Sörmlandsleden sträcka 5 och älgjakt,....vågar man köra?

Mr Handley (fd Mattias L) skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har man för skyldighet att informera i
> samband med jakt?

Ingen.

I brist på annat att göra(!), tog jag jägarexamen för flera år sedan.. Våran instruktör körde en ganska kul och lärorik sak med oss, lite utanför "läroplanen", innan de praktiska proven.
I samband med avståndsbedömning och frågor om lovligt byte, skulle vi på kort tid hinna ange, ifall vi valde att skjuta eller ej.Vi gick sas på fri fot, genom området.
De flesta fixade avstånden hyfsat.. En del hade lite problem med djursorten för perioden, och, skrämmande tanke, de flesta knäppte jaktkompisen (en halvfigur) som satt sig bakom måltavlan, och som för dagen var iklädd brungrönt kamouflage...

Vill man undvika att synas för viltet, funkar lysorange, eller lysgult kamouflage! Alltså en med grensiluetter uppbruten enhet. Man menar ändå att djur är färgblinda.
En helröd T-shirt funkar faktiskt sämre, för det blir en främmande och uppenbar avvikelse i skogen. Fullt synlig för djuren. Dessvärre ses den inte, av färgblinda jägare,då grönt och rött flyter ihop.

Brakastruten skrev:

> En helröd T-shirt funkar faktiskt sämre, för
> det blir en främmande och uppenbar avvikelse i
> skogen. Fullt synlig för djuren. Dessvärre ses
> den inte, av färgblinda jägare,då grönt och
> rött flyter ihop.

Så du menar att min röda tröja i söndags var ganska onödig. alla som såg mig var bara djur...:)

Kul å se att nån kunde svara vettigt till slut. Tack Brejkastrauten!

Varselväst hade alltså varit grejjen.

Stalle

Nej Ville... Jag menade "Dessvärre ses den inte, av färgblinda jägare,då grönt och rött flyter ihop."
Det är en sådan där sak som optiker brukar testa mha prickiga siffermoln på papper.. Det finns andra varianter på färgblindhet, men rött/grönt hör till de vanligare.

Alla skjutglada jägare är inte färgblinda, liksom inte alla jägare brukar skjuta på tvåbenta.
Bättre lycka nästa gång? ;-)

erik h: Jag menade att rådjursjakten varit igång länge, men den är ingen rädd för. Fler har hört talas om alla dessa farliga "älgjägare" som drar runt i skogarna och skjuter på allt som rör sig.

Första dagarna när jakten drar igång tycker jag att det är smart att stanna hemma. Det är trots allt bara någon gång per år, och någon form av hänsyn kan man visa.

Är det trygghetsnarkomanin som slår till igen? Hur många cyklister har blivit skadskutna genom åren?

Varför inte kombinera sysselsättningarna?

Bilagor

• 38668089_1.jpg
    38668089_1.jpg
    28.2 KB · Besök: 14
Jag har varit inne på gevärshållare till cykeln länge. Had kunna bli en hel del rådjurskött i frysboxen då...

Mr Handley (fd Mattias L) skrev:
> någon form av hänsyn kan man visa.

ja, vi måste vara snälla mot dom stackars jägarna.

fredrikw skrev:
> Mr Handley (fd Mattias L) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > någon form av hänsyn kan man visa.
>
> ja, vi måste vara snälla mot dom stackars
> jägarna.

Du brukar ju tycka att man ska visa hänsyn, men det kanske bara gäller dem som tycker som dej?

oxr skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > Mr Handley (fd Mattias L) skrev:
> >
>
> > -----
> > > någon form av hänsyn kan man visa.
> >
> > ja, vi måste vara snälla mot dom stackars
> > jägarna.
>
> Du brukar ju tycka att man ska visa hänsyn, men
> det kanske bara gäller dem som tycker som dej?

så du tycker alltså att alla som vistas i skogen under jaktsäsongen utan vapen är hänsynslösa? det har ingenting med min syn på jakt att göra, den diskussion får vi ta någon gång när vi har gott om tid :), utan att det helt plötsligt skulle vara hänsynslöst att vistas i skogen. jag skulle snarare hävda att de som ägnar sig åt aktiviteter i skogen som begränsar andras tillgång till den är de som ska visa hänsyn, inte tvärtom. är det verkligen en orimlig tanke?

erik h skrev:
> Pennsylvania Jeff tipsar om detta praktiska
> ställ, mycket bra när man ska ut på
> mountainbike-gevärgolf.
>
> http://mountainbikemilitia.com/images/photos/xtrem
> e/gun_rack.jpg

-"Rifles, handguns, shotguns, etc., are all acceptable "clubs".

Vaaa, får jag inte använda gamla "Bettan".
Montaguetrafikstockning.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
oxr skrev:
> Mr Handley (fd Mattias L) skrev:
> -----
> > Vad har man för skyldighet att informera i
> > samband med jakt?
>
> Ingen.

Det verkar ju helt idiotiskt .
Folk med dödliga vapen i skogen=/

Älgjakt bedrivs ju visserligen under kontrollerade former, för att inte gubbarna konstant skall sitta där ute och sikta på allt som rör sig.. Det är omtänksamt!

Jakt är behövligt, som det nu har blivit, annars skulle stadsborna snart ha stora bynglor i SUV-frontarna, på väg ut till skärgårdsbungaloven.. där de hemska rådjuren och de illa inhängnade vildsvinen skulle ha ätit upp deras dyra framkorsade tulpaner.

Vore det inte för det insnöade Norrland, där vi alla självklart är en enda inavlad familj, skulle det inte finnas ngn. björnstam i Sverige idag. Åsså gnälls det över små vargar neröver!
Det är bara att lära sig leva med. Känna lyckorysningarna, när man på morgonpromenaden hittar lingon, i färsk björnspillning på tomten! Se hur raggen reser sig på hunden, när man tar kvällsprommisen. Höra visslingarna från björnhonan inne i dikessnåret.

Säger inte att älgjakten bedrivs på det bästa sättet. Då hade vi mer ballans på beståndet. Men den är nödvändig, eftersom allt annat är redan ruckat på.
Det är en liten eftergift, att försöka samarbeta med jägarna en tid under året, för att inte råka bli vådaskjuten. Det går inte att vara lika dumtjurig, som feministiskt alternativ m.fl., och ständigt hävda sin rätt att få fara ut hur som helst. Det hjälper inte, ifall man dör på kuppen!
Se faran, och undvik den. Eller välj den enskilt..

Nog muttrat för den här gången. ;-)

Brakastruten skrev:
> SUV-
> skärgårdsbungaloven
> framkorsade tulpaner.

Väl skrivet.

> Det är en liten eftergift, att försöka samarbeta med jägarna en tid under året,
> för att inte råka bli vådaskjuten.

Det var därför vi drog igång tråden, ingen av oss hade riktigt någon uppfattning om ifall man borde låta bli skogen helt eller delvis och isåfall vad delvis är, medan älgjakten pågår.

Kanske är det vansinne att vara utanför Stockholms innerstad eller kanske kan man gott klä på sig älgdräkten och braka runt i skogen i gryningen sålänge man är på uppmärkta vandringsleder?

Jag vet inte om vi riktigt har fått något svar på den frågan, men eftersom vi träffade åtminstone sex skogsvandrare och tre svampplockare under turen i helgen kan vi ju inte ha varit helt oansvariga som gav oss ut? Det var ju dubbelt så mycket människor som man träffar på Sörmlandsleden en normal icke-jakt-helg.

fredrikw skrev:
> så du tycker alltså att alla som vistas i skogen
> under jaktsäsongen utan vapen är hänsynslösa?
> det har ingenting med min syn på jakt att göra,
> den diskussion får vi ta någon gång när vi har
> gott om tid :), utan att det helt plötsligt
> skulle vara hänsynslöst att vistas i skogen. jag
> skulle snarare hävda att de som ägnar sig åt
> aktiviteter i skogen som begränsar andras
> tillgång till den är de som ska visa hänsyn,
> inte tvärtom. är det verkligen en orimlig tanke?

För det första: jakt begränsar inte andras möjlighet att vara i skogen. Andras varande i skogen begränsar möjlighet till jakt.

För det andra: det är inte så konstigt att varandet i skogen och annan mark till viss del begränsas av vad markägaren väljer att göra på sin mark. Det går till exempel inte att promenera över en stubbåker om markägaren väljer att plöja upp och plantera växande gröda, eller att cykla på sin favoritstig om markägaren avverkar skog över den.

Är en markägare som använder sin mark att betrakta som hänsynslös?

oxr skrev:
> För det första: jakt begränsar inte andras
> möjlighet att vara i skogen. Andras varande i
> skogen begränsar möjlighet till jakt.
>
> För det andra: det är inte så konstigt att
> varandet i skogen och annan mark till viss del
> begränsas av vad markägaren väljer att göra
> på sin mark. Det går till exempel inte att
> promenera över en stubbåker om markägaren
> väljer att plöja upp och plantera växande
> gröda, eller att cykla på sin favoritstig om
> markägaren avverkar skog över den.
>
> Är en markägare som använder sin mark att
> betrakta som hänsynslös?

jag har aldrig sagt att jägare är hänsynslösa, var får du det ifrån? det jag sa var att jag verkligen inte håller med om att det skulle vara hänynslöst av oss övriga icke-jagande att vara i skogen under jaktsäsongen.

sedan måste du väl hålla med om att det är en viss skillnad mellan en skogsmaskin som dundrar fram i skogen och en jägare som av förklarliga skäl inte gör så mycket väsen av sig. det är mycket enkelt att förstå räckvidden hos en maskin, mindre enkelt att inse räckvidden hos någonting man inte ens ser. att man ska göra det tydligt för omgivningen att man ägnar sig åt verksamhet som kan vara skadlig för andra är väl förhoppningsvis någonting du inte tycker är en dålig idé?

jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är du retar dig på i det jag skriver, det verkar som du läser in ganska mycket mellan raderna som jag faktiskt inte har sagt.

> Kanske är det vansinne att vara utanför Stockholms innerstad eller kanske
> kan man gott klä på sig älgdräkten och braka runt i skogen

Jag kommer aldrig att få svar på den här frågan här på happymtb.org va?

erik h skrev:
> > Kanske är det vansinne att vara utanför
> Stockholms innerstad eller kanske
> > kan man gott klä på sig älgdräkten och braka
> runt i skogen
>
>
> Jag kommer aldrig att få svar på den här
> frågan här på happymtb.org va?

Jag kan hitta på ett svar åt dig kompis!

fredrikw skrev:
> att man ska göra det
> tydligt för omgivningen att man ägnar sig åt
> verksamhet som kan vara skadlig för andra är
> väl förhoppningsvis någonting du inte tycker
> är en dålig idé?

Jag tycker faktiskt att det är en dålig idé. Som jägare ska man ha sådan koll att man inte ska behöva varna omgivningen. Varningsskyltarna fyller ingen funktion då man som jägare ändå måste förutsätta att folk skiter i varningarna.

Och ja, jag har nog läst in ganska mycket i det du skriver. Jag tycker nämligen att du har skrivit att jägare begränsar möjligheten att cykla i skogen och att det inte är bra.

Om alla jägare var duktiga jägare och gjorde enligt skolboken Oxr så har du helt rätt. Men tyvärr så är nog inte fallet så. Därför begränsar de en diskuterbar del av skogen. Tyvärr.

Om jag visste att alla jägare var du eller min far så hade jag inte enns startat denna tråd.

Ja precis, det är som Erik uttryckte det... "Man har ju ingen lust att sluta sina dagar i lycrakläder skjuten av en full 76-årig jägare". Och det är ju med dom "jägarna" oron kommer. Som tyvärr... verkar vara rätt många...

Stalle

Saxat från SvD....

"Året innan sköt en 80-årig jägare ihjäl en bärplockare i skogarna utanför Sundsvall. Mannen dömdes till villkorlig dom och 120 dagsböter av Sundsvalls tingsrätt."

Jag misstänker att det är aning farligare att cykla i trafiken än att cykla i skogen under älgjakten.
Enligt de jägare jag talat med så stör man inte jakten genom att befinna sig i skogen, snarare tvärtom. Genom att folk rör sig i skogarna stör man viltet som i sin tur rör på sig och ökar chanserna för jägarna. Haken med att befinna sig där ute är väl om man råkar vara i vägen för en förlupen kula. Det är inte så intressant varken för mig eller jägaren.
Som cyklist i skogen brukar man höras och man låter inte som en älg vilket minimerar riskerna något.

Japp, statistiskt sett löper du definitivt en risk om än
mikroskopisk att få en klass 1-kula i skallen just nu
och fram till 31 januari ja.

Det råder ingen tvekan om den saken.

Statistiken säger också att risken inte ens är minimal
att du blir dödad av en bil på vägen ut till skogen
resterande tid på året.

Så just nu är det fanimej dubbelt livsfarligt ja.

Ja fast den ena utesluter inte det andra. Varför cykla runt på luden cykel med horn på hjälmen mitt i älgjakten bara för att man lever farligt i trafiken.

Stalle

Det är större risk att råka ut för en bilolycka än att få en TBE smittad fästing.

Betyder det att man inte skall vaxinera sig?

Det kanke är därför jag inte har vaxinerat mig=D

Ville skrev:
> Det är större risk att råka ut för en
> bilolycka än att få en TBE smittad fästing.
>
>
> Betyder det att man inte skall vaxinera sig?

Nej, det betyder enbart att det är större risk att råka ut för en bilolycka än att få en TBE smittad fästing. Inget mer vad jag kan se :)

Ville skrev:
> Om alla jägare var duktiga jägare och gjorde
> enligt skolboken Oxr så har du helt rätt. Men
> tyvärr så är nog inte fallet så. Därför
> begränsar de en diskuterbar del av skogen.
> Tyvärr.
>
> Om jag visste att alla jägare var du eller min
> far så hade jag inte enns startat denna tråd.

Ok. Vet du att alla utom jag och din far är skogstokiga mördare som skjuter åt alla håll eller antar du det för säkerhets skull? Finns det något som antyder att det skulle vara på det viset?

Och vilka är alla de där andra?

Jag kan inte förneka att en äldre man sköt en bärplockare för några år sedan, men ska man dra några slutsatser av övriga jaktolyckor de senaste åren så är det jägare som är osams eller begår självmord som löper störst risk att dö i samband med jakt.

De som löper verkligt stor risk att dö i samband med jakt är jakthundar. Det vådaskjuts några varje år men det är trots allt ganska ovanligt, trots att de springer rakt i skottlinjen och inte har självlysande lycra.

När det gäller älgjakt är de flesta passen i ordninggjorda med älgtorn eller skjutplatser på en höjd. Förutom att få överblick är en viktig poäng att kulriktningen ska vara neråt, alltså inga kulor som flyger iväg.

Militärer gör sannolikhetsberäkningar när de skjuter rakt in i en skog på hur stor sannolikhet det är att en kula med en diameter på 6,5-10 mm inte ska gå in i en träd och är skogen hyfsat tät är den mikroskopisk. Jägare är i allmänhet inte så glada i att göra sannolikhetsberäkningar och skjuter inte in i tät granskog. Kulan ska gå ner i marken eller in i berg.

Nu är dilemmat som belyses i denna tråd inte ett svenskt/nordiskt problem utan ett globalt. T.ex har tyskar på på jaktsafari i Tanzania lett fram till detta...
bicycle_pic.jpg ht=285

Bilden tagen strax före en "Happyride" under pågående elefantjakt.

Senast redigerad av en moderator:
Och den 16 november skramlar topp(tupp)jakten igång och
då hör kulfång definitivt till ovanligheterna. Kevlar på.

Bilagor

• right_jakt.jpg
    right_jakt.jpg
    6.9 KB · Besök: 17
oxr skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Om alla jägare var duktiga jägare och gjorde
> > enligt skolboken Oxr så har du helt rätt. Men
> > tyvärr så är nog inte fallet så. Därför
> > begränsar de en diskuterbar del av skogen.
> > Tyvärr.
> >
> > Om jag visste att alla jägare var du eller min
> > far så hade jag inte enns startat denna tråd.
>
> Ok. Vet du att alla utom jag och din far är
> skogstokiga mördare som skjuter åt alla håll
> eller antar du det för säkerhets skull? Finns
> det något som antyder att det skulle vara på det
> viset?

Självklart vet jag inte det. Och det är absolut inte vad jag tror heller. Hade jag vetat hade jag inte startat tråden. Jag är dålig på ämnet och därför tyckte jag det var smart att starta en tråd för att se om man behövde vara orolig för de få rötägg som har en bössa i handen.

Rötägg är för mig inget speciellt för jägare utan finns överallt. Men ett rötägg med gevär gör större skada en ett rötägg utan gevär.

Man hör varje år att det är en och annan jägare som omkommer. Exact vad de omkommer för har jag ingen större koll på. Men även en självmordsbenägen jägare kan nog ha sina dåliga dagar. Och om hundar blir skadeskjutna så är det uppenbart att något går fel. De är dessa fel jag är orolig för. Jag är nog dum om jag inte undersöker en sådan sak innan jag beger mig iväg.

Och eftersom informationen till oss som inte är jägare är ganska dålig så är det ganska svårt att veta hur mycket eller lite man skall röra sig i skogen. Även om det är i princip helt ofarligt att vistas i skogen så kan det bli en begränsning. För att man inte vet. Och här kommer igen anledningen till att min tråd skapades:)

Så den begränsning som finns kanske kan undvikas helt om jägarförbundet eller liknande har klar och tydlig information på nätet eller liknande. Eller om det står på varningskyltarna vad som gäller. För vi gjorde försök att surfa upp information. föröskte hitta telefonnummer att ringa(det var lördag) utan att få ett svar som vi var helt nöjda med.

Sen om själva begränsningen är något som vi cyklister borde kunna leva med eller om det borde göras något åt den låter jag vara.

Om det är extremt rörigt detta inlägg så ber jag om ursäkt. har fått typ 3 telefonsamtal medans jag skrev texten:)

Summa summarum: När det är älgjakt löper man större risk att bli påkörd om man cyklar på skogsvägar.

Ville: jag förstår att du undrar, men de flesta svaren du har fått om jakt här är lika initierade som de svar du skulle få om du frågade Aktionsgruppen Rädda Nackareservatet om cykling sliter på skogen.

känns som risken att bli nerskjuten av någon påtänd wacko är större än att råka hamna i vägen för en jägares kula. iaf om man bor i större stad..

oxr skrev:
> Ville: jag förstår att du undrar, men de flesta
> svaren du har fått om jakt här är lika
> initierade som de svar du skulle få om du
> frågade Aktionsgruppen Rädda Nackareservatet om
> cykling sliter på skogen.

HEHE...jo, vi märkte det. Därför gjorde jag som du och min far sa. Ta på er synliga kläder och åk ut.

Och det gick jättebra:)

fredrikw skrev:
>
> jag har aldrig sagt att jägare är hänsynslösa,
> var får du det ifrån? det jag sa var att jag
> verkligen inte håller med om att det skulle vara
> hänynslöst av oss övriga icke-jagande att vara
> i skogen under jaktsäsongen.
>

Jag sa att jag tyckte att någon form av hänsyn kunde man visa i alla fall. Inte att det "skulle vara
hänynslöst av oss övriga icke-jagande att vara i skogen under jaktsäsongen."

Ville skrev:
> HEHE...jo, vi märkte det. Därför gjorde jag som
> du och min far sa. Ta på er synliga kläder och
> åk ut.
>
> Och det gick jättebra:)

...och så var det en sak till: Chris King-nav.

Tillbaka
Topp