Soteleden 2012

Lingon

Aktiv medlem
Soteleden 2012
Skall spendera ett par veckor på Tången i Kungshamn och tänkte därför skapa en tråd om mina cykelturer i hooden. Det finns en vadringsled som sträcker sig runt stora delar av kommunen, "Soteleden" som kommer att vara mitt huvudsakliga fokus på cykelutflykterna
häromkring. Ledens tillkomst kan vi tacka numera framlidne Ivar Fjeldbo för. Denne eldsjäl arbetade med leden från 1994 fram till sin bortgång 2010. Leden har idag tyvärr (?) inte kvar sin ursprungliga sträckning pga tjafs med markägare. Tyvärr är en del sträckor borttagna på ledkartan och en del sträckor är ny/omdragna med tveksamt resultat. Åtminstone för oss som cyklar.
Kommunen har med EU-medel producerat 6 st kartblad över ledens nuvarande sträckning som man säljer för 145 kr på tex bokhandeln i Kungshamn.
Idag har jag cyklat leden på kartblad 3 som sträcker sig från Kungshamn till Bua natureservat via Väjern eller Hovenäset och Örn. Total sträcka är drygt 3mil. Leden från Kungshamn inleds med en teknisk klättring som kräver full koncentration. Tyvärr tar det roliga slut ganska fort eftersom leden därefter mest består av anlagda grusstigar och grusvägar på väg bort från Kungshamn. Efter ett par km delar sig leden och du kan välja att cykla via Väjern eller Hovenäset. Jag rekommenderar att ta stigen över Väjern. Sträckan via Hovenäset är visserligen vacker men består både av tråkig asfalt och svår teknisk blockterräng som kräver många lyft och släpande samt snårig skog.
Nästa tips är att cykla landsvägen förbi samhället Örn och hoppa över sträckan över berget som är ocyklingsbar till stora delar. När du passerat örns camping och börjar närma dig Bua naturreservat kommer sträckans bästa delar med fin singletrack och granithällar på vägen tillbaka mot Kungshamn.

Fortsättning följer..

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    290.3 KB · Besök: 141
Soteleden 2012
Kartblad 6
Idag har jag gjort en utflykt med färja till Bohus-Malmön. Det är ca 13 km från Kungshamn till färjeläget om man cyklar asfalt. Leden på Malmön följer kusten runt hela ön och går bitvis mkt nära vattnet. Jag valde att cykla motsols och började med öns västra sida. I början är leden mkt teknisk. Det blir en hel del lyft och släpande. Det går att undvika denna bökiga inledning genom att istället följa grusvägen rakt fram där stigen börjar och istället ansluta på leden 600m längre fram.
Efter den stökiga inledningen blir cyklingen roligare och roligare. Det är fortfarande tekniskt, men efter ett tag kommer man in i ett skönt flyt. Cyklingen på öns västsida består till stora delar av granithällar och när du börjar närma dig södra delen breder en stor lekpark med slickrock ut sig i anslutning till leden. Jag stannar säkert en halvtimma på detta undebara ställe och cyklar upp/ner fram och tillbaka, droppar ut över små klippavsatser och har hur kul som helst.
På öns södra spets ligger byn Draget. Här vänder leden tillbaka mot färjeläget längs med öns östra kustlinge. Stigen här är ganska annorlunda och är egentligen en anlagd gångstig till öns fina badstränder. En del tekniska passager i form av trappor och små krux. Annars ganska lättcyklat hela vägen tillbaka till färjan.

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    193.8 KB · Besök: 53
Soteleden 2012
Kul, ska bli kul att höra vad du tycker när du drar mer norröver! Ska du köra något i helgen kam du höra av dig, är på semester nu men kommer hem till hamburgsund sent imorgon kväll igen.
/ Ola

Soteleden 2012
Kul, tack för rapporten! Hade själv funderingar på att cykla bitar av leden nästa vecka men har ännu inte haft chansen att köpa kartan.

Verkar det vara många av lederna som går runt i en "cirkel" och kommer och tillbaka till startplatsen, eller går de flesta från punkt A till B så att man får cykla samma led fram och tillbaka?

Soteleden 2012
korky, det finns flera alternativ om man inte vill cykla samma sträcka fram och tillbaka. Både kring Kungshamn, men framför allt borta vid Hunnebo och Bovall (där jag inte cyklat ännu).
Idag var det dags att utforska delar av kartblad 2, Ramsvikslandet. För att ta mig dit försökte jag hitta gamla nedlagda etapp 1-2 av leden som går mellan Kungshamn och Hunnebostrand. Det var inte det lättaste och efter torpet vid Långemyr villade jag bort mig och hittade inte tillbaka till stigen förrän vid sjön Lilla Dalevatten, som är kommunens vattentäkt.

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    240.5 KB · Besök: 77
Soteleden 2012
Ute på Ramsvikslandet var det mestadels lättcyklat på traktorvägar och fina stigar. Där leden vände nere på södra udden var det lite mer tekniskt och trixigt, annars ingen större svårigheter längs slingan runt Ramsvikslandet.

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    347.3 KB · Besök: 54
Soteleden 2012
Kartblad 4
Idag har jag utforskat stigarna kring Nordens Ark. Man kan välja en längre slinga som är 3,5 mil eller en kortare på 1,5 mil. Hade först tänkt köra den långa, men ändrade mig efter en mycket teknisk och brant inledning där man fick släpa cykel mer än cykla.
Jag tog bilen till parkeringen vid Nedre Kärr, ca 2 km NV om Nordens Ark och cyklade härifrån ner mot Åbyfjorden. Nere vid fjorden är det brant och bergig terräng och det blir en del lyft och bärande. När man närmar sig Nordens Ark planar stigen ut och det blir lättcyklat nån km.
Därefter korsar leden 171:an och slingrar sig upp över ett ganska högt berg bredvid den inre delen av Åbyfjorden. Denna sträcka är ingen höjdare för cykling. Brant och mycket släpande på cykel. Bestämmer mig här nånstans att ta den kortare slingan. :)
När man kommit över berget är det ganska fin skogscykling ända fram till raststugan vid Bjällane myr. Efter raststugan blir det återigen ganska stökigt med snår, nedblåsta träd mm. Svårt att få flyt i cyklingen. Jag tar en grusväg tillbaka ner mot Nordens ark och 171:an till parkeringen.
"Granitspång" vid Åbyfjorden

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    248.8 KB · Besök: 72
Senast ändrad:
Soteleden 2012
andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Lingon, du missade det allra bästa på hela
> Ramsvikslandet. Skeppshällorna från parkeringen
> på Haby ut mot Sote huvud.

Oki. Tack för tipset, får bli en tur till ut på Ramsvikslandet. :)

Soteleden 2012
Härlig miljö att cykla i förstår jag Lingon. Jag var där i krokarna förra sommaren med familjen. Bl.a. besökte vi Nordens Ark samt så bodde vi på en camping i Saltvik, nära Grebbestad. Jag kommer ihåg landskapet som rejält kuperat med instick av fjorder här och där. Mkt vackert! Nästa gång jag är där ska jag ut på stigarna/hällarna/skogen/vägarna med min mtb. Inspirerad av din tråd...

Soteleden 2012
Thomas, det är definitivt värt att släpa med cykeln om du har plats. Cyklingen på släta granithällar som finns häromkring är riktigt rolig och speciell. Ganska annorlunda mot vad vi är vana vid från ghettoskogen. :)
Igår blev det mer av den varan. Slick-rock alltså. Efter andematts tips blev det en ny tur ut till Ramsvikslandet för att utforska Skepphällorna på öns norra del. Det är en mycket rolig typ av cykling där ett brett synfält och kreativa linjeval premieras, på samma sätt som jag upplevde på Bohus-malmön tidigare i veckan. Kul!

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    170.2 KB · Besök: 58
Soteleden 2012
Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter andematts tips blev det en ny tur
> ut till Ramsvikslandet för att utforska
> Skepphällorna på öns norra del.

Nå, du är faktiskt på sydvästra delen.. Jag vågar sticka ut hakan och säga att området där du står har ett av sveriges bästa slickrockcykling. Hela norra delan av Haby bukt från gärsgården vid parkeringen och tills ön tar slut i väster är cyklingsbart. Det går att leka i timtal med drops, små hinder, "trial" och vägval i det oändliga. Tar man sig tvärs över den lilla dalen, där viken går in i höger på bild (Hällingedalen) så väntar alltså ännu mer cykling av samma sort, berget är bara lite flackare med lite hårdare kanter. Längre ut blir det knixigare men det går att hitta linjer.

Mina farföräldrar skaffade sommarstuga i trakterna nån gång på 50-talet och jag var där hela mina sommarlov tills dess jag blev mer självständig. Hade tänkt nån gång jag ska ta och cykla runt Tryggö (ön bakom dig) men det har aldrig blivit av. Det däremot blir en utmaning..

Soteleden 2012
Jag tog mig en tur på Soteleden idag, tänkte köra mellan Kungshamn - Hunnebo.
Det var länge sen jag vandrade på leden och aldrig tidigare cyklat.
Otroligt skön cykling till en början efter Väjern. Tyvärr missade jag informationen om att de ändrat och att leden mellan Hunnebo och Väjern är borttagen? Hamnade istället i Hovenäset, så jag vände om och försökte förstå var jag kört fel.
Om jag inte minns helt fel ska man svänga direkt till vänster efter torpet för att sedan ta sig vidare till Dalevan. Cyklade in en bit men kunde inte hitta var stigen tidigare gått (om det var där). Någon som har tips på vad man ska hålla utkik efter?

Soteleden 2012
Kan tillägga att det finns en orangemarkerad led som går i nord-sydlig riktning längs med Ramsviks västra kust. Från Ramsviks by i norr till Tryggö i söder. Annars är området kring Haby något av det vackraste som Sverige har att erbjuda, och som Andematt påpekar antagligen med den bästa slickrocken.

PS: Keep up the good work Lingon. Jag vill gärna höra om resten av Soteleden. DS

Några bilder från området kring Haby & Fykan på Ramsvikslandet:

_S2Y0238.jpg

IMG_6273.jpg

IMG_1267.jpg

CRW_2830_D60.jpg

Soteleden 2012
jag har haft med mig cykeln till Ramsvik några tidigare år, fantastisk cykling på fina hällar. Det funkar även att bara promenera för den som vill. Fykan är nästan lika fint som Skäckerfjällen, en plats att åka tillbaks till.

Tillbaka
Topp