Sommardäck till cx

Sommardäck till cx
Sambal Oelek sa:
Hur är slitstyrkan på G-One? Håller det i en säsong eller längre? Jag hade innan några som var lite "grövre" dobbar än G-One, men de höll 130 mil sedan var de helt slut.

Har pendlat och gruskört på mina G-one hela förra året och detta (minus när det suttit ståldubb på). Om Veloviewer stämmer så är det 660 mil (oklar andel med ståldubb). Framdäcket ser nästan nytt ut. Bak är dobbarna nästan borta på mitten. Har nog 35:or.

Sommardäck till cx
JesperA sa:
Verkar som Vittoria slutat med dom däcken, har dom några likvärdiga i deras nuvarande sortiment?

Inget direkt svar på frågan men just Vittoria verkar ibland återanvända namn på däck till nya däck med mycket andra egenskaper. Värt att läsa spec noggrant med andra ord.

För övrigt skulle jag titta på Panaracer Gravel King i någon av varianterna i första hand.

Sommardäck till cx
JesperA sa:
mamme1 sa:
JesperA sa:
Verkar som Vittoria slutat med dom däcken, har dom några likvärdiga i deras nuvarande sortiment?
Med dom Vittoria Voyager Hyper Folding Tyre som Stumpy länkar till, eller vilka däck menar du?
Ja, så vill man ha dom får man nog köpa på sig ett tjog från dom som har dom i lager
Der har länge (>1 år?) bara varit planet-x som har dem, men nu verkar de ju bara ha bruna kvar.
Jag har som tur är ett par svarta på lager :-)

Sommardäck till cx
Jag kör ett par Panaracer Gravel King SK 32mm till min Roadlite. Tycker dom är goa! Men jag är ju å andra sidan ingen erfaren cyklist så vad fan vet jag. :P

Sommardäck till cx

Bilagor

• IMG_20190519_142557_691.jpg
    IMG_20190519_142557_691.jpg
    826 KB · Besök: 108
Sommardäck till cx
Panaracer finns i minst tre varianter och olika bredder för varje variant. Släta, något mönstrade (SK) och en för lera. Jag har cyklat ganska långt med båda de första varianterna och ingenting med lervariaten. De släta kan jag tänka mig att cykla långt med på ren asfalt, längsta asfaltsrundan 400km och givetvis grus- och skogsväg. På blött gräs, lös sand och längre partier med mycket lösa stenar är SK bättre. SK rullar helt ok på asfalt någon eller några mil i taget.

Sommardäck till cx
Conti GP4KSII tål ju ganska mycket och rullar bra.
Conti GP5k skall både ha bättre punka skydd och rulla bättre. Kanske får bli feta sådana.

Sommardäck till cx
Stumpy sa:
Conti GP5k skall både ha bättre punka skydd och rulla bättre. Kanske får bli feta sådana.

Tål och tål... grusväg är de kassa på. Jag har skurit upp däcksidan två gånger på vasst grus med GP4KSII. Slitytan är hygglig tålig, däcksidan - nä.

Sommardäck till cx
Bengt-re sa:
Stumpy sa:

Tål och tål... grusväg är de kassa på. Jag har skurit upp däcksidan två gånger på vasst grus med GP4KSII. Slitytan är hygglig tålig, däcksidan - nä.
Har också skurit upp sidan på gp4k några gånger, men då har det varit sprängsten eller en stor vass sten man lyckats pricka på asfalt.
90/10 asfalt/grus lär funka fint om det är gamla inkörda grusvägar utan vass sprängsten.

Sommardäck till cx
JesperA sa:
mkallstrom sa:
Panaracer Gravelking i valfri bredd.
Det är väl knappast samma typ av däck?
Jag tycker att släta Gravelking är väldigt lika Vittoria Voyager Hyper. Voyager Hyper är ju som sagt i stort sett omöjliga att slita ut och där skiljer det kanske lite (har kört för kort på Gravelking för att säga något om det), men Gravelking är väldigt trevliga på asfalt och jag uppfattar det som att dom har bra punkteringsskydd.

Sommardäck till cx
Min subjektiva uppfattning är att släta Gravelking slits något mer än Conti GP 4000 S II vid asfaltscykling. Kör man grus verkar de hålla hur länge som helst.

Sommardäck till cx
Bengt-re sa:
Kör vidare med Jack Brown Blue på pendlaren/crossen. De verkar svåra att slita ut.

Riktigt trevliga däck. Snygga, bra pris, och till skillnad från GP4S som jag pendlade med tidigare behöver man inte vara det minsta orolig när man kommer fram till grusväg. Använder t.o.m. däcken på okända skogsstigar (om än i moderat hastighet), och det är sällan just däcken sätter begränsningen för framkomligheten.

Rullar ungefär 70% asfalt och 30% grus/stig med mina.

Sommardäck till cx
SGS sa:
Bengt-re sa:
Kör vidare med Jack Brown Blue på pendlaren/crossen. De verkar svåra att slita ut.

Riktigt trevliga däck. Snygga, bra pris, och till skillnad från GP4S som jag pendlade med tidigare behöver man inte vara det minsta orolig när man kommer fram till grusväg. Använder t.o.m. däcken på okända skogsstigar (om än i moderat hastighet), och det är sällan just däcken sätter begränsningen för framkomligheten.

Rullar ungefär 70% asfalt och 30% grus/stig med mina.

Ja jag kör allt mellan asfalt och push bike Stig med mina. Grusväg fungerar utmärkt. De är lite hala på blött gräs och lera, men det är väl inget som förvånar någon då de är typ släta. Jag vill inte jinxa genom att kommentera hållbarhet, men jag har ju haft däck som gått sönder av bråkdelen av misshandeln Jack Brown däcken fått utstå.

Sommardäck till cx
Nån som har nån uppfattning om vilka däck som är roligast på asfalt av dessa, och är 42 mm mycket trevligare på gruvsäg än 38 mm?

Specialized trigger pro 38mm eller
Specialized pathfinder pro 42mm?

Tillbaka
Topp