Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Yonna sa:
Och jag ska också säkert köpa en .. vad heter det på svenska .. en rökugn; lite rödsprit, enris, salt, vänta lite och hoppla då har man härligt rökt fisk :) Det är nåt jag alltid vilja ha men alltid glömmer igen. Men nu ska jag köpa en, tycker också att jag tjänar nåt efter den långa resan (jo man behöver ibland en present).

https://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/fisketillbehor/rokskap-och-roklador/roklada-770110/
Aburöken är en klassiker, köpte en i julklapp till min pappa för många år sedan.

Bilagor

• 770110b.jpg
    770110b.jpg
    54.5 KB · Besök: 252
Yonna sa:
ForesterGuy sa:
https://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/fisketillbehor/rokskap-och-roklador/roklada-770110/
Aburöken är en klassiker, köpte en i julklapp till min pappa för många år sedan.

Oj bara två dagar kvar och då är det 100kr mer! Tror inte det finns här en Jula och hur ska jag ta med på cykeln?? Fan, alltid samma problem!

Tack för tipset, den vill jag ha, inte dyrt!

De har ju e-handel också, vet inte vad frakten går på.

Edit: 49 kr för frakten till utlämningsställe, gratis vid leverans till Julavaruhus.

Senast ändrad:
Har Jula e-handel? Jaha, det visste jag inte! Hoppas Biltema får det också, då slipper jag köra 110km :) Om bilen vill starta när jag är hem igen ..

Jula hade ju postorderförsäljning en gång i tiden, vilket de slutade med när de öppnat butiker lite varstans.
När de börjar med det igen heter det e-handel... ;-D

Det är ju smart, utan e-handel blir det svårt.

Men nu ska jag äääntligen försöka posta några raftbilder, har tittat nog på skärmen, får ju akta mig att inte bli en internetcyklist ;)

Bikzz sa:
Yonna sa:
Bikzz sa:
Mera BikeRafting.... :-)
.
Jo mer bikeraftbilder är vad det behövs på Happy!
Ja såklart ! Jag har tex gjort ett antal BikeRafting-dagsturer här, riktigt kul. Cykla till en bra startpunkt, blås upp raften och paddla några timmar, man kommer 3-4 km / h i lagom takt, hitta sen ett nytt ställe att gå iland, och cykla hem igen.

Just det, så måste det ju vara, jag gör nåt fel med de tunga grejerna ;) Och jag tjatar för mycket om fisk, knivar, älgskit, supppiller och kör som en förbannad holländare.
Bäst att posta bikeraftbilder nu :)

Men vad Ensamvarg sa är ofta sant, vi har också ett ord för det, vet inte ordet på svenska (tror det är speakability på engelska); att allt kan, får och måste vara diskuterbar. Kan vara tröttsamt ja, och chokerade.

Och Bikzz, om du sparar dina bilder då kan du posta varje dag en ny bild så att tråden syns hela tiden. Alla blir då sugen på en packraft, bra för Martins lilla företag och då får jag mer chans att hitta en fatrafter som tror att han vill gärna paddla Varjagernas Vägen. Då blir alla happy :)

Bilderna är från Strandsjöån, Oreälven eller Stråån .. tror det är Oreälven, i närheten av Noppikoski i Dalarna.
Myckert vackert älv, ofta lätt att paddla, ibland inget vatten, ibland lågt vatten och ibland några forsar :)
Ska posta mer bilder imorgon!

IMG_0930.JPG

IMG_0943.JPG

IMG_0937.JPG

IMG_0933.JPG

IMG_0942.JPG

IMG_0929.JPG

IMG_0938.JPG

IMG_0928.JPG

geologen sa:
Efter de senaste inläggen inser jag att Yonna inte är så ung som jag hade föreställt mig. Jag räknade med en ålder på 20-25 år, men det blir svårt att få ihop med allt hon hunnit med. :)
Får erkänna att jag nog fallit i samma grop även om jag kanske lagt på några år i min gissning. Visar ju om inte annat på hur lätt det är att bygga upp en bild baserat på väldigt lite underlag (eller kanske mest baserat på förutfattade meningar).

istället för att fundera på kronologisk ålder njut av hennes ungdomliga nyfikenhet och mojo så som den yttrar sig i denna tråd. extraordinärt.

att ta sig på cykel och vattenvägar till svarta havet trodde jag var nära förestående när tråden började. men ibland kan det vara bra att ha vissa drömmar kvar.

och under tiden ha hur kul som helst.

GoranS sa:
geologen sa:
Efter de senaste inläggen inser jag att Yonna inte är så ung som jag hade föreställt mig. Jag räknade med en ålder på 20-25 år, men det blir svårt att få ihop med allt hon hunnit med. :)
Får erkänna att jag nog fallit i samma grop även om jag kanske lagt på några år i min gissning. Visar ju om inte annat på hur lätt det är att bygga upp en bild baserat på väldigt lite underlag (eller kanske mest baserat på förutfattade meningar).

Det är min handikappa och barnsliga svenska som lurar ni, jag är i verkligheten en gammal, klok och mycket vis tant som alla vänder sig till i både glada och svåra stunder ;) Att jag är fortfarande blont är bara tur och alla vet att man slipper midlifecrisis och meno/penopaus när man rör sig mycket (tack kroppens egna pephormoner) så därför är jag (ännu) inte en bitter kärring. Bara ibland grov och ful i munnen, men det är ju mitt dutch-directness-blod ;)

ooms sa:
Noppikoski och Oreälven? Jamendå är du ju snart i Orsa och Mora och kan skaffa ny kniv!
Ska googla först när jag är hem igen. Vet inte så bra vad det finns för survival-och-fjäll knivar. Är rädd att jag köper nåt fel eller för dyrt.
Men tack igen för tipset :)

Ska cykla idag i Dalarnas skogar, det finns ju ett bra jobb att göra:

IMG_0963.JPG

Och tror att solen skiner:

IMG_0848.JPG

'jaha, vad är det här för konstig bild?'

IMG_0639.JPG

'aha, det är en fattie och en upprullat raft'

Tycker själv mer om den här morgonbilden :)

IMG_0880.JPG

Yonna sa:
ForesterGuy sa:

Oj bara två dagar kvar och då är det 100kr mer! Tror inte det finns här en Jula och hur ska jag ta med på cykeln?? Fan, alltid samma problem!

Finns en liknande på Clas Ohlson för 299 utan extrapris. Går också att använda gasbrännare (ej toppmonterad), och eld antar jag.

Yonna sa:
Och Bikzz, om du sparar dina bilder då kan du posta varje dag en ny bild så att tråden syns hela tiden.....
En ide kanske. Jag har >16000 bilder från resor, biketouring, camping, skidåkning osv. En om dan, då räcker tråden till ca år 2062. Undrar om Happy finns kvar då ?

Yonna sa:
jag är i verkligheten en gammal, klok och mycket vis tant ....
Stämmer nästan men inte alltid :-)

sih sa:
Yonna sa:
ForesterGuy sa:

Finns en liknande på Clas Ohlson för 299 utan extrapris. Går också att använda gasbrännare (ej toppmonterad), och eld antar jag.

Tack för tipset! ClasOhlson har ju också e-handel så det är bara bra :)

Bikzz sa:
Yonna sa:
Och Bikzz, om du sparar dina bilder då kan du posta varje dag en ny bild så att tråden syns hela tiden.....
En ide kanske. Jag har >16000 bilder från resor, biketouring, camping, skidåkning osv. En om dan, då räcker tråden till ca år 2062. Undrar om Happy finns kvar då ?

Nejnej, bara bikerafting bilder förstås, annars funkar det ju inte. Så du får hoppa i båten idag och fota allt du ser :)

Bikzz sa:
Yonna sa:
jag är i verkligheten en gammal, klok och mycket vis tant ....
Stämmer nästan men inte alltid :-)
Att du är äldre betyder förstås inte att du är också klokare, du gammal gubbe Bikzz ;)

Bikzz sa:
Yonna sa:
Låter ju som du har material till både en och femton RR:er ... ;-)

Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Oh, jag har en som ser ut precis sådär. Det var den jag hade med mej när jag fick storabborren, såg svårt ut att bryta nacken av den och jag hade ingen prost att klubba ihjäl den med, så jag fick sticka den med fällkniven.

Stackars fisk!

ForesterGuy sa:
"Alla borde ha en Läderman." ;-D

Alltid kul att svenskar älskar ditt eget språk :)

WSMC sa:
Bastian visar hur man bryter nacken på en abborre.
Kvalitén på videon är inte den bästa, men så här gör man i brist på tex kniv eller lämplig sten:

Lycka till!

Kunde äntligen titta på videon! Och det ser ju lätt och framförallt snabbt ut, det ska jag säkert försöka. Jag bankar nu fisken på huvudet med nåt tungt men ibland finns det ju ingen sten eller stock. Bra tips!

Ska också köpa en annan kniv (jaaahh äntligen!) Tror en större är bättre. Har fångat några gånger stora gäddor nu och det var hemsk att ta bort hakarna, man måste skära bort dem men fisken har ju jävla stora och skarpa tänder. Inte kul att komma med fingrarna i närheten.

Och jag ska också säkert köpa en .. vad heter det på svenska .. en rökugn; lite rödsprit, enris, salt, vänta lite och hoppla då har man härligt rökt fisk :) Det är nåt jag alltid vilja ha men alltid glömmer igen. Men nu ska jag köpa en, tycker också att jag tjänar nåt efter den långa resan (jo man behöver ibland en present).
Som någon skrev tidigare är det tydligen inte det mest humana sättet att göra det på, men det var så min morfar lärde mig när jag var lite och kommer troligtvis att fortsätta med det.
När det kommer till gäddor så brukar jag ta en rejäl sten eller trubbigt tillhygge till att börja med, så den är tvärdöd innan jag tar bort draget pga av de obehagliga och rejält vassa tänderna(med gäddor sa alltid min mormor att man inte skulle ha öppna sår när man hanterar gädda. Trodde alltid på det när jag var liten, men har börjat tvivla mer och mer ju äldre jag blir:) )

När det kommer till fiskröken, är det en portabel som passar på fattien och raften eller pratar vi mer permanent för "hemmabruk"?

Senast ändrad:
Yonna sa:
Yonna sa:
ensamvarg sa:
Yonna körde en ”Dutch directness”. Dom gör så ibland. Hade en nederländsk kollega som berättade. Och har en chef högre upp som gör så. Ovant för en svensk bara.
Oj, det låter som en sjukdom, ska omedelbart googla ordet!

Jaha, är det så här ni tänkte men inte vågade säga? ;)

Vågade vet jag inte, jag vågar väldigt lite. Men bilden är en klockren illustration av hur (jag tror) många uppfattar ”Dutch directness”. Inte en sjukdom utan en ”nationalkaraktär”.

ensamvarg sa:
Yonna sa:
Yonna sa:
ensamvarg sa:
Yonna körde en ”Dutch directness”. Dom gör så ibland. Hade en nederländsk kollega som berättade. Och har en chef högre upp som gör så. Ovant för en svensk bara.
Oj, det låter som en sjukdom, ska omedelbart googla ordet!

Jaha, är det så här ni tänkte men inte vågade säga? ;)

Vågade vet jag inte, jag vågar väldigt lite. Men bilden är en klockren illustration av hur (jag tror) många uppfattar ”Dutch directness”. Inte en sjukdom utan en ”nationalkaraktär”.

Jag har aldrig hört uttrycket innan, och har inte haft så mycket med holländare att göra, förutom en kurskamrat på universitetet (och den här tråden). Han är dock född i Sverige så det räknas inte... Men nu har jag fått en holländsk kollega, och hon är väldigt rak på sak... Så det verkar ju ligga något i det ?. Dock tror en av mina spanska kollegor att hon är psykopat...

Fortfarande lika roligt att följa den här tråden :) Keep it Up!

Och ja, jag är en av dessa som innerst inne jävligt gärna hade satt vuxenlivet på paus och följt med på bikerafting äventyr, eller motsvarande. Så jag känner mig träffad. Men men.... Hann iaf med att paddla tre dagar i sommar, till skillnad från förra året, då blev det bara två....

ForesterGuy sa:
Yonna sa:
Det är min handikappa och barnsliga svenska som lurar ni, jag är i verkligheten en gammal, klok och mycket vis tant

Envis tant? Jo, det kan nog stämma. ;-)

Bara liiite :)

WSMC sa:
När det kommer till fiskröken, är det en portabel som passar på fattien och raften eller pratar vi mer permanent för "hemmabruk"?

Hemmabruk, skulle vara fint att kunna röka fisk själv. Kanske det går också att röka andra saker, som korv?

Tror inte det finns plats på cykeln för en portabel, vet inte heller om dem finns små och lättvikt. De flesta fiske- och laga-matgrejer-ute-i-naturen är ofta bara för bilister.

I Norge träffade jag nån som bakade bröd själv när han kampade.
Det här var hans första bröd så det var mycket spännande förstås när vi öppnade 'ugnen':

IMG_0288.JPG

Brödet var liiiite svart :) Men det är kul att kunna baka bröd själv när man är på resan.

IMG_0286.JPG

Yonna sa:
WSMC sa:

Hemmabruk, skulle vara fint att kunna röka fisk själv. Kanske det går också att röka andra saker, som korv?

Ah, då finns det ju ett större utbud, om man inte vill mura en själv. ;-)

Yonna sa:
Det här var hans första bröd så det var mycket spännande förstås när vi öppnade 'ugnen':

I USA kallas de där "dutch oven". ;-D

ForesterGuy sa:
Ah, då finns det ju ett större utbud, om man inte vill mura en själv. ;-

Den Jula och Clas Ohlson typen räcker för mig, jag får ju också först fånga fiskarna själv. Det känns löjligt att ha en stor rökugn för bara en enda liten fisk :)

ForesterGuy sa:
Yonna sa:

I USA kallas de där "dutch oven". ;-D

Ha! det visste jag inte, kul :)

Jo, jag ska svara i etapper igen :)

Arsozath sa:
Fortfarande lika
roligt att följa den här tråden :) Keep it Up!

Tack!

Arsozath sa:
Men nu har jag fått en holländsk kollega, och hon är väldigt rak på sak... Så det verkar ju ligga något i det ?. Dock tror en av mina spanska kollegor att hon är psykopat...

Det ska jag använda en gång! Kul att svara när man tjatar för mycket :)

Egentligen tycker jag om att man är rak på sak, fattar inte så bra varför man skulle köra runt om skiten eller vällingen eller vad man säger på svenska. Det är ju slöseri med tid, vi lever så kort och vi vet aldrig om vi ses imorgon igen. Så bäst att vara ärligt, tycker jag iaf :)

Att tala om språket och att vara tydligt; på vindskydd hänger ofta/fortfarande 'eldningsförbud lappar'. Tex den här i Rättviks kommun, tydligt i 5 olika språk (också holländska).

IMG_0850.JPG

Men däremot i Jämtland, konstigt språk de talar där. Och det var inte bara på ett vindskydd, det var på flera vinskydd:

IMG_0663.JPG

IMG_0662.JPG

Yonna sa:
Örjan Lax sa:
Kalakukko! :) (from Finland)

Kul namn, Kalakukko!
Jag ser inte så bra på den lilla mobilskärmen, vad är det för nåt, skinka och fläsk? Mycket fet iaf :)
Nja, det är några slags småfiskar och så fläsk ovanpå. Som bakas in i bröd länge på svag värme. En mycket gammal finsk traditionell maträtt, lämplig för utflykter i skogen. Men jag vet inte hur det smakar... :()

Tillägg: Småfisk - det är tydligen Siklöja enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalakukko

Senast redigerad av en moderator:
man får laga efter läge. huvudsaken är att det är bra mat.

jobbade för många år sedan som enda anställd till en holländare, och ja; kommunikationen var väl åt det direkta hållet. men trevlig.

drog inga växlar på något nationalkynne, men har senare kommit att uppskatta holländarnas lite tillbakalutade självförtroende, inte alls som t ex unga amerikanska kvinnors extrema upptagenhet om vad som är fel och rätt i livet. lite laid-back sådär, men ändå korrekt och respektfullt.

ungefär som danskarna tror att dom är. i själva verket är danskarna rätt hårt styrda av regler och auktoriteter, särskilt i arbetslivet. de gör sig lustiga över alla svenska förbud, men är mer regelstyrda själva.

tar fram ostbågarna...

kom att tänka på när jag för ett tjugotal år sedan flög till shiphol, och tog tåget en bit in mot amsterdam. frågade först konduktören om det var rätt station, det var det sa han, men det stämde förstås inte. men fick ett gott råd på vägen ’watch out for the pickpockets’

hoppade av, vek fram min cykel och drog iväg. men insåg snabbt att det var fel station, så frågade några om vägen, det här var före gps och open street map. ja det var ju bara att följa tågspåren in mot stan så skulle jag komma rätt. följt av kommentaren ’watch out, this is amsterdam!’

en bit senare stannade jag till vid en bensinmack nära gränsen mot innerstan. en snack skulle sitta fint. då sitter personalen bakom skottsäkert glas...

så lite ängsliga är de ändå holländarna. men jag träffade sedan förstås bara de trevliga och coola:)

kais01 sa:
’watch out, this is amsterdam!’

Jag är en amsterdammare och kan bara säga: akta dig för staden. Okej, dem har rensat centrumet, sopat bort många knarkare, bordeller, gatflickor, drugdealers, pimps och med dem mycket kriminalitet, men det är ändå mycket dumt att inte akta dig för staden.

Jag jobbade inom vård i centrumet, bl.annat med hemlösa, knarkare och prostituerade. Och med deras barn, ofta fött knarkberoende. Har sett många sjukdomar, sår och mycket elände och framförallt våld. Det ser man inte som turist. Men ändå: akta dig för staden.

Men lyckligtvis är det här en bikeraft- och fatbiketråd!

IMG_0936.JPG

Har cyklat många grusmil idag och igår. Inte riktigt spännande som en jävla stad med sin idioter, så har bara sett bl.annat två älgar, några älgflugor (svårt att slå död, de liknar gummi), rådjur, stora rovfåglar, bävrar, fladdermöss, ekorrar men tyvärr inga bilder av dem.

Men såg också en räv :

IMG_0968.JPG

En björn:

IMG_0847.JPG

Stackaren saknar en tand.

IMG_0844.JPG

Mitt finger är kortare än hans klor.

IMG_0845.JPG

Mötte en gammal gumma med en anka.

IMG_0966.JPG

IMG_0965.JPG

Och fick en blött puss av en sött ko :)

IMG_0967.JPG

Älgflugor är ju vidriga, har hur många som helst här i krokarna, för några veckor sedan cyklade jag på en ny stig och efter det fick jag stanna och klä av mig, hade säkert 50st på mig.

Jag läste att dem kan bita hårt och man kan får en stor bula för nästan ett år, men hittills tycker dem inte om mig. De håller sig bara fast, de vill ha skjuts :)
Men ändå tycker jag inte om dem, svårt att ta bort, framförallt i håret. Lyckligtvis har jag nästan alltid en mössa på mig, men det är klart när man är i skogen ;)

Yonna sa:
Jag läste att dem kan bita hårt och man kan får en stor bula för nästan ett år, men hittills tycker dem inte om mig. De håller sig bara fast,
Men ändå tycker jag inte om dem, svårt att ta bort, framförallt i håret. Lyckligtvis har jag nästan alltid en mössa på mig, men det är klart när man är i skogen ;)
Man tror att man får bort dem, men sen kan man flera timmar senare hitta nåt äckelkryp som kommer traskande i ens hårbotten eller nacke... eller ut ur tröjan man hade på sig i skogen typ 2 dagar tidigare... Blä!

Tant_Trek sa:
Man tror att man får bort dem, men sen kan man flera timmar senare hitta nåt äckelkryp som kommer traskande i ens hårbotten eller nacke... eller ut ur tröjan man hade på sig i skogen typ 2 dagar tidigare... Blä!

Jo det är sant! Livet är inte lätt i skogen ;)

kais01 sa:
Yonna sa:
Men lyckligtvis är det här en bikeraft- och fatbiketråd!

vi är väldigt glada för det!

:)

-****- sa:
Min pappa röker (hel) kyckling i en sån rök. Man kan också baka bröd i den, fast då utan träspån.

Det blir spännande, ska googla recept när jag är hem igen.
Men först hoppa på cykeln, det väntar några grusmil till att trampa idag. Hoppas jag hinner mer än 10mil för då är jag nästan hemma, bara några dag kvar :)

Och jag har tur för det ska regna och då är jag på min bäst, det kör alltid snabbt som fan. Jo man får alllllltid vara positivt :)

Jag har en holländsk kompis som trampar med sin Surly Wednesday fatbike mellan björn och skog i Canada just nu. Han skickar varje gång många vackra bilder. Supervackert! Skulle gärna vilja se det också. Väldigt imponerande broar har dem också, så det gav mig lite fotoinspiration, bro-inspiration så jag fotade svenska broar :) Jag vågar förstås inte skicka dem till honom, broarna är ju inte alls så imponerade som i Canada.
Ska fråga honom om jag får posta några bilder här på Happy, han är ju en riktig tuff fatbiker, han saknar bara skägg ;)

Så här kommer några brobilder, riktig spännande eller hur?

P1090964.jpg

Jo det är en bro!

P1090976.jpg

Har sett några av dem, ibland har dem bara en tjock kabel att gå över. Tyvärr har jag inga bilder av dem i mobilen just nu, de kommer en annan gång :)

P1090992.jpg

Uppfarten till bron är lite besvärligt, bäst att ta med yxa och såg.

P1090997.jpg

Jag älskar egen-risk-varningsskyltar, då får man ju tänka själv och blir man smartare.

P1100024.jpg

Bron gungade och svajade, det var svårt att ta bilder.

P1100015.jpg

Och när jag såg stora fiskar i vattnet (vet inte om ni ser, kolla bredvid min skugga) ..

P1100013.jpg

.. och raften plus fiskelinan som väntade, gick jag inte till brons andra sida.

P1100029.jpg

Vackert och spännande att cykla över :)

P1100064.jpg

En bro till, en riktig fackverksbro (tror jag).

P1100073.jpg

Och inte heller för bilister.

P1100094.jpg

P1100085.jpg

Jag gick barfota och fick akta mig lite.

P1100090.jpg

Bros räcken var för högt, kunde inte titta över den, så då fotar man mellan räcken.

P1100089.jpg

Den här bron fick man åka bil över...så det gjorde jag.
DSC_0242.JPG

Trots att jag rekognoserat till fots.
DSC_0244.JPG

Veckan efter stängdes den för biltrafik- ;-)

Grannbron var i bättre skick, fast smalare, och med träräcken.
DSC_0265.JPG

Tillbaka
Topp