Jag sover ofta i bilen. Det kan vara jättebra eller helt uselt beroende på många små saker som kan ställa till det eller göra det perfekt.
Till att börja med så vill man ha en bil som tillåter att man kan ligga utsträckt på plant underlag, har man det så har man redan där det bättre än i ett tält. Vissa bilar har en tröskel/kant vid baksätets ryggstöd, är så fallet bör man bygga bort det på något vis, och på vissa bilar kan man behöva fylla baksätets fotutrymme med något lämpligt (tex en passande väska).
Bilar som inte är plana eller har för kort utrymme ger troligast inte den nattsömn du behöver för en tävlingsuppladdning.
Jag föredrar deadmeat-style med packningen på sidan av en smal och tjock madrass, men gärna tjock skumgummi som man inte bottnar med höfter om man lägger sig på sidan.
Bädda "sängen" på samma sätt som du bäddar hemma. Sedan förbereder man för alternativa lösningar genom att lägga ett extra lakan efter långsidan för att snabbt kunna användas om täcket blir för varmt. Lägg även minst 2 st billiga fleece-filtar lättåtkomligt så dom går fort att dra över sig om det blir kallt (finns jättebilligt på IKEA, Rusta, mm.). Filtar kan även användas som stöd för kroppen och kallras-skydd vilket kan vara bra att ha i åtanke om man ligger och vrider sig istället för att sova.
Bilen bör parkeras så att solen inte lyser på den före du vill vakna.
Försök att tänka på väderstreck, breddgrader och årstid för att hitta ett bra ställe. Nära rätt husvägg eller bakom en tät träddunge brukar fungera, men blir det på fel sida så blir det riktigt uselt.
Har man många extra filtar och ett par sockar på fötterna så är det bättre att det blir kallt än varmt i bilen.
Ett liggunderlag som går att kila mellan innerbackspegeln och instrumentbrädan är perfekt för att slippa ljus framifrån. En ask med säkerhetsnålar gör att du kan hänga tex ett par extra tröjor för sidorutorna (är man inte allt för ljuskänslig så slipper man dra för rutorna på den sida som står mot väggen/träddungen).
Är du känslig för ljud så är det bäst att inte stå för nära sådant som kan börja att låta mitt i natten/tidigt på morgonen.
Det är en fördel om du har en mack som har öppet sent och tidigt i närheten, det underlättar på flera sätt.
Se till att ha en stor flaska kranvatten och ett storpack med bra våt savetter i bilen, det löser många hygieniska problem.
Jag är väldigt noga med att inte öppna någon ruta eller att låta dörren vara öppen onödigt länge för att slippa bråka med insekter under natten, detta gör ju att det blir ännu viktigare att hitta en plats där solen lyser mista möjligt för att slippa den jobbiga värmen på morgonen.
Och bara så du vet... Myggorna i Mora är inte att leka med.
Så... Receptet är...
Plan och tillräckligt lång yta att ligga på.
Många extra filtar.
Undvik morgonsol.
Akta dig för insekter.
Glöm inte vattenflaskan.