild från Jätten Jorm :)

image.jpg

image.jpg

Det var även kul att tälta vid Jormsjön, alltså i jättens famn:

IMG_0638.JPG

IMG_0637.JPG

Yonna sa:
Ska googla för bättre fiskegrejer när jag är hem igen, behöver också en bättre kniv. Har nu bara en inte-skarp Mora kniv, det går bra att slå fisken på huvudet med kniven (så att den stackare dör snabbt), men att öppna buken och sådana saker är för jobbigt. Framförallt de sega hårda fiskarna, och det är inte heller kul om jag i striden skulle kapa av ett finger eller nåt.

Har också en bild från Jätten Jorm :)

Annars är det bra med ett bryne att slipa kniven på.
Fiskar kan man oftast bryta nacken på, fast större abborrar brukar vara besvärliga, de växer ju på höjden, och gäddor är allmänt sega.

Tur att Jorm står kvar iallafall. ?

ForesterGuy sa:
Fiskar kan man oftast bryta nacken på, fast större abborrar brukar vara besvärliga, de växer ju på höjden, och gäddor är allmänt sega.

Hmm, bryta nacken, men dem har ju ingen nack, inte som en kyckling iaf. Så hur bryter man en fisknacke? Jo jag måste lära mig mer fiskesaker :)

Men först skicka några husbilder för jag älskar gamla hus, härbre, kåtor och de finns framförallt i vackert Fatmomakke var jag cyklade förbi :)

IMG_0711.JPG

IMG_0713.JPG

IMG_0714.JPG

IMG_0709.JPG

IMG_0704.JPG

IMG_0705.JPG

IMG_0698.JPG

IMG_0700.JPG

IMG_0695.JPG

IMG_0694.JPG

IMG_0693.JPG

IMG_0683.JPG

IMG_0687.JPG

Underbara trähus på ben eller sittande direkt på marken, mera sånt! Djurskeletten var fina också. Och de gamla bortglömda cyklarna. Vad finns det mer därute?

Bastian visar hur man bryter nacken på en abborre.
Kvalitén på videon är inte den bästa, men så här gör man i brist på tex kniv eller lämplig sten:

Lycka till!

Senast ändrad:
Det är humanare att bara banka en sten eller näve i huvudet på fisken. När man bryter nacken på den så lever den fortfarande, men man har förstört nackens nervbanor och gjort fisken förlamad. Det är dessutom enklare att bara klappa till den i skallen med knytnäven.

marr sa:
Fällkniven F1, enda rätta kniven för dig!

Fin kniv, jag har en själv. Annars finns det ju flera varianter av moraknivar, och de finska motsvarigheterna.
Har sneglat lite på Peltonens sissipuukko, m/07 med korta bladet, sen finns ju Martiini...fast jag är lite svag för norska Helle också, har en sen tidigare men en Nying, eller en Viking, eller...
http://www.helle.no/products/knives/

Bilagor

• Nying-540x153.jpg
    Nying-540x153.jpg
    10.6 KB · Besök: 130
ForesterGuy sa:
marr sa:
Fällkniven F1, enda rätta kniven för dig!

Fin kniv, jag har en själv. Annars finns det ju flera varianter av moraknivar, och de finska motsvarigheterna.
Har sneglat lite på Peltonens sissipuukko, m/07 med korta bladet, sen finns ju Martiini...fast jag är lite svag för norska Helle också, har en sen tidigare men en Nying, eller en Viking, eller...
http://www.helle.no/products/knives/

De nya moraknivarna ligger ju om inget annat väldigt fint i pris. Har dock inte fälttestst någon.

Fina bilder Yonna!

En liten smidig men ändå kraftig kniv är Mora Eldris. Finns dessutom som kit med eldstål och halssnara. Dessutom billig.
/David

Cykla förbi Morakniv Outlet i Nusnäs. Där har de mycket olika knivar till bra pris och man kan dessutom köpa 3 st basic Moraknivar för en hundring (den moderniserade varianten av den rostiga du redan har).

om man ska använda kniven som just kniv rekommenderas starkt att köpa en laminerad variant med hårt stål i mitten. värd dina pengar, och det är en väldigt hanterbar utgift vi talar om.

som alternativ den rostfria. seg i bladet, men inte lika bra egg.

treförenhundringknivar är just vad namnet säger.

kais01 sa:
om man ska använda kniven som just kniv rekommenderas starkt att köpa en laminerad variant med hårt stål i mitten. värd dina pengar, och det är en väldigt hanterbar utgift vi talar om.

som alternativ den rostfria. seg i bladet, men inte lika bra egg.
De rostfria håller eggen bra när man väl fått den vass, vilket lättast görs med diamantbryne.

kais01 sa:
treförenhundringknivar är just vad namnet säger.

Två i reserv? ;-)

Tack för alla tips och fina svar :)
Ska svara och googla när det finns bättre mobilnät. Och jag känner mig lite illa idag, huvudvärk och ett stort kräksbehov. Har också sovit dåligt, vaknade ofta av konstiga ljud, vet inte var det var och hade ingen lust att kolla och sticka upp huvudet ur tältet.

Det är en liten ö, cirka 40m lång och ibland bara 2m bredd. Det finns överalt älgskit, tex på tältets varje sida ligger många älgkorvar, men det är vinterbajs, små och torra, inte färska sommarshit. Och en älg som strövar runt tältet låter som en elefant, de är inte så atletiska så det var iaf ingen älg. Tror inte att det finns renar här, och dem har ju knä som låter som spanska kastanjetter. Och inte heller kan det vara norska får så då måste det vara bävrar för det finns många här.
Kanske därför jag mår illa, de bajsar ju i vattnet, jag kokar vattnet men kanske räcker det inte? Jo jävlaskit om man känner sig inte bra nog för att paddla och cykla några 100mil till :)

Man får inte klaga och det finns sämre ställe att dö (det är ju trots allt en vackert liten ö mitt i vilderness) men jag känner mig inte allllllls färdigt för den sista resan. Så hoppas jag mår lite bättre efter några muggar kaffe (med färska bäverskit). Om inte då vet ni iaf var resan slutade och var ni kan hitta en fin fatbike, packraft och tält :)

Ska försöka skicka några dåliga bilder men tror inte att mobilnätet vill hjälpa med ..

sikkel sa:
Liten varning! älgjakten börjar 3 september i norra Dalarna.
Har du något orange så ta på dig det.

//Ulf
Ja, det är väl inte bara där, utan i princip hela Norrland den börjar imorrn (förutom Gästrikland och Hälsingland tror jag).

Kokning tar död på bakterier, virus och parasiter. Men det tar inte bort partiklar och föroreningar, som typ olja, djurs avföring, grus eller andra saker som man kanske inte mår så bra av. Det bästa är att köpa ett vattenfilter, hör av dig till mig om du vill köpa ett, jag säljer riktigt bra filter i min butik. Happypris såklart ;)

sikkel sa:
Liten varning! älgjakten börjar 3 september i norra Dalarna.
Har du något orange så ta på dig det.

//Ulf

Vafan, inte igen! Kunde de inte vänta tills jag har cyklat förbi? Nu får jag sjunga högt några mil för behöver ju varna älgarna. Jo, jägaren tycker inte om fatbikers och det är mitt fel :)

Tack för varning! jag har flexväst med mig så den ska jag säkert ta på mig i skogen.

Martin_PkrftSrge sa:
Kokning tar död på bakterier, virus och parasiter. Men det tar inte bort partiklar och föroreningar, som typ olja, djurs avföring, grus eller andra saker som man kanske inte mår så bra av. Det bästa är att köpa ett vattenfilter, hör av dig till mig om du vill köpa ett, jag säljer riktigt bra filter i min butik. Happypris såklart ;)

Jo jag vet, eller jag borde veta men jag är så jävla envis. Hade också ett filter med mig men änvande den aldrig (behövde inte i fjällen och norr Sverige/Norge) så jag gav den tillbaka till min kompis igen. Mycket dumt förstås.

Men känner mig bättre igen, måste vara nåt annat än dåligt vatten. Kanske paketet thailändska soppa som behöver stå i kylen och i stället låg i ramväskan några dagar. Jo också dum, det är inte lätt att vara en cool fatrafter :(

Mennnn jag har alltid vitlök, ingefära och sambal oelek med mig, så jag åt hela dagen små portioner ris med massor av bacteridödande. Och nu är det whiskeydags, det dödar ju också nästan allt. Till och med relationer ;)

Ska kolla din webbsite när det finns bättre nätverk, tack du snälla Martin!

Ska också skicka några packraft bilder senare, det är mycket vackert här :)

Bikzz sa:
Mera BikeRafting.... :-)
.
Jo mer bikeraftbilder är vad det behövs på Happy! Det är ju Sveriges största cykelforum och landet är ju utmärkt för bikerafting! Så var finns dem?? Och tråden heter ju 'söker en fatrafter' och hittills har jag inte hittat EN jävla fatrafter. Jo, de skickar pm, chattar trevligt, har 1000 ursäkt men sanningen är att de är fega, snälla fatfegisar. Bara snack om tjocka däck och punkteringar .. Javisst så är det.

Råkade gå in på förstasidan i tråden och såg att tråden startade med planer på tur till Svarta Havet. Om jag inte helt missat något i tråden så har väl det inte blivit av. Är planerna nerlagda eller inväntar du bara lämpligt tillfälle?

/Nyfiken

GoranS sa:
Råkade gå in på förstasidan i tråden och såg att tråden startade med planer på tur till Svarta Havet. Om jag inte helt missat något i tråden så har väl det inte blivit av. Är planerna nerlagda eller inväntar du bara lämpligt tillfälle?

/Nyfiken

Hon inväntar nog lämplig bikerafter... ?

jonja sa:
Norge - de tusen fjordarnas land
Finland - de tusen sjöarnas land
Sverige - de tusen ursäkternas land :-)
Det är också en ursäkt.

GoranS sa:
Nyfiken

Jo, jag började tråden som en annons; sökte nån som vill följa med för resan/bikerafta till Svarta havet är för stort för en solo kvinna. Att tråden växte som en äventyrsblog var egentligen inte mitt syfte, den växer bara så.

Men jag har ännu inte hittat nån svensk som vill följa med, det finns ju inga andra fatbikerafters här. Jo det finns fatbikers här men dem diskuterar hellre luftryck och vilka däck är bättre på en sommarstig. Och de (eller ska jag säga NI) har som sagt för många ursäkter men sanningen är ju att de flesta vågar inte kliva ut ur komfortzonen, som förresten de flesta svenskarna. Rädda för risk, misstag, att de skulle misslycka i deras iver att vara dugliga, duktiga och snälla.
Och de vill inte höra sanningen, nej då blir de tyst, smyger bort och gör som om dem har inte hört nåt, för det är man inte van i Sverige, man får bara vara snäll.

Att man har jobb, barn eller en jobbig/svartsjuk partner är ingen ursäkt. Jag har också barn och jobb. Jag var ung när jag fick min dotter, min man hade två små pojkar och vi bodde 15 år tillsammans så jag vet 'allt' om småbarn, tonåringar etc. Han dog tyvärr för några år sen och jag saknar honom fortfarande, det gör ont. Men jag använder det inte som ursäkt för att sitta hemma.
Samma sak med barn, det går ju mycket bra att resa/cykla med eller utan dem. Min dotter har tex cyklat (okej hon satt bak på cykeln) i många länder och Turkiet runt. Och för tre år sen cyklade vi tillsammans från Dalarna till Amsterdam och det var ibland svårt för mig att komma ikapp, hon trampar som fan :)
Har också cyklat ofta med en stor lådcykel, vet inte vad den heter på svenska, en 'bakfiets' på holländska. Tre småbarn, två hundar, tält, grejer och vi cyklade några veckor och var bara lyckliga. Och det ger starka barn, inte rädda för den okända världen.

Så sluta att vara feg och gör vad ni drömmer om, vänta inte när det är för sent. Lev dina drömmar, dröm inte ditt liv, det är ju sant.

Jo många ord, i dåligt svenska, och inte alls snälla och positiva.

Senast ändrad:
Yonna sa:
jonja sa:
Norge - de tusen fjordarnas land
Finland - de tusen sjöarnas land
Sverige - de tusen ursäkternas land :-)
Det är också en ursäkt.

GoranS sa:
Nyfiken

Jo, jag började tråden som en annons; sökte nån som vill följa med för resan/bikerafta till Svarta havet är för stort för en solo kvinna. Att tråden växte som en äventyrsblog var egentligen inte mitt syfte, den växer bara så.

Men jag har ännu inte hittat nån svensk som vill följa med, det finns ju inga andra fatbikerafters här. Jo det finns fatbikers här men dem diskuterar hellre luftryck och vilka däck är bättre på en sommarstig. Och de (eller ska jag säga NI) har som sagt för många ursäkter men sanningen är ju att de flesta vågar inte kliva ut ur komfortzonen, som förresten de flesta svenskarna. Rädda för risk, misstag, att de skulle misslycka i deras iver att vara dugliga, duktiga och snälla.
Och de vill inte höra sanningen, nej då blir de tyst, smyger bort och gör som om dem har inte hört nåt, för det är man inte van i Sverige, man får bara vara snäll.

Att man har jobb, barn eller en jobbig/svartsjuk partner är ingen ursäkt. Jag har också barn och jobb. Jag var ung när jag fick min dotter, min man hade två små pojkar och vi bodde 15 år tillsammans så jag vet 'allt' om småbarn, tonåringar etc. Han dog tyvärr för några år sen och jag saknar honom fortfarande, det gör ont. Men jag använder det inte som ursäkt för att sitta hemma.
Samma sak med barn, det går ju mycket bra att resa/cykla med eller utan dem. Min dotter har tex cyklat (okej hon satt bak på cykeln) i många länder och Turkiet runt. Och för tre år sen cyklade vi tillsammans från Dalarna till Amsterdam och det var ibland svårt för mig att komma ikapp, hon trampar som fan :)
Har också cyklat ofta med en stor lådcykel, vet inte vad den heter på svenska, en 'bakfiets' på holländska. Tre småbarn, två hundar, tält, grejer och vi cyklade några veckor och var bara lyckliga. Och det ger starka barn, inte rädda för den okända världen.

Så sluta att vara feg och gör vad ni drömmer om, vänta inte när det är för sent. Lev dina drömmar, dröm inte ditt liv, det är ju sant.

Jo många ord, i dåligt svenska, och inte alls snälla och positiva.

Känner jag mig träffad av ditt inlägg?
Ja, självklart.
Jag är en sådan fegis som hellre stannar hemma där jag känner mig behövd. Däcksnack, lufttryck och internetcyklande är min specialitet. Dagsturer hit och dagsturer dit. Ibland en weekend i stuga på annan ort. Kanske kommer det en dag när jag är redo för en bikepacking på några dagar. Drömmen finns där, men tills vidare så är det bara en dröm.

En sak är iallafall säker. Det är att jag blir imponerad över människor som kan lämna tryggheten och ge sig iväg på äventyr. Och dina äventyr är riktigt äventyrliga och intressanta att följa här ifrån min trygga miljö.

Men det som är det intressantaste i ditt inlägg, det som jag är mest förvånad över. Det är att du berättar så mycket om dig själv för ovanlighetens skull.

Stor tumme upp till dig Yonna.

Tack Lars, för ditt ärliga svar, och jag älskar dina fatbike inlägg :)
Andra trådar läser jag nästan aldrig (jo jag är en tråkig människa) men jag uppskattar iaf internetcyklister och det var inte meningen att man får hoppa nu alldeles strax på en fullpackat cykel :) Jo, det skulle vara kul förstås men också liiiite för många cyklister här i skogen ;)

Lars.E sa:
Men det som är det intressantaste i ditt inlägg, det som jag är mest förvånad över. Det är att du berättar så mycket om dig själv för ovanlighetens skull.

Stor tumme upp till dig Yonna.

Hmm, trodde att jag skriver BARA om migsjälv, därför läser jag aldrig tråden igen (iaf aldrig mina egna texter), det är hemskt att se hela tiden 'jag, jag, jag'. Tråkigt som fan.

Mitt liv är inte hemligt (fattar inte så bra varför man skulle hålla förnamn eller kön hemligt) men barn, kompisar, familj etc är privat för mig. Skulle aldrig posta bilder och privata saker om dem i en 'egen tråd' som den här. Och inte heller selfies :)

Jag är också mycket trött just nu, att resa så länge tar sin energi, framförallt i fjällen med en tjock cykel. Ofta orkar jag inte skriva här, det är för mycket när jag kryper trött i sovsäcken. Och får också alltid några PM och chatt som behöver svar, och känner mig därför ofta skyldig när jag inte orkar svara. Så jag är egentligen en mycket dåligt forumer/blogger eller vad den heter :(

Men ska försöka skicka bilder alldeles strax! (jo det sa jag igår också)

Först vill jag gärna svara på PM jag fick från nån som undrade vad 'i herres namn vinterkorvar är'. Alltså älgskit. Nu kan jag säga att de liknar lite på bruna supp, stolpiller man använder i ändtarmen, men stor chans att han aldrig sett ett supp. Inte alla har ju tur att jobba i vården ;) Det går inte heller att pma bilder så jag svarar här.

Det här är alltså en vinterkorv från en älg:

IMG_0869.JPG

Zoooma in lite:

IMG_0868.JPG

Mycket torrt och också liten från ett djur som är ju större än en häst.

Hela ön är fylld av älgskit, också tältet var omringat :

IMG_0873.JPG

IMG_0828.JPG

Och det finns också många bävrar på den lilla älgskitön. Jag berättade att det var konstiga ljud i natten och morgonen efter såg jag vad det var:

IMG_0875.JPG

Vet inte om ni ser vad jag menar, men kolla trädet längs bak.

Zooma in lite igen :

IMG_0874.JPG

Tur att bävern var snäll, han försökte hugga ned trädet så att det inte ramlade på mig.

IMG_0842.JPG

Och det skulle säkert har hänt för tältet stod precis i vägen. Farligt liten skitö alltså ..

IMG_0860.JPG

Ön har en liten hamn, speciellt för små packrafts och också där var många bäverspår.

IMG_0856.JPG

Tror iaf att det här måste vara en nyfiken bäver, eller hur?

PMer frågade också vilken Mora kniv jag har. Ingen aning, det var iaf billigt och det rostar. Men kniven har ett svårt liv för den hänger alltid på cykeln; sol, salt vatten, sand, regn, is, snö .. och det i fyra år. Ser fortfarande bra ut, eller?

IMG_0881.JPG

Men jag har också alltid en liten fickkniv med mig, den fick jag från min man (vi var inte gift men ändå var han min man), det är kanske för 10år sen och kniven är fortfarande fint:

IMG_0872.JPG

Och hittade i fjällen, ensam utan ägare, det här multiverktyget. Fult, tungt och dumt tycker jag:

IMG_0879.JPG

Den har bl annat några knivar, en tång ..

IMG_0878.JPG

IMG_0877.JPG

.. och en såg. Om nån vill ha den, kom gärna och hämta!

Och nu svara på de andra frågorna, om jag orkar .. mycket jobb ett forum!

Yonna sa:
Bikzz sa:
Mera BikeRafting.... :-)
.
Jo mer bikeraftbilder är vad det behövs på Happy!
Ja såklart ! Jag har tex gjort ett antal BikeRafting-dagsturer här, riktigt kul. Cykla till en bra startpunkt, blås upp raften och paddla några timmar, man kommer 3-4 km / h i lagom takt, hitta sen ett nytt ställe att gå iland, och cykla hem igen.
.

Bilagor

• b7.jpg
    b7.jpg
    144.9 KB · Besök: 153
  • b9.jpg
    b9.jpg
    151.8 KB · Besök: 129
  • b13.jpg
    b13.jpg
    133 KB · Besök: 141
Yonna sa:
PMer frågade också vilken Mora kniv jag har. Ingen aning, det var iaf billigt och det rostar. Men kniven har ett svårt liv för den hänger alltid på cykeln; sol, salt vatten, sand, regn, is, snö .. och det i fyra år. Ser fortfarande bra ut, eller?

Den klassiska modellen. Har några olika liggandes i stugan, inklusive den scoutkniv jag fick i sexårsåldern. Skulle nån idag våga ge en kniv till nån under 18? ;-)

Yonna sa:
Men jag har också alltid en liten fickkniv med mig, den fick jag från min man (vi var inte gift men ändå var han min man), det är kanske för 10år sen och kniven är fortfarande fint:

Oh, jag har en som ser ut precis sådär. Det var den jag hade med mej när jag fick storabborren, såg svårt ut att bryta nacken av den och jag hade ingen prost att klubba ihjäl den med, så jag fick sticka den med fällkniven.
Köpte den kniven när jag var i 11-12-årsåldern.

Yonna sa:
Och hittade i fjällen, ensam utan ägare, det här multiverktyget. Fult, tungt och dumt tycker jag:

Den har bl annat några knivar, en tång ..

.. och en såg. Om nån vill ha den, kom gärna och hämta!

Leatherman är bättre. Jag har...många.
"Alla borde ha en Läderman." ;-D
Dremel gör däremot andra bra verktyg.

Yonna körde en ”Dutch directness”. Dom gör så ibland. Hade en nederländsk kollega som berättade. Och har en chef högre upp som gör så. Ovant för en svensk bara.

ForesterGuy sa:
Oh, jag har en som ser ut precis sådär. Det var den jag hade med mej när jag fick storabborren, såg svårt ut att bryta nacken av den och jag hade ingen prost att klubba ihjäl den med, så jag fick sticka den med fällkniven.

Stackars fisk!

ForesterGuy sa:
"Alla borde ha en Läderman." ;-D

Alltid kul att svenskar älskar ditt eget språk :)

WSMC sa:
Bastian visar hur man bryter nacken på en abborre.
Kvalitén på videon är inte den bästa, men så här gör man i brist på tex kniv eller lämplig sten:

Lycka till!

Kunde äntligen titta på videon! Och det ser ju lätt och framförallt snabbt ut, det ska jag säkert försöka. Jag bankar nu fisken på huvudet med nåt tungt men ibland finns det ju ingen sten eller stock. Bra tips!

Ska också köpa en annan kniv (jaaahh äntligen!) Tror en större är bättre. Har fångat några gånger stora gäddor nu och det var hemsk att ta bort hakarna, man måste skära bort dem men fisken har ju jävla stora och skarpa tänder. Inte kul att komma med fingrarna i närheten.

Och jag ska också säkert köpa en .. vad heter det på svenska .. en rökugn; lite rödsprit, enris, salt, vänta lite och hoppla då har man härligt rökt fisk :) Det är nåt jag alltid vilja ha men alltid glömmer igen. Men nu ska jag köpa en, tycker också att jag tjänar nåt efter den långa resan (jo man behöver ibland en present).

ensamvarg sa:
Yonna körde en ”Dutch directness”. Dom gör så ibland. Hade en nederländsk kollega som berättade. Och har en chef högre upp som gör så. Ovant för en svensk bara.
Oj, det låter som en sjukdom, ska omedelbart googla ordet!

Yonna sa:
ensamvarg sa:
Oj, det låter som en sjukdom, ska omedelbart googla ordet!

IMG_0962.PNG

Jaha, är det så här ni tänkte men inte vågade säga? ;)

Efter de senaste inläggen inser jag att Yonna inte är så ung som jag hade föreställt mig. Jag räknade med en ålder på 20-25 år, men det blir svårt att få ihop med allt hon hunnit med. :)

Tillbaka
Topp