Sommarcykling i annat land?

Johan

Medlem
Nu när det inte är särskilt sexigt att vara ute och leka med cykeln så sitter man mest inne och fantiserar istället. Fantiserar om alla underbara dagar man kommer att ha så fort sommaren kommer tillbaka.

För mig tänds längatan alltid när jag går in på detta forum och ser bilderna på framsidan. Ni verkar ha så trist och tråkigt och, och, och, och alldelles underbart!

Om det är någon som ska iväg nästa sommar och cykla så är jag väldigt intresserad av att följa med.

Jag har sett att någon har sagt att en liknande tur kommer att ordnas nästa år, kan ni inte berätta lite mer om när och hur mycket det kostar ungefär och om man överhuvudtaget får följa med.

Jag har läst "reseberättelsen" många gånger.

Johan

Hej.

Jag kommer arrangera en repris av Verbier-resan nästa sommar.

Det kommer kosta 7500-8500 totalt inkl resa, boende, guider och mat (förutom en dag när de har ledigt), det enda som tillkommer är käk under ner- och hemresan.

Priset är ungefärligt och beror lite på valutakurser o hur billig hyr-mini-buss jag får tag på.

Det kommer finnas plats för några till.

/jonas

Måste man ha fulldämpade enduro hojjar för att följa med eller duger det med en sketen hårdsvans?

Hardtail med 130 slag i fronten o disc's. Eller är det enbart "lift upp - downhill ned" som gäller?

Nädå, det är en hel del trampande uppför och längs med också så det bör man orka med den hoj man tar med sig.

Jag hade nog hellre kört på HT med skivor än på FS med V-bromsar.

Pelle som hade mekaniska skivor gnällde en del om ont i händerna om jag minns rätt :)

När förresten - september siktar jag på. Lite billigare där nere, inte så rackarns varmt. Dessutom är det mkt trevligt att ha det kvar att se fram emot 1-2 månader efter sommarsemestern!

jonas

Jag är inte helt säker, men jag tror inte vi såg en enda hardtail på trailsen nere i verbier i höstas. Det fanns säkert, men nära nog alla körde heldämpat. Det var rätt mycket uppförscykling, men gillar man det är det ju lugnt! ;-) Längsta klättringen var väl runt en timma, inte så illa...

/Leo

Sedär ja, det verkar bli ett rejält gäng nästa år! Skoj!

Jo, det stämmer som Jonas säger att jag hade rätt ont i händerna. Ärligt talat så känner jag fortfarande av det lite grann.
Jag hyrde en heldämpad hoj där nere och den hade Hayes mekaniska skivor och dom räckte inte riktigt till. I slutet på veckan hände det att jag fick stanna ibland enbart för att vila händerna och underarmarna, men det gick att stå ut med helt klart.

Hyrcykeln kostade ca tusenlappen för en vecka och det var en Scott FX-3. Dock satt det en riktigt rutten gaffel och taskiga däck på den från början, men jag fick låna däck och en Rock Shox Psylo där vi bodde, så det löste sig bra.
Men om någon funderar på att hyra en hoj så kan det vara värt att ta med sig sin egen gaffel om man har en juste, och gärna en uppsättning däck. Nästa gång kanske det inte går att låna ihop detta.
Fast åas så kanske cykelbutiken har införskaffat bättre grejjor till nästa år.

Jag tar iaf med mig min egen nästa gång. Min alldeles nybeställda Enduro. =)

/Per

Kom på en sak... Det verkar ju som att HELA happy ska med på nästa tur. Det kommer ju att bli ett jätteprojekt! Svenskinvasion av Verbier!! =D

Tobe wrote:

> Kom på en sak... Det verkar ju som att HELA happy ska med på
> nästa tur. Det kommer ju att bli ett jätteprojekt!
> Svenskinvasion av Verbier!! =D

Synd bara att det är en minibuss som hyrs och inte en vanlig buss :)

2005 chartrar happy en stor buss, 2010 är det eget tåg som gäller...

För att hyra en riktig buss behöver vi 2-3 pers med busskörkort.. + att de inte tar emot mer än 10-12 pers åt gången där nere.. :)

/jonas

anki skrev:

"En nyfiken fundering Pelle - vad kostade det att hyra hoj??"

Jaaa du Anki, det börjar bli sent på arbetsdagen nu. =)

Nu har du ju iofs redan f*n två gånger redan för att du frågade, men jag får väl passa på jag med!

the_TnT wrote:

> (Observera att filmen med namnet "Fucking Åmål" spelades in på
> annan ort)

OK, nu är jag riktigt Off-Topic här men kunde inte låta bli :)

Den spelades in i Trollhättan tydligen:
<http://us.imdb.com/title/tt0150662/trivia>

Som den där Verbierturen verkar utvecklas så skulle jag nog rekommendera att ta kontakt med Ekmanbuss till nästa. Då ingår ju chaufför dessutom.

Markus, har du nån aning om priser för sådant?

Jag inbillar mig att en lagom stor buss + chaufförer för 24h sträckkörning kostar en slant.

11-12 gäster / vecka är som sagt vad de tar mot där nere..

/jonas

Jonas: Markus, har du nån aning om priser....?
Nej, men jag hade kontakt med bussföretag i andra ärenden tidigare och reagerade över att det var förhållandevis billigt. Men det gällde ju en full åka-till-Österrike-buss, dvs ganska många fler än vad som ryms hos
Bike Verbier (eller vad dom hette). Men det måste ju finnas fler pensionat på orten. Vad är det som hindrar att några fixar boende på annat håll om det blir för många? Byn måste ju vara nerlusad av hotell som dessutom har lågsäsong.
Jag är mycket frestad att hänga på till Verbier, men har andra sommarplaner som kommer att ta all min cash i anspråk.

Jag har pratat med Lucy nu och de kommer kunna ta emot 13 gäster. Ev fler om vi är ute i god tid.

Som arrangemanget är upplagt så tycker jag att det kommer förlora på att vara allt för många, 10-12 stycken är nästan max för att det inte ska förlora charmen.

Men jag börjar fundera på om jag inte ska arrangera två resor under 2004.

Jonas: Gör två Verbier-arrangemang under -04 så lovar jag att fixa ett "Happy goes Transalp" under 2005.

Post Edited (03-12-11 23:28)

Tillbaka
Topp